Auteur Topic: Osmand navigatie op Android smartphone  (gelezen 3400 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Osmand navigatie op Android smartphone
« Gepost op: 29 november 2016, 18:55 »
Ik begon met Osmand en mijn telefoon omdat ik geen geld had voor een nav apparaat dat tracks kon laden maar inmiddels ben ik behoorlijk gelukkig met mijn set-up.

Osmand is een navigatie app voor Android met ongelooflijk veel mogelijkheden. De app is te gebruiken voor normale A-B navigatie en voor echte outdoor navigatie. De app is te gebruiken voor fiets, paard, auto, motor, boot en de benenwagen. Per activiteit kun je aanpassen hoe de kaart er uitziet en hoe je route berekend wordt. Fiets en wandelroutes, poi's en wikipedia, alles op je telefoon of tablet. GPX tracks of routes kun je laden via mail, dropbox, bleutooth of google drive en binnen de app kun je gpx routes maken.
Het programma kan zoveel dat intuïtief ermee omgaan soms een uitdaging wordt maar ik heb weinig wensen wbt navigatie die niet in Osmand kunnen. File-info en dat soort dingen werken niet maar de insteek van de app is niet de forens maar de outdoor/reiziger en daarin slagen ze wat mij betreft.
Ik rij nu ruim 3 jaar met mijn telefoon met Osmand en de app wordt steeds beter. Een Garmin apparaat tov een telefoon heeft wat mij betreft alleen een voordeel wbt de batterij en waterdichtheid, wbt navigeren wint Osmand, vooral wanneer je een track rijdt. TomTom heeft los van de hardware als enige voordeel de bochtige/spannende route maar TomTom verliest enorm doordat je geen andere kaarten dan van TomTom kan laden en de OSM kaarten van Europa zijn echt verdomde goed!

Ik reis tegenwoordig met 2 telefoons, 1 waterdichte telefoon zonder simkaart met osmand en een telefoon met simkaart met een backup van mijn route en natuurlijk osmand. Kosten? 300 euro voor 2 telefoons en de app maar de eerste telefoon heb ik een jaar voor alles gebruikt.
In principe kun je voor 100 euro een android telefoon, de volledige app en een mooi waterdicht hoesje kopen. Het kan nog goedkoper maar voor honderd euro heb je een 5 inch scherm, genoeg rekenkracht voor een vlotte response van de app en een luxe hoes op je stuur.  Er blijft altijd iets om over te zeuren maar proberen kan voor bijna niks. Er is een gratis versie van de app en de telefoon kan in het kaartvak van de tanktast of in een action fietshouder van een paar euro.

De app is niet commercieel en bestaat dankzij vrijwilligers en mijn bijdrage is dit soort how-to's en ik heb de app gekocht voor bijna niks en heb geen spijt.

Deel 1 van de video how-to van de recente (2016) versie. Dit zijn de basics, gpx, kaart en scherm layout, poi's en andere zaken komen nog aan bod in volgende afleveringen.



<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cObAlEbbR2o" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=cObAlEbbR2o</a>
« Laatst bewerkt op: 01 december 2016, 06:40 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Oldtimer

Re: Osmand navigatie op Android smartphone
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2016, 19:12 »
Top Lennert.
 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Steffie

Re: Osmand navigatie op Android smartphone
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2016, 19:26 »
Wauw.
Dat maakt het allemaal een stuk duidelijker.
Toppie.
Ga ik eens uitproberen.
Thanks.
Geniet.....maar drink met je maten.

Offline Arjen

Re: Osmand navigatie op Android smartphone
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2016, 21:30 »
Goed bezig Lennert!

Voor de liefhebbers, OsmAnd staat voor "Open StreetMap Android". Dat laatste (Android) kennen we allemaal wel, maar Open StreetMap is eigenlijk een ontzettend pareltje:

Citaat
Over OpenStreetMap

OpenStreetMap, kortweg OSM, is een project met als doel om vrij beschikbare en vrij bewerkbare landkaarten te maken. Sinds 5 jaar wordt wereldwijd informatie over straten, rivieren, grenzen, kroegen en gebieden verzameld en opgeslagen in een vrij toegankelijke database. Op basis van deze informatie worden toepassingen gebouwd, zoals kaartmateriaal en routeplanners. Iedereen kan er aan meewerken, het invoeren en aanpassen van de informatie steunt volledig op vrijwilligers.

Vrij beschikbaar en vrij bewerkbaar betekent dat iedereen de geografische informatie mag gebruiken op voorwaarde dat de bron word genoemd en aanpassingen onder dezelfde voorwaarden beschikbaar worden gesteld.

Kortom, dit is nu een goed voorbeeld van Open Source. Iedereen mag eraan meewerken, iedereen mag het product gebruiken. Natuurlijk zit er een team (vrijwilligers) achter die alles in goede banen leiden.

De kwaliteit van de kaarten is, zeker in Europa, verrassend goed. Zelf maak ik zo nu en dan ook een wijziging, in mijn eigen woonplaats, of bijvoorbeeld de toegangsweg naar de camping dat inmiddels geen zandpad meer is, maar een week ervoor keurig was geasfalteerd.

Dan direct een goed voorbeeld en bewijs hoe geweldig OSM is: in Nuenen (mijn woonplaats) wordt al ruim een half jaar hard gewerkt aan  één van de belangrijke toegangswegen, de Europalaan. Duizenden auto's gaan hier iedere dag overheen, omdat het de forensen route is tussen Eindhoven/A2 en het gebied ten oosten achter Eindhoven.

Na maanden en maanden wegwerkzaamheden, is het nu bijna klaar. OSM laat deze wijziging keurig zien... Google maps...nope. Dat gaat daar dus ook mis met navigeren. TomTom idem, heeft de wijziging ook nog niet.

Belangrijk is natuurlijk wel om af en toe de OSM kaarten op je telefoon/tablet te updaten, doe je dat, dan heb je heel goed kaartmateriaal.
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: Osmand navigatie op Android smartphone
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2016, 06:42 »
Dank voor de aanvulling Arjen, en de youtube hint  ;)


Openingspost aangevuld met achtergrond info. De volgende aflevering is bijna klaar.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2016, 06:44 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!