Ik begon met Osmand en mijn telefoon omdat ik geen geld had voor een nav apparaat dat tracks kon laden maar inmiddels ben ik behoorlijk gelukkig met mijn set-up.
Osmand is een navigatie app voor Android met ongelooflijk veel mogelijkheden. De app is te gebruiken voor normale A-B navigatie en voor echte outdoor navigatie. De app is te gebruiken voor fiets, paard, auto, motor, boot en de benenwagen. Per activiteit kun je aanpassen hoe de kaart er uitziet en hoe je route berekend wordt. Fiets en wandelroutes, poi's en wikipedia, alles op je telefoon of tablet. GPX tracks of routes kun je laden via mail, dropbox, bleutooth of google drive en binnen de app kun je gpx routes maken.
Het programma kan zoveel dat intuïtief ermee omgaan soms een uitdaging wordt maar ik heb weinig wensen wbt navigatie die niet in Osmand kunnen. File-info en dat soort dingen werken niet maar de insteek van de app is niet de forens maar de outdoor/reiziger en daarin slagen ze wat mij betreft.
Ik rij nu ruim 3 jaar met mijn telefoon met Osmand en de app wordt steeds beter. Een Garmin apparaat tov een telefoon heeft wat mij betreft alleen een voordeel wbt de batterij en waterdichtheid, wbt navigeren wint Osmand, vooral wanneer je een track rijdt. TomTom heeft los van de hardware als enige voordeel de bochtige/spannende route maar TomTom verliest enorm doordat je geen andere kaarten dan van TomTom kan laden en de OSM kaarten van Europa zijn echt verdomde goed!
Ik reis tegenwoordig met 2 telefoons, 1 waterdichte telefoon zonder simkaart met osmand en een telefoon met simkaart met een backup van mijn route en natuurlijk osmand. Kosten? 300 euro voor 2 telefoons en de app maar de eerste telefoon heb ik een jaar voor alles gebruikt.
In principe kun je voor 100 euro een android telefoon, de volledige app en een mooi waterdicht hoesje kopen. Het kan nog goedkoper maar voor honderd euro heb je een 5 inch scherm, genoeg rekenkracht voor een vlotte response van de app en een luxe hoes op je stuur. Er blijft altijd iets om over te zeuren maar proberen kan voor bijna niks. Er is een gratis versie van de app en de telefoon kan in het kaartvak van de tanktast of in een action fietshouder van een paar euro.
De app is niet commercieel en bestaat dankzij vrijwilligers en mijn bijdrage is dit soort how-to's en ik heb de app gekocht voor bijna niks en heb geen spijt.
Deel 1 van de video how-to van de recente (2016) versie. Dit zijn de basics, gpx, kaart en scherm layout, poi's en andere zaken komen nog aan bod in volgende afleveringen.