Auteur Topic: Breder stuur?  (gelezen 2830 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Koeno

Breder stuur?
« Gepost op: 01 februari 2017, 22:39 »
Heeft er iemand een ervaring met een ander stuur op de varadero?
ik heb het gevoel dat het stuur iets dichter en breder zou mogen zijn...

mvg,
Koen

Offline ron overkleeft

Re: Breder stuur?
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2017, 23:10 »
Dat gevoel van "stuur zit te ver weg" had ik ook direct op de Varadero, heb dat opgelost met
stuurverhogers van "ROX" Deze zijn naar je toe te richten zodat het stuur dichter bij je staat.

"ROX" stuurverhogers ( 5 cm ) gekocht bij "Allroadmeniacs "

Heb het stuur ook 4 cm smaller gemaakt maar dat was alleen omdat ik de motor door een smalle
schuurdeur moet manoeuvreren.

« Laatst bewerkt op: 01 februari 2017, 23:14 door ron overkleeft »

Offline Brombeer

Re: Breder stuur?
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2017, 23:18 »
Niet met een Varadero specifiek, helaas, maar

Voor iedere wieler geldt: naast breedte komen sturen in verschillende hoogte en krommingen. Een breder stuur stuurt lichter en bedoeld voor grotere stuur-uitslag. Hoogte spreekt voor zich (persoons- en gebruiksgebonden).


Wat betreft kromming (stuureinden naar je toe of meer van je af), maar geplaatst onder dezelfde hoek:

- minder kromming: sportiever - zit meer naar voren - stuurbeweging direkter (reageert scherper).

- meer kromming: meer touring - zit meer naar midden/achter -  stuurbeweging minder direkt (reageert gezapiger).


De oplossing zoals Ron die aangeeft zorgt ervoor dat je feitelijk de plek van de stuurklem verder achter het balhoofd zet. Dit  is niet hetzelfde als een stuur met een andere kromming op wel dezelfde plek. Sturen hebben meer oom het lijf dan je op het eerste gezicht zou denken..


Heb jij wel een origineel stuur? Post anders een pic voor de kenners   ;)


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Derofun

Re: Breder stuur?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2017, 07:38 »
Ik heb zowel op mijn 2010-Vardero als op mijn 2002-Varadero een standaardstuur. Maar de stuureinden op de 2010 staan iets meer naar me toe, dan die op de 2002. Nauwelijks zichtbaar, maar wel degelijk voelbaar.
Bij beide Dero's heb ik de vorkpoten iets laten doorsteken. De 2002 voelt en stuurt daardoor nog wat sportiever. Op de 2010 die meer m'n toermoto is, heb ik variabele stuurverhogers van SW-Motech.
Misschien kun je op de een of andere manier een ritje op een SD01 organiseren. En als dat bevalt: voor een prikkie koop je op Ebay een gebruikt SD01-stuur.
Transalp 650 bj 2005 camouflage-wrap
(en 'n Suzuki Intruder M1800R bj 2009 en BMW GSA 1200 bj 2017)

Offline Koeno

Re: Breder stuur?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2017, 08:54 »
Sturen hebben meer oom het lijf dan je op het eerste gezicht zou denken..
Ik begrijp dat sturen heel belangrijk zijn voor de motor,
maar ik begrijp niet altijd evengoed de verschillen...

platter = sportiever -> Dat begrijp ik.
Krommer = minder sportief -> Dat begrijp ik.

Maar wat zou dit geven:
Platter&breder stuur + stuur risers van 3tal cm.
of zouden die risers ook het sturen te veel beïnvloeden? (mogelijks meer  "speling"?)

Heb jij wel een origineel stuur? Post anders een pic voor de kenners   ;)
foto specifiek van het stuur heb ik niet, maar om onderstaande link kan je wel wat zien?
http://www.koenonline.be/jGallery2/cache/albums/bikes/Varadero/_MG_6237.jpg

Offline PimW

Re: Breder stuur?
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2017, 12:21 »
Je stuurstroppen staan vaak onder een hoek naar je toe op de kroonplaat, dus niet in lijn met de voorvork.

Breng je het stuur omhoog met rechte stuurverhogers dan komt het stuur dus nog meer naar je toe en creer je meer offset tussen het draaipunt van de voorvork en het stuur.

Het mooie van die Rox risers (en vergelijkbare) is dat je meer vrijheidsgraden hebt en op die manier wat kunt spelen. Een houten plankje onder je stuur stroppen kan ook al helpen met een idee krijgen voor het gevoel, alleen zou ik er niet mee gaan rijden.


Offline ron overkleeft

Re: Breder stuur?
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2017, 18:21 »
Het is echt een wereld van verschil ook al is het maar een paar cm dat het stuur dichter op je staat.
Het stuur wat hoger vind ik ook veel prettiger om te rijden.
ook is m,n zadel wat verlaagd (korte pootjes) en zitten er kantelbare voetsteunen op de Dero
allemaal zaken om veel lekkerder in de motorfiets te passen ( hij past als een ouwe jas) :D

Offline xrvtuur

Re: Breder stuur?
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2017, 20:12 »
Ik heb een Renthal stuur op de Dero met 25mm verhogers, het is een stuur wat eigenlijk voor een quad bedoeld is, maar zit wat mij betreft een stuk beter omdat het niet zo naar je toe buigt als het originele stuur. en het is een stuk mooier. Ik heb ook geprobeerd om er een origineel alp 600 stuur op te zetten maar dat past niet vanwege de lengte van de kabels.


volgens mij heb ik deze erop: http://www.renthal.com/shop/mx-products/handlebars/se-handlebars/atv-se-handlebars?product_id=1986
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2017, 20:22 door xrvtuur »
Varadero SD02  2004

Offline Koeno

Re: Breder stuur?
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2017, 13:09 »
Is dat stuur ook breder als het originele?
En heb je geen probleem met stuur+handkappen die op maximale stuuruitslag tegen de topkuip komen?

Offline xrvtuur

Re: Breder stuur?
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2017, 20:30 »
als je het Renthal linkje open klikt en dan bij specs kijkt zie je de afmetingen van het stuur, volgens mij is het nauwelijks breder. Ik heb er Barkbuster handkappen op met Titax rem en koppelings hendels en een MRA ruitje, dus alles is eigenlijk anders  :) maar niks raakt elkaar. 
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Breder stuur?
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2017, 20:47 »


zo dus
Varadero SD02  2004