Auteur Topic: Verschil kroonplaten Alp/AT/XR650L?  (gelezen 7130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #30 Gepost op: 05 maart 2017, 17:28 »
Ja nee het werkt wel, maar niet altijd.

Die rubbers blijven radiaal gewoon hun werk doen. Als de radiale kracht groter is dan de klemmende kracht verschuiven ze gewoon. En om dat weer spanningsloos recht te krijgen moet je het op zijn minst 'lossen'.

Ik wil er gewoon niks meer mee te maken hebben. Punt.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #31 Gepost op: 05 maart 2017, 20:24 »
Toch bedankt !

Dit was nuttige informatie en zeker een aandachtspunt voor mij.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #32 Gepost op: 05 maart 2017, 20:41 »
Nou ja in mijn geval ga ik nog wel eens onverhard en dan gebeurt het regelmatig dat ik nonderuut ga of hem domweg neerleg. En dat stuur vangt altijd maar de klappen op en na een paar is het niks meer met die ringen.

Ik heb ze wel es recht staan meppen in de bosjes maar dat schiet echt niet op. Bovendien is het veel te veel sleutelwerk voor het gerief dat je ervoor terugkrijgt.

Ik ben inmiddels wel bereid om een nieuwe weg in te slaan en d.m.v. deze mod eindelijk eens een compromisloos stevig stuur te hebben.

Maar, als je gewoon op de verharde wegen blijft en zo het stuur met rust laat is het absoluut een goede oplossing.


Om even te nuanceren  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #33 Gepost op: 14 maart 2017, 18:48 »

Vanmiddag zijn die kroonplaten afgeleverd. Ik hoefde maar 24 euro belasting te betalen, dus dat viel weer mee.

Allemaal heel netjes en compleet. De bovenste kroonplaat was zwart, die heb ik in de afbijt gedoopt want hij wordt weer zilver, zoals origineel op de AT.

Alles eerst nagemeten, maar hij zou er zo in moeten kunnen. Ook het contactslot zou probleemloos moeten passen. AT's hebben een soort spatplaatje aan de onderste kroonplaat zitten, maar zelfs die kan 1 op 1 over. Enkel de stuuruitslag nokken zitten anders, daarvoor moet ik een nieuwe op mijn frame lassen en de oude verwijderen.

Even kijken of ik dat Fatbarstuur wel ga gebruiken. Hij is nóg rechter dan het Dakar-stuurtje wat ik er nu op heb en de nieuwe kroonplaten zetten het stuur ook al meer naar voren. Naast een iets kortere naloop door de grotere offset stuurpen/vork gaat dat misschien dan wel te extreem sturen.

Daarnaast hebben de stuureinden van zo'n Fatbar ruim een centimeter te weinig ruimte om alle dingen te herbergen. Hoewel daar ook wel wat op te verzinnen is. Van 't weekend dat ding er maar es insleutelen.


Fixed stuurklemmen jeujj  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #34 Gepost op: 14 maart 2017, 19:03 »
Ik ben benieuwd hoe je het sturen gaat ervaren.

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #35 Gepost op: 14 maart 2017, 21:39 »
Mooi setje Brom  8) Mocht je die 2 witte geleiders voor de remleiding niet gaan gebruiken en van plan zijn ze in een stoffig hoekje te gaan gooien, dan heb ik daar wel belangstelling voor  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #36 Gepost op: 15 maart 2017, 22:14 »

Dag Horse,


Ze geven inderdaad de mogelijkheid om de remleiding mee te veranderen naar wat je op enduro's vind, namelijk dat de hele remleiding bij inveren omhoog komt door die 2 geleiders. Ik heb al stalen leidingen en bij mij nu zit het bovenste deel leiding fixed aan de onderste kroonplaat en veert het onderste deel mee. Zoals het origineel ook zit zeg maar. Maar, die onderste heeft wel eens een opdonder van de valbeugel gehad.

Maar op dit moment zit mijn hoofdleiding naar omlaag rechts, en heeft niet die transparante extra plastic mantel die ook extra stevigheid biedt. Om die geleiders te gebruuken moet ik mijn hoofdleiding vervangen door een stijver tiep en over links laten lopen en dan ook het hele spulletje beneden mee ombouwen.

Dan ben ik weer een zondagmiddag en zomaar een meijer verder.


