Auteur Topic: Gered uit de rimboe  (gelezen 35027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #60 Gepost op: 13 december 2016, 18:42 »
De kosten van originele boutjes en moertjes zitten voornamelijk in het logotje op het zakje hoor.


Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #61 Gepost op: 13 december 2016, 18:48 »
Citaat
zitten voornamelijk in het logotje op het zakje hoor.
Zakje gooi je toch maar weg, dus ik pak er eentje uit de meukberg Pim.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #62 Gepost op: 13 december 2016, 18:54 »
Zou ik ook doen, of anders even langs de boutenboer in de buurt.

Offline Waffie

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #63 Gepost op: 13 december 2016, 18:54 »
te veel te vaak en te vast maw al waar te voor staat gaat uiteindelijk een keer fout.

hou vol marien .
maar als die schappen met spare parts leeg komen  , kom je maar langs
dan vullen we ze weer wat aan.\
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #64 Gepost op: 13 december 2016, 19:00 »
Citaat
maar als die schappen met spare parts leeg komen  , kom je maar langs
dan vullen we ze weer wat aan.\

Ja ik weet het Ad, ruimtegebrek heh.
Heb ik ook  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Simz

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #65 Gepost op: 13 december 2016, 19:52 »
Wat is eigenlijk het verschil tussen een progesive achterveer en een normale achterveer ?

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #66 Gepost op: 13 december 2016, 20:00 »
De veer karakteristiek is anders. Een lineaire veer heeft een lineaire stijfheid: als 1mm indrukking 10N vergt dan vergt 2mm 20N. F = k*x.

Een progressieve veer heeft een non-lineaire karakteristiek: naarmate de veer verder indrukt neemt de stijfheid toe.

Offline xrvtuur

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #67 Gepost op: 13 december 2016, 20:42 »
Weer productief dagje.

Rem voorzien van staal en gevuld en ontlucht.




Bambi heeft weer voorpootjes gekregen.

Voor en na





Ook de prolink en de progressieve achterveer geplaatst.



Bij het vastdraaien van een van de prolink bouten ineens......knap. En gewoon met de hand aangedraaid, en dus niet erg hard.
Blijkt deze bout al voor 90 % door te zijn gebroken.  Zak je mooi ineens naar de grond als hij tijdens het rijden afbreekt.
Er is waarschijnlijk iemand sterker  gewees dan ikt. >:D




Morgen maar weer verder.
Alle foto's kun je vinden via deze link.  https://myalbum.com/album/0EpOi2k6Kzub

Die onderste ketting geleider is helemaal versleten, nieuw is dat een massief rechthoekig blokje
http://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5/Products/52181MM9000
« Laatst bewerkt op: 13 december 2016, 20:48 door xrvtuur »
Varadero SD02  2004

Offline alain

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #68 Gepost op: 13 december 2016, 20:52 »
Zakje gooi je toch maar weg, dus ik pak er eentje uit de meukberg Pim.

Ik heb zelf ook bouten genoeg in voorraad, gedurende de laatste 45 jaar verzameld, en ik moet ze niet uit een berg gaan zoeken, maar mooi geklasseerd volgens soort.
Maar een en bout die op die plaats zit vervang ik toch liefst door één met de juiste specificaties want de ene bout is de andere niet, al zien ze er bijna gelijk uit: staal, ijzer, RVS, getrokken, gegoten, gesmeed... Mijn gemoedsrust vaart er wel bij want ik bereid mij voor op een rit van 30.000km.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #69 Gepost op: 13 december 2016, 21:36 »
In dat geval fiets ik altijd even naar de boutenboer, haal je een fatsoenlijke bout waarvan je wéét wat de kwaliteit is. Kost je misschien een euro ofzo?

Offline Simz

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #70 Gepost op: 14 december 2016, 15:04 »
Vraagje. Wat is nou het verschil tussen de standaard vering en de progersieve vering?

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #71 Gepost op: 14 december 2016, 15:16 »
De veer karakteristiek is anders. Een lineaire veer heeft een lineaire stijfheid: als 1mm indrukking 10N vergt dan vergt 2mm 20N. F = k*x.

Een progressieve veer heeft een non-lineaire karakteristiek: naarmate de veer verder indrukt neemt de stijfheid toe.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #72 Gepost op: 14 december 2016, 18:07 »
Prima verwoord Pim.
Niks aan toe te voegen, behalve dat de hoeveelheid vorkolie, de dikte ervan en luchtkamer ook afwijken van het origineel
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #73 Gepost op: 16 december 2016, 19:07 »
Vandaag een beginnetje gemaakt met de voorrem attributen.
Eerst geprobeerd om met perslucht de cups eruit te persen, maar de 8 bar was niet genoeg voor deze jongens.
Geen millimeter toegeven.
Dan maar het zwaardere werk erbij. Een originele rempomp moet toch iets meer druk kunnen leveren, dus deze maar voor de  dag gehaald en aangesloten op de klauw. Eerst weer ontluchten en dan maar persen.

De resultaten vallen 100% mee. Had verwacht dat ze cups behoorlijk geoxideerd zouden zijn maar dat valt heel erg mee.



Vooral de buitenste rand is niet aangetast van de cup cilinder. Vaak veroorzaakt door pekel en slecht onderhoud.
Het buitenste rubber ringetje is wel beschadigd.
Met wat liefde en commandant worden ze weer als nieuw.

Morgen dus de resultaten. Eerst nog ff revisie setjes bestellen.




« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 19:09 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Robin66

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #74 Gepost op: 17 december 2016, 08:38 »
De grootste verschillen zijn het mooist....
er komt natuurlijk een foto aan waarop alles zo glimt dat je je pc scherm helderheid moet aanpassen om de foto's te kunnen bekijken.....
 
