Auteur Topic: Groeten uit Amsterdam  (gelezen 5935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sopa

Groeten uit Amsterdam
« Gepost op: 28 november 2016, 13:11 »
Hallo Allemaal,

ik ben Tobias/ Sopa, 35 jaar en lees al een tijdje mee en gisteren heb ik mijn eerste motor aangeschaft, een TA 600 uit 93. Hij heeft een nieuw achterbandje en complete kettingset nodig, maar voorderest is ie in redelijke staat. Rijdt iig heel prettig! Fijner dan de Harley waar ik rijles op had.

Ik was al een tijd bezig met de oude honda viertakt brommers (ik heb een CD50), maar nu dus ook een grote jongen erbij. Spannend en erg leuk in ieder geval.

Ik begreep dat de SCOUT een lekker achterbandje is voor de alp, ik zal voornamelijk op de weg rijden in de stad en een grof profiel vind ik wel mooi en goed bij de motor passen. Ik begreep ook dat er onenigheid is over of het maat 120 of 130 moet zijn. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Zijn er sleutelende liefhebbers of specialisten in amsterdam of directe omgeving waar ik terecht kan voor zaken die ik zelf niet kan? En voor een beetje samen sleutel gezelligheid? Ik heb zelf een buurtwerkplaatsje opgericht in amsterdam nieuw west met een heftafeltje en houtje touwtje gereedschap dus ik weet hoeveel leuker het is om samen iets te repareren of op te knappen.
Met de transalp wil ik eigenlijk vooral eerst lekker rijden en niet eindeloos pielen.
De band wil ik eigenlijk online bestellen en ergens erop laten leggen. Iemand een tip waar dat in de buurt zou kunnen? Ketting kan dan misschien meteen ook wel gebeuren als t wiel er toch af ligt.

Een setje valbeugels en een origineelgereedschapskistje met inhoud moet er ook nog komen, dus als iemand wat heeft liggen hoor ik het graag. Ik ben niet zo rijk, dus het moet beetje bij beetje, maar goed, dat is ook leuk. Zo blijf je bezig:)

Ik houd t topic voor het transalp cafe in de gaten, dan zien jullie me daar zeker een keer verschijnen!


Offline Floris

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2016, 13:39 »
dag Tobias,

Wat betreft een band kun je bij iedere motorzaak terecht. Maar er bestaat ook snelservice: met je motor ernaar toe en binnen een half uur weer op weg met een nieuwe band.

Ik kan je NH Motoren in Assendelft aanbevelen, dat is dicht in de buurt bij jou. Hij verkoopt banden (ook de Heidenau Scout) en monteert ze terwijl je erop wacht. Kettingsets doet hij ook, informeer eerst even naar de prijs.

NH Motoren is bereikbaar met de pont bij Spaarndam of anders via de A9 afslag 8.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2016, 13:52 »
hartelijk dank voor de eerste reactie, ik ga er naar kijken.

Waar kan ik een digitale manual/werkplaatshandboek scoren? Dan hoef ik jullie misschien minder lastig te vallen met domme vragen :)

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2016, 13:58 »
de voorband is overigens een anakee michelin, valt dat een beetje te combineren met een scout?

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2016, 14:04 »
Welkom Tobias en mooie alp heb je daar.
Je zult je zeker thuis gaan voelen op dit forum, want behalve leuke medealpers zul je ook alle technische zaken van je alp hier kunnen vinden.
Veel advies over allerlei zaken en uiteraard ook club activiteiten.
Voor handboek moet je even je emailadres via PM sturen.

Veel plezier in elk geval en mss tot ziens bij een van onze ritten/activiteiten.

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline zenfox

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2016, 14:08 »
Hola en welkom!

Rijles gehad bij Rijschool Amsterdam zeker?

Ik sleutel zelf altijd bij de http://openbarewerkplaats.nl/
Ze hebben werkruimtes voor de motor en bieden ook een sleutelcurses aan.

