Auteur Topic: Motorhelm keuze  (gelezen 12323 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ChrisvdSchoot

Motorhelm keuze
« Gepost op: 02 januari 2017, 19:27 »
Goedendag, heeft iemand tips voor wat betreft merken motorhelmen, wil komende zaterdag gaan kijken voor een nieuwe. Vast bedankt voor de input.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline xrvtuur

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2017, 20:10 »
Das erg persoonlijk denk ik, zoiets als welke band is er goed... >:D  zelf zweer ik bij de jet helmen van Arai, de sz serie. Daar is ook de buitenschaal in de juiste proportie , dus klein hoofd is ook kleine helm, bij veel andere merken zie je dan dat ze in een grote buitenschaal een dikke binnen voering proppen, ziet er niet uit.
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2017, 20:14 »
Eigenlijk een "inkoppertje", maar je gaat er vroeg of laat achterkomen dat jouw hoofd het best past in een helm van een bepaald merk.

Precies dat is het belangrijkste: dat hij goed zit. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, degene die het beste past geeft de beste veiligheid.

Ik heb zo'n beetje alle merken op gehad en zelfs Schubert zit mij niet lekker. Ik kwam uit bij HJC. Prima helm, de eerste heeft me goed weten te beschermen :)

Binnen het merk dat het beste zit kan je dan gaan selecteren op 'features':

+ integraal of systeemhelm
+ pinlock voorbereiding
+ neerschuifbare "zonnebril" in de helm
+ ventilatie mogelijkheden
+ voorbereiding voor een bluetooth setje
+ padding opties

Ik ben bijzonder goed geholpen bij de motorkledingoutlet in Eindhoven. Die verkopen je ook een helm die je terug mag brengen als hij toch niet lekker lijkt te zitten.

Laat je adviseren in de winkel!
“Never Stop Exploring”

Offline ChrisvdSchoot

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2017, 20:29 »
 ;D Bedankt voor de adviezen.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Sopa

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2017, 20:43 »
pinlock wil je absoluut hebben (geen beslagen vizier meer).
Ik vind een systeemhelm ideaal, ik rijd veel in de stad en dan wil je soms even de klep omhoog.

Offline PimW

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2017, 20:47 »
Ik ga binnenkort eens een Nishua enduro proberen :)

Verder heb ik eigenlijk alleen ervaring met crosshelmen, ik vind een integraal helm te benauwd. Maar de laatste winters toch een verdomd koud koppie en grote regendruppen doen gewoon zeer op je neus (gelukkig hebben we her nooit sprinkhanen over de weg zwermen dat doet pas zeer).

Gewoon passen. Pin-lock is wel prettig maar die kun je er ook later nog in maken.

Offline Jan F.

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2017, 21:48 »
Of Raleri plakvizier gebruiken.

Groet, Jan

Offline xrvtuur

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2017, 22:49 »
als je wel eens lange snelle dagen in bochtige gebieden maakt is het ook wel fijn als je helm zo weinig mogelijk weegt, om die reden vind ik systeem helmen niet zo geweldig, want zwaar.
Varadero SD02  2004

Offline Jeroen

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #8 Gepost op: 03 januari 2017, 13:59 »
Zoals hierboven al aangegeven, past een bepaald merk het beste bij jouw hoofdvorm. Ik krijg een hjc niet comfortabel op mn kop, maar.nolan en shoei weer wel. Heul veul helmen passen bij een speciaalzaak, en daarna op internet de goedkoopste opzoeken is mijn advies. En wellicht kan een van de clubdealers je een nog aantrekkelijker aanbod doen, dat was bij mij het geval! Info via pb
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Rob de Bob

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #9 Gepost op: 03 januari 2017, 18:41 »
Op de motorbeurs begin 2015 heb ik me een veels te kleine Shark helm aangemeten gekregen. Die begon al na 5 minuten op m'n voorhoofd te knellen. Daarna hetzelfde type gekocht maar dan een maatje groter want die zat stukken beter, maar die begon op de motor zelf na 30 minuten een klein beetje net irritant genoeg te knellen. Toen was ik het zo zat dat ik een paar uur bij de motor outlet in Breda tientallen helmen heb gepast en van degenen die het fijnste zaten de helm meerdere keren een langere tijd op gehad en degene gekozen die daarvan het beste zat, niet kijkend naar de prijs.

Uiteindelijk kwam daar de Shoei Neotec systeemhelm van toen bijna 600 euro uit, en tot op heden enorm tevreden mee!

Moraal van het verhaal (zoals boven ook gezegd) is dat ie boven alles lekker moet zitten, ongeacht de kosten (kan ook meevallen natuurlijk).

Systeemhelm heeft voor mij de voorkeur omdat dat bij lagere snelheden nog meer vrijheid geeft (wind in je gezicht, frisse lucht)

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2017, 18:43 door Rob de Bob »

Offline Arjen

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2017, 12:17 »
als je wel eens lange snelle dagen in bochtige gebieden maakt is het ook wel fijn als je helm zo weinig mogelijk weegt, om die reden vind ik systeem helmen niet zo geweldig, want zwaar.

Hmm, ok. Die had ik nog niet eerder gehoord en heb het eens opgezocht. Zelf heb ik een HJC Rpha Max (systeem-helm) en die weegt 1620gr.

Kijk ik naar dit plaatje, dan valt dat "zwaar" nogal mee:


Bron: http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-weights.htm

Overigens, zoals altijd, is veiligheid een afweging tussen vele aspecten. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, niet omdat het lekkerder rijdt dan zonder helm. Veel gewicht is inderdaad ook niet altijd prettig, maar op je muil gaan met een helm die uit superlicht materiaal geconstrueerd is... ook weer niet zo fijn.

Kortom: persoonlijk :)
“Never Stop Exploring”

Offline wtrzwrs

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2017, 12:23 »

Binnen het merk dat het beste zit kan je dan gaan selecteren op 'features':

+ neerschuifbare "zonnebril" in de helm


Persoonlijk vind ik deze feature heel handig, gebruik het veel:)

Offline xrvtuur

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2017, 13:18 »
Hmm, ok. Die had ik nog niet eerder gehoord en heb het eens opgezocht. Zelf heb ik een HJC Rpha Max (systeem-helm) en die weegt 1620gr.

Kijk ik naar dit plaatje, dan valt dat "zwaar" nogal mee:


Bron: http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/motorcycle-helmet-weights.htm

Overigens, zoals altijd, is veiligheid een afweging tussen vele aspecten. Je zet een helm op je kop voor de veiligheid, niet omdat het lekkerder rijdt dan zonder helm. Veel gewicht is inderdaad ook niet altijd prettig, maar op je muil gaan met een helm die uit superlicht materiaal geconstrueerd is... ook weer niet zo fijn.

Kortom: persoonlijk :)


Superlicht materiaal kan sterker zijn dan zwaar materiaal, dus dat zegt niks over waar je het beste mee op je muil kan gaan. Mijn helm weegt iets van 1250 gram, als ik de systeem helm van 1750 gram van een maat van me op zet , snap ik dat hij last van zijn nek heeft na een dagje Alpen.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2017, 13:45 »
Er even vanuit gaand dat de helmen allemaal van de keurmerken voorzien zijn is een lichte helm volgens mij altijd beter?

Minder massa dus minder belastend tijdes het rijden maar ook tijdens een ongeval minder extra gewicht dat aan je nek trekt.

Carbon helm gaan al naar 1000 gr. 8)

Offline Arjen

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2017, 18:07 »

Superlicht materiaal kan sterker zijn dan zwaar materiaal, dus dat zegt niks over waar je het beste mee op je muil kan gaan. Mijn helm weegt iets van 1250 gram, als ik de systeem helm van 1750 gram van een maat van me op zet , snap ik dat hij last van zijn nek heeft na een dagje Alpen.

Dat zeg je precies goed. "Kan" sterker zijn dan. Gewicht zit niet alleen in de buitenste schaal, maar bijvoorbeeld ook in de liner. Daarnaast is er nog een prijs aspect. Jahoor, Carbon schitterend mooi, maar is het ook voor iedereen betaalbaar? Denk het niet.

Als je last hebt van het gewicht van je helm bij 1750 gram, dan rijd je met 5G door iedere bocht, of je zit te weinig op de motor. Of er is iets anders aan de hand. Allemaal niet gezond :)

Ik heb nooit last gehad met 1620gram. Ik blijf er dus maar bij: persoonlijk.
“Never Stop Exploring”

Offline PimW

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2017, 18:17 »
Carbon helm voor 300 euro valt wel mee toch.

Offline Brombeer

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2017, 20:09 »
Er even vanuit gaand dat de helmen allemaal van de keurmerken voorzien zijn is een lichte helm volgens mij altijd beter?

Minder massa dus minder belastend tijdes het rijden maar ook tijdens een ongeval minder extra gewicht dat aan je nek trekt.


Dat.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2017, 22:27 »
Dat zeg je precies goed. "Kan" sterker zijn dan. Gewicht zit niet alleen in de buitenste schaal, maar bijvoorbeeld ook in de liner. Daarnaast is er nog een prijs aspect. Jahoor, Carbon schitterend mooi, maar is het ook voor iedereen betaalbaar? Denk het niet.

Als je last hebt van het gewicht van je helm bij 1750 gram, dan rijd je met 5G door iedere bocht, of je zit te weinig op de motor. Of er is iets anders aan de hand. Allemaal niet gezond :)

Ik heb nooit last gehad met 1620gram. Ik blijf er dus maar bij: persoonlijk.

Chris vroeg om tips bij de aankoop van een helm, ik vind op gewicht letten een goede tip, jou nek is blijkbaar prima, van Chris weten we dat niet dus dingetje om mee te nemen bij de aankoop.
Varadero SD02  2004

Offline Blommetje

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #18 Gepost op: 08 januari 2017, 11:38 »
Vorige maand bij de Gamma een systeemhelm meegenomen. Aanbieding van 100 voor 50,- . Zit prima. Kan ongetwijfeld beter/luxer etc.
Maar voor 50,- ben ik zeer tevreden!

Enige wat ik later zag, duurdere helm bijh mn maat heeft ingebouwde zonnebril. Dat is wel berehandig! Niet stoppen, jaszak open, in je helm proppen en klooie. Maar gewoon met een schuifje bovenop voor je ogen laten glijden. Lijkt mij ideaal!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline ChrisvdSchoot

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #19 Gepost op: 08 januari 2017, 11:46 »
Wauw wat een reacties, heel veel informatie ontvangen, ik zal jullie op de hoogte houden voor wat betreft mijn uiteindelijke keuze. Vooralsnog heb ik een nog een oude helm die ik gebruik. Daarnaast heb ik nog een Shoui helm systeemhelm liggen die ik van mijn vrouw mag lenen (aardig van haar he...) Maar uiteindelijk zal ik wel een nieuwe moeten aanschaffen.

Nogmaals bedankt en wordt vervolgd. ;D
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline len_tour

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #20 Gepost op: 08 januari 2017, 12:17 »

Enige wat ik later zag, duurdere helm bijh mn maat heeft ingebouwde zonnebril. Dat is wel berehandig! Niet stoppen, jaszak open, in je helm proppen en klooie. Maar gewoon met een schuifje bovenop voor je ogen laten glijden. Lijkt mij ideaal!

