Auteur Topic: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen  (gelezen 5879 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ernst

Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Gepost op: 12 februari 2017, 09:27 »
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik de orginele handvatverwarming gemonteerd van honda. Ondanks de belachelijk hoge prijs toch maar gedaan, omdat ik het wel mooi vindt en je ook in je diplay de instelling ziet. Maar helaas het werkt niet naar behoren. Bij temperaturen rond het vriespunt worden ze nauwelijks warm.  :( In je handschoen in elk geval niet waarneembaar. Na een klacht bij de dealer is het regelaar vervangen. Dit heeft nauwelijks geholpen. De afkoeling door het aluminium stuur is te groot waardoor de handvatverwarming het niet trekt. Bij een meting in de werkplaats waarbij hij stationair draait en komt hij wel tot bijna 60 graden.
Nu wil de dealer eventueel ze wel vervangen door Oxford headgrips. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Offline ChristianG

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 09:48 »
Yup. Wereldwijd hetzelfde verhaal, en Honda vind het goed zo. Dus dat aanbod van de dealer zou ik meteen doen.
Laat de dealer de oxford wel direct aansluiten op de accu, op de originele kabelboom worden ze niet warm genoeg (eigen ervaring)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Yank

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 09:57 »
Zal je dan wel dit type moet nemen? Oxford Heated Grips Premium Adventure?

Offline Ol@f_M

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2017, 10:08 »
Die heb ik erop zitten en worden goed warm
V-Strom650 -> Varadero -> R1200GS -> F800GS (+DRZ400S)-> XT660Z (+450EXC)-> CRF1000L DCT + Montana 650 + Zumo 390

Offline J-P

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2017, 11:10 »
Hier bij mijn dealer waren er 2 twins met handvatverwarming verkocht en allebei een terugroepaktie gekregen paar weken geleden waarna de handvatten het wel goed deden. Ikzelf speelde met het idee om de oxfords te nemen maar mijn dealer had nog een set Honda handvatten van het oude model liggen, met een aparte controller dus zie je het niet in je dashboard. Voor dat prijsverschil kan ik daar wel mee leven  8) ;). Die kon ik krijgen voor de prijs van een setje oxfords dus dat gedaan en die zijn super. Als het echt koud is blijft de bovenkant van je hand natuurlijk wel koud maar het is een stuk beter als zonder hvv.
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Canis

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2017, 11:19 »
Wat bedoel je precies met "het oude model" JP?
Handvatten die je als optie kon krijgen op het vorige model AT?

Offline J-P

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2017, 11:42 »
Ja, handvatten met een losse controller die je op je stuur plaatst. Origineel Honda, had de dealer nog op de plank liggen. Waren geschikt voor de crosstourer en de NC`s.

Deze controller dus:

« Laatst bewerkt op: 12 februari 2017, 12:03 door J-P »
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline Ernst

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2017, 15:41 »
Bedankt mensen voor het commentaar en de tips. Inderdaad via andere ook gezien dat er problemen waren. Als de Oxfords de hoge warmtegeleiding wel aan kunnen, dan lijkt mij dat de beste optie. 

Offline roko68

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2017, 16:39 »
Ik zou niet voor de Oxford Hot Grips Premium Adventure uitvoering (OF690) kiezen. Deze zijn 132mm lang en zijn zelfs na het op maat snijden (122mm) iets te groot, persoonlijk heb ik daarom gekozen voor de Touring uitvoering (l=120mm/OF691) en deze passen zonder op maat te snijden perfect.
TA 650 RD11A - 2005 / CRF 1000 L - SD04 Africa Twin - 2016

Offline xrvtuur

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2017, 19:26 »
Ik zou niet voor de Oxford Hot Grips Premium Adventure uitvoering (OF690) kiezen. Deze zijn 132mm lang en zijn zelfs na het op maat snijden (122mm) iets te groot, persoonlijk heb ik daarom gekozen voor de Touring uitvoering (l=120mm/OF691) en deze passen zonder op maat te snijden perfect.

Maar dat werkt dan alleen bij kleine handen, voor mij zijn 120mm handvatten te klein.
Varadero SD02  2004

Offline V-Twin

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2017, 20:06 »
Sinds zaterdag heb ik ook de originele handvatverwarming op de Twin. Ze doen het prima.
Let op is natuurlijk wel dat als je hele dikke winterhandschoenen hebt dan houden die natuurloijk niet alleen de koude buiten maar ook de warmte. Heb je ahndvatverwarmijn dan moet je niet al te dikke handschoenen gebruiken om er baat van te hebben.

Bovendien GoreTex layer kan slecht tegen hoge temperaturen. Het schijnt dat de 'schubben' voor de ventilatie kunnen gaan versmelten als de temp te hoog op loopt.

Offline V-Twin

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2017, 21:43 »
Het inschakelen van de originele handvatverwarming verloopt bij mij een beetje als een fruitautomaat.
De ene keer start de verwarming op 1, soms op 2 maar regelmatig ook op 5.
Iemand soortgelijke ervaringen?

Offline Brombeer

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2017, 22:40 »

Even een vraag tussendoor, voor ik hierop inhaak,

Hoe zijn jullie ervaringen met handvatverwarming tijdens langere ritten (zeg 2-3 uur) bij temperaturen vanaf zeg -3 en lager..?


Lekkere warme pootjes nog of moet je ergens mee gaan upscalen..? ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Canis

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 08 november 2017, 09:43 »
Mijn ervaring met handvatverwarming in het algemeen met de door jou genoemde temperaturen is dat handvatverwarming zeker niet genoeg is. De buitenkant van de handen wordt koud.
Dus verwarmde handschoenen of moffen eventueel gecombineerd met goede winterhandschoenen moet je dan zeker hebben.

Offline Arendsoog

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 08 november 2017, 10:19 »
Mijn ervaring is dat bij dergelijke temperaturen een verwarmd vest (bv. van Gerbing) veel beter werkt dan handvatverwarming of verwarmde handschoenen.

Je krijgt koude handen en voeten omdat je lichaam de bloedtoevoer vertraagt naar armen en benen vertraagt als je het koud krijgt om zo de romp en het hoofd zo lang mogelijk warm te houden, want die zijn het meest cruciaal om in leven te blijven.

Een verwarmd vest zorgt voor een warme romp en daardoor blijft het bloed naar je handen en voeten goed lopen en blijven die ook warm.
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline V-Twin

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #15 Gepost op: 08 november 2017, 18:24 »
Mijn ervaring is dat bij dergelijke temperaturen een verwarmd vest (bv. van Gerbing) veel beter werkt dan handvatverwarming of verwarmde handschoenen. Je krijgt koude handen en voeten omdat je lichaam de bloedtoevoer vertraagt naar armen en benen vertraagt als je het koud krijgt om zo de romp en het hoofd zo lang mogelijk warm te houden, want die zijn het meest cruciaal om in leven te blijven. Een verwarmd vest zorgt voor een warme romp en daardoor blijft het bloed naar je handen en voeten goed lopen en blijven die ook warm.

In de basis is dit geheel correct maar je zult hoe dan ook iets rondom de handen moeten doen omdat het nu lijkt dat als de romp maar warm blijft je geen koude handen krijgt en dat klopt helaas niet.
Goede handkappen die de wind over je handen ipv er op laat lopen zijn van belang. De standaard CRF kappen zijn daarvoor te klein.
Goede winterhandschoenen zijn zeker aan te raden maar die hoeven niet persé elektrisch verwarmd te zijn, als je een warm vest hebt zoals Arendsoog bepleit. Ik gebruik zelf 3 vinger handschoenen en dat bevalt goed. Wanten zijn wat grofstoffelijk maar soms ook erg handig als je een lange afstand over de snelweg wilt afleggen.

En nee handvat verwarming is niet voldoende onder de omstandigheden zoals door Brombeer gesteld en zeker niet in combinatie met hele goede isolerende handschoenen. Ze isoleren namelijk niet voor niets zo goed, zowel tegen warmte als tegen de kou  ::)

Offline Brombeer

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #16 Gepost op: 08 november 2017, 21:06 »

Ok dank u jongens.

