Auteur Topic: Voorvork demper-cartridge AT 750  (gelezen 1305 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Voorvork demper-cartridge AT 750
« Gepost op: 09 december 2016, 12:57 »
Iemand bekend hiermee? Past in de standaard voorvork.

http://www.andreanigroup.com/products/motorbike/105%7CH17/?Andreani+Adjustable+Cartridge+Kit+for+Honda+XRV+750+Africa+Twin

Na Upside Down (USD) vorken, 'the next best thing'. Ter completering voor hen die al een volledig instelbare achterdemperunit hebben, maar blijven zitten met de matige Showa Fabrieks voorvork.

Zelf in te bouwen, maar als je het laat doen door bijv. HK in Tiel, dan passen ze de veersterkte, voorspanning en verwachte dempingseigenschappen (beoogd gebruik) voor jou specifiek aan.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Voorvork demper-cartridge AT 750
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2017, 00:39 »

Geen grap natuurlijk, 700 euro, maar ik ga ze er toch in laten zetten. Zes honderd als ik zelf de olie erbij mieter, maar voor dat beetje meer krijg ik het custom afgesteld geleverd.

In het verleden heb ik bijbrommers wel eens verbouwd. Bijvoorbeeld, een heel andere voorvork en de hele rataplan inbouwen in een andere motor. Leuke projectjes, leer je veel van maar de kosten en tijd sluipen er in om het als een verbetering aan te kunnen merken.

Toen ik mijn AT kocht nu alweer 123 jaar geleden, heb ik gelijk voor de voor- en achtervering/demping een WP upgrade gedaan. Achter is een full-scale ingreep van circuit kwaliteit, vóór zul je moeten leven met slechts aangepaste veren en olie in een forever matige voorvork set-up.

Deze cartridges -zoals Paioli ze ook maakt voor scooters tot circuitracers- zijn het maximale wat je aan dempingsmogelijkheden uit een conventionele voorvork kunt halen. En daarmee een potente upgrade die een dergelijke achterdemper-unit recht doet. Alleen USD's zijn beter.

Maar, als gezegd ben ik bekend met de problemen van ombouwen. Als ik een usd-upgrade wil doen, bijvoorbeeld een gebruikte KTM 990-vork vanwege de dubbele remschijf, dan gaat dat om zoveel randproblemen zo hard in de papieren lopen. En de tijd en moeite. En moet ik voor onderdelen van de vork ook nog es steeds rekening met een andere fabrikant houden. Been there..

Dingen verslijten of bereiken hun levenseinde en ik heb de afgelopen jaren al geinvesteerd in dikke crossvelgen met rvs spaken, stalen remleidingen op maat, niet zo lang gelee nieuwe wavey remschijven plus blokken en onlangs een set kroonplaten vanwege het voordeel van fixed stuurklemmen. Op de nieuwe cartridge na blijft alles lekker origineel, lekker simpel maar met een reuzenstap voorwaarts aan de voorkant. Ik zou gek zijn dat alles weg te doen vanwege 'een betere [usd] vork'.


Ik heb bijbrommers afgezworen. Te hoge kosten per fun-kilometer. Als je ze al kan maken. Nu heb ik weer ruimte om plannen uit te voeren die daardoor al jaren stil lagen. En, iemand hier moet de eerste zijn met die cartridge-upgrade  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Voorvork demper-cartridge AT 750
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2017, 10:18 »
Ik heb wel eens gekeken naar van die demping-emulators die je onderin de vork schroeft en voor zover ik begrijp dan de werking van de demperstang overnemen dmv een pakketje schijfjes. Door dan met de dikte van de schijven en de preload van dat pakket te spelen kun je de demping tunen en ook een andere respons voor high- en low speed krijgen.

Hoewel ik begrijp dat dat vast een verbetering zal wezen leek het me nog een beetje een lapmiddel en om nou voor iedere afstelling dat ding onder uit mn voorvork te vissen is me wat teveel van het goede...

Ben zeer benieuwd naar je ervaringen hoewel ik niet meer denk zo'n klap centjes in mn voorvork te steken ;D