Van mij zou de 500X toegelaten mogen worden als Honda allroad alternatief voor de Transalp. Ik denk dat dit goed kan zijn voor de club om zo meer (jong) leden binnen te kunnen halen. Als kopers van een 500X zich niet bij de Transalpclub thuisvoelen, is het sowieso geen "probleem" meer. Ik heb de crosstourer volgens mij ook nog nooit bij een clubrit gezien.
Zijn de clubmotoren niet eens omschreven als "allroad met een V-twin motorblok"?. Aldus pasten daar inderdaad de Transalpen, XRV en Dero bij. Toen kwamen daar de Dominator (ééncilinder!) en de Crosstourer, niet met één V-twin, maar zelfs met 2 V-twins uitgerust.
De huidige CRF zou er dan eigenlijk ook niet meer in mogen passen, want geen V-Twin, maar een parallel-twin. Er zitten dan weliswaar stickers op met "Africa Twin", maar technisch hebben de oude- en nieuwe AT nog maar weinig overeenkomsten. En dat is ook niet zo vreemd gezien het grote ontwikkelingsgat tussen de XRV en CRF.
De vraag is of Honda vind dat er niet genoeg opvolging voor de Transalp is met modellen als de CB500X en de NC700X.
En dan rest nog de vraag hoe offroadgeschikt de oer Transalp wel of niet is. De meeste die-hard offroad clubleden hebben er waarschijnlijk meer dan de dagwaarde in geïnvesteerd om de TA betere terreineigenschappen mee te geven.
Kortom, wat mij betreft mag er best wat vernieuwd worden