In plaats van uitbuiken, vandaag een beginnetje gemaakt met het blokje.
Was nieuwsgierig wat ik zou tegenkomen. en vooral of het nog draaiende was.
Eerst maar eens in een werkbare positie brengen.
Daarna de gebruikelijke procedure om al het achtergebleven kruipend gespuis te laten vertrekken.
De bougietjes er uit en de kleur lijkt me goed. Bij een van hen maak ik me een beetje zorgen om de roestvorming aan het uiteinde.
Lijkt erop dat er wat water in heeft gestaan.
Daarna de dynamo zijkap eraf en het blokje ronddraaien, nadat de cilinder even wat wd40 heeft gekregen.
Draait vlekkeloos , ook alle kleppen werken keurig mee en de volgende stap wordt dan de compressie meten.
Controle of er misschien zuigerveren vast zitten
De nokkenas kettingspanner is nog in prima staat. De hoogte van de indicator geeft nog 5 mm aan dus nog lang niet aan de service limit.
Omdat het blok lang stil heeft gestaan ziet alles er nog nieuw uit. Maar ondanks dat is aan de toestand vanbinnen goed te zien dat hij goed onderhouden is qua vloeistoffen.
Ik heb ze wel bijna zwart gezien vanbinnen.
Ook de achterste cilinder hetzelfde en ook hier weinig aanslag of zorgwekkende zaken.
Waterpomp er even uit en ook dat ging zonder problemen.
Meestal op deze plek zit de boel muurvast en zwaar geoxideerd.
Toevallig van de week iemand geholpen met een stator. Zag er heel anders uit dan deze.
Dit is de kleur die hij hoort te hebben. Hoe donkerder hoe meer en zwaar belast.
De meeting bij deze leverde 0,6 Ohm op tussen de wikkelingen en voor alle gelijk.
En als je toch aan het meten en voelen bent is de uitgaande as ook van belang.
De meeste van ons zullen het wel herkennen. Keurige as met nagenoeg geen inslag op en rond de spiebanen.
Vind het wel genoeg voor vandaag.
Morgen de andere kant aanpakken.