Auteur Topic: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen  (gelezen 1978 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Derofun

Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Gepost op: 12 januari 2017, 09:42 »
Ik heb een paar maanden geleden op mijn pekel-dero Anakee's III laten leggen. De bandenspanning blijkt voor en achter 2,5 bar te zijn. Ik rijd op deze motorfiets solo en zonder noemenswaardige bagage. Is het raadzaam om de spanning te veranderen bij de huidige lagere temperaturen?
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Waffie

Re: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2017, 14:46 »
Je banden spanning  zou ik laten zoals ze is,

De achterliggende gedachte is dat  met een lagere spanning de band warmer  word maar dat brengt ook  andere overwegingen met zich mee.

minder draagkracht en daardoor meer flex op de zijwanden van de band wat kan leiden tot karkasschade en de onstabiliteit op hogere snelheid.
Tevens zal de footprint groter zijn worden waardoor de druk op het wegdek minder wordt, de waterafvoer meer samenhangt met de profieldiepte en het afrol en bochtengedrag anders is.
Ik persoonlijk zou de band achter zelfs iets harder zetten ( 2.6 Kpa)


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2017, 15:34 »
Tevens zal de footprint groter zijn worden waardoor de druk op het wegdek minder wordt

Ah! Ik zou juist denken dat een lagere bandenspanning => dus een groter contactvlak => dus méér grip oplevert, maar daar maak ik een denkfout Ad?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2017, 17:59 »
Je hebt meer oppervlak maar minder druk (gewicht blijft namelijk gelijk), de vraag is welk aspect tot wanneer een grotere invloed heeft.

Offline Derofun

Re: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2017, 18:22 »
Dank je wel!
Ik twijfelde, omdat ik elders op het www las, dat een lagere bandenspanning zou leiden tot sneller opwarmen en daardoor betere grip.
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Waffie

Re: Bandenspanning bij lage buitentemperaturen
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2017, 01:50 »
Onder winterse omstandigheden rij je toch al voorzichtiger dus van meer warmte zal niet gauw sprake kunnen zijn.
want banden warmte komt  van hard accelereren en afremmen en bijna niet van bochten
allemaal dingen die je onder koude en mogelijk onder natte en winterse omstandigheden vermijd.
Overigens zijn sport tour banden toch al goed bij lage temperaturen inzetbaar.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl