Auteur Topic: Gered uit de rimboe  (gelezen 35028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #90 Gepost op: 23 december 2016, 18:55 »
Ik dacht dat coaten met gemonteerde spaken een behoorlijk risico op krom trekken geeft...

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12795.0
« Laatst bewerkt op: 23 december 2016, 18:58 door PimW »

Offline Janno

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #91 Gepost op: 23 december 2016, 19:09 »
De ervaring die ik met poedercoaten heb is niet het kromtrekken van metalen delen, maar dat als iets precies past het na poedercoaten net niet meer past vanwege dat laagje dat erop komt.  Misschien dat dat een probleem is met de gaten in de velg en diameter van een spaak. Echter met spaken heb ik geen ervaring, behalve dat ik er mee rond rij ;D

Offline LJ

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #92 Gepost op: 23 december 2016, 19:11 »
Ik was al niet van plan te gaan coaten, maar zo te zien is dat sowieso geen optie.

Goeie tips oldtimer! Werkt tectyl misschien beter aan de binnenkant om vocht tegen te houden?
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #93 Gepost op: 23 december 2016, 19:39 »
Citaat
Werkt tectyl misschien beter

Geen ervaring mee, maar het lijkt me een plakzooi te worden.
Bedoeling is alleen om rond de nippels het vocht weg te houden. Als het daar tussen de velg en de nippel blijft zitten krijg je daar de corrosie van.
Mooi te zien bij de wielen van de rimboe alp. De kant die beneden stond heeft wat corrosie, terwijl de rest van de velg helemaal schoon is.
Daar waar vocht blijft zitten treed dus die rotting op.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #94 Gepost op: 23 december 2016, 21:31 »
Om indringen van vocht te voorkomen spuit ik vanaf de binnenkant en dus onder het velglint wat kettingspray op de nippels.

Goeie tips oldtimer! Werkt tectyl misschien beter aan de binnenkant om vocht tegen te houden?

Precies dat. Ik gebruik al sinds het begin der tijd ML-spray (Valvoline bijv.). Onder het velglint, en daarna van buitenaf op de spaakbutts. Het trekt er tussenin. Afnemen met een doekje.

Ik lever voor een bandenwissel enkel mijn wiel steeds in, en dan kan ik al die conserveringskarwijtjes mooi elke keer uitvoeren.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #95 Gepost op: 27 december 2016, 15:08 »
In plaats van uitbuiken, vandaag een beginnetje gemaakt met het blokje.
Was nieuwsgierig wat ik zou tegenkomen. en vooral of het nog draaiende was.

Eerst maar eens in een werkbare positie brengen.



Daarna de gebruikelijke procedure om al het achtergebleven kruipend gespuis te laten vertrekken.



De bougietjes er uit en de kleur lijkt me goed. Bij een van hen maak ik me een beetje zorgen om de roestvorming aan het uiteinde.
Lijkt erop dat er wat water in heeft gestaan.



Daarna de dynamo zijkap eraf en het blokje ronddraaien, nadat de cilinder even wat wd40 heeft gekregen.
Draait vlekkeloos , ook alle kleppen werken keurig mee en de volgende stap wordt dan de compressie meten.
Controle of er misschien zuigerveren vast zitten



De nokkenas kettingspanner is nog in prima staat. De hoogte van de indicator geeft nog 5 mm aan dus nog lang niet aan de service limit.
Omdat het blok lang stil heeft gestaan ziet alles er nog nieuw uit. Maar ondanks dat is aan de toestand vanbinnen goed te zien dat hij goed onderhouden is qua vloeistoffen.
Ik heb ze wel bijna zwart gezien vanbinnen.




Ook de achterste cilinder hetzelfde en ook hier weinig aanslag of zorgwekkende zaken.





Waterpomp er even uit en ook dat ging zonder problemen.
Meestal op deze plek zit de boel muurvast en zwaar geoxideerd.



Toevallig van de week iemand geholpen met een stator. Zag er heel anders uit dan deze.
Dit is de kleur die hij hoort te hebben. Hoe donkerder hoe meer en zwaar belast.
De meeting bij deze leverde 0,6 Ohm op tussen de wikkelingen en voor alle gelijk.




En als je toch aan het meten en voelen bent is de uitgaande as ook van belang.
De meeste van ons zullen het wel herkennen. Keurige as met nagenoeg geen inslag op en rond de spiebanen.



Vind het wel genoeg voor vandaag.
Morgen de andere kant aanpakken.





« Laatst bewerkt op: 27 december 2016, 17:12 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline scrambler

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #96 Gepost op: 27 december 2016, 20:10 »
Goed bezig Oldtimer! Boeiend project om te volgen. Het blokje ziet er zeer goed uit.

Offline Robin66

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #97 Gepost op: 28 december 2016, 10:21 »
Netjes ziet dat eruit zeg... Mooi Marien, dat is geluk hebben. Voor hetzelfde geld zag dat blok er veel minder uit..... Heb je al een beetje zicht waarom die ene bougie roestvorming heeft en wat je daar verder van ziet in het blok??

Succes!!

Offline luwe

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #98 Gepost op: 28 december 2016, 14:08 »
 8) ;)

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #99 Gepost op: 28 december 2016, 14:32 »
Citaat
icht waarom die ene bougie roestvorming heeft

Nee, Voor zover ik kan zien door het bougie gat met de zuiger in de bovenste stand geen rare dingen gezien.
wil nog wel even met een endoscoop kijken. Verwacht er eigenlijk niet veel van.
Ding heeft wel bijna 3 jaar buiten in de regen gestaan, dus er zal best wat vocht hier en daar zijn binnengedrongen.
Ik verwacht eigenlijk dat het langs de schroefdraad is getrokken omdat er in het bougie gat water heeft gestaan.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #100 Gepost op: 28 december 2016, 14:55 »


Vandaag is de andere kant van het blok aan de beurt.



Ook hier een brandschoon binnenkantje op wat olieresten na.
De kappen hebben wel wat bloemkooltjes, maar daar komen we wel uit.
 



Ook een begin gemaakt met het ontvetten van het blok en de staalborstel er overheen om een goede basis te krijgen voor het latere spuitwerk.
Nadat alle onregelmatigheden zijn verwijdert, wordt het blok nog een keer helemaal ontvet met Thinner om een goede hechting te krijgen.
Wel een berg werk om in alle hoekjes en gaatjes te komen en uiteraard hoort de onderkant er ook bij.
Maar dit is allemaal noodzakelijk om een mooi resultaat te krijgen. Lak houd nu eenmaal niet op vettigheid.





De beide zijkappen komen later aan de beurt en worden ook pas gemonteerd als het blok er weer in hangt om beschadiging te voorkomen. Verder is het terugplaatsen een stuk gemakkelijker zonder kappen.
Dit geld ook voor de klepdeksels.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #101 Gepost op: 28 december 2016, 15:30 »
Ziet er alweer stukken beter uit. Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan hè! Krijg je het klepdeksel van de achterste cilinder er op als het blok er in zit om frot je dat er op als je hem nog iets naar voren kunt kantelen?

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #102 Gepost op: 28 december 2016, 15:47 »
Ik heb dat kunstje al eerder uitgehaald Bram.
Als het blok nog kaal is en de radiateurs zijn niet geplaatst kun je het blok inderdaad zover naar voren kantelen dat je met gemak de achterste deksel met pakking kunt plaatsen.
En verder, Wat denk jij van de roest op die ene bougie. Hoor graag het advies van een pro toch  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #103 Gepost op: 28 december 2016, 17:57 »
Nah Pro  ::)
Opvallend is dat slechts 1 van de vier bougies roestsporen vertoond en de draad van de andere bougies vettig zijn. Klopt het dat de roestige rechts voor gezeten heeft? Als dat zo is denk ik dat je best weleens gelijk kunt hebben en dat er wat water via de draad naar binnen is gelekt. Soortgelijke sporen zie ik ook bij de uitlaatpoort van de voorste cilinder. Als de zuigers zonder roestsporen (endoscoop) achter te laten op en neer kunnen bewegen dan zou ik ff stationair proefdraaien in de standaard, zonder uitlaat zodat je snel kunt zien of er rottigheid naar buiten komt.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #104 Gepost op: 28 december 2016, 18:50 »
Klopt, rechts voor en dat gedeelte heeft ook het meest in het weer gestaan.
Droge schroefdraad had ik ook gezien, en zoals je op deze foto kunt zien is het porselein van deze bougie kapot.
Het blok draait zo mooi rond en ook bij de eerste keer rond heb ik geen enkele rare weerstand gevoeld.
Ik vermoed dus dat het wel meevalt


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #105 Gepost op: 29 december 2016, 00:10 »
En verder, Wat denk jij van de roest op die ene bougie.

Kan zijn dat de uitlaatklep open gestaan heeft (vaak staan er wel meer open). Dan staat die in contact met de buitenlucht via de uitlaat.

Bij crossertjes proppen ze een rubber dop in z'n kont om dat te voorkomen  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Longl1

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #106 Gepost op: 29 december 2016, 15:48 »
Wat en gave fotos Marien Zoiets ook voor de Varadero Dat mis ik wel eens

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #107 Gepost op: 30 december 2016, 00:11 »
Citaat
Zoiets ook voor de Varadero Dat mis ik wel eens

Ik beloof je Leen, als ik er een in de rimboe vind dan......................... ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #108 Gepost op: 02 januari 2017, 17:20 »
Vandaag het blok er maar weer eens ingeplempt.
Gewoon helemaal kaal dus. Zonder de kappen, klepdeksels en andere snuisterijen.
Uiteraard eerst in de VHT lak gezet. Resultaat zoals altijd prime.





Ook de kleppetjes even gesteld, alhoewel. Geen bijstellen nodig. Staan nog prima.
De klepdeksel kan er op als het blok geheel naar voren is gekanteld. Wel even de bout er vooraf in zetten, want daarvoor is geen ruimte tussen frame en deksel.Meteen even nieuwe klepdeksel pakking ertussen. Voorkomt problemen later.
Uiteraard krijgen de controle dekseltjes een oldtimer tintje  ;D





Waterpomp ook voorzien van nieuwe pakkingen en startmotor en oliefilter geplaatst





Morgen met de kap koppelingszijde en de voorste cilinder aan de slag.
Ook de waterhuishouding komt aan de beurt..




« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 17:23 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Derofun

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #109 Gepost op: 02 januari 2017, 17:50 »
Werkelijk schitterend! Bedankt voor de updates  :)
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline J-P

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #110 Gepost op: 02 januari 2017, 21:05 »
Echt genieten dit.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #111 Gepost op: 02 januari 2017, 22:38 »
Citaat
Echt genieten dit.

Zo heeft met pensioen echt toegevoegde waarde toch  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline J-P

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #112 Gepost op: 03 januari 2017, 15:42 »
Yep, inderdaad. Ik hoef me daar niet op te verheugen, mijn generatie haalt die leeftijd waarschijnlijk niet eens meer of krijgt tegen die tijd de pil van Drion.  ;D
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #113 Gepost op: 03 januari 2017, 18:11 »
Vandaag weer wat kleine vorderingen. Het grote werk is gedaan en nu komt het aan op het gefrunnik, gepriegel en andere kleine zaken die toch het meeste tijd in beslag nemen.
Eerst maar eens de deksels.




Nieuwe kettingset dus voortandwiel eerst monteren.




Naahhh, niet slecht toch.



Voor een dergelijk project zou het zonde zijn om slecht materiaal te gebruiken of oude troep terug te plaatsen.
Bedoeling is dat deze motor voorlopig geen groot onderhoud aan de slijtbare delen meer hoeft te krijgen.


Zo, nu eerst een biertje  8)



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #114 Gepost op: 03 januari 2017, 18:20 »
Respect Oldtimer. Echt heel mooi wat jij van de motor op de eerste foto's weet te maken.
Als ik toch even mag zeuren; die achterasbout valt enigszins uit de toom.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Yank

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #115 Gepost op: 03 januari 2017, 18:39 »
Marien, ik volg dit ook dagelijks, respect hoor hoe jij de zaken aanpakt.  :)

Offline alain

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #116 Gepost op: 03 januari 2017, 18:56 »
Marien,

bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline J-P

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #117 Gepost op: 03 januari 2017, 19:13 »
Het wiel moet er zowiezo nog een keer uit, mijn vermoeden is dat Marien de As dan nog eens grondig bewerkt ;)
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline PimW

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #118 Gepost op: 03 januari 2017, 19:18 »
Marien,

bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?

Hier zit de moer ook rechts hoor.

Offline Oldtimer

Re: Gered uit de rimboe
« Reactie #119 Gepost op: 03 januari 2017, 19:28 »
Citaat
bij mij zit de achterasmoer rechts. Is er een reden waarom jij die links plaatst?

Als je ietsie pietsie  ;) beter kijkt zie je dat dit de kop van de bout is.

En Jan je hebt gelijk. Maar ik zal hem een beetje opleuken. Goudkleurig misschien, of zie je hem liever wit  8)

Maar inderdaad. De boel moet nog een keertje los, dus die dingen hebben even geen aandacht.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.