Is ideaal! Vooral bij tunnels en andere snelle veranderingen licht/donker. Gelukkig worden ook steeds meer enduro/allroad helmen ermee uitgevoerd.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline zenfox

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #21 Gepost op: 08 januari 2017, 14:30 »
Ik denk dat ik wel meer dan 100 helmen heb gepast voordat ik er achter kwam wat voor mijn werkte.
Dat waren alleen sommige HJC en Schuberth helmen. Uiteindelijk een goedkope HJC IS-17 gekocht.
In het begin veel plezier van gehad. Maar na een jaar vertoont de helm veel speling en vangt meer windruis bij de scharnier delen.
Nu staat er een Schubert E1 op het verlanglijstje. Of misschien toch een HJC RPHA MAX.
Enfin: Goedkoop is duurkoop ;D

En let op dat een helm na een maand of wat gewoon ruimer gaat zitten.
Dus koop niet te klein, maar ook zeker niet te ruim.
Een helm mag gewoon lekker strak zitten, maar niet knellen
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2017, 14:37 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Sandra

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #22 Gepost op: 08 januari 2017, 23:58 »
Ik denk dat ik wel meer dan 100 helmen heb gepast voordat ik er achter kwam wat voor mijn werkte.
Dat waren alleen sommige HJC en Schuberth helmen. Uiteindelijk een goedkope HJC IS-17 gekocht.
In het begin veel plezier van gehad. Maar na een jaar vertoont de helm veel speling en vangt meer windruis bij de scharnier delen.
Nu staat er een Schubert E1 op het verlanglijstje. Of misschien toch een HJC RPHA MAX.
Enfin: Goedkoop is duurkoop ;D

En let op dat een helm na een maand of wat gewoon ruimer gaat zitten.
Dus koop niet te klein, maar ook zeker niet te ruim.
Een helm mag gewoon lekker strak zitten, maar niet knellen
Een helm mag zeker niet ''lekker'' strak zitten maar moet wel goed aansluiten!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline chaly-dude

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #23 Gepost op: 09 januari 2017, 12:02 »
Andere tip is het vizier.
Mijn eerste integraal helm was van MTR. Na vele jaren (sparen ;)) ben ik toen overgestapt op Nolan (model: n104) en wat een verschil wat betreft kijkhoeken! Het vizier van de Nolan loopt veel verder door links en rechts langs de ogen (is dus breder). Dat bevordert het rijgemak want je dooie hoe wordt een stuk kleiner.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline jaspersFZR

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2017, 15:51 »
Nog een tip, als je de kans heb, ga met een aantal helmen die je lekker zitten, ook een stukje rijden! Helmen kunnen allemaal net anders uitpakken als je op de motor zit!

Ik had een shark, was al wat ouder maar op mijn alp muisstil. Nu een hjc en die maakt door de turbulentie achter mijn scherm echt een rotgeluid. kan die helm zelf niks aan doen, maar als ik dit had geweten voor de koop, had ik hem laten staan voor eentje die stiller was bij mijn motor!

Nu ga ik voor een lager ruitje, die hjc is namelijk wel weer muisstil als ik mijn kop achter het ruitje vandaan haal en in de volle wind steek!

Wat ik ook irritant vind aan mijn hjc, er zit een luchthapper bovenop, als daar vliegjes inkomen gaan die ongefilterd door bovenop mijn hoofd en daar gaan ze vervolgens rond lopen kriebelen (heeeeeel irritant) op zomerdagen plak ik nu een tapeje over mijn luchthapper! Verder pinlock en zonnevizier in de helm, dat waren voor mij echt de belangrijkste kriteria.

de transalp wordt steeds mooier

Offline hewi

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2017, 22:14 »
Ik heb een nieuwe Nishua Enduro liggen, dit betreft een volledige carbon helm iemand belangstelling?
Als beste getest in Dld ook in vergelijking met helmen van tot ca. 600,- Euro.

grt, Henri

hewi66@gmail.com

Offline luwe

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #26 Gepost op: 13 januari 2017, 22:52 »
heb niet gelezen welke maat en wat dat ding mot kosten
en foto zou fijn zijn  :)
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2017, 23:29 door luwe »

Offline DinO

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2017, 05:36 »
@PimW Niet proberen die Nishua Carbon Enduro.. Als ie goed zit dan ben je waarschijnlijk verkocht! ;)
Ik heb er eentje en gebruikte 'm ook gewoon in de wintermaanden van de 2015 - 2016 winter, was frisjes maar gewoon goed te doen.
Hij is natuurlijk wel lawaaierig in vergelijking met een integraal, maar ik heb gewoon altijd gehoorbescherming in.
Als ik 'm op doe dan zit ie strak zoals een helm hoort te zitten, maar voelt ook heerlijk comfortabel.  :angel:

