Auteur Topic: Barsten in remschijf.  (gelezen 2108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Barsten in remschijf.
« Gepost op: 08 december 2016, 15:13 »
Het is voor het eerst dat ik deze barsten zie in een remschijf waarvan de dikte nog ruim boven de 5 mm zit.

Heeft iemand een idee hoe dit ontstaat ???.
Remschijf lijkt me origineel te zijn.
de scheuren zijn echt helemaal door en er zitten er een stuk of 5 in.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #1 Gepost op: 08 december 2016, 15:48 »
Te heet geweest? Lijkt me spanning in het materiaal.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline jan1966

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #2 Gepost op: 08 december 2016, 15:49 »
Ik kwam dit tegen na wat zoeken:

https://st1100-1300.eu/threads/check-je-remschijf.2632/

Schijf mogelijk te warm geweest.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline robgoesdakar

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #3 Gepost op: 08 december 2016, 15:59 »
Ik betwijfle of de remschijf nog wel 5 mm is.... want er toont op de foto wel iets van een randje !

Barsten als deze kunnen inderdaad het gevolg zijn van te heet worden, of een zeer plotselinge temperatuur wisseling als gevolg van een zware remming door bv. een plas, maar dan dus eigenlijk alleen bij een schijf die te dun is.

Dit is 1 van de redenen waarom men een remschijf dient te vervangen als deze onder de limiet is.
Het metaal is dan te dun om alle opgewerkte warmte te kunnen verwerken.

Als het bij een nieuwe schijf zou gebeuren, dan trek ik de kwaliteit van het gebruikte metaal in twijfel,
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #4 Gepost op: 08 december 2016, 17:54 »
Rob dat randje lijk maar zo.
Ik heb de dikte gemeten en is echt 5 mm plus.
Het verhaal over te warm geweest lijkt me het meest voor de hand liggend.
Als ik kijk naar de stelling dat een schijf het 80k zou moeten kunnen volhouden is deze nog maar op de helft.

Maar er moet dan maar een nieuwe op. De blokjes had ik trouwens al binnen en maar goed dat ik de schijven even checkte. ;)

p.s. Navraag leverde op dat deze schijf nog geen 10.000 km erop zit. Aan de blokken ook wel te zien.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #5 Gepost op: 08 december 2016, 18:31 »
Ben wel benieuwd naar merk/type schijf dan.

Of... er is mee gereden toen de remklauw 'vast' zat. Dat genereerd wel een berg warmte inderdaad.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline ChristianG

Re: Barsten in remschijf.
« Reactie #6 Gepost op: 09 december 2016, 03:27 »
Is dit de achterste schijf?
Ik werd een poosje terug ingehaald door een oude bmw, met een roodgloeiende remschijf en een continue brandend achterlicht. :o

Als de vorige eigenaar z'n voet niet helemaal van het rempedaal haalt, dan wil die wel warm worden.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/