Auteur Topic: LED verstraler knippert of brandt minimaal  (gelezen 3087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DaanSch

LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Gepost op: 10 januari 2017, 15:48 »
Sinds augustus trots eigenaar van een XL650 uit 2004, welke ik kreeg met LED verstralers er al op (ik weet het, wettelijk niet toegestaan als verlichting, maar eerlijk gezegd ziet het er wel mooi uit en voegt het een goede bak extra licht toe).

Deze hadden van begin af aan al dat ze soms flikkerden, maar weer constant gingen branden als ik de motor opnieuw startte. Als ze eenmaal branden gingen ze tijdens de rit nooit gek doen, dus hoefde er gelukkig nooit voor te stoppen. Maar nu wil sinds een paar dagen een van de twee verstralers soms helemaal niet meer aan. Hij geeft dan wel licht, maar zeer minimaal, of knippert terwijl hij zeer minimaal licht geeft.
Af en toe schijnen de beide verstralers dus wel gewoon naar behoren, maar soms doen ze moeilijk. Ik heb al flink lopen speuren op het internet, maar zonder veel succes. Weet iemand waar dit aan kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen?

Paar weken terug heb ik wel Gerbins handschoen-aansluiting gemonteerd om bevroren klauwen te voorkomen. Kan het daar iets mee te maken hebben? Wel gek dat het dan pas een paar weken later problemen geeft.

Offline PimW

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2017, 16:04 »
Lijkt me eerder dat er een contact stuk is. Denk aan een kabelbreuk of slechte (stekker of soldeer) verbinding.

Kan ook intern iets kapotgetrild zijn natuurlijk.

Offline DaanSch

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2017, 20:23 »
Dank voor je reactie!

Dus in dat geval een nieuwe kabel uitproberen?
Maar als het een kabelbreuk zal zijn, is het gek dat hij wel aan blijft (blijft schijnen) als die eenmaal werkt...

Offline OM Frank

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2017, 20:29 »
Ik weet dat er Chinese verstralers worden geleverd met een volgens de ontwerpers interessante functie (helaas ontwerper zonder enig contact met de praktijk).

1 aan: Licht vol en continu.
2 aan Licht half vermogen en continu
3. Licht knipperen.

Dus als het geen los contact is kun je dit als volgt testen.
Contact aan licht aan. Licht uit en weer aan en nogmaals licht aan en uit.
En je ziet elk van deze prachtige functies.

Zoniet dan mag je opzoek naar een los contact!

Succes
  Let life surprise you

Offline PimW

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2017, 21:09 »
Dank voor je reactie!

Dus in dat geval een nieuwe kabel uitproberen?
Maar als het een kabelbreuk zal zijn, is het gek dat hij wel aan blijft (blijft schijnen) als die eenmaal werkt...

Niet perse, een slecht contact kan gaan plakken zodra hij verbinding maakt maar na afkoelen weer loslaten.

Offline DaanSch

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2017, 22:42 »
Ik weet dat er Chinese verstralers worden geleverd met een volgens de ontwerpers interessante functie (helaas ontwerper zonder enig contact met de praktijk).

Heb deze functies nog nooit zien langs komen, dus denk niet dat ze er op zitten.
Ben dan toch bang dat ik op zoek moet naar een los contact. Denk dat ik maar begin met de verstraler zelf er af halen en eens goed schoonmaken en kijken hoe die reageert op een 12-volt batterij...

Offline Columbus

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2017, 00:06 »
Heb deze functies nog nooit zien langs komen, dus denk niet dat ze er op zitten.
Ben dan toch bang dat ik op zoek moet naar een los contact. Denk dat ik maar begin met de verstraler zelf er af halen en eens goed schoonmaken en kijken hoe die reageert op een 12-volt batterij...

ik heb onlangs chinese lampen gekocht en daar zit dus wel deze functie op: "Mode Arrangement: High-Low-Strobe"

https://youtu.be/G2zVbUg4_kg?t=70

Albert
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline OM Frank

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2017, 13:54 »
ik heb onlangs chinese lampen gekocht en daar zit dus wel deze functie op: "Mode Arrangement: High-Low-Strobe"

https://youtu.be/G2zVbUg4_kg?t=70

Albert

Als je eventueel de functie wil uitschakelen .
Dan kun je hier meer info vinden.
https://www.kawette.net/forum/viewtopic.php?f=40&t=48919&start=550

  Let life surprise you

Offline DaanSch

Re: LED verstraler knippert of brandt minimaal
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2017, 16:01 »
Snap niet helemaal waarom je de knipperstand zal willen hebben, tenzij je je tegenliggers graag een epileptische aanval aan doet :p

Heb de LED uit elkaar gehaald en flink schoon gemaakt, er bleek wat vocht in gekomen te zijn. Afdichtrubbertjes opnieuw ingevet en strak dichtgedraaid. Hij doet het wonderbaarlijk genoeg weer wat beter, maar nog steeds doet die het af en toe gek.

Dus toch maar even langs de garage gereden en twee geheel tegenstrijdige adviezen te horen gekregen;
Garage 1: zal aan de bedrading liggen, die moeten we dan even doormeten en kijken waar het mis zit. Minimaal zo'n 2 uur werk.
Garage 2: meestal is het probleem in de lamp zelf, er gaat 12 volt op maar de LED heeft minder nodig. De weerstanden etc. die er in zitten gaan zeker bij chinese producten vaak kapot. Je kan er beter een nieuwe lamp op zetten dan. Doen wij trouwens niet, want wij hebben slechte ervaring met optionele bijbouw verlichting, gaat op den duur altijd gek doen.