Auteur Topic: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?  (gelezen 5373 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Gepost op: 22 februari 2017, 09:16 »
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/44702/stormkans-donderdag-23-2-2017-noordwest-westerstor/

Ik dacht het helemaal mooi uitgekiend te hebben: Op de motor naar kantoor donderdag, en dan nadien doorrijden naar de motorbeurs. Gratis parkeren, en ik heb nog een gratis ticket weten te bemachtigen ook. Ideaal!

En nu komt er storm :o.

Aldus "De Luie Motorfiets" zorgen we voor waterdichte kleding (check), een ontspannen zithouding (check), een gewaxt vizier (vandaag even regelen) en een knie uitsteken in de windrichting (check). Toch denk ik dat ik voor de zekerheid maar de binnenwegen pak, omdat de A27 nog wat hoge en 'kale' stukken wegdek heeft waar de wind vrij spel heeft.

Tips/ervaringen?
Transalp XL600V

Offline Blommetje

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2017, 09:41 »
"Knie uitsteken in de windrichting" ??

 :o
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Trigger

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2017, 09:47 »
"Knie uitsteken in de windrichting" ??

 :o

http://www.luiemotorfiets.nl/tips/weer/

Citaat
Knie laten wapperen

Als je het voor de eerste keer probeert tijdens een storm zul je versteld staan van het effect:
Als je de knie die aan de kant zit waar de wind vandaan komt naar buiten uitsteekt, en je been slap houdt waardoor je been heen en weer zal wapperen, blijft je motor kaarsrechtuit rijden.

Het effect is echt verbluffend zeker als je gewend was om bij zware wind met alle macht zelf tegen te sturen en tegen de wind in hebt proberen te hangen omdat je het idee had dat je zo de motor op het rechte spoor kon houden.
Maar hoe werkt dat dan?

Je kunt je voorstellen dat je been, als de wind schuin van voren komt, als een zeil gaat werken als je het aan die kant opzij laat bungelen.

De motor wordt dus aan die kant vertraagd.

Als de wind schuin van links komt wordt de motor dus aan de linkerkant wat vertraagd, waardoor hij naar links zal willen rijden.
De wind duwt ondertussen je motor naar rechts, en dat compenseert elkaar dus perfect.
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2017, 10:04 »

Wanneer was die beruchte storm ook alweer begin dit millenium?

Windkracht 11, Maastricht-Rotterdam op mijn AT  :)


Dat is wel sketchy. Tot windkracht 8 kun je wel veilig rijden, doch behoedzaam.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2017, 10:07 »
Wanneer was die beruchte storm ook alweer begin dit millenium?

Windkracht 11, Maastricht-Rotterdam op mijn AT  :)


Dat is wel sketchy. Tot windkracht 8 kun je wel veilig rijden, doch behoedzaam.

Kijk, dat is een meetbaar referentiepunt :). Voor morgen is Zuid-West Windkracht 6 voorspeld.
Transalp XL600V

Offline Rob de Bob

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2017, 10:24 »
Ik ben een tijdje geleden (ergens vorig jaar?) met de Transalp vanuit Zeeland (Middelburg) naar Breda gereden met windkracht 9, waarvan vooral zijwind en veel open stukken.

Inderdaad helpt de knie uitsteken wel! Maar bij veel open stukken hang je alsnog een beetje schuin tegen de wind in. Moet er gek uitzien denk ik.

Even opletten bij het inhalen van vrachtwagens/bussen, want als je daar naast rijdt, heb je even geen last van de wind (afhankelijk waar de wind vandaan komt natuurlijk), maar als je er voorbij bent kun je een volle klap wind krijgen.

Op de weg een goeie buffer aanhouden, want je wordt soms wel even een stukje opzij 'geslagen', dus dan moet je het niet hebben dat je tegen een auto aangemept wordt :P.

Prima te doen hoor. Inderdaad zo ontspannen mogelijk rijden; het is vooral even wennen. Topkoffer als het kan eraf laten, scheelt ook weer.

Het is voor mij altijd een uitdaging om door zulke omstandigheden te rijden eigenlijk  ;D. De vrouw is daar iets minder blij mee overigens  ::)

Offline Jeroen

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2017, 11:24 »
Ieder zijn keuze, ik rijd niet meer met storm. Technisch gezien te doen, maar psychisch ga ik erop stuk.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Zwartkop

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2017, 11:29 »
Interessante vraag. Voor mij altijd de afweging wat nog kan en wat nog plezierig aanvoelt. Het maakt ontzettend veel uit hoe de wind je treft, vooral zijwind met forse windstoten vind ik ontzettend akelig. In het verleden reed ik een Pan European, dat is één en al plastic en daarmee een groot zij oppervlak, de wind kan er niet 'doorheen'. Dat leidde tot onplezierige zwiepers en op een andere rijbaan belanden, heel onveilig. Daarna kwam een VFR 800 en die is lager en stijver, daardoor minder zijwind gevoelig, met name wanneer ik plat op de tank ging liggen en het profiel daarmee nog kleiner maakte plus het zwaartepunt naar beneden verlegde. Sinds kort een Varadero. De ervaring tot nu toe is dat die behoorlijk koersvast is, maar uiteraard zit je rechtop en heeft deze motor van zichzelf een hoog zwaartepunt. Ik ga het beleven. Die truc met de knie naar buiten ken ik. Het helpt een beetje, maar zit vrij onplezierig vind ik.
Overigens, en dit is een kwestie van durf, hoe harder je gaat hoe minder last van zijwind want de tegenwind wordt sterker. Daardoor wordt de resulterende windrichting meer schuin van voren in plaats van opzij. De paradox is dat, ik in ieder geval, geneigd ben snelheid te minderen als ik het spannend vind worden waardoor de zijwind gevoelsmatig toeneemt en  het nog enger wordt... Beste remedie is dan dat ik mijn eigen zwakte onder ogen zie en even bij een tankstation in de luwte ga staan om op adem te komen en daarmee uit de onzekerheidskramp.
Ter info, ik rijd gemiddeld 600-800 km per week, het hele jaar door. Dus dan wil het weer ook wel eens tegenzitten.
Succes morgen, blijf overeind en als je het niet vertrouwt, gewoon je trots inslikken.

Offline xrvtuur

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2017, 12:21 »
Varadero kopen, nauwelijks last.
Varadero SD02  2004

Offline delange33

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2017, 13:11 »
Gewoon lekker ontspannen gaan rijden, binnendoor(sowieso leuker) En weer een mooie ervaring rijker.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline The Headless Horseman

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2017, 13:49 »
Wanneer was die beruchte storm ook alweer begin dit millenium?


Ik denk dat je déze bedoeld Brom:

Citaat
27 oktober 2002
Op zondag 27 oktober 2002 trok een stormdepressie van Ierland via de Noordzee en Denemarken naar de Oostzee. De kerndruk was het diepst bij passage noord van ons land met een centrumwaarde van 973 hPa rond 13 uur Nederlandse tijd. De gemiddelde 10-minuten-wind bereikte tussen 10 uur 's morgens en 21 uur 's avonds op uitgebreide schaal maximale waarden van 10 Bft in het westelijke en later de noordelijke provincies van het land, maar werd zelfs tot in de provincie Utrecht geregistreerd. In de eerste middaguren is in de westelijke kustprovincies op diverse meetpunten gemiddeld over 10 minuten windkracht 11, een zeer zware storm, gemeten. Het hoogste uurgemidelde van de wind bedroeg 28 m/sec (101 km/uur) in Vlssingen en in IJmuiden. Daarmee staat deze storm met een uurgemiddelde van windkracht 10 geboekt in de tabel van zware stormen sinds 1910. Op de top 10 van zware stormen vanaf 1970 staat deze storm op de zesde plaats.

De hoogste windstoot was rond 14 uur 80 knopen (41 m/s, 148 km/u) in Zeeland, in Noord-Holland werd tegen 15 uur 76 knopen (140 km/u) geregistreerd. Op de meeste plaatsen zijn de maximale windstoten 120-130 km/uur geweest. Tegen middernacht was de storm ook nabij de oostelijke Wadden geluwd tot windkracht 9, aan de westkust was de wind toen al windkracht 7. Volgens voorlopige cijfers was de storm van zondag daarmee de zwaarste sinds 25 januari 1990.





Ik kan me dat ook nog goed herinneren. Dát weekend was een TCN afsluitweekend in Limburg. Op de zondag (de 27e dus) gingen wij tégen het middaguur terug naar huis. In mijn geval naar Hardinxveld Giessendam in het Westen, pál tegen de wind in dus. Bij vertrek vanaf het Zinkviooltje waren daar al 'riviertjes' op straat aan het ontstaan.

De A2 en de A27 waren afgesloten tegen de tijd dat we daar aankwamen, vanwege omgewaaide bomen etc., dus wij waren genoodzaakt om te rijden via Tilburg, Breda & Dordrecht. Zolang we richting het westen reden was het knokken tegen de wind in, maar het was te doen. Op de A16 vanaf Breda richting het noorden werd het pas lastig, want vandaar uit kwam de wind van links. Op de Moerdijkbrug werd het ronduit hachelijk  :-\. De snelheid moest daar terug naar pakweg 60 km/u en nóg werd ik zómaar een meter of 2 omgeblazen. Gelukkig is er ter plaatse een brede vluchtstrook. Mijn magneettanktasje die normaal toch écht wel goed vast zit werd in éne van mijn tank afgeblazen en kom ik ternauwernood nog tegenhouden met mijn rechterbeen.

Vanaf Dordrecht de A15 richting huis was toen wel weer effe heerlijk met wind mee  ;D
We waren iig blij dat we heelhuids thuis aangekomen waren!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter M

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2017, 18:42 »
Op 25 juli 2015 raasde een zeer zware storm over Nederland, het bleek om de zwaarste julistorm te gaan sinds de metingen van 1901.
En ik was lekker buiten op de motor aan het rijden. Ontspannen zitten werkt voor mij.

https://www.youtube.com/watch?v=CzRpWbSmCsM&t=8s
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2017, 18:54 door Peter M »

Offline Brombeer

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2017, 22:29 »

Ik denk dat je déze bedoeld Brom:


Ik kan me dat ook nog goed herinneren. Dát weekend was een TCN afsluitweekend in Limburg. Op de zondag (de 27e dus) gingen wij tégen het middaguur terug naar huis. In mijn geval naar Hardinxveld Giessendam in het Westen, pál tegen de wind in dus. Bij vertrek vanaf het Zinkviooltje waren daar al 'riviertjes' op straat aan het ontstaan.

De A2 en de A27 waren afgesloten tegen de tijd dat we daar aankwamen, vanwege omgewaaide bomen etc., dus wij waren genoodzaakt om te rijden via Tilburg, Breda & Dordrecht. Zolang we richting het westen reden was het knokken tegen de wind in, maar het was te doen. Op de A16 vanaf Breda richting het noorden werd het pas lastig, want vandaar uit kwam de wind van links. Op de Moerdijkbrug werd het ronduit hachelijk  :-\. De snelheid moest daar terug naar pakweg 60 km/u en nóg werd ik zómaar een meter of 2 omgeblazen. Gelukkig is er ter plaatse een brede vluchtstrook. Mijn magneettanktasje die normaal toch écht wel goed vast zit werd in éne van mijn tank afgeblazen en kom ik ternauwernood nog tegenhouden met mijn rechterbeen.

Vanaf Dordrecht de A15 richting huis was toen wel weer effe heerlijk met wind mee  ;D
We waren iig blij dat we heelhuids thuis aangekomen waren!

Grtz,
René

Jaaaaa DIE  :)

En precies zoals je het beschrijft. Ik reed daar tussen ergens tussen 1 en 3. Dat was echt heftig. Ik had bij wijlen de hele snelweg nodig. Gelukkig was er vanwege de storm niet veel verkeer. Wel wat wind betreft de heftigste rit ooit gereden!

Is ook nog wel in een topique toen voorbij gekomen, vanwege het TCN-weekend.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2017, 09:06 »
Nou de rit van vanochtend stelde niet zoveel voor. Veel regen, maar zelf kurkdroog gebleven. Paar kleine windvlaagjes hier en daar, maar mocht geen naam hebben. We gaan zien hoe het straks is, onderweg naar en terug van de beurs :).
Transalp XL600V

Offline jaspersFZR

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2017, 11:00 »
Ik zoek storm en harde wind niet op, maar als het me toevallig overvalt. Ach gewoon een relaxte rijstijl hanteren. dan komt het best goed!

2 jaar geleden flink harde wind gehad op vakantie langs de kust van picardie (frankrijk). straffe zijwind en huisjes die die wind steeds blokkeerden, na ieder huis, bedacht zijn op een flinke zwiepert en daarvoor corrigeren als het gebeurt. dat ging prima! Was goed voor het stoere mannen gevoel!!! werden gegeselt door regen, en het zoute water van schuimkoppen van de zee. Heerlijk!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Trigger

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2017, 20:10 »
Als ik een bucketlist had, mocht deze rit erop, en gelijk weer afstrepen. Man man man wat was dat kut, maar wat heb ik veel geleerd 8).

Ik ging af en toe schuiner op het rechte stuk dan in de bochten!
Transalp XL600V

Offline Rob de Bob

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2017, 20:58 »
Bij ons viel t wel mee. Een paar spannende open stukken met zijwind, met een paar keer flinke klappen op de motor. Ik bleef expres op de rechter strook rijden zodat ik de vluchtsrtrook als buffer had voor de grote klappen. Gelukkig veel tegenwind en rustig aan gereden met de hele meute.

Offline chaos

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2017, 15:56 »

Ik denk dat je déze bedoeld Brom:




Ik kan me dat ook nog goed herinneren. Dát weekend was een TCN afsluitweekend in Limburg. Op de zondag (de 27e dus) gingen wij tégen het middaguur terug naar huis. In mijn geval naar Hardinxveld Giessendam in het Westen, pál tegen de wind in dus. Bij vertrek vanaf het Zinkviooltje waren daar al 'riviertjes' op straat aan het ontstaan.

De A2 en de A27 waren afgesloten tegen de tijd dat we daar aankwamen, vanwege omgewaaide bomen etc., dus wij waren genoodzaakt om te rijden via Tilburg, Breda & Dordrecht. Zolang we richting het westen reden was het knokken tegen de wind in, maar het was te doen. Op de A16 vanaf Breda richting het noorden werd het pas lastig, want vandaar uit kwam de wind van links. Op de Moerdijkbrug werd het ronduit hachelijk  :-\. De snelheid moest daar terug naar pakweg 60 km/u en nóg werd ik zómaar een meter of 2 omgeblazen. Gelukkig is er ter plaatse een brede vluchtstrook. Mijn magneettanktasje die normaal toch écht wel goed vast zit werd in éne van mijn tank afgeblazen en kom ik ternauwernood nog tegenhouden met mijn rechterbeen.

Vanaf Dordrecht de A15 richting huis was toen wel weer effe heerlijk met wind mee  ;D
We waren iig blij dat we heelhuids thuis aangekomen waren!

Grtz,
René
ja die, die herinner ik mij nog.
120 rijden op de snelweg en je ziet de temperatuur oplopen van het motorblokje omdat ie geen wind had om te koelen (pal achter) en dan verderop zien dat de snelweg een bocht maakt en dan denken, met welke snelheid kan ik die wind opvangen? of bij velperbroekcircuit aankomen en zien dat de snelweg vol staat met auto's omdat er een caravan omver geblazen is op de brug over de ijssel (kwam ik later achter toen ik er voor bij reed) maar dan kom je voorbij de hoogbouw je hebt je positie ingenomen om de wind op te vangen en dan 2 rijstroken nodig hebben om dat te kunnen.

ja rijden met storm is echt apart en erg vermoeiend niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk.

Offline Trigger

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2017, 14:00 »
Getverdrie, vandaag was bijna net zo erg als donderdag, maar gelukkig kwam de wind nu pal van voren.

Ik waardeer nu een stuk meer hoeveel wind een Alp eigenlijk van je weghoud, nu ik op een naked bike de snelweg op trok.
Transalp XL600V

Offline Blommetje

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #19 Gepost op: 02 maart 2017, 09:38 »
Vanmorgen van Den Haag naar A'dam gereden en dat vond ik niks. Dikke vlagen, regen en stuif van vrachtwagens, nog wel koud ook...
Verre van lekker! Beentje uitgestoken, en leek wel af en toe helpen! Of was het verbeelding?

Hopelijk vanavond iets rustiger met naar huis rijden...

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline DaanSch

Re: Bij hoeveel km/u houden jullie het voor gezien?
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2017, 14:09 »
Verleden week een paar keer met windkracht 5, maar rukwinden die er ver boven gingen, had bij toeval je opmerking over 'knietje uit' gelezen. Het lijkt inderdaad wel te werken! Al ben ik wel een keertje onbedoeld van rijbaan gewisseld  :-\