Techniek > Techniek Algemeen

Snelheidsmeter wormwiel meenemer

(1/3) > >>

EDxrv:
Ik heb zonet het kunststof wormwiel van de snelheidsmeter (van 1stopmotoronderdelen) vervangen. Het leek me goed om de behuizing en metalen worm goed schoon te maken. Even googelen:  er staat op xrv.org.uk van iemand mooi verhaal daarover. Diegene deed dat door achterkant uit te boren en metalen worm er uit te tikken. Dat heb ik ook gedaan, werkt goed. Ik heb achterkant wel eerst even vlak geslepen. En nu in het geboorde gat een moertje er in gedraaid. Achteraf had ik beter met 3,2 kunnen boren en met 4mm tap even stukje draad er in kunnen tappen. Ik heb er nu stukje M5 draad in.

http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/15652-transalp-speedo-drive-repair.html

Oldtimer:
Begrijp het niet helemaal.
meestal is het teflon wieltje stuk en moet vervangen worden.
Heb je het metalen wormwiel vervangen ???.

Brombeer:

Nee volgens mij niet.

Alstie goed tandjes poetst zitten er vaak restjes in het vet rond het kleine metalen wormwieltje. Eén zo'n restje kan zorgen dat een nieuwe plastieke weer kapot draait.

Ze zijn goed schoon te maken echter, ik vind het ook wat drastisch.

Die onderdeeltjes zijn v.z.i.w. verder niet los verkrijgbaar.

Herman:
Hallo allen,

Als aanvulling, in 2014 is mijn gear box assey ook gesneuveld.
Ik heb toen ontdekt dat de oorzaak mogelijk een axiale speling kon zijn op
het metalen worm wiel dat de kilometer teller kabel aandrijft.
Dit in combinatie met het feit dat ik mijn motor altijd achteruit de schuur
uit moet rijden, en hierbij de gear box juist in tegenovergestelde richting
moet draaien. Ik heb dus een nieuwe gear box geplaatst, en de defecte
te lomp gesloopt, om meer van het ding te kunnen zien.
Het uitboren en via deze weg het metalen worm wiel verwijderen is de oplossing.
mooi,mooi,  ;D ;D ;D

groet Herman

Brombeer:

De vraag is natuurlijk, gaat jouw/jullie aanpassing nu ineens 150.000km mee? Even vlug doorrijden voor de feedback  dan, jongens  ;D


De mijne is ruim 240.000km jong. Ik heb een keer of 4 nu dat plastiek ding vervangen. De tellerkabel 2 keer, a.g.v. beschadiging (klem tussen de valbeugels bij inveren  o.a.). Ik gebruik ter smering vet dat dun blijft, ook na jaren. Bijvoorbeeld Keenol (marine) vet. Waffie verkoopt het.

Kan het zijn dat overmatige slijtage van het asgatje in de behuizing mede wordt veroorzaakt door onvoldoende smering, óók van de tellerkabel. Een stroef lopende kabel kan m.i. een deel van die krachten ontladen op het stalen wormwieltje.


Ik ken het i.i.g. niet als een bekend euvel van deze opnemers, zoals tripmasters en brandstofpompen op een AT, of de cdi's van de vroege modellen Alp. Het is dat jullie erover begonnen hier nu.


Brom



Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View