En dit is ‘m geworden.
Optisch valt natuurlijk de wrap op. Ik kocht via Ebay een paar kuipdelen voor een paar tientjes en wrapte die. De nogal aangetaste kroonplaat en vorkpoten heb ik gespoten en de dynamodeksel heb ik gepolijst. Er kwamen Motech-handkappen op en handvatverwarming van Oxford. Het schoeisel is van Heidenau, de Scout. Het carbon/kevlar-“ruitje” is van Boano en stuurt de wind perfect over me heen. Het roostertje voor de koplamp is van Africanqueens afkomstig.
Verder valt de onvolprezen carterbeschermer van Pim op en de Akrapovic uitlaat. Mile Pajic monteerde de uitlaat. Een lange demper met dikke doorlaat. Tot 4.000rpm is het een hele beschaafde diepe sound, niet veel rumoeriger dan de originele. I.v.m. de plaats van de uitlaat, verhuisden de knipperlichten.
Omdat er geen dynokit voor de 650 is, experimenteerde Pajic zelf met sproeiers en naalden (en een K&N filter) wat resulteerde in een toename van 7-8pk in het middentoerengebied.
Minder opvallend is –tot je erop gaat zitten- dat mijn Alp veel hoger is komen te staan. Voor kwam een extender van 2cm en met stuggere veren van WP nam de negatieve veerweg af, zodat hij 4cm hoger is geworden van voren. Op de achterschokker kwam een nokje van 1,5cm en samen met een WP-veer zorgt dat ervoor, dat hij 5cm hoger staat. Daardoor staat de Alp iets meer op de kop en dat vergemakkelijkt het gooien en smijten.
Rem- en schakelpedaal moesten worden aangepast, omdat de stepjes 5cm omlaag zijn gemonteerd. Daardoor is het zitcomfort (ik ben 190cm) enorm toegenomen, vergelijkbaar met m’n Varadero’s. Zowel op de weg, als in het terrein. En staand rijden in het terrein is eveneens enorm verbeterd.
In het terrein is m’n GS onder zware omstandigheden beter, mede doordat die op echte noppen staat. Op lange toertochten is de Varadero comfortabeler.
Maar voor m’n woon-werkverkeer en het ‘blokje-om’ is m’n Alp nu m’n torenhoge favoriet. Precies de echte all-road die ik wilde.