Techniek > Honda Africa Twin

hoe zet je een rd07 benzinetank het best weg als er nog benzine inzit?

(1/3) > >>

DoppieTien:
Ik had de tank op zijn voorkant op de vloer gezet, er zat nog ongeveer 15 liter benzine in.
Er lekte niks dus dat gaat goed dacht ik. 1 dag om precies te zijn.
Een grote plas benzine op de vloer gemengd met zwartbruine smurrie. Blijkt dat de ontluchtings/drainage slangen ietsjes druppen.
Hoe kan dit? Wordt de benzine overgeheveld? Waar vandaan dan? En de slangen waren leeg in het begin.

 :-\

Voor de zekerheid toch de tank maar leeggemaakt.

Mijn vraag is dus, hoe zetten jullie de tank weg tijdens onderhoudswerkzaamheden?

Brombeer:
Ik trek die 2 slangen eraf en zet hem neer zoals die op het frame zit.

Doek o.i.d eronder tegen beschadigen van de dan 3 steunpunten, de 2 onderkant wangen en kraan. Is er tientallen keren af geweest, nog nooit iets gelekt.

Die dikkere slang is de drain van de hals rond de vulopening, voor afvoer hemelwater alsmede als je brandstof morst tijdens tanken. Als die slang verstopt zit kan daar water blijven staan en bij lichten van de dop in je tank terecht komen. Periodiek doorblazen die. Die 2e kleinere is de tankbeluchting.

Knap, want ze lopen beide via het inwendige van de tank.

Waffie:
ik leg ze altijd op een auto band en sluit de kranen af door deze af te doppen met bijv een stukje slang  waarin ik een M 8 boutje druk

DoppieTien:
Oké, dat zijn bruikbare tips!
Banden heb ik hier niet liggen, dus poetslappen eronder. Mijn kraantje is erg gevoelig, kleine verdraaiing en het pist er al uit. Dus slangetje met stop erop is idd een goed idee.

Ik vraag me eigenlijk nog wel af hoe er na één dag lekvrij staan ineens een benzinestroompje kan ontstaan. Het was de dunne slang, dus die van de tankontluchting. Nu ik er zo over nadenk, zou temperatuurverschil er iets mee te maken hebben gehad? Uitzetten vd benzine?
Volgende keer gewoon op Brombeer's manier en met het Waffie slangetje moet het helemaal goed gaan. (benzine en een houten schuurtje is geen fijne combi 😁)



Brombeer:

--- Citaat van: DoppieTien op 18 december 2016, 06:52 ---..Mijn kraantje is erg gevoelig, kleine verdraaiing en het pist er al uit.

--- Einde van citaat ---

Klopt. Laat daarom die zwarte plasic hevel er vanaf als de tank niet op de motor zit. Die hoeft maar aangeraakt en de kraan laat brandstof door.

Die beluchting is gewoon een open verbinding met buiten. Met een y-stukje komt die uit in de slang van de hemelwater afvoer. Beide drainen zo netjes onder de motor.


Als je de motor op zijn kant legt, loopt de tank over in dat buisje/slangetje en piest het er aan de onderkant uit.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View