Je bent eerstgegadigde mocht ik weer es lui zijn  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #37 Gepost op: 15 maart 2017, 22:37 »
Thanx Brom  :)

Klopt ja! Ik heb mijn remleiding al zo lopen, via links en met een stijf pijpje er om. Echter slechts 1 en dan ook nog een metalen geleider en ik denk dat het met déze 2 (teflon?) ringen nóg wat soepeler zou lopen.
Voel je niks verplicht, maar mocht je er niks mee doen weet je waar je ze kwijt kunt  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #38 Gepost op: 26 maart 2017, 21:42 »
Nouww, hij zit erin!  :)


Ik ga geen how-to opdissen want ik verwacht weinig navolging te hebben in deze. De wissel zelf is verder straight-forward. Vergeleken met origineel AT zijn er eigenlijk maar 4 issues: die stuurbegrenzers, kroonplaathoogte i.v.m. vrijlopen contactslot, geleidebracket gas/rem - rechtsboven en montageplek remleiding onderste kroonplaat -achter.

De nokken op de kroonplaat van de 650 heb ik iets afgevlakt want ze begrensden te vroeg. Nu gaan ze onder de originele op het frame door waar ze tegen een daaronder aangelast punt aan komen. Zo kan ik altijd nog terug.

De 650 kroonplaat is een millimeter ofzo dunner op de stuurpen. Omdat de AT ook nog dat gewei op het frame heeft, liep de onderkant van het contactslot daar net tegenaan/wel overheen. Op de stuurpen zit ruim voldoende draad. Ik heb bij wijze van spacer de oude chromen ring van de AT tussen de wartel en de bovenste kroonplaat gelegd. Zo loopt het contact wel vrij.

Voor de geleidebracket voor gas en rem op de bovenste kroonplaat heeft de AT een extra nok met M6-draad. Ik heb dat M6-gat in de bracket opgeboord naar M8 en bij de bovenste rechter kroonplaat klemmoer gezet. Mijn remleidingen waren al vervangen voor staal, die bocht is nu ietsjes korter maar nog steeds mooi rond.

Tussen de 2 kroonplaten zit bij AT's een harde leiding met een splitsing voor links/rechts. Bij mij was dat al weg en gaat een stalen leiding recht omlaag naar de klauw, met een klemmetje aan de achterkant onderste kroonplaat. De 650-plaat heeft daar ook een M6 draadgat met een veerklem zitten, eigenlijk voor de speedokabel. De speedokabel van de AT gaat al een eigenweg voorlangs de kroonplaten dus die veer klemt nu de remleiding. Als je origineel bent/wil blijven zal dat deel een uitdaginkje zijn. Maar, AT's zijn al wat ouder dus de originele leidingen vervangen voor stalen is dan een realistische upgrade. Voor mij was dat deel gelukkig een eitje.


Dus ja, afbouwen en rijden maar. Ik was gelijk aangenaam verrast! Bomvast stuur, zoals een endurootje. Stuurt veel lichter. Onder normaal rijden stuurt het als normaal, maar je kan ook enorm kort insturen en plat gaan! Supergaaf. Ja als ik iets zou moeten zeggen, eerste ingeving, het lijkt net een Dominator. Voelt kwa gewicht ook aan als een Dominator lijkt wel. Stuur is 20mm extra verhoogd, maar nog wel zo'n 4cm lager dan eerst. Dat lagere stuur is natuurlijk ook weer een andere ervaring.


Op een half uurtje karren kan ik natuurlijk weinig baseren, maar voorlopig: nee helemaal blij! Beter dan verwacht!! :)
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2017, 23:37 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #39 Gepost op: 26 maart 2017, 22:55 »
Hardstikke goed Brom  8). Mij bevalt het starre stuur van XR-vork ook wel  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #40 Gepost op: 26 maart 2017, 23:45 »

In het land der blinden zijn de éénogigen koning hè  ;)

Was wel prettig geweest als Jeroen Emke die tip een jaar of 10 geleden eerder had gegeven. Of twintig.  ;D


Van de week maar kijken of ik een zandpad kan vinden  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Verschil kroonplaten Alp/AT?
« Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2017, 10:14 »
Ziet er goed uit, ben benieud wat je ervaring is na een paar extra kms. Vooral wat volgens jou het meeste bijgedragen heeft aan het verbeterede stuurgedrag, balhoofdpen offset, rechte stuurstroppen of gebrek aaan rubber :)

Ik heb die dikke RD04 tank erop en een cross stuurtje met 50mm verhoging om weer op 25mm verhoging tov origineel te komen (zoiets), maar die verhogers icm de schuine stand van de stuurstroppen maakt dat er niet mooier op. Probleem is dat die tank ook een beetje in de weg zit en ik anders misschien niet meer bij mmn stuurtje kan ;D
Nog eens naar kijken...