Auteur Topic: remprobleem ===> opgelost  (gelezen 3205 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bvp

remprobleem ===> opgelost
« Gepost op: 06 februari 2017, 19:24 »
Dag Alpgenoten,

Ben net de eigenaar van een TA PD10 uit 1998, het hoe en waarom zal ik nog neerschrijven in het nieuwe leden topic, maar heb dus een probleempje met de voorrem. Deze sleepte heel erg (motor duwen was heel zwaar), dus heb ik beide klauwen gedemonteerd, de zuigers er uitgehaald, mooi opgeblonken, de stofring en de afdichtring eruitgehaald en ook alles in de zuiger netjes propergemaakt (inclusief de randjes van de seals) De dichtingen waren nog heel goed, dus gewoon terug ingestoken. De glijpennen van het remzadel schoven nog goed heen en weer, toch ook maar proper gemaakt en beetje nieuw vet op gedaan. Alles weer mooi gemonteerd, nieuwe blokken erin, boel ontlucht en ...  remmen komen vast! :'(

Het vreemde is dat alles heel goed gangbaar is en het lijkt dat de zuigers niet ver genoeg worden teruggetrokken na het remmen (waar de dichting normaal voor moet zorgen). Als ik dan een lichte duw geef op de beide remklauwen (waardoor de zuigers een tikkeltje ingedrukt worden) draait het wiel weer mooi vrij, rem ik één keer dan zit het wiel weer vast (amper te verdraaien met twee handen). Wie weet raad? Zouden de dichtingen die er nog goed uitzagen toch niet meer goed zijn?
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2017, 18:51 door bvp »

Offline Jan F.

Re: remprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2017, 19:42 »
Hmm, ik vermoed dat dit in je rempomp op het stuur zit.
Revisiekitje zal dit waarschijnlijk oplossen.

Groet, Jan

Offline anselm

Re: remprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2017, 19:58 »
Zou dan toch eerst het ontluchtingsnippeltje op de klauw een paar slagen los draaien. Komen de blokken dan los zit het in je pomp op t stuur, komen ze niet los dan zit t in de klauw en kan je daarvoor n revisiesetje kopen.

Groet Anselm

Offline Oldtimer

Re: remprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2017, 20:52 »
Denk dat de rubbers toch niet zo goed waren als je dacht. Heb je de naden waar de ringen invallen in de remklauw wel goed schoon gemaakt.
De cups moet je met de hand gewoon terug kunnen duwen. Kan dat niet, dan zit daar je probleem.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline bvp

Re: remprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2017, 21:01 »
Alles was kraaknet en de zuigers gleden er vlot in, als ik een licht duwtje geef op beide klauwen komen ze weer vrij, dus klemmen zeker niet.
Aan de hoofdremcilinder kan het ook niet liggen, want er blijft geen restdruk in het systeem, had de nippeltest reeds gedaan :-).
Zal ik dan maar een kitje bestellen of zou er een andere oorzaak kunnen zijn die ik over het hoofd zie?
Weet iemand trouwens wat de reparatieset van 46 euro op onderstaande site inhoud? Er staat wat weinig info bij...
https://www.motowebshop.com/nl/motoronderdelen/honda/xl_600_v/transalp,1998,50_hp,_37_kw

Offline Oldtimer

Re: remprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2017, 21:17 »
reparatieset voor de remklauw of voor de rem pomp. Wat bedoel je.?

Bij een setje voor de klauwen van de PD10 zitten voor beide kanten alle rubbers erin.
Voor de rem pomp ook de gehele noodzakelijke set.

Maar het niet terugkomen van de blokken geeft toch echt aan dat de boel niet geheel vrijkomt of je hebt onvoldoende ontlucht.
De oude dichtingen eigenlijk nooit terugzetten. Zijn meestal hard geworden en functioneren niet meer goed.


« Laatst bewerkt op: 07 februari 2017, 18:17 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: remprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2017, 21:40 »
Hmm, ik vermoed dat dit in je rempomp op het stuur zit.
Revisiekitje zal dit waarschijnlijk oplossen.

Dat denk ik ook.

Als de vloeistof er te lang in heeft gezeten zit er veel water in en dan komt het voor dat er roest(prut) zit op de veer en tussen de plunjer/cups en dan loopt dat soms niet meer soepel.

De plunjer zit met een borgclip in de behuizing, te zien als je de stofrubber (voorzichtig!) verwijderd.


