Auteur Topic: Kilometer teller doet het niet meer  (gelezen 2591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dampkring

Kilometer teller doet het niet meer
« Gepost op: 31 januari 2017, 08:34 »
Goedemorgen saam,

Het is alweer even geleden dat ik hier uberhaupt mijn licht op heb gedaan, maar heb nu wel weer een leuke vraag.

Vanochtend tijdens mijn ritje naar het werk hield mijn kilometer teller opeens mee op. Eingenlijk zo vanuit het niets.

Nu heb ik van de week mijn koplampen vervangen dus ik had een vermoeden dat ik weer tegen de draad was aangekomen en dat ie er daardoor uit zou zijn gevallen, maar het lijkt erop dat deze nog steeds vast zit. Straks nog een keer controleren als het wat lichter is.

Als die vast zit, moet ik dan denken aan een gebroken kabel?

Het is niet echt heel vervelend, maar het is wel prettig om te weten hoe hard ik eigenlijk precies rijdt.

Of zouden er nog andere oorzaken kunnen zijn?

Thanks.

Dampkring aka Leon.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline voorstad

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2017, 08:41 »
Ik vermoed dat het kunststof wormwiel bij het wiel nu mooi afgesleten rond is. Door ergens een te hoge weerstand in de kabel.

Nieuw wormwiel kopen En direct kilometerteller kabel meevervangen. Die kabel kost nog geen tien euro. Het had mij een kapot nieuw wormwiel bespaard  :-\
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2017, 09:12 »
Net even de kabel onder de teller unit los gehaald. Kan het draaiende gedeelte netjes omhoog trekken dus die kabel lijkt mij gebroken.

Maar zal het wormwiel ook wel nakijken, want het zou zonde zijn om de kabel te vervangen en dan nog geen resultaat te hebben.

Thanks.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline downunder

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2017, 13:25 »
In mijn herinnering hoort dat zo dat de binnenkabel uit te trekken is en die gaat niet zomaar stuk. Zoals hier eerder gezegd is de kans groot dat het wormwieltje stuk is gelopen in het huisje. Vervangen en het huisje heel goed schoonmaken is de oplossing.

Offline Brombeer

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2017, 19:36 »

Aanvullend:

Als je de binnenkabel er een halve centimeter uit trekt, zit die nog steeds in de teller. Als je hem tussen je vinger snel ronddraait zie je de naald steeds even opspringen ten teken dat dat deel het nog goed doet (of niet). Je voelt dan gelijk of er weerstand zit op de binnenkabel.

Of, de binnenkabel kun je er ongestraft helemaal uit trekken. Aan de onderkant zit dat vorkje, aan de bovenkant is het einde vierkant.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2017, 13:53 »
Ik kon de binnenkabel een behoorlijk stuk omhoog trekken. Dat leek mij niet goed, maar als ik het hier lees dan is dat wellicht toch anders.

Maakt niet uit, a.s. zondag haal ik het open en zal dan wel zien wat er de geest heeft gegeven.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. Altijd prettig.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Brombeer

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2017, 20:57 »
Ik kon de binnenkabel een behoorlijk stuk omhoog trekken.

Die kabel kan alleen van onderaf eruit.

Hij steekt aan de tellerkant max. plm. 2cm uit omdat hij word tegengehouden door dat vorkje aan de onderkant.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2017, 11:23 »
Die kabel kan alleen van onderaf eruit.

Hij steekt aan de tellerkant max. plm. 2cm uit omdat hij word tegengehouden door dat vorkje aan de onderkant.

Dan lijkt me toch de juiste conclusie dat ie stuk is. Ik kon hem aan de kant van de teller omhoog trekken.

We zullen het zondag wel zien.

Wel enerverend rijden zonder teller. Heb wel een idee hoe hard ik rijdt (te hard zoals gewoonlijk), maar hoe hard precies, geen idee.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline voorstad

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2017, 11:32 »
Mwaaah, gewoon op je toerenteller kijken:

4000 tpm = ~ 80km/h
5000 tpm = ~ 100 km/h
6000 tpm = ~ 120 km/h.

In z'n vijf dan he?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Trigger

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2017, 11:35 »
(...) Heb wel een idee hoe hard ik rijdt (te hard zoals gewoonlijk), maar hoe hard precies, geen idee.

Transalp XL600V

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2017, 13:14 »
Hahahaha, ja, de truck met de toerenteller werkt.

Wat ik ook heb gedaan is een app op mijn telefoon gegooid. Eigenlijk een simpele GPS snelheids meter, maar omdat de telefoon in mijn binnenzak zit op zich niet zo handig. Maar door de koptelefoon (luister namelijk een muziekje onder het rijden) gaat de app piepen op het moment dat ik harder rijdt dan dat ik heb ingegeven. Snelheid staat nu op 90 km/h (moet toch geen snelweg rijden) en geeft ook aardig aan of ik mij verplaats met illegale snelheden.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Brombeer

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2017, 00:42 »
Wat ik ook heb gedaan is een app op mijn telefoon gegooid. Eigenlijk een simpele GPS snelheids meter, maar omdat de telefoon in mijn binnenzak zit op zich niet zo handig. Maar door de koptelefoon (luister namelijk een muziekje onder het rijden) gaat de app piepen op het moment dat ik harder rijdt dan dat ik heb ingegeven. Snelheid staat nu op 90 km/h (moet toch geen snelweg rijden) en geeft ook aardig aan of ik mij verplaats met illegale snelheden.

Haha nee 'Self-Policing' is voor mij een beetje de Anti-Christ. Ik heb mijn telefoon ook onderweg in mijn borstzak. Maar ik gebruik hem dan heel anders. Ik heb wel es iemand ge-appt met 150  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2017, 08:06 »
Goedemorgen Saam,

Gisteren de fiets bij Ad onder handen genomen en hierbij de kilometer teller kabel vervangen. Wormwiel was nog helemaal goed. Alleen de binnenkabel had de geest gegeven.

Voor de rest een nieuw bandje gezet en de remklauwen vervangen. En de achter remklauw gereviseerd.

Rijdt weer een stuk prettiger.

Cheers.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Dampkring

Re: Kilometer teller doet het niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 08 februari 2017, 13:49 »
Klopt. Vreemde gewaarwording. Je rijdt 120 en van het een op het andere moment is dat 0 en dat blijft dan ook nul.

Maar nu weet ik weer precies wanneer ik mij met illegale snelheden verplaats.

Is wel prettiger dan dat gepiep in mijn oor ten teken dat ik de ingestelde snelheid voorbij ben.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -