Auteur Topic: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren  (gelezen 3461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pleun

Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Gepost op: 11 januari 2017, 19:10 »
Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden de trotse bezitter van een dero 99, c.a. 70k op de klok, nu houd ie wat in / loopt wat onregelmatig rond de 3000 rpm en ook bij volgas stottert ie wel wat, volgens vorige eigenaar zijn de carbs gereinigd. Zou t zin hebben om een dynojet setje te monteren (al dan niet met een ander luchtfilter)?


Ander dingetje is dat de temperatuurmeter het niet goed doet, soms geeft ie een beetje aan, maar verder dan een kwart van de meter heb ik het wijzertje nog niet gezien! Nu heb ik zelf al bedacht dat het aan slechte contacten/ massa kan liggen, of defecte sensor, of eventueel een kapotte thermostaat, heeft iemand een idee waar ik het beste kan beginnen bij het zoeken?

Thnx,

Pleun

Offline jan1966

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2017, 19:53 »
Bij mij komt de naald van de temperatuurmeter nauwelijks in beweging, zeker niet ' s winters. Alleen als het echt warm is en ik langzaam rij gaat de naald naar het midden. Heb ermee leren leven ;)

Over je carburateurprobleem kan ik niets zeggen.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Oldtimer

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2017, 20:03 »
Citaat
Zou t zin hebben om een dynojet setje te monteren (al dan niet met een ander luchtfilter)?

Nee, ik zou eerst de oorzaak van dat inhouden oplossen.
Een Transalp hoort niet te stotteren bij 3000 rpm.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn maar ook carbs reinigen kan op veel manieren.
De meest effectieve is met ultrasoon.
Als verder de stationair sproeiers eruit zijn geweest en niet zorgvuldig afgesteld heb je ook dit soort problemen.
Gasschuiven-membramen en/of de carb-rubbers zijn vaak de boosdoeners.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2017, 20:17 »
Hoe stel jij de stationair sproeiers af Oudje?
Ik denk dat de carbs of niet goed schoongemaakt zijn of slecht weer in elkaar gezet.
Wat veel voorkomt is dat de membranen niet juist teruggeplaatst worden. Ze kunnen ook beschadigd zijn. De stationair sproeiers raken ook gemakkelijk verstopt en hebben erg veel invloed op het lopen in lage toeren. Als je ze tegen et licht houd kun je pas zien of ze schoon zijn.

Als de lucht/mengsel stelschroeven los geweest zijn moeten die inderdaad wel juist afgesteld worden. Als je een werkplaatshandboek erbij pakt kun je nominale stand opzoeken en contrleren hoe ze tov dat nu staan.

Wbt de temp meter: dat is normaal. Men dent dat de meter ergens bij 0-20gr begint te meten maar in realiteit begint de schaal ergens bij 90 graden. Vervolgens zit de max slechts ~5 graden hoger. Normaal gedrag wat je omschrijft.


Offline Oldtimer

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2017, 20:46 »
Hoe stel jij de stationair sproeiers af Oudje?

Sorry Pim.

lucht/mengsel stelschroeven bedoelde ik
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2017, 23:16 »
Hallo,

als hij inhoudt op ca 3000 rpm  is de reiniging van de carb niet goed uitgevoerd  of zoals pim ook stelt de boel niet goed in elkaar gezet.
het is namelijk precies de overgang tussen stationair en hoofdsproeier.


het is wel van belang of de originele uitlaten er nog op zitten of juist niet want dat heeft invloed op de juiste afstelling
zaken waar speciaal op gelet dient te worden.

Carb inlaat rubbers
Vlotterhoogte
Toestand van de gasbuizen en gasbuis naalden en membramen
en de basis afstelling van de lucht stel schroef zoals aangegeven volgend het Honda werkplaats handboek
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline luwe

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2017, 00:52 »
marien wat zeggen ze oudje
een man in de bloei van zen leven toch  :D 


Offline Derofun

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2017, 08:34 »
Toen één van mijn dero's een dergelijk euvel vertoonde heb ik octaan 98 getankt en een fikse scheut brandstofreiniger toegevoegd. Baat het niet, het schaadt ook niet en het is een eerste en simpelste stap. My 2 cents.
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Pleun

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2017, 11:12 »
Alle reacties gemist! Ik ben van andere fora (Citroën en hanomag/mercedes) gewend dat notifacties per mail automatisch aan staan, inmiddels ook voor dit draadje aangezet!

Thnx voor alle ideeën!  Ik heb gelukkig zelf een ultrasoon reiniger, dus binnenkort maar ff aan t schroeven!

Er zitten idd nog de originele uitlaten op, verder is ook alles origineel.

Nu idd 98 getanked en reiniger kan ik ook wel toevoegen, je weet nooit.

Alleen t weer nodigd niet echt uit om te gaan rijden :( wel heel veel zin!

Groeten, Pleun

Offline Sopa

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2017, 20:05 »
Wat is een goeie carbreiniger die je in de tank kunt gooien?

Offline Oldtimer

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2017, 09:39 »
Forte 1
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2017, 16:39 »
besteld! Mn alp heeft de hik, op zn kop een slokje water laten drinken en laten schrikken hielp niet, dus forte maar eens proberen.

Offline Pleun

Re: Onregelmatig lopen en temp meter met kuren
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2017, 05:45 »
Inmiddels nog maar een keer weer wezen rijden, wel had ik bij de vorige rit de dero afgetankt met 98, nou dat maakt al een wereld van verschil! Het vreemde is dat volgens het instructieboekje de dero zelfs op 91 zou moeten kunne rijden!

Het is nog niet helemaal zoals t moet zijn dus ook maar ff langs motoport wateringen gereden om een flesje forte te halen, opmadvies van verkoper eerst ff de tank half leeg rijden en dan t flesje erbij.

Hopelijk komende week een beetje fasoenlijk weer zodat ik weer een reden heb om eropuit te trekken.

Groeten, Pleun