Techniek > Honda Africa Twin

lawaai ketting/tandwielen

(1/1)

Gerritn:
Hallo XRV-ers,

Al enige tijd heb ik lawaai in de aandrijving van mijn AT 1997.
Klinkt als ketting/tandwielen die op zijn, is echter niet zo.

Voor/achter tandwiel niet in lijn, of kan dat niet??

Iemand meer last van?

robgoesdakar:
@moderators -- mag naar AT deel.... ;)

In antwoord op je vraag:
Te strakke ketting maakt ook een geweldig kabaal. Recentelijk voor onderhoud weg geweest ? (Helaas spannen veel dealers de ketting als ware het een racer)

Ook even checken of je achterwiel recht in de brug zit

En smeren  ;D

Vraagje: Hoe heb je bepaald dat de ketting tandwielen zelf nog goed zijn ?

Brombeer:

Ligt er ook een beetje aan wat voor geluid je dan hoort.


Op die plek zitten niet alleen simpel een ketting en een paar tandwielen.

- stroeve schakels in een deel van de ketting kunnen die doen klapperen
- ketting te strak/te los kan aanvullend geluid maken
- de borgplaat van het VTW kan ver versleten zijn
- er zit in de dekkap van VTW een stalen case-saver (carterbescherming)
- er zitten op en onder de achterbrug kettinggeleiders
- secundaire aslager (van VTW) kan bij defect flink geluid maken
- versleten achterwiellagers kunnen flink geluid maken of de ketting van zijn lijn halen
- uitlijning van de achteras kan de ketting van zijn lijn halen

Vuistregel voor ketting afstelling AT: op de zijstandaard, meten onderkant ketting midden tussen VTW en achteras. Tussen min. en max. omlaag/omhoog 45mm. Ketting mag bij max. omhoog daarmee niet de geleider onder de achterbrug raken. Staat overigens in de handleiding en/of WPH.


Brom

Gerritn:
Oke, bedankt voor de wijze woorden, ga er binnenkort mee aan de slag.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View