Kleine moeite verder  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: remprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2017, 14:29 »
deze stinkt een beetje,

remklauwen kunnen wel eens vast zitten
maar eerst ging het nog een beetje stroef en na jouw schoonmaken staan ze na gebruik vast

dan heb je echt iets over het hoofd gezien
bijv

zit de voorpoot wel op de juiste afstand vast op de wielas,
ligt de de binnenste remblok op de  juiste manier in de shim
zit er niet teveel remvloeistof in  het reservoir

ik verdenk niet de hoofdremzuiger maar wat ... dat is de vraag

we willen je graag helpen maar hier hebben we de beperking van hulp op afstand

er is iets mis maar wat ?

ik denk dat je fysieke hulp nodig hebt en dat je daar gebruik van moet gaan maken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bvp

Re: remprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 07 februari 2017, 16:54 »
Wow, had niet zoveel feedback verwacht, prachtig!
Ga vanavond nog wat verder onderzoeken en eventuele nieuwe bevindingen posten. Tips zijn nog steeds welkom. Had gehoopt op iemand die zij "dat is me ook overkomen, ligt aan ..." maar dat had natuurlijk te makkelijk geweest.

Al wie rempomp zegt zit er naast, deze zet je gewoon buiten spel als je een nippel opendraait, bovendien zou je de zuigers niet meer kunnen indrukken als de verbinding met het reservoir dichtzit. Lucht zit er ook niet meer op en al zou het wel,  daar gaan je remmen echt niet van slepen. Nu klink ik waarschijnlijk wat arrogant omdat ik bepaalde antwoorden afschiet, maar corrigeer me dan als je kan.
Groet, B

Offline len_tour

Re: remprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 07 februari 2017, 17:21 »
Ik denk ook rempomp....Hij komt niet lekker terug zeg maar. Wanneer je de boel helpt door de blokken terug te drukken zitten ze weer los toch? De pomp laat de vloeistof niet zonder hulp teruglopen het reservoir in. Er zit een verschil tussen dicht en niet gangbaar  ;)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Floris

Re: remprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2017, 19:17 »
Ik had hetzelfde probleem met een ander type Honda, die lang had stilgestaan. Bleek dat de remvloeistof sterk vervuild was en door het bezinksel onderin het reservoir was het retourgaatje verstopt. Gevolg: bij het loslaten van de remhendel kon de vloeistof niet terugstromen in het reservoir. De oplossing was het doorprikken van het retourgaatje. Dat was nog een heel gepriegel met een haartje van een staalborstel, zo klein is dat gaatje. Hopelijk illustreert onderstaand plaatje wat ik bedoel.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Waffie

Re: remprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 07 februari 2017, 19:50 »
 door de vervorming van de afdicht ringen worden de zuigers normaal terug getrokken

als je hier meer druk op moet zetten om ze terug te drukken verdenk ik de ringen en daarmee  de poetsbeurt

de rempomp sluit ik nog steeds uit want de zuigers gaan wel met meer druk retour dus het compensatie gaatje is open

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bvp

Re: remprobleem
« Reactie #12 Gepost op: 07 februari 2017, 22:17 »
Snel een filmpje geschoten om te tonen wat er gebeurt.

https://youtu.be/AN239sbHtSo

Waffie heeft het bij het rechte eind volgens mij, de dichtringen zorgen normaal voor de juiste speling als de druk achter de zuiger wegvalt.
Heb net de afdichtringen v/d zuigers besteld, kan gewoon niet anders zijn. Ik geef een update wanneer deze erin zitten.
Bedankt voor jullie input  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2017, 22:22 door bvp »

Offline len_tour

Re: remprobleem
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2017, 22:54 »

de rempomp sluit ik nog steeds uit want de zuigers gaan wel met meer druk retour dus het compensatie gaatje is open
Met meer druk duw je de zuiger vd rempomp terug, voorbij het gaatje, dat kan ook. Kijk maar naar het plaatje.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2017, 22:59 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline eerde jan

Re: remprobleem
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2017, 07:56 »
Ik denk nieuwe seals plaatsen.
Kosten bijna niks dus ik zal het zo ie zo doen.

Offline bvp

Re: remprobleem
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2017, 18:50 »
Opgelost, heb gisteren de dichtingen v/d remklauw vervangen en het wiel draait weer vrij. Aan de oude dichtingen was nochtans niets te zien, waren ook nog soepel en ik kon de zuigers er met niet al te veel moeite uithalen (met een circlipstang aan de binnekant). Moraal van het verhaal ====> dichtingen altijd mee vervangen. Bedankt allemaal voor de tips.

Offline Waffie

Re: remprobleem ===> opgelost
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2017, 18:59 »
Moraal van het verhaal,

Oldie en waffie hadden het goed ingeschat.

 ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: remprobleem ===> opgelost
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2017, 23:46 »
Of jullie hebben gewoon nog niet alles meegemaakt..  :angel:  :P


Mooi dat het is opgelost. Soms lijken dingen inderdaad in orde, maar stiekem dan toch niet.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin