Auteur Topic: Oplossing tegen vibratie?  (gelezen 3147 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zenfox

Oplossing tegen vibratie?
« Gepost op: 05 februari 2017, 23:00 »
Hola,

Ik heb steeds meer last van vibratie te krijgen op mijn Trans Alp.
Met name rondom de 5k toeren. Dus met 100 km/u langdurig op de snelweg begint een beetje en crime te worden..  :o

Het begon bij het installeren van de valbeugels. Deze geven vibratie door naar de voetsteunen.
De verlaagde voetsteuntjes van Pim zorgen voor nog meer vibratie.
En van de week heb ik bar risers geïnstalleerd en vang ik ook meer vibratie op in het stuur.

Nu ben ik benieuwd op jullie nog handige oplossingen hebben om vibratie tegen te gaan.


Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline xrvtuur

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #1 Gepost op: 05 februari 2017, 23:22 »
valbeugels moeten er echt zonder spanning op. een alu stuur met zware gewichten aan de uiteinden. en die gekartelde voetsteunen staat wel stoer maar die rubbers zitten er niet voor niks op
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2017, 23:23 »
Ik rijd met foam handvatten van Ariete als ik het goed heb. Dat helpt tegen trillingen in je handen.
Koop niet van die hele goedkope dingen zoals bij Louis/motozoom want die zijn in no-time versleten. Ik heb nu 30.000 km met mijn laatste setje gedaan, bevallen goed en ik ga voor set 3 :)

Reed je eerder met rubber op je voetsteunen? Afhankelijk van je type laars kan dat ook trillingen doorgeven.




Offline zenfox

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #3 Gepost op: 05 februari 2017, 23:32 »
valbeugels moeten er echt zonder spanning op. een alu stuur met zware gewichten aan de uiteinden. en die gekartelde voetsteunen staat wel stoer maar die rubbers zitten er niet voor niks op

Oke, die zitten er inderdaad wel gewoon goed vast. Kan dus een tikje losser.
Heb je toevallig ook een idee wat dat qua koppel moet zijn?
Ik zelf ook nog te denken om er misschien rubbers tussen te plaatsen.

Ik rijd met foam handvatten van Ariete als ik het goed heb. Dat helpt tegen trillingen in je handen.
Koop niet van die hele goedkope dingen zoals bij Louis/motozoom want die zijn in no-time versleten. Ik heb nu 30.000 km met mijn laatste setje gedaan, bevallen goed en ik ga voor set 3 :)

Reed je eerder met rubber op je voetsteunen? Afhankelijk van je type laars kan dat ook trillingen doorgeven.

Dat is geen slechte om te proberen. Ik heb voor slechts twee tientjes een setje gevonden.
En ik heb inderdaad altijd gewoon met de standaard rubber voetsteunen gereden.

Beetje en afweging tussen betere zithouding of minder vibratie..  ???
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline PimW

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2017, 00:03 »
Valbeugels moeten wel goed vast maar staan vaak onder spanning omdat de pasvorm niet helemaal je-van-het is.

Maar die trillingen  zijn een vorm van rosonantie en dus afhankelijk van de stijfheid van de constructie en de massa. Soms kan een bepaalde voorspanning juist vervelende trillingen naar een andere frequentie verplaatsen.

Offline Brombeer

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2017, 00:08 »
Ok, maybe a long shot..  ::)


Kan zijn dat montage van de valbeugels de vibratie uitvergroot.

Die je niet eerder opmerkte, maar er misschien wel al was..?

Kan zijn dat je carbs niet helemaal synchroon staan. Dat levert bij bepaalde toerentallen wel enige resonantie op.


Die v-twins vibreren sowieso wel een beetje en ik heb es een vriendinnetje gehad die dat juist wel gaaf vond.


Nee, echt!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline zenfox

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2017, 00:15 »
Ok, maybe a long shot..  ::)


Kan zijn dat montage van de valbeugels de vibratie uitvergroot.

Die je niet eerder opmerkte, maar er misschien wel al was..?

Kan zijn dat je carbs niet helemaal synchroon staan. Dat levert bij bepaalde toerentallen wel enige resonantie op.


Die v-twins vibreren sowieso wel een beetje en ik heb es een vriendinnetje gehad die dat juist wel gaaf vond.


Nee, echt!  :)

Haha, ja motor heeft altijd inderdaad wel een beetje gevibreerd  8)
De carbs zijn onlangs nog gesynchroniseerd.

Ik ga denk ik maar eens aan alle boutjes draaien en kijken wat er gebeurt
 
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline robgoesdakar

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2017, 09:34 »
Valbeugels passen nooit 100% en dus staan ze altijd wel iets onder spanning.
Het is echter zaak om bij de montage nooit te beginnen met 1 punt direct vast te zetten, maar pas op het laatst, zodra alle bouten en moeren losjes gemonteerd zijn de boel aan te draaien.

Trillingen zitten er altijd wel in onze blokjes, maar toevoegingen als valbeugels kunnen dat inderdaad versterken.

Bij de valbeugels zou ik gewoon kijken om de boutjes even een paar slagen los te draaien (allemaal), en eens een paar keer goed proberen de beugels te 'verplaatsen' of bewegen. Daarna weer alles gewoon vast zetten.

Als dat niet de oplossing geboden heeft, en je hebt ook kleppen gecontroleerd/gesteld (ga ik nu even vanuit dat dit ook al gebeurd is), dan moet je helaas terugvallen op lap-middelen, zoals andere handvatten, rubbers op de stepjes e.d. Eventueel stuur gewichten (aan het uiteinde van het stuur)...
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2017, 20:29 »
Wil wel een kanttekening plaatsen dat in principe beugels spanningsloos gemonteerd moeten zitten, maar resoneren daar niet per definitie mee opgelost is of verbeterd.

Soms kan een beetje voorspanning de resonantie bij bepaalde toerentallen juist verminderen. De natuurlijke frequenties worden bepaald door de stijfheid en massa, voorspanning doet iets met de stijfheid en dus wat met de respons bij trillingen.
Vergelijkbaar idee met de stuurgewichten.

Offline PimW

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #9 Gepost op: 09 februari 2017, 20:01 »
Een oplossing voor de voeten zou kunnen zijn een voetsteun met een plastic laag tussen de ''tanden'' en het deel dat aan de motor zit.
Door de dikte en type plastic te kiezen kun je dan wat tegen trillingen doen.

Of ipv andere voetsteunen een extensie maken die je tegen de huidige voetsteunen aan maakt p een manier dat het rubber kan blijven zitten... Kun je voor offroad ritjes de rubbers verwijderen, onroad stan je voeten dan op het originele rubber.

Of als laatste optie een rubber maken dat over de grote voetsteunen gaat.

Offline Brombeer

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #10 Gepost op: 09 februari 2017, 22:25 »

Of gewoon gaan rijden  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2017, 08:07 »
iewl nee

Offline zenfox

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2017, 15:13 »

Of als laatste optie een rubber maken dat over de grote voetsteunen gaat.

Gek genoeg is de vibratie in het stuur na een weekje rijden alweer een stuk minder.
Ik zit er inderdaad aan te denken om iets met rubber te doen. Beginnend met een stuk binnenband om de voetjes heen.
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline robgoesdakar

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2017, 16:00 »
Andere handschoenen ? Een keer bij een ander (merk) tanks station getankt ipv de 'witte pomp' ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline zenfox

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2017, 16:03 »
Goh, inderdaad. Normaal altijd bij de Tinq om de hoek.
En nu bij BP. Zou die high tech benzine dan toch verschil uitmaken?
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline robgoesdakar

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2017, 16:11 »
Elk merk heeft zo zijn eigen toevoegingen aan de brandstof, en sommigen spelen daar ook nog mee naar de klant toe (V-power e.d.)
Die toevoegingen kunnen bijdrage tot een andere/betere/schonere verbranding, dus zou zomaar kunnen dat het in jouw geval iets duidelijk merkbaars is....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline len_tour

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2017, 17:19 »
Elk merk heeft zo zijn eigen toevoegingen aan de brandstof, en sommigen spelen daar ook nog mee naar de klant toe (V-power e.d.)
Die toevoegingen kunnen bijdrage tot een andere/betere/schonere verbranding, dus zou zomaar kunnen dat het in jouw geval iets duidelijk merkbaars is....
Um ik geloof dat de eigenschappen van die hyperdeliep brandstoffen nogal overdreven is. Maar proberen kan vast geen kwaad ;-)
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=3CR3s-ioYAc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=3CR3s-ioYAc</a>
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2017, 17:22 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Sandra

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2017, 19:29 »
Wij tanken uitsluitend nog Aral 102 (in Duitsland=hier vlak bij) en dat is goed te merken.  In deze benzine zit bio ether ipv bio ethanol wat in dat in andere benzinesoorten zit. Die ether heeft een sterke reinigende werking en verouderd niet zo snel.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Jan F.

Re: Oplossing tegen vibratie?
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2017, 19:34 »
Firezone heeft ook 102. Is zonder ethanol.

Groet, Jan