Auteur Topic: Gered uit de rimboe  (gelezen 35029 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Derofun

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #30 Gepost op: 04 december 2016, 15:48 »
Zit keer op keer met bewondering naar de vorderingen te kijken OT! Prachtig! :)
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Timy

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #31 Gepost op: 04 december 2016, 20:32 »
 :D Schitterend weer hoor... Niet te snel werken man! "Winter is coming"  ;D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Rob de Bob

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #32 Gepost op: 04 december 2016, 22:27 »
:D Schitterend weer hoor... Niet te snel werken man! "Winter is coming"  ;D

Haha ja wat een tempo zo snel dat het gaat. Maar ik vermoed dat hij dan wel weer een nieuw projectje heeft :p.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #33 Gepost op: 05 december 2016, 09:38 »
Geen zorg mannen.
Er is nog veel te doen.
Het blok moet nog, de voorgevel, remmen, koeling en de wielen met banden komen nog aan de beurt.
Het plastic komt als laatste.

En ik moet af en toe ook de vaatwasser legen en stofzuigen 8)

Maar we houden je op de hoogte.  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline luwe

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #34 Gepost op: 05 december 2016, 17:12 »
het begint al op meerdere delen te glimmen mooi werk  8) 

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #35 Gepost op: 06 december 2016, 10:37 »
De prolink ook even onderhanden genomen.
Lagers weer netjes gespoeld en opnieuw in het vet.
Ook de buitenkant maar weer eens aangepakt. Toch een van de onderdelen die het meeste troep opvangt. Regelmatig onderhoud is geen overbodige luxe. De bussen en de bouten gewoon goed invetten voorkomt vastzittende lagers.
Deze bussen moet ik nog ff polijsten.

« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 09:11 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #36 Gepost op: 06 december 2016, 18:02 »
Mooie klus! Je gaat een stuk sneller dan mij pff  ;D.

Ga je nog wat met het blok doen?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline alain

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #37 Gepost op: 06 december 2016, 18:14 »
De prolink ook even onderhanden genomen.
Lagers weer netjes gespoeld en opnieuw in het vet.
Ook de buitenkant maar weer eens aangepakt. Toch een van de onderdelen die het meeste troep opvangt. Regelmatig onderhoud is geen overbodige luxe. De bussen en de bouten gewoon goed invetten voorkomt vastzittende lagers.
Deze bussen moet ik nog ff polijsten.

Marien of Ad,
Hoeveel speling verdragen die bussen. Bij mijn TA zit op de aparte lagers wat speling, maar eens ze in elkaar zitten helemaal niets meer.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Waffie

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #38 Gepost op: 06 december 2016, 18:41 »
als ze gangbaar zijn en je voelt na volledige montage geen axiale en radiale  speling zou ik er niets aan veranderen

je voelt  op het eind van de achterbrug (links /rechts omhoog om omlaag
overigens voel je altijd wat ruimte  in omhoog en omlaag(dit is normaal en heeft van doen met de schokdemper die  dan vrij van spanning is

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #39 Gepost op: 06 december 2016, 20:35 »
Er staat toch voorspanning op de veer Ad, waar zit die speling dan?

Offline Brombeer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #40 Gepost op: 06 december 2016, 20:56 »
..overigens voel je altijd wat ruimte  in omhoog en omlaag(dit is normaal en heeft van doen met de schokdemper die  dan vrij van spanning is

Er staat toch voorspanning op de veer Ad, waar zit die speling dan?

Psies.

Voorop gesteld dat alles nog deugelijk vast zit, als je de brug met het wiel van de grond wat op en neer kunt bewegen, zit er speling in het pro-link gedeelte.

In feite cre-eert dat een stukje extra ongeveerde en ongedempte negatieve veerweg en is in dat hele kleine bereik van minieme veerbewegingen, nadeling voor het weggedrag.