@iedereen
Als de Nishua Enduro Carbon bij de vorm van je hoofd past, zou ik zeggen DOEN!
Bij mij voelde de pasvorm als thuiskomen, waar andere helmen 't allemaal net niet hadden..
De Nishua Enduro Carbon is trouwens vroeger door Uvex verkocht, en in iets andere vorm ook door BMW.
Jammer genoeg zijn ze in Nederland alleen nog op bestelling verkrijgbaar bij Motozoom (met verplichte afname).
Of je doet gewoon een ritje door Duitsland langs 1 van de Louis filialen, want Motozoom besteld ze ook bij Louis.
Ze hebben nu trouwens ook een Nishua Enduro GT van Fiberglass met ingebouwd zonnevizier en ratelsluiting, maar met die heb ik nog geen ervaring, afgezien van de informatie op de Louis website.

Korte vergelijking van de eigenschappen die verschillen tussen de 2 versies:
Helm: Enduro Carbon -vs.- Enduro GT
Prijs: €299.99 vs. €199.99 (matzwart)
Materiaal: Carbon vs. Fiberglass
Gewicht: +-1150 Gr. vs. +-1450 Gr.
Sluiting: Dubbel D vs. Ratelsluiting
Ingebouwd zonnevizier: Nee vs. Ja
Extra meegeleverd: Vizier zijcovers voor rijden zonder klep en Pinlock vs. Vizier zijcovers voor rijden zonder klep
-Dat was wat ik zo snel uit m'n hoofd weet. -

Overigens zijn er wel mensen die op fora klaagden over het feit dat de klep vrij makkelijk bewoog door de wind, maar ik vind dit juist handig omdat ik daardoor ook gewoon de klep kon laten zitten bij snelweg ritten zonder dat m'n hoofd omhoog getrokken werd. (TA650 met windscherm waarbij ik met m'n helm precies in de turbulentie zat)
Verder heb ik van mezelf een zeer groot zichtveld, maar dat werd maar minimaal beperkt door het vizier of de klep, dus alles blijft goed zichtbaar.
Als laatste is het viziermechanisme wel een klein puntje (na een tijdje veel speling tussen de verschillende openingsstanden), maar met even Google search gebruiken zijn daar ook gewoon oplossingen voor te vinden.


Met betrekking tot zonnebrillen... Probeer de HSE Sprinter modellen eens!
Door het design en de platte pootjes passen ze mooi onder je helm... Maar!! Ze zijn zo gemaakt dat je ook geen dode hoek hebt door de pootjes! Ze zijn er ook met heldere glazen en met van die gele glazen, waarvan de laatste een aanrader is voor 's avonds/'s nachts en met zware regenval en dergelijke. :)


Noot: Bij Voorbaat mijn excuses voor eventuele schrijffouten, maar als je zoals ik op het moment van schrijven nog wakker bent, lijken eventuele foutjes me niet zo heel raar..
Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp van Rob, als ik eindelijk een donor motor vind die aan de eisen voldoet en binnen het budget past, en daarna zien we weer verder!! --

Met 2 wielen is het meeste wel te doen, dus waarom zou ik per se 4 wielen onder me willen hebben??

Offline hewi

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2017, 11:06 »
Deze heb ik nog in de aanbieding een paar keer gedragen slechts.

Het is een maat M 57/58

Super licht omdat deze uit volcarbon is.

https://www.youtube.com/watch?v=fD7BBtkiBk4

https://www.louis.de/en/artikel/nishua-enduro-carbon-enduro-helmet/215086

Offline hewi

Re: Motorhelm keuze
« Reactie #29 Gepost op: 14 januari 2017, 12:51 »
Deze Nishua is stiller comfortabeler als menige integraal helm EN ziet er super uit.