Auteur Topic: Bereik/inhoud tank XL600V  (gelezen 3906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Bereik/inhoud tank XL600V
« Gepost op: 16 februari 2017, 10:35 »
Twee dagen geleden was ik lui en probeerde ik wat verder te komen op een tank, en dan thuis tanken.
Ik had er 100km op staan en begon aan een rit van 150km.

Zo'n 20km voor het einde had ik het idee (maar dat kan tussen mijn oren hebben gezeten) dat de motor begon in te houden.
Aangezien ik op de snelweg zat heb ik maar even gauw de knop op reserve gedraaid (voor de zekerheid).

Bij het tanken kreeg ik er 13.15 liter in (ik vul tot de benzine aan de 'nek' komt, niet tot aan de dop).
Ik had begrepen dat de tank 18 liter groot moet zijn, maar vind verschillende 'meningen' op internet.

Wat is jullie ervaring? Ik rijd gemiddeld 1 op 19 maar ik reken met 1 op 18, dus ik gokte dat ik met 15 liter (de reserve niet meegerekend) wel 250+ km moet kunnen komen. Blijkbaar is het dan toch geen 15 liter? Of wel?

Transalp XL600V

Offline robgoesdakar

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2017, 10:39 »
Je hebt toch wel de knop van reserve goed gezet toen hij begon met 'inhouden' ?

En er blijft altijd wat brandstof in de rechterwang hangen, in hoge nood kun je dus nog altijd even de motor naar links kantelen om dat beetje over te hevelen.

Ik meen me ook te herinneren dat het niveau nog een beetje zakt, dus even tanken tot aan de rand, even wachten en dan kan er nog wel het een en ander bij....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2017, 10:44 »
Je hebt toch wel de knop van reserve goed gezet toen hij begon met 'inhouden' ?

Hij stond gewoon op 'on' tijdens het rijden (naar boven dus). Ik heb hem tijdens het rijden naar 'reserve' gedraaid en ben blijven rijden.
Ik heb hem nog niet terug op 'on' of 'off' gezet, hij staat nu nog steeds op reserve - ik zet hem ook eigenlijk nooit op 'off'.

Zou het slimmer zijn om dat wel te doen? Ik heb nog geen issues gehad met verzuipen.
Transalp XL600V

Offline len_tour

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2017, 11:48 »
De kraan gaat pas open wanneer de motor loopt. Er zit een vacuum systeempje op. Off is dus niet nodig maar ik zou de kraan wel weer op on zetten ipv res.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline de sjeng

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2017, 12:10 »

Hebben we een tijd terug al iets vergelijkbaars over gehad. Misschien heb je hier wat aan?

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10186.msg97881#msg97881

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2017, 09:55 »
Hebben we een tijd terug al iets vergelijkbaars over gehad. Misschien heb je hier wat aan?

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10186.msg97881#msg97881

Daar heb ik zeker wat aan, dankjewel :).
Transalp XL600V

Offline Rob de Bob

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2017, 13:26 »
Voor mezelf houd ik eigenlijk standaard rekening dat ik tank bij ong. 240 km. Dan moet ik zo rond de 12, soms 13 liter bijtanken. Dat rijd voor m'n eigen gevoel ook lekker, omdat je weet dat je nog een buffer hebt, voor als het echt nodig is.

Offline Blommetje

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2017, 14:49 »
Het valt mij wel tegen. Ik reed een van mn laatste ritjes in het najaar van A'dam naar Den Haag en moest bij Leiden op de A4 met een dikke handvinger mn kraan naar reserve zien te draaien. Terwijl ik echt had verwacht (berekend) ik zeker tot huis moest kunnen rijden.
Sindsdien wat vaker tanken. Maar voor het type motor - avontuur, de weide werelden, ongebaande paden! - vind ik de actieradius erg tegenvallen. Ik zou een grotere tank .. minder verbruik zeer fijn vinden!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Rob de Bob

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2017, 15:04 »
Tja, ik zit soms ook wel eens aan een tanktas te denken. Er zijn ook extra grote benzinetanks voor de Transalp te koop, maar volgens mij zijn die erg schaars en waarschijnlijk niet in je eigen kleurstelling te vinden.

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2017, 15:49 »
Tja, ik zit soms ook wel eens aan een tanktas te denken. Er zijn ook extra grote benzinetanks voor de Transalp te koop, maar volgens mij zijn die erg schaars en waarschijnlijk niet in je eigen kleurstelling te vinden.

En de prijs! Ik vond een 34 liter tank voor de TA voor rond de 600 euro. Als ik hem net zoals Oldtimer helemaal opnieuw zou opbouwen zou ik het wel overwegen, overigens. Maar dan zou ik ook de reserve aanpassen tot de laatste 2 liter oid, en zodra ik gewoon zeker weet hoeveel ik heb, wat nu niet het geval is. Ik weet dat mijn verbruik 'ongeveer' tussen de 1 op 18 en 1 op 20 zit met mijn rijstijl, maar nu lijkt dus die aanname dat ik 15 liter heb niet te kloppen.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2017, 16:57 »
Dus als ik met een aluminium tank van 20-24l kom die past met de standaard kuip zou daar wel vraag voor zijn?
;D

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2017, 17:07 »
Dus als ik met een aluminium tank van 20-24l kom die past met de standaard kuip zou daar wel vraag voor zijn?
;D

Minimaal 30 liter, en met indicator :P.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2017, 18:01 »
Meer dan 25 word moeilijk om netjes op die motor te bouwen,krijg je zo een misvormd aanzicht.

Gaat de motor ook wel heel zwaar op hetvoorwiel leunen...

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2017, 18:34 »
Meer dan 25 word moeilijk om netjes op die motor te bouwen,krijg je zo een misvormd aanzicht.

Gaat de motor ook wel heel zwaar op hetvoorwiel leunen...

Hoe krijgen ze die 34 liter voor elkaar dan?

Wacht, ik beantwoord mijn eigen vraag even ;D

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2622.0
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2017, 18:54 »
Dat is toch geen porum? Je plastic past dan ook niet meer.

Offline Waffie

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2017, 19:29 »
Beste,

Op mijn Transalp 1994 in spanje(mei) helemaal afgeladen 330 km gereden waarna ik  op de dampen bij de pomp er 16.7 liter in hebben kunnen krijgen
en dat is gewoon weg echt leeg.

snelweg of juiste binnendoor heeft veel effect op het verbruik

de rechterhand dus....
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2017, 19:39 »
Hey waffie,

Was met of zonder gebruik van de reserve? Dan weet ik met hoeveel liter ik moet rekenen :).
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2017, 20:31 »
een RD04 tank past ook op een alp 600,heb je 24 liter.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2017, 11:48 »
Hey waffie,

Was met of zonder gebruik van de reserve? Dan weet ik met hoeveel liter ik moet rekenen :).

met de reserve (inhoud max is 17,5 liter)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2017, 16:33 »
Dus als ik met een aluminium tank van 20-24l kom die past met de standaard kuip zou daar wel vraag voor zijn?
;D

Interessant  ;D

Denk dat het kwa kopzwaar worden reuze mee gaat vallen Pim. Heb daar nu met de AT tank eigenlijk ook geen last van. Dat wat je aan gewicht bespaart door alu te gebruiken zou je wmb om kunnen zetten in extra inhoud  8)

Maar was geen serieuze vraag van je denk ik?  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2017, 10:38 »
Half serieus zoals altijd ;D

Maar staat jouw motor niet ook wat achterover met die XR vork? Ik zal niet zeggen dat ik er last van heb maar ik voel het verschil wel.

Ik denk dat het allemaal wel kan maar de vraag is of het de investering van tijd (en geld) waard is als er vervolgens een redelijk hoge kostprijs aan zit. Niet alleen de tank maar vooral ook hardware die erbij komt is duur (tankdop en vulhals, brandstof kranen etc).
Dan is het opeens een vrij duur luxe product, want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2017, 10:46 »
want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

Eh, maak daar in de praktijk dan 13 liter van, zonder reserve en zonder die bult aan de rechterzijde waarvoor je de motor blijkbaar schuin moet leggen. Ik neem mijn bochten nog niet schuin genoeg om zonder stil te staan dat beetje benzine naar de linkerzijde over de hevelen :D.

Ik kan dus ruwweg 250km rijden als ik zo rond de 95/100km/u blijf hangen, en een beetje meer zou ik toch wel handig vinden, temeer omdat er voor mij nog wel een aantal langere ritten op de planning staan dit jaar waarvan ik een deel toch wel met hogere snelheden zal gaan afleggen. Het is voor mij deels plezier en deels gewoon vervoer, en als ik met mijn vrouw meerijd (zij in de auto met de kinders, en ik op 2 wielen) gaat zij voor mij toch echt geen 100 aanhouden waar we 130 mogen :)).

Sommige van onze familie wonen 250 kilometer weg en ik zou het toch wel prettig vinden om daar in één rit naartoe te kunnen.
Ik zal er geen honderden euro's op stuk slaan maar als ik voor weinig een grotere tank tegenkom overweeg ik het serieus.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2017, 11:09 »
Ik zal er geen honderden euro's op stuk slaan maar als ik voor weinig een grotere tank tegenkom overweeg ik het serieus.

Dat bedoel ik nou precies.  ;D

Zonder een heel verhaal te schrijven, kosten voor het bouwen van 1 tank uit 5 delen begint bij 100 euro vooor het opstarten van de lasersnijd machine (ik ga niet met de figuurzaag aan de gang)  ;)
Dat zijn de instelkosten: meer tanks drukt die prijs en daar zit hem nou de bottleneck. Heveel tanks denk je te kunnen slijten?

Zelfde voor de vulhals en andere hardware. Dan zit er nog geen stuk plaat in elkaar :o

Offline xrvtuur

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2017, 11:12 »
is op ADV rider forum ook allerlei discussie over geweest, voor die enkele keer dat je denkt benzine tekort te komen kun je veeeeel goedkoper en makkelijker een 5 liter jerrycannetje mee nemen. enne heee, je bent een motorrijder he, dus met 130 op de snelweg achter je vrouw d'r auto blijven hangen is natuurlijk weinig fun, dus gewoon binnendoor en je tank een keertje vullen ;)
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2017, 11:31 »
Punt, en dat heb ik nu ook inderdaad, de rechter koffer heeft wat zaken voor onderweg zoals een jerrycan, spanbandje, fluorescerend hestje, olie etc. Maar dan moet je nog steeds stoppen om bij te vullen ;). En de ritten achter/voor de vrouw uit zijn niet de meest spannende, het zal nou ook weer niet zo vaak voorkomen, maar naar Duitsland b.v. is het wel handig als iemand navi bij heeft, en ik heb nog even geen geld om stuk te slaan op zo'n mooi waterdicht ding voor op de motor (nog los van het feit dat ik nog geen 12v aansluiting heb ingebouwd, moet ik nog doen).
Transalp XL600V

Offline The Headless Horseman

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #25 Gepost op: 20 februari 2017, 12:28 »
Half serieus zoals altijd ;D

Maar staat jouw motor niet ook wat achterover met die XR vork? Ik zal niet zeggen dat ik er last van heb maar ik voel het verschil wel.

Ik denk dat het allemaal wel kan maar de vraag is of het de investering van tijd (en geld) waard is als er vervolgens een redelijk hoge kostprