Interessante vraag. Voor mij altijd de afweging wat nog kan en wat nog plezierig aanvoelt. Het maakt ontzettend veel uit hoe de wind je treft, vooral zijwind met forse windstoten vind ik ontzettend akelig. In het verleden reed ik een Pan European, dat is één en al plastic en daarmee een groot zij oppervlak, de wind kan er niet 'doorheen'. Dat leidde tot onplezierige zwiepers en op een andere rijbaan belanden, heel onveilig. Daarna kwam een VFR 800 en die is lager en stijver, daardoor minder zijwind gevoelig, met name wanneer ik plat op de tank ging liggen en het profiel daarmee nog kleiner maakte plus het zwaartepunt naar beneden verlegde. Sinds kort een Varadero. De ervaring tot nu toe is dat die behoorlijk koersvast is, maar uiteraard zit je rechtop en heeft deze motor van zichzelf een hoog zwaartepunt. Ik ga het beleven. Die truc met de knie naar buiten ken ik. Het helpt een beetje, maar zit vrij onplezierig vind ik.
Overigens, en dit is een kwestie van durf, hoe harder je gaat hoe minder last van zijwind want de tegenwind wordt sterker. Daardoor wordt de resulterende windrichting meer schuin van voren in plaats van opzij. De paradox is dat, ik in ieder geval, geneigd ben snelheid te minderen als ik het spannend vind worden waardoor de zijwind gevoelsmatig toeneemt en het nog enger wordt... Beste remedie is dan dat ik mijn eigen zwakte onder ogen zie en even bij een tankstation in de luwte ga staan om op adem te komen en daarmee uit de onzekerheidskramp.
Ter info, ik rijd gemiddeld 600-800 km per week, het hele jaar door. Dus dan wil het weer ook wel eens tegenzitten.
Succes morgen, blijf overeind en als je het niet vertrouwt, gewoon je trots inslikken.