Ik had vandaag weer goeie moed dus ja, via het web die schuur in.
En blijkt dat de meting van Horse wel klopt, namelijk de offset tussen stuurpen en voorpoten van XR500/600/650L is 25mm tegenover 20mm voor Alp/AT/Domi. De afstand tussen de voorpoten is voor allen wel 185mm. De maten voor een XR650R zijn gelijk aan die van de 650L, maar die heeft 46mm voorpoten dus da gaat nie.
Ze gebruiken verder wel ook weer allemaal dezelfde maat balhoofdlagers en hebben de zelfde lengte stuurpen.
In een Alp of AT kun je dus probleemloos een opgefokte XR650R voorvork duwen, echter met maar 1 schijf.
In mijn geval zoek ik alleen een degelijke oplossing voor fixed stuurklemmen en kwijtraken van de rare offset daarvan, naar je toe. Vanwege de 5mm verschil in offset stuurpen/poten zul je bij een AT of Alp de onderste en bovenste kroonplaat als geheel over moeten zetten.
Dat is dan gelijk geen zondagmiddagklusje meer, want aan beide kroonplaten zitten normaal een paar brackets meegegoten voor contactslot, remleiding, stuuruitslag enz.
XR650L, zoals Jeroen opperde, die al de bracket voor rem en contact meegegoten heeft, vind je hoofdzakelijk in de VS. Met verzenden en douanekosten ligt dat, gebruikt, niet onder de 200 euro hier op de mat. Daar komt dan nog een nieuw lagerset bij.
Voor pakweg de helft haal ik hier in de buurt die set van een XR600, maar dan heb ik wel 2 weekendjes extra werk...
Verder vraag ik me terloops af wat die 5mm meer offset doet voor de geometrie aan de voorwielas. Waarbij aan de andere kant het stuur zelf weer iets dichter bij de stuurpen komt omdat de XR'en die kanteling van de stuurklemmen naar je toe niet hebben.