Mijn idee en ervaring is precies zoals canis, Arendsoog en V-twin hierboven schetsen. Tot een paar jaar gelee reed ik dat soort afstanden zomer/winter woon-werk en het was altijd een heel gevecht.

Ik heb nooit verwarmde handvatten gehad, wel dikke gewone winterhandschoenen en verwarmde handschoenen en sokken voor als het ging vriezen. Maar, dat met die handschoenen was onder de min -3 / -5 ook niet meer voldoende. In het begin deed ik er regenwantjes overheen doen om de direkte wind eruit te houden, dat hielp erg goed. Ik heb ook van die enorme stuurmoffen gehad, en dat werkt ook erg goed: de direkte wind eruit houden en redelijk wat -min of meer- stilstaande lucht ertussen.

Ik denk dat een combo van handvatten-moffen of moffen-handschoenen goed werkt.


Het was maar een overpeinzing, omdat ik gaandeweg ook steeds met combo's experimenteerde omdat één specifiek item op gegeven moment niet meer voldoende is bij vorst.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #17 Gepost op: 08 november 2017, 21:15 »
Eens Brom, maar ik durfde al niet meer over moffen te beginnen om te voorkomen dat ik voor bejaarde uitgemaakt zou gaan worden  ;D
Wat ik trouwens ook gebruik zijn dunne marino wollen onderhandschoenen. Kunstzijde voldoet ook prima trouwens en zijn goedkoper. Je hebt al goede sets voor onder de €20 bij Louis / Motoport etc.

Offline Brombeer

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #18 Gepost op: 08 november 2017, 22:18 »
Eens Brom, maar ik durfde al niet meer over moffen te beginnen om te voorkomen dat ik voor bejaarde uitgemaakt zou gaan worden  ;D

Wat ik heb moeten doen om brood op de plank te krijgen is natuurlijk wat extreem, maar als je vaak genoeg kou hebt geleden -pijn in tenen en vingers alsof er met een hamer op geslagen is- dan interesseert het je weinig meer wat een ander ervan vind.


Wat ik trouwens ook gebruik zijn dunne marino wollen onderhandschoenen. Kunstzijde voldoet ook prima trouwens en zijn goedkoper. Je hebt al goede sets voor onder de €20 bij Louis / Motoport etc.

Ja je moet iedere graad in je lijf houden, ook bij korte ritten. Als je afkoelt kan het lang duren voor je je daarna weer comfy warm voelt. Het is inderdaad zo dat de kern reageert op afkoeling, dus als je bast koud wordt (omdat warmte wordt onttrokken aan je extremiteiten (handjes-voetjes) dan gaat de bloedtoevoer op slot. Je kunt de boel foppen door handen EN voeten beter te isoleren zodat dat signaal niet aankomt. Maar, als je je te dun kleedt en je bast koelt daardoor af, gaat óók de bloedtoevoer op slot. Daarnaast is afkoeling gevaarlijk omdat je denkpatronen stroperig worden en je asessment en reactievermogen onderuit gaan.

Je moet het beide doen.


Uiteindelijk zijn het keuzes, in financieel maar ook praktisch opzicht. Handschoenen, vesten of sokken en thermostaten zijn pricy en je hebt gedoe met kabeltjes. Maar, goede handvatten zijn dat ook. Of een duurder, maar beter isolerend pak. En dat dan naast je gewone, meer zomerpak. Winterrijden is ronduit duur, als je het enigzins comfortabel dus veilig wilt kunnen doen.


Kou lijden  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #19 Gepost op: 08 november 2017, 22:47 »
In een andere topic hadden we al besloten dat pekel erg slecht is voor de alp, kou gaat meestal gepaard met pekel, dus die Toyota Starlet van 400 euro bespaard je niet alleen je motor maar ook dure verwarmde kleding.
Varadero SD02  2004

Offline Arendsoog

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #20 Gepost op: 08 november 2017, 23:33 »
Maar die Starlet ontneemt je ook veel plezier  8)
Mike Schenk
Honda XL600V Transalp 1997 | BMW R1200GSA LC 2014

Offline xrvtuur

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #21 Gepost op: 09 november 2017, 07:00 »
in de jaren 90 heb ik een jaar of 4 woon-werk gedaan met de motor, het waren koude winters met veel pekel, doe mij dan die starlet maar, des te meer geniet je ook weer als je eind maart weer op je motor kan stappen.
Varadero SD02  2004

Offline Canis

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #22 Gepost op: 09 november 2017, 07:48 »
Maar die Starlet ontneemt je ook veel plezier  8)

Zo is dat.

Offline xrvtuur

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #23 Gepost op: 09 november 2017, 09:32 »
Zou kunnen maar hoeft niet : https://youtu.be/f-2MUO3PuBo     ;)
Varadero SD02  2004

Offline luwe

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #24 Gepost op: 09 november 2017, 20:25 »
jaren ook de wintermaanden door gereden heb ook handvat verwarming 
nu ik een auto elke dag kan pakken en lekker droog en warm zit
heeft mijn alppje meer rust straks deze winter voor het eerst een winter staling
heeft ook met  leeftijd te maken denk ik       maar wel mij voorkeur 60+
 ook in verband met boodschappen doen
maar als het weer het toelaat en droog is kan ik het toch niet laten  8)
een motor moet je rijden in een auto word ik gereden  :)

Offline V-Twin

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #25 Gepost op: 09 november 2017, 20:28 »
Zijden onderhandschoenen bij de ANWB voor €13
Verwarmde zolen voor in je laarzen bij de Lidl online voor €25 en per 20/11 a.s. in de winkel.

Offline DPC

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2017, 18:55 »
Heb zelf geen ervaring met handvat verwarming, ooit gelijk opgeschaald naar verwarmde handschoenen op aanraden van diverse personen. Nooit spijt van gehad. Wel lastig om je 's ochtends aan de kabels te leggen maar dat went vanzelf. Zit er stiekem aan te denken uit te breiden naar een verwarmd vest.

Geen idee of TS ook van plan is om echt de winter door te rijden, dat kan ik niet terug vinden, maar als je nu voor de keuze zou staan...
Voor wat schrale dagen boven een graad of 5 zou handvat verwarming misschien wel voldoende zijn?
Maar zo zit ik jaarrond met 3 paar handschoenen, 1 set voor zomer, die zitten het lekkerst, 1 set voor herft/voorjaar, 1 set voor de koude dagen.
Ga ik langer toeren in de zomer neem ik de herft handschoenen mee, die zijn "waterdicht". 1 keer aan het toeren geweest hartje zomer in de Ardennen en met nog een flink stuk te gaan zijknat geregend met de zomerhandschoentjes aan. Dan krijg je ook serieus kouwe klauwen... Geen idee of handvat verwarming dan wel had kunnen helpen want dat had ik niet.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline RENO

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2017, 20:21 »

zo zit de bediening van de Oxford bij mijn crf

Offline J-P

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2017, 21:26 »
Wat is dat kastje erachter, Reno? Met die tuimelschakelaar?
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline RENO

Re: Handvatverwaring CRF1000, ervaringen
« Reactie #29 Gepost op: 21 november 2017, 19:35 »
Hey J-P,
Daarin heb ik een 1-0-2 schakelaartje waarmee ik de verstralers schakel op "running-lights" - "uit" - "volle bak aan"
Middels wat diode's in serie zorg ik dat de X4LED leds minder spanning krijgen zodat ze gedimd zijn en wanneer ik naar stand 2 schakel, dan overbrug ik die diode's en komt de volle spanning op de leds. Op die stand zorg ik dat ook het oranje dashboard lampje aangaat ter indicatie.
De beugel voor de OXFORD/kastje heb ik gemonteerd op de bout van de a-rem vergrendeling, hierdoor komen de knoppen beter binnen bereik van mijn linker knuistje  ;D