Mooi klusje weer, Oldie  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #41 Gepost op: 06 december 2016, 21:35 »
Ik voel geen enkele radiale of axiale speling op de ongemonteerde prolink zelf. ( als hij in elkaar zit dan)
Misschien als hij straks weer gemonteerd onder het frame is wil ik wel een poging wagen.

Als er dus al speling in zou zitten dan is dat zeker niet op de bussen en lagers.
Ik verwacht dat dan eerder in de bouten of in de ophang ogen te vinden.

Tja, en hoeveel mag dat zijn ???
Als het echt gaat rammelen zou ik me pas zorgen maken  >:D

Citaat
Ga je nog wat met het blok doen?

Jazeker.
het gaat deels open voor een algemene check, waarbij je moet denken aan kleppen, nokkenas ketting/ spanners, koppelingsplaten waterpomp en overige controleerbare delen.
Ik wil de cilinders en zuigers even laten voor wat het is. Wel een visuele inspectie voordat de boel wordt gestart.
Ben er bijna van overtuigd dat de stilstand geen nadelige gevolgen heeft gehad voor het inwendige. ( kijk even met een scope )
Wel met verstand de eerste keer rond starten uiteraard.

« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 21:38 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #42 Gepost op: 06 december 2016, 21:54 »
..Voorop gesteld dat alles nog deugdelijk vast zit..

Als er dus al speling in zou zitten dan is dat zeker niet op de bussen en lagers.
Ik verwacht dat dan eerder in de bouten of in de ophang ogen te vinden.

De bouten klemmen de bussen vast tussen de ophangpunten. De lagers zitten in de behuizing geperst. Het enig bewegend deel zijn de rolletjes zelf. Als er dan nog speling bestaat, is dat tussen lager(rolletjes) en bus.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2016, 21:56 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #43 Gepost op: 08 december 2016, 15:21 »
De eerste tegenvaller vandaag.
De remschijf achter is nog wel ruim 5 mm maar er zitten scheuren in. Gaat hem niet worden dus.
Vreemd dat het ook gebeurt bij een schijf die niet versleten is.



Dan de meevaller

Miquel heeft zich uitgesloofd op de middenbok.
Uiteindelijk is de massieve as eruit gekomen, maar vraag niet hoe.
De beelden spreken voor zich.




En de  nieuwe as erin.
No worry. Ik vet hem stevig in. 8)


« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 09:13 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Miquel

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #44 Gepost op: 09 december 2016, 08:30 »

Dan de meevaller

Miquel heeft zich uitgesloofd op de middenbok.
Uiteindelijk is de massieve as eruit gekomen, maar vraag niet hoe.
De beelden spreken voor zich.

Ik weet wel hoe, met bloed zweet en tranen  :D ;)
Kom vandaag nog wat moois brengen.

Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #45 Gepost op: 11 december 2016, 15:39 »
Regenachtige dag, kater van gisteren en dus een prima gelegenheid om wat vertier te zoeken.

Altijd leuk om te zien hoe het was en hoe het is geworden.`


Voor:



En na een oldtimer behandeling.



Moet er wel bij vertellen dat het straalwerk aan het koffer rekje van Miquel af komt. Strak werk dus.

Ik vond ook nog een paar leuke knippertjes.



En zo heb je een extreem verlaagde Alp.
Maar de schokbreker zit er nog niet onder dus dat komt ook wel weer goed.
Voor en na





Morgen de achterkant inclusief de remmerij maar eens onderhanden nemen.
Altijd weer een verrassing. 8)
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2017, 09:15 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #46 Gepost op: 11 december 2016, 19:21 »
dat wordt hartstikke mooi!

Offline J-P

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #47 Gepost op: 11 december 2016, 20:03 »
Respect hoor!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Cas

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #48 Gepost op: 12 december 2016, 01:10 »
Weer een schitterend project Marien!  :D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #49 Gepost op: 12 december 2016, 09:55 »
hee die Cas, hoe is het dan met jouw 6 pitter project
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #50 Gepost op: 12 december 2016, 15:09 »
Vandaag de remmerij van de achterkant onderhanden genomen.




Eerst de cilinder eruit persen wat heel gemakkelijk gaat met mijn zelf ontworpen tooltje op perslucht.

Werkt perfect.  In no time is de cilinder eruit.



De cilinder blijkt niet aangetast dus weer een meevallertje vandaag. Netjes even polijsten en is weer als nieuw.



Ook de rubbers vervangen voor een perfecte werking.



Dan nog even de nieuwe brembo's erin en de boel kan er weer op worden gezet.
Wel even de geleide pen gepolijst voor het schuiven van de blokken.



Ook meteen stalen remleiding gemonteerd. Moest er toch een keer van komen.



Straks het veertje er nog in en dan de remvloeistof erin en dan weer een stapje verder naar de wedergeboorte van deze Alp.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Longl1

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #51 Gepost op: 12 december 2016, 16:20 »
Leuk en leerzaam om te zien Marien Ik zou er bijna ook een Transalp bij gaan nemen

Offline J-P

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #52 Gepost op: 12 december 2016, 18:02 »
Mooi! Met dat wiel ben je ook nog niet klaar zie ik ;)
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Cas

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #53 Gepost op: 12 december 2016, 18:59 »
hee die Cas, hoe is het dan met jouw 6 pitter project
Een enorme klus Arthur maar ik ben hem weer in elkaar aan het zetten en heb een hoop verborgen gebreken opgelost.
Het verhaal kun je hier lezen als je interesse hebt want dit is het verkeerde forum voor de Gold Wing.
http://www.goldwingforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=13623
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #54 Gepost op: 12 december 2016, 21:07 »
ik heb je hele verhaal gelezen Cas, wat een klus bij zo'n motor, respect hoor. Veel plezier ermee.
Varadero SD02  2004

Offline Cas

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #55 Gepost op: 12 december 2016, 22:54 »
ik heb je hele verhaal gelezen Cas, wat een klus bij zo'n motor, respect hoor. Veel plezier ermee.
Dit doe ik niet nog een keer Arthur, als je er een keer mee wilt rijden, je zegt het maar.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #56 Gepost op: 13 december 2016, 05:29 »
Dit doe ik niet nog een keer Arthur, als je er een keer mee wilt rijden, je zegt het maar.

Kijk dat lijkt me een keertje leuk, ik contact je in het voorjaar een keer.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #57 Gepost op: 13 december 2016, 09:36 »
Citaat
Met dat wiel ben je ook nog niet klaar zie ik

Neu, wie zegt er dan dat ik klaar ben  :-* :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #58 Gepost op: 13 december 2016, 17:46 »
Weer productief dagje.

Rem voorzien van staal en gevuld en ontlucht.




Bambi heeft weer voorpootjes gekregen.

Voor en na





Ook de prolink en de progressieve achterveer geplaatst.



Bij het vastdraaien van een van de prolink bouten ineens......knap. En gewoon met de hand aangedraaid, en dus niet erg hard.
Blijkt deze bout al voor 90 % door te zijn gebroken.  Zak je mooi ineens naar de grond als hij tijdens het rijden afbreekt.
Er is waarschijnlijk iemand sterker  gewees dan ikt. >:D




Morgen maar weer verder.
Alle foto's kun je vinden via deze link.  https://myalbum.com/album/0EpOi2k6Kzub



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline alain

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #59 Gepost op: 13 december 2016, 18:29 »
Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt vorig jaar: bij het vastzetten met de momentsleutel begaf de draad van een prolink-bout het, niettegenstaande ik nog niet aan het vereiste moment zat. Oorzaak? Vermoedelijk te vette bout. Daarna alles opnieuw vastgezet met droge boutuiteinden en moeren. Het is niet voor niets dat olie gebruikt worden bij het boren en draad trekken.

Die dure bouten (één kostte bijna 20Euro) zijn dan toch niet zó sterk.
PD06(1994) - PD06(1993)