Auteur Topic: nieuwe voorband  (gelezen 1522 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ed84

nieuwe voorband
« Gepost op: 06 februari 2017, 18:01 »
Goedenavond,

Ik moet een nieuwe voorband en vroeg mij af in hoeverre het aan te raden is om een voorband af te stemmen op mijn achterband. Ik heb nu voor en achter dunlop trailsmart banden liggen. Is het beter om voor en achter hetzelfde merk te hebben?

Erwin
✔️loud pipes save lives🙉

Offline Floris

Re: nieuwe voorband
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2017, 18:12 »
Goede vraag en de meningen zullen nogal uiteen lopen.

Wel aardig om te weten: in het Verenigd Koninkrijk is het bij de MOT keuring (de Engelse APK) verplicht om voor- en achter hetzelfde merk+type band te hebben. En dan denk ik: dat zal niet zonder reden zijn.

Laat de discussie maar losbarsten  ;D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Ol@f_M

Re: nieuwe voorband
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2017, 18:21 »
Dit is denk ik meer een gevoelskwestie. Zelf rijd ik graag met zelfde merk en type vóór en achter maar ik ken menig off/all-roader die de voorkeur geeft aan een andere voor en achterband (met nop) vanwege de eigenschappen.
V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Offline Waffie

Re: nieuwe voorband
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2017, 19:07 »
Beste

als jullie al konden verwachten zit het iets ingewikkelder,
iedere fabrikant  die banden maakt doet dit vanuit zijn eigen policy en bij motorfiets banden  betekend dat banden als set(voor + achter) ontwikkeld worden om daarmee de beste eigenschappen te krijgen
in sommige gevallen bied de voorband meer daar waar de achterband minder bied maar te samen zijn ze perfect in balans

met verschillende merken kan deze balans dus nooit en te nimmer gewaarborgd worden en vandaar dat geen enkele fabrikant dit dan ook ondersteund.
of dit nu is beschreven in de mot, tuv of welke keurings instantie is niet van belang
Wij kennen dat namelijk in Nederland niet .
Net zomin  dat de min profieldiepte hier ook slechts 1 mm mag zijn en buiten de grenzen iets meer en volgens de fabrikant is het zelfs nog beter om nog meer te hebben( 3 mm)
De voorband is overigens wel erg belangrijk omdat deze band het pad maakt voor de achterband.
zomaar een ander merk en of type kiezen kan dus ook een verassing geven die  niet altijd positief hoeft uit te vallen.
maardat zal dan in de praktijk blijken
Ik persoonlijk zou het niet doen
Alleen als het niet anders kan zou je die keus kunnen maken

Maar belangrijke argumenten kunnen zijn..

beperkte keus voorhanden(voorraad)
de gevraagde kwaliteit
de prijs van de band
en persoonlijke voorkeur (bijv noppen, all road of straatband)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ed84

Re: nieuwe voorband
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2017, 19:29 »
bedankt voor de reacties! als ik het zo lees ga ik gewoon weer voor de Dunlop. Bandjes bevallen ook wel goed...
✔️loud pipes save lives🙉