Marien het word prachtig!

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #75 Gepost op: 17 december 2016, 11:49 »


Zelfde klauw, uurtje later  ;D




Ook de blokjes maar eens vervangen lijkt me



« Laatst bewerkt op: 17 december 2016, 13:17 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #76 Gepost op: 17 december 2016, 20:33 »
Ziet er prima uit !. Ik ben jaloers. Ik hoorde vandaag dat mijn oude ta (zie avatarfotootje) met een nwe voorkuip uitgerust is met een gewei van jou.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #77 Gepost op: 17 december 2016, 21:04 »
Citaat
met een gewei van jou
behalve  gewei ook de koplamp en tellerunit.
Misschien zien we hem nog een keertje voorbijkomen hier.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #78 Gepost op: 19 december 2016, 17:32 »
Zo, remmetjes weer gekuist zoals het hoort.
Ook de binnenkant van de klauw netjes gepolijst.  Wacht nog op de nieuwe rubbertjes en de brembootjes en dan kan de boel weer erop.



De sporen op de remschijven van de plek waar de blokjes zaten waren wat hardnekkig, maar uiteindelijk zien ze er weer netjes uit toch.
Meteen de controle op de scheurtjes. Schijven zijn van hetzelfde merk als achter die wel scheuren vertoonden.

Zoek zelf de verschillen maar.




Ook de wielen komen aan de beurt. Alvast een begin gemaakt en behalve wat roest op de spaken vallen de velgen mij reuze mee. Zit wel wat werk aan en uiteindelijk gaat dit ook wel goed komen.
Als de corrosie verwijdert is zie je pas dat het minder ernstig is als het lijkt.
Hier komt dus zinkspray op, nadat de boel netjes uitgevuld wordt met 2 componenten aluminium.
 Nog even wachten dus op het eindresultaat.




« Laatst bewerkt op: 19 december 2016, 17:35 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline luwe

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #79 Gepost op: 19 december 2016, 21:39 »
hij lijkt wel een googelaar alles of bijna alles gaat bij die man weer glimmen  ;) 

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #80 Gepost op: 19 december 2016, 22:29 »
Citaat
alles gaat bij die man weer glimmen

Klopt Louis,
Zelfs die kale plek achter bovenop  8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline luwe

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #81 Gepost op: 20 december 2016, 21:16 »
maar waar kunde en verstand zit groei niet veel  haar
 ;) :))

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #82 Gepost op: 22 december 2016, 13:56 »
Weer klein stapje verder.
Het voorwiel aan de binnenzijde onderhanden genomen.  bloemkooltjes eraf en op het kale aluminium zinkspray erop.
De rest is poetsen.

Brembootjes en rubber setje zijn binnen.
Klauwen zitten er weer op.




Dit was ervoor  ;)


Ben nog even zoekende naar een nette manier om de stahlflex er netjes op te krijgen.
Deze manier ben ik niet tevreden.



Met de standaard beugeltjes op de originele plaats komt er teveel zijwaartse spanning op de leiding zelf.
Alternatief is andere beugels.
Denk aan een montageblokje eronder.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2016, 13:58 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Janno

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #83 Gepost op: 22 december 2016, 14:14 »
Complimenten en Klasse!
Zeer interessant om te volgen.

Offline LJ

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #84 Gepost op: 23 december 2016, 12:36 »
Mooi hoor!

Wb de velgen, daar zit ik nu ook over te dubben. Corrosie valt bij mij erg mee, alleen de achtervelg heeft wat rottigheid bij het ventielgat. Ik wil alleen de velgen een andere kleur gaan geven. kun je ze eerst behandelen met zinkspray, daarna weer opschuren en overspuiten met een andere kleur verf? Hecht dat?

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Janno

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #85 Gepost op: 23 december 2016, 13:34 »
@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat.
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?

Offline Sopa

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #86 Gepost op: 23 december 2016, 14:12 »
zinkspray is een prima basislaag. Ik ken het alleen als basislaag.

Is het ook sterk genoeg als je het niet aflakt met een andere verf?

Offline LJ

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #87 Gepost op: 23 december 2016, 17:04 »
@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat.
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?

Gecoat met de spaken er nog in?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #88 Gepost op: 23 december 2016, 18:31 »
Ik behandel alleen de binnenkant van de velg. Eerst de rottigheid uitschuren en borstelen.
Daarna de zinkspray op de kale ondergrond. Wel eerst ontvetten. Ik doe dat met thinner.
Als finishing spuit ik daar dan velgenlak op van Motip.

Als ik de buitenkant onderhanden neem, dan komt er geen zinkspray op maar een grondlak. ( primer )
Dan wordt de boel wel licht opgeschuurd om een strak resultaat te krijgen.
Plekken worden opgevuld met 2 componenten aluminium en daarna glad afgewerkt.
Heb dat pas 1 keer gedaan en tot nu toe ( 1,5 jaar later ) ziet het er nog steeds prima uit.

Om indringen van vocht te voorkomen spuit ik vanaf de binnenkant en dus onder het velglint wat kettingspray op de nippels.



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Janno

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #89 Gepost op: 23 december 2016, 18:49 »
Citaat
Citaat van: Janno op Vandaag om 13:34

@Turbinerepairdude:  Ik was vorige week bij een poerdercoater en daar lagen ook spaakmotorwielen. Waren netjes zwart gepoedercoat. 
Misschien ook een optie ipv zelf spuiten?

Gecoat met de spaken er nog in?

   
ja, dat vond ik wel vreemd, maar heb daar niet verder over nagevraagd. Lijkt me wel een probleem geven als een spaak kapot is en vervangen of gespannen moet worden. Zag er wel mooi uit, dat wel.