Auteur Topic: Kilometerteller  (gelezen 6561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ivar

Kilometerteller
« Gepost op: 02 juni 2009, 22:10 »
Het is beste leuk om in een dag meer dan 150.000 kilometer te rijden maar niet goed voor een eventuele verkoop van mijn alpje. Mijn teller is in ene door gedraaid van ongeveer 28 000 naar ruim 180 000.... Ken iemand dit fenomeen en kan ik er nog iets aan doen? 


Offline Timy

Re: Kilometerteller
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2009, 11:09 »
Je km-teller en snelheidsmeter gaan door één kabel. Hoe zag je snelheidsmeter er dan uit? Ging je volgens dat ding Mach6 ofzo?  :o

btw je km-teller gaat vanaf de 100.000 weer naar 0.

Gewoon kabel vervangen/controleren of eens naar het wormwiel kijken (wat in je voorwiel zit).
Overigens nog nooit gehoord dat zoiets is gebeurd dus wel erg vreemd verhaal..........
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Bono

Re: Kilometerteller
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2009, 11:21 »
...maar niet goed voor een eventuele verkoop van mijn alpje.
...en kan ik er nog iets aan doen?

Zelf je alp "oprijden" en niet verkopen dus.  :-X

-- Han --

Offline ivar

Re: Kilometerteller
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2009, 13:15 »
Oprijden is natuurlijk wel een goed idee..........
 
Ik zal het wormwiel eens bekijken. Bedankt voor de tips!

Ayrton Senna

  • Gast
Re: Kilometerteller
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2009, 11:38 »
Ben inderdaad wel benieuwd wat je snelheidsmeter dan deed. Anders ligt het m.i. aan de unit zelf.

Offline ivar

Re: Kilometerteller
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2009, 17:34 »
En laat ik nou net niet gezien hebben wat er gebeurd is met de teller..... Er reed net iemand anders op de Alp.... 

Offline Bono

Re: Kilometerteller
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2009, 18:01 »
 ??? ??? ???
-- Han --

Offline ivar

Re: Kilometerteller
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2009, 20:33 »
Inderdaad

xeneos

  • Gast
Re: Kilometerteller
« Reactie #8 Gepost op: 11 juni 2009, 20:44 »
als ik je verhaal zo is lees denk ik toch meer aan de km klok ,mogelijk dat er tandje versleten is of afgebroken in het tandwielen fabriekje
Komt wel niet zo vaak voor maar je zal net zien  :-\

Offline GS Allroad

Re: Kilometerteller
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2009, 21:37 »
Hallo.
Ik reed vanmiddag bij Ad Mies vandaan voor het ophalen/monteren van een middenbok onder mijn alp.

Op de A13 richting Den haag houd mijn snelheidsmeter er mij op dus ook mijn dagteller en kilometerteller.

Ben gelijk bij een honda hobbyist in wormerveer een kabel wezen halen voor de kilometerteller.

Vraagje:
Voor het monteren/demonteren van de kabel,moet dan de hele kuip eraf,of alleen de zijkappen?

Ik hoor het wel.

m.vr.gr.
Stephan.



BMW R 1100 GS  1996

Offline Timy

Re: Kilometerteller
« Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2009, 10:09 »
Geen enkele kap  ;D Als het goed is kan je er gewoon bij al is het wel millimeter werk.
Moet eerlijk bekennen dat ik geen kolenschoppen van handen heb dus het altijd zo heb geredt.

Gewoon boven onder de snelheidsmeter de kabel los schroeven (meestal gewoon handvast dus kan zonder gereedschap) en dan onderin het kruiskopje eruit draaien, kabel eruit en nieuwe erin.

That's about it.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline GS Allroad

Re: Kilometerteller
« Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2009, 13:29 »
Okee,zal het straks meteen uitproberen,en bedankt voor je reactie.

