Auteur Topic: Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?  (gelezen 7129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?
« Gepost op: 12 februari 2017, 11:03 »

Weet iemand dat, of de kroonplaten tussen Alp en Twin enz. uitwisselbaar zijn?  ::)


Thanks!

Brom
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 22:33 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan F.

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 11:17 »
Balhoofdlagers zijn hetzelfde (26x47x15,5 mm) dus zou goed kunnen.
Vorkpoten van een Twin zijn wel dikker dus je zult deze mee moeten wisselen.

Groet, Jan

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 11:21 »
Dikte van de pootjes scheelt 2mm dacht ik, verder volgens mij identiek.
Ik heb wel eens een bmw plaat gekotterd,werkt prima en kun je voor alp naar twin ook doen lijkt me.
Steek is 185mm.
Als je wilt maak ik een schetsje voor je van een alp plaat.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2017, 11:30 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2017, 11:40 »
Ik heb wel eens een bmw plaat gekotterd,werkt prima en kun je voor alp naar twin ook doen lijkt me.

Dáár ging mijn vraag inderdaad precies om, Pim!  :)

Enenrzijds het idee om de stuurklemmen te fixeren in de kroonplaat door die stroppen te vervangen door gedraaide alu exemplaren. Maar, ik vind het een beetje kleine dingetjes voor een zware brommer als de AT, waarmee je ook de rare offset naar je toe verder niet op kunt lossen.

Dat jij op een andere brommer die F650 kroonplaat (met meegegoten stuurklemmen) hebt gebruikt hebben wij het ook eerder over gehad en dat lijkt mij een degelijkere oplossing. Voor het contactslot kan ik een bracket maken.

Ik vroeg me inderdaad af of de offset tussen balhoofd en poten en de breedte tussen de poten gelijk is. En, paste die 650-plaat gewoon op de stuurpen/balhoofdlager?

Ik kan aan een F650 plaat komen en laten kotteren gaat ook nog wel lukken.


Als je wilt maak ik een schetsje voor je van een alp plaat.

Is die schets dan 1 op 1?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2017, 11:46 »
Ik kan even opzoek gaan naar mijn oude bmw kroonplaat, die mag je wel hebben.

Kan een tekening maken en die als vectorbestand sturen (dxf, eps oid) of als pdf 1:1 met/zonder maatvoering. Wat heb je het liefste?

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2017, 11:58 »
@Brom: Een alternatief zou een kroonplaat van een XR500 (en wellicht ook de 600) kunnen zijn. Heeft ook 43mm en idd gefixeerde stroppen. Ben je in 1x klaar  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2017, 12:00 »
Hmmzz van vectorbestanden weet ik niks  ???  ;D

Nah nee hoeft niet eens 1 op 1. Maatvoering eigenlijk. Offset tussen balhoofd/poten en afstand tussen de poten. Kan ik dat even opmeten.

Want jij hebt toch alleen de 650-kroonplaat gezet op het Honda T-stuk/stuurpen?


@Brom: Een alternatief zou een kroonplaat van een XR500 (en wellicht ook de 600) kunnen zijn. Heeft ook 43mm en idd gefixeerde stroppen. Ben je in 1x klaar  :)

Ja die gedachte was ook al opgekomen. De offset en afstand tussen de poten is dan nog wel uit te pluizen. De balhoofdlagers/stuurpennen e.d. zijn voor al die Hondaatjes dacht ik gelijk.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2017, 12:01 »
Ik heb er hier 1 van een xr500 in de Alp zitten. Moet ik meten voor je?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2017, 12:04 »
Ik heb er hier 1 van een xr500 in de Alp zitten. Moet ik meten voor je?

Graag, Horse  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2017, 12:05 »
Ja die maatvoriering kan ik wel ff op papier zetten, word wel wat later op de middag.

Volgens mij heb ik verder niets verandert aan die bmw kroonplaat en inderdaad bovenop de onderste kroonplaat met bestaande pen gemonteerd.

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2017, 12:13 »

Fijn, dank jullie beiden!

Ik heb geen haast, ik rij er al 20 jaar mee  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2017, 12:20 »
je kan ook de bovenst kroonplaat van een XR650L nemen kan je het contact slot terug zetten of van een XR 600
diametervan de voorpoot  is  ook 43mm
still no angel found who flies at the same speed

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2017, 12:42 »
je kan ook de bovenst kroonplaat van een XR650L nemen kan je het contact slot terug zetten (..) diameter van de voorpoot  is  ook 43mm

Daar had ik helemáál nog niet aan gedacht! Thanks Jeroen!  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2017, 14:47 »
Verrčkte lastig te meten, want té veel zooi in de weg  :-\ maar ik kom aan het volgende  :)

Offset: 25mm
Afstand tussen de poten: 185mm

Alles hart-op-hart, maar nogmaals, errug zuiver gemeten is het niet!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2017, 16:13 »

Voor mij iets makkelijker, ik heb een T-stuk los liggen.

- Hart/hart vorkpoten 185mm
- offset hart stuurpen/hart vorkpoten 20mm


Hebben we dat i.i.g. boven water (want Brom was weer 'ns eerst lui  ;D)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2017, 17:20 »
Ik ga het vanavond niet meer nameten op een losse set, maar hier voor de deur meet ik:

- Steek vorkpoten 185mm
- offset balhoofdpen 20mm

Herinner mij dat er in de bmw kroonplaat een kamertje zit in de passing van de balhoofdpen. Ik heb daar de originele moer voor afgedraaid en hoewel dat werkte is het niet de mooiste oplossing. Ik heb de boel er weer afgehaald zonder daar een nieuwe moer voor te vinden/maken.

Volgens mij zaten daar ook rubbers tussen de kroonplaat en stuurklemmen, maar uitneembaar en nog van goede kwaliteit. Die zu je ook kunnen vervangen natuurlijk maar is weer meer werk.
Zal van de week even kijken of ik dat ding voor je kan opvissen dan weten we het zeker.

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2017, 18:10 »
Ik ga het vanavond niet meer nameten op een losse set, maar hier voor de deur meet ik:

- Steek vorkpoten 185mm
- offset balhoofdpen 20mm

Origineel, van je Alp, neem ik toch aan? Ziet er hoopgevend uit dan!

Ik denk dat het zinvol is even uit te vissen wat die maten zijn op de XR-tiepjes. Ik heb een ook vraag geplaatst bij ARM. Daar zitten ook nog wat van die sleutelaars.


Thanks, Roadbaard  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2017, 18:16 »
Klopt, dat is standaard Alp, maar zal dus ook voor die bimmer gelden.


Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2017, 20:37 »
Ik heb vanavond even een meetlat tegen de kroonplaten gehouden: De maten als hierboven vermeld kloppen.

Maar ik heb nog even goed naar die bmw kroonplaat gekeken, het verschil zat hem niet in de diameter van de vorkpoten maar de balhoofdpen. Die is gekotterd met een kamertje.

Tenminste, het lijkt mij niet dat de passingen voor de poten aangepast zijn.
Maar ook die kroonplaat heeft de stuurstroppen onder een lichte hoek staan, met rubbers.

Denk niet dat dat echt is wat je zoekt.

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2017, 21:39 »

Hmmzzz.. ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #21 Gepost op: 03 maart 2017, 20:43 »
Ik had vandaag weer goeie moed dus ja, via het web die schuur in.

En blijkt dat de meting van Horse wel klopt, namelijk de offset tussen stuurpen en voorpoten van XR500/600/650L is 25mm tegenover 20mm voor Alp/AT/Domi. De afstand tussen de voorpoten is voor allen wel 185mm. De maten voor een XR650R zijn gelijk aan die van de 650L, maar die heeft 46mm voorpoten dus da gaat nie.

Ze gebruiken verder wel ook weer allemaal dezelfde maat balhoofdlagers en hebben de zelfde lengte stuurpen. 

In een Alp of AT kun je dus probleemloos een opgefokte XR650R voorvork duwen, echter met maar 1 schijf.

In mijn geval zoek ik alleen een degelijke oplossing voor fixed stuurklemmen en kwijtraken van de rare offset daarvan, naar je toe. Vanwege de 5mm verschil in offset stuurpen/poten zul je bij een AT of Alp de onderste en bovenste kroonplaat als geheel over moeten zetten.

Dat is dan gelijk geen zondagmiddagklusje meer, want aan beide kroonplaten zitten normaal een paar brackets meegegoten voor contactslot, remleiding, stuuruitslag enz.

XR650L, zoals Jeroen opperde, die al de bracket voor rem en contact meegegoten heeft, vind je hoofdzakelijk in de VS. Met verzenden en douanekosten ligt dat, gebruikt, niet onder de 200 euro hier op de mat. Daar komt dan nog een nieuw lagerset bij.

Voor pakweg de helft haal ik hier in de buurt die set van een XR600, maar dan heb ik wel 2 weekendjes extra werk...


Verder vraag ik me terloops af wat die 5mm meer offset doet voor de geometrie aan de voorwielas. Waarbij aan de andere kant het stuur zelf weer iets dichter bij de stuurpen komt omdat de XR'en die kanteling van de stuurklemmen naar je toe niet hebben.


 ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #22 Gepost op: 03 maart 2017, 21:01 »
Het voorwiel komt 5mm verder naar voren, mits de poten onder dezelfde hoek door de kroonplaten steken. Volgens mij verandert er niets aan je naloop en dus ook niet zoveel aan de karakteristiek mbt het in de bocht vallen van de motor. Behalve dat een motor met lange wielbasis anders bochten stuurt dan een korte, maar ik denk dat de naloop een groter effect heeft dan de wielbasis in dit geval.

De naloop verandert wel natuurlijk, aangezien de as verplaatst (neemt af). Kost het minder kracht om te sturen en de stabiliteit neemt iets af.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2017, 21:06 door PimW »

Offline alain

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #23 Gepost op: 03 maart 2017, 21:13 »
Hebben jullie het hier onder andere over die rubberen silentbloks tussen stuurklem en kroonplaat?

Ik heb die namelijk zelf gefixeerd door middel van enkele grote rondellen. Dat geeft een prettig direct gevoel bij het sturen. Van trillingen heb ik quasi geen last.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #24 Gepost op: 03 maart 2017, 23:17 »
Het voorwiel komt 5mm verder naar voren, mits de poten onder dezelfde hoek door de kroonplaten steken. Volgens mij verandert er niets aan je naloop en dus ook niet zoveel aan de karakteristiek mbt het in de bocht vallen van de motor. Behalve dat een motor met lange wielbasis anders bochten stuurt dan een korte, maar ik denk dat de naloop een groter effect heeft dan de wielbasis in dit geval.

De naloop verandert wel natuurlijk, aangezien de as verplaatst (neemt af). Kost het minder kracht om te sturen en de stabiliteit neemt iets af.

Ja klopt, de naloop wordt iets kleiner (Paint-pic gemaakt). Dat is het enige waar ik me beetje zorgen om maak. AT's kunnen al onrustig zijn aan de achterkant als je veel te hard rijd met verkeerd gespreide bepakking en/of onverhard. Dan kan die op het griezelige af kwispelen.

En inderdaad, minder stuuruitslag nodig >> reageert sneller.

Dan heb je het met 5mm over 25% méér offset. Dat klinkt dan weer als heel veel. Uiteindelijk zal het in de naloop minder zijn, want de as verschuift haaks op het balhoofd, omhoog.

Weenie  ???


Hebben jullie het hier onder andere over die rubberen silentbloks tussen stuurklem en kroonplaat?

Ik heb die namelijk zelf gefixeerd door middel van enkele grote rondellen.

Klopt Alain, dat heb ik eerder ook zo opgelost. Maar als je goed op je bakkes gaat deformeren die ook gewoon en dan doen ze niks meer. Ik vind het allemaal maar een beetje knutselwerk en dat ben ik een beetje aan het verlaten. Want je blijft er dus periodiek mee bezig. Honda heeft dat gewoon niet voor mij gemaakt.

De volgende gedachte zal zijn, ok, maar dan kun je dus nu eerder je stuur krom vallen. Dat is ook zo. Maar, op de crossers zitten die sturen ook vast en het heeft echt moeite gekost zo'n ding krom te krijgen.

Jaaa ok, die crossert weegt ook minder dan de helft.. Maar, alle andere dingen zijn al eerder geprobeerd en ik heb nog een lekkere Fatbar met 22/28mm verhogers liggen. So, why not..? 


Alleen even laten bezinken of ik die XR650L set voor een haup geld maar weinig extra werruk uit de VS laat komen, of een cheapo XR600 set pak die me grijze haren gaat geven.. ::)
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2017, 23:20 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #25 Gepost op: 04 maart 2017, 10:55 »
Klopt Alain, dat heb ik eerder ook zo opgelost. Maar als je goed op je bakkes gaat deformeren die ook gewoon en dan doen ze niks meer.

Dus best een extra set rondellen meenemen op reis?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #26 Gepost op: 04 maart 2017, 12:29 »

Nee. Gewoon duurzamer voorbereiden  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jeroen emke

still no angel found who flies at the same speed

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #28 Gepost op: 04 maart 2017, 17:19 »

Nee ik heb de hele set nodig want de offset is groter.


Ik heb een nette set besteld voor 60 dollar ex kosten. Invoerrechten en inklaren heb ik uit laten rekenen door Postnl, ruim 40 euro  ???

Maar, voor ff 150 euro ligt het hier op de werkbank. Dat is nog min of meer acceptabel te noemen.

Moet ik wel de stuuruitslagnokken (of hoe noem je die dingen) op het frame afzagen en een aangepaste naar voor op het balhoofd brengen. Verder zou het allemaal moeten passen.


Benieuwd! Was een prima tip op zich dus, Jeroen  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #29 Gepost op: 04 maart 2017, 18:12 »
Nee. Gewoon duurzamer voorbereiden  ;)

Er zitten rondellen tussen van 3mm dik, 35mm diameter. ik zie ze eigenlijk nog niet zo snel verbuigen.
PD06(1994) - PD06(1993)