Voor het serieuzere werk ga ik altijd langs Rob. (half uurtje rijden vanuit Amsterdam) http://motorbandenzaak.nl/
Transalp specialist en zelf ook lid. En je kan zelf mee klussen, als je wilt.
Daarnaast is Rob net iets goedkoper, maar vooral betrouwbaarder dan andere garagehouders in Amsterdam ;)
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2016, 19:54 »
Ja inderdaad bij Rijschool Amsterdam. Erg leuke sfeer daar, ben er tevreden over en ook wel leuk om eens op zo'n Harley te hebben gereden. Op de alp voelde ik me echter meteen een stuk zekerder. Wendbaarder, hoger, spiegels waar je wat in ziet..

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2016, 15:44 »
Ik heb inmiddels een digi handboek gekregen (bedankt) en ben wat onderzoek aan het doen naar wat ik nou precies heb.
Ik heb de blok en framenr's naast de tabel in het handboek gelegd en t frame is uit 93 en het blok uit 94/95 volgens de nummers.
RDW zegt eerste afgifte 93.
frame PD06-56
blok PD06E-27

De kleurstelling (helemaal antraciet) zie je niet zoveel en op google zie ik ze met zilveren velgen.

Kan iemand er iets over zeggen? Gebeurt dit vaker of is er een ander blok ingekomen ooit? Valt er nog iets anders op, kijkend naar de foto's?

Hartstikke bedankt, ik ben er druk mee :)

Offline marccoef

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2016, 18:37 »
Welkom Tobias en mooie alp heb je daar.
Je zult je zeker thuis gaan voelen op dit forum, want behalve leuke medealpers zul je ook alle technische zaken van je alp hier kunnen vinden.
Veel advies over allerlei zaken en uiteraard ook club activiteiten.
Voor handboek moet je even je emailadres via PM sturen.

Veel plezier in elk geval en mss tot ziens bij een van onze ritten/activiteiten.

Oldie

Kun je mij dit handboek ook sturen? ik PM je mijn e-mail!
Alvast bedankt!

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2016, 18:45 »
Citaat
Kun je mij dit handboek ook sturen? ik PM je mijn e-mail!
Alvast bedankt!

stuur je prive mailadres via PM
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2016, 18:51 »
Citaat
Kan iemand er iets over zeggen? Gebeurt dit vaker of is er een ander blok ingekomen ooit? Valt er nog iets anders op, kijkend naar de foto's?

Er valt heel veel over te zeggen.
Op de eerste plaats worden tot 1995 geen zilverkleurige velgen gebruikt.
Voor de originele kleuren kun je hier kijken.    http://www.transalp.de/technik/modellgeschichte/
Verder is het blok van een 94ér gelijk aan een 93ér.
Nummers op het blok beginnen allemaal met PD06 en dat heeft te maken met het type blok wat er bij het frame hoort.
Een PD10 heeft ook een PD06 blokje.
En het kan uiteraard zomaar dat er een ander blokje onder zit. Ik heb zelf al de afgelopen 2 jaar een stuk of 5 blokjes vervangen.

vwb de kleurstelling. Deze is compleet overgespoten. De stickers op de tank zijn aftermarket en op de zijschildjes ontbreken ze helemaal
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2016, 19:25 »
Bedankt voor je antwoord. Zo leer ik steeds meer. Zou die echt overgespoten zijn? Dan is het wel heel netjes gebeurd. Het is een atraciet metallic. Misschien kan ik ergens aan de binnenant van een kap een beetje verf afkrabben.

Ik heb inmiddels gevonden dat er onder het zadel een sticker te vinden is waar de kleurcode op staat. Daar ga ik even naar op zoek binnenkort. Meteen kijken hoe de cdi's erbij liggen. Op de zijkappen zitten wel stickers, maar kleintjes en helemaal op de rand.

Een dezer dagen gaat er een nieuwe kettingset op en band en bekijk ik alles even goed. Benieuwd wat we nog meer tegenkomen..

 

Offline Steffie

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2016, 19:47 »
Hi Tobias.
Hier nog een Amsterdammer die pas een Alp rijker is en net lid geworden is.
Als ik naar de foto kijkt rijst bij mij de vraag op of dat bij de Kostverlorenvaart is?
Zo ja dan zitten we bij mekaar om de hoek.
In ieder geval welkom bij een club die mij ook zeer heeft verwelkomd.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2016, 21:41 »
Klopt. Bij cafe rooster staat ie. En de jouwe?

Offline Steffie

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #14 Gepost op: 30 november 2016, 07:05 »
De mijne staat achter de Jan Evertse.
Waar is die sleutelplek die je hebt opgericht?
Na het proberen te wisselen van een koplampje midden op straat ben ik voorlopig wel weer klaar met sleutelen op straat.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline zenfox

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2016, 17:13 »
https://goo.gl/maps/CZQZR5juAc12

Hier staat trouwens ook altijd een Transalp. Geen idee of het een clublid is
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #16 Gepost op: 02 januari 2017, 18:40 »
Eindelijk de olie en filter kunnen doen en de boel eens goed achter de kappen kunnen bekijken.
Olie was pikzwart maar de magneet heeft geen enkele brokstukken aangetroffen nadat ik hem door de oude olie had gehaald.

Gelukkig ook geen idiote huisvlijt tegengekomen op een missend ringetje na. Alles was keurig gedaan. Wel tot mijn schrik een missende moer tegengekomen bij de blokophanging! Zo zie je maar dat t wel fijn is om na aanschaf alles even te bekijken. . Accu heb ik even bijgevuld. Cdis waren ook al liggend neergelegd.

Moet een zijkap even mooi zien te repareren (hij was dus rood)

Ik heb een gereedschapskoffertje gescoord maar dat pastte niet. Wat mis ik hier? Los van het slotje. En waarom heeft t rekje zon raar ophangpunt?

Ook m'n grootlichtknopje doet t weer na een wd40 behandeling, maar m'n gewone licht doet t ineens niet. Alleen parking en grootlicht doen het. Misschien was dat al een paar dagen zo. Even nieuw lampje scoren ergens. Hoe plaats ik die? Trapeze lamp.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2017, 18:42 »
Meer fotos

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2017, 18:42 »
De moer

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #19 Gepost op: 02 januari 2017, 19:24 »
Sorry voor de vele posts achter elkaar
ik heb H4-lamp 12 Volt, 60/55 Watt (P43T) nodig he? Nou zie ik ook allerlei xenon look, super, power, 40% more light, racer, blue emotion, city, longer beam achtige lampjes voor 20 euro per stuk. Als dat echt beter is ben ik er wel voor in, maar is dat ook zo of is t marketing geouwehoer?

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2017, 19:29 »
Citaat
Wat mis ik hier? Los van het slotje.

De bevestigingsplaat.

Citaat
En waarom heeft t rekje zon raar ophangpunt?

Uhhhh, hier hoort een bout doorheen.

Citaat
Hoe plaats ik die? Trapeze lamp.

Gewoon de rubber kap eraf halen vanaf de onderkant.
ff goed kijken hoe het zit en de lamp kun je verwisselen zonder de boel te slopen.
Wel zijn kleine handjes in het voordeel.


Misschien handig als je even kijkt naar mijn rimboe topic
Alles over hoe het in en uit elkaar kan vindt je daar.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14657.0

Hier zie je de ophanging



En hier het bagagerek.



« Laatst bewerkt op: 02 januari 2017, 19:35 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2017, 15:49 »
dankjewel voor je antwoord, daar heb ik wat aan.

Net de H4 Motovision 12V 60/55W P43T-38 H4 CityVision Moto lamp gemonteerd en alles doet t weer. Zou 40% meer lichtobrengst geven en een oranje gloed geven in de koplamp. In het daglicht vind ik dat allemaal nogal meevallen, maar t zal wel. Misschien zie ik vanavond t verschil. Beetje priegelen, maar prima te doen.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #22 Gepost op: 09 april 2017, 16:51 »
Nou, de eerste dag dat we wat langer gingen touren om mn vriendin te laten zien hoe leuk t is, dat motorrijden.

Zo'n 30 km van huis begon ie ineens op 1 cilinder te lopen, heel eventjes maar, dus ik dacht: negeren negeren negeren.
Kopje koffie gedronken, we rijden weg en hij begint na een tijdje weer pok pok pok te doen en nu ook met flinke knallen uit de uitlaat. Toerenteller deed niet raar.
Ik dacht meteen aan de CDI's na alle CDI topics te hebben gezien op dit forum.
Na even aan de kant te hebben gestaan, beetje googlen, bougiedoppen bekeken, technische vriend bellen en toch maar met de staart tussen de benen naar huis. Dan maar geen bloembollenvelden.

Toeristische route naar huis, denk een km of 60, en hij heeft geen slag overgeslagen, liep als een zonnetje.

Gisteravond met de hogedrukreiniger gewassen, is er nog een mogelijkheid dat t iets anders is, zoals vocht of een massaprobleem ofzo? Of moet ik er toch aan dat dit het einde van een CDI is? Dan kan ik even flink de portomonee trekken, geloof ik he?

Ik denk dat ik het voorlopig nog even aankijk en als het zich weer voordoet, dan kan ik de CDI's omwisselen, als dan de toerenteller gek gaat doen dan weet ik dat het de CDI is, heb ik begrepen.

De CDI's liggen overigens goed.

Alvast bedankt voor de input!

Offline Oldtimer

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2017, 17:04 »
100 % een van je cdi's  ;)

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2017, 17:11 »
Ik zou de stekkers nu al omwisselen.

Er even vanuitgaande dat je niet onder de buddy en tank en achter het voorkuipje gespoelt hebt met de hoge druk kan ik me hooguit voorstellen dat je de zijstandaard schakelaar vol water hebt gezet. Daar zou de hele motor op moeten reageren en niet alleen één cilinder.

Knallen kan nog komen door een probleem met de brandstof voorziening maar in eerste instantie verifieren dat de CDI's goed zijn.

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2017, 20:56 »
 Bedankt Voor de reacties. Nog even 20 cdi topics gelezen net.
Ik heb ze meteen maar even omgedraaid. 1 van de 2 is al een vervangings cdi kwam ik net achter. Met 2 draadlusjes er uit. Die hebben iets te maken met de werking van de zijstandaardschakelaar geloof ik? Die doet bij mij overigens niks, behalve het dashboardlampje aan en uit doen.

nu hoop ik met de wisseltruc te kunnen achterhalen welke cdi de boosdoener is. Heeft de originele shingengen de Duitse overleefd?


Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2017, 16:01 »
Het cdi euvel heeft zich niet meer voorgedaan, dus ik wacht totdat de boel weer gaat flippen. Toerenteller doet t ook prima.
Eindelijk de beugels binnen van heavy duty. Het duurde iets langer maar kreeg er wel een chocolaatje bij. Ze passen goed.

Offline Robin66

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2017, 17:57 »
Mooi hoor! Staat goed zo al dat zwart....

Fijn dat je cdi nu geen problemen meer geeft hopelijk toch iets met het contact in een stekker.....

En ja ik had ook al chocolaatjes bij m'n valbeugel....
« Laatst bewerkt op: 14 april 2017, 17:59 door Robin66 »

Offline Sopa

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #28 Gepost op: 14 april 2017, 18:16 »
Dank je. Ja t staat wel aardig. Het is mooi dat ze een matte ruwe coating hebben.

Aan de ene kant fijn, aan de andere kant ook niet. Ik zit nu te wachten tot ie weer gek gaat doen zodat ik het kan fixen. Geeft een onzeker gevoel dit. Ik ga nu niet de snelweg op, of ver van huis, met een cdi die misschien op sterven staat. Maar een nieuwe cdi a 100 euro kopen voor het geval dat, gaat me ook een beetje ver.

Ik hoop van de week even de spanningsregelaar door te kunnen meten met iemand.

Offline Robin66

Re: Groeten uit Amsterdam
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2017, 15:14 »
Nou ja ivm die cdi kan je misschien van iemand één cdi tweede hands kopen en die dan als reserve mee nemen zodat als ie weer uitvalt  je in ieder geval een 2e bij je hebt om te vervangen.... Ver van huis en dan alleen op één cylinder naar huis moeten rijden is idd niet zo fijn....

Succes!