Ik heb eigenlijk wel grote handen. >:D
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2009, 13:33 door xl600v stephan »
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: Kilometerteller
« Reactie #12 Gepost op: 27 juni 2009, 17:15 »
Hey,Timy.

Je had gelijk,ik kon er redelijk makkelijk bij met mijn grote klauwen.

Ik moest alleen even een zwart beschermplaatje losschroeven,kabel losdraaien en nieuwe kabel erop zetten.

Nou kwam ik erachter dat het niet aan mijn kabel lag,maar aan de teller opnemer wat aan je voorwiel zit.

Dat pennetje kon ik met stilstaande wiel gewoon ronddraaien,en ik heb gehoord dat als je stilstaat dan kan je hem niet  ronddraaien.

Dus even in contact met Ad Mies.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2009, 02:11 door xl600v stephan »
BMW R 1100 GS  1996

Offline Timy

Re: Kilometerteller
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2009, 11:53 »
Ook dat is relatief makkelijk optelossen.
Er zit in je voorwiel een metalen plaatje met 2, soort van, nokjes (zie de foto). Als het binnenwerk niet lekker meer loopt worden deze nokjes kromgetrokken waardoor je km-teller niet meer gedraait wordt.

Wat doet het: Het plaatje met de nokjes sluit aan op het km-ding in je wiel (geen idee wat de echte benaming is). Hierin zit een soort van schroefdraad wat daardoor gaat draaien. Door dit draaien gaat de km-tellerkabel draaien en Voilá je ziet hoe hard je rijd.

Het enige wat ook zou kunnen is dat het complete binnenwerk naar z'n mallemoer is maar mijn ervaring (inmiddels met 4 motoren) met deze klachten is dat het plaatje gewoon krom getrokken is.

Wiel eruit, ff rechtbuigen, invetten/schoonmaken en weer scheuren ermee! \

bij de bijlage zit een Word.doc waarop ik het nokjesding en km-ding heb geplakt zodat je ziet wat ik bedoel  ;D ;D


Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

piet1961

  • Gast
Re: Kilometerteller
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2009, 14:42 »
Ik heb nog een tip over het vervangen van de opnemer ( misschien een beter woord dan het kmd ing?)in het voorwiel.

Maak de ruimte waar de opnemer zit erg goed schoon. Omdat deze van plastic is kunnen er losse stukjes plastic zwerven. Ook het wormwiel waarop de km kabel zit erg goed schoon maken en zorgen dat deze zonder weerstand ronddraait.

Vraag aan de dealer of hij een beetje van het speciale vet voor jou heeft voor het monteren van de opnemer. Smeer je deze met gewoon lagervet kan je binnen 1000 km weer een nieuwe opnemer monteren.

Kosten voor de opnemer ongeveer 30 euro.

Succes

Piet

Offline GS Allroad

Re: Kilometerteller
« Reactie #15 Gepost op: 28 juni 2009, 20:06 »
Hallo.

Bedankt voor de reactie's en tips,ik zal het met ad overleggen.

m.vr.gr.
Stephan.
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: Kilometerteller
« Reactie #16 Gepost op: 08 juli 2009, 17:49 »
Hallo.

Late reactie,maar het kunstof wormwielletje is inmiddels gemonteerd goed ingevet met wiellagervet
en hij doet het weer goed.

En nog bedankt allemaal voor de reacties.

m.vr.gr.
Stephan.
BMW R 1100 GS  1996

Offline *thomas*

Re: Kilometerteller
« Reactie #17 Gepost op: 09 juli 2009, 08:30 »
Het is beste leuk om in een dag meer dan 150.000 kilometer te rijden maar niet goed voor een eventuele verkoop van mijn alpje. Mijn teller is in ene door gedraaid van ongeveer 28 000 naar ruim 180 000.... Ken iemand dit fenomeen en kan ik er nog iets aan doen?

beetje late reactie, maar je kan je teller gewoon met een boor weer naar de oude km stand doordraaien