Auteur Topic: Boordnet uitbreiden (xl650v)  (gelezen 1469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tigger

Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Gepost op: 07 februari 2017, 19:45 »
Ik wil binnenkort het eea extra monteren op mijn transalp. Ik wil graag handvatverwarming, mijn gps en een extra 12V aansluiting monteren, mogelijk dat daar nog extra verlichting bijkomt. Ik ben redelijk handig met electriciteit, dus technisch komt het wel goed. Geschakelde plus vinden, op een relais (met hoofdzekering) en dan een klein zekeringenkastje voor elke "groot" verbruiker achter het relais. Waar ik nog niet over uit ben, waar kan ik dit het beste plaatsen? In de kuip is ruimte genoeg, maar even snel een zekering vervangen is er dan niet bij.
Ik ben geen liefhebber van allerlei losse "zwevende" zekeringen, vandaar de keuze voor een zekeringenkastje.

Wie heeft iets dergelijks en wil zijn/haar tips delen voor een goede locatie van zekeringen kastje en het relais?
ik vind het een beetje zonde van mijn tijd om mijn alp helemaal te ontmantelen, om daarna tot de conclusie te komen dat ik maar een klein deel hoef te ontmantelen. ;)

Offline Floris

Re: Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2017, 19:53 »
Misschien is het verstandig om vooraf even te checken of de dynamo voldoende vermogen heeft om deze extra accessoires te voeden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline tigger

Re: Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2017, 20:01 »
De GPS is usb gevoed en heeft heel weinig nodig 500mA max, 12V punt zal soms gebruikt worden voor een telefoonlader, handvatverwarming is niet ongebruikelijk op een Transalp, dus dat zal zeker niet het probleem gaan vormen. Verlichting is nog een punt, ivm vermogen en de regelgeving hier. Verlichting staat dus nog op de misschien lijst, maar als ik toch bezig ga, dan kan ik net zo makelijk een 4 zekeringen kastje plaasten als eentje met 3 zekeringen.

Maar je hebt een valide punt.

Offline TransAlpGhost

Re: Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2017, 23:22 »
Ik heb het nu boven de koplamp onder.het wind scherm.  Niet super bereikbaar maar niet alles hoeft uit elkaar als je een beetje durft te buigen met je ruit..(alleen dashboard kuip en kuipruit/windscherm demonteren)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline ymv920

Re: Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2017, 20:45 »
Met een XLV700 rijden met handvat verwarming aan, en extra licht en e gramin.....gaat niet goed. Handvatverwarming schakelt zich dan uit.

Offline tigger

Re: Boordnet uitbreiden (xl650v)
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2017, 12:56 »
Met een XLV700 rijden met handvat verwarming aan, en extra licht en e gramin.....gaat niet goed. Handvatverwarming schakelt zich dan uit.


Ik weet niet wat de overcapaciteit van een xlv700 is, maar wat ik heb kunnen vinden zou het voor de 650 zo rond de 80W zijn. Alles door boven moet door de accu geleverd worden. Er zit nogal wat verschil tussen de diverse handvat verwarmingen, niet alleen in prijs, maar belangrijker ook in opgenomen vermogen;  varierend van max 37W tot 120W. De handvatverwarming die ik op het oog heb verbruikt max 3.6A dus nog geen 45W op 12V. Tel daar nog 15W bij op voor de gps, een telefoonlader en wat extra verliezen/inschattingsmarge, dan hou ik nog 20W over voor eventueel wat extra verlichting, die ik toch in de LED-hoek zou zoeken. Extra verlichting in de vorm van halogeen (2x55W) is vaak al gelijk het maximale van het systeem vragen. Een nuttige upgrade naar mijn idee is vervangen van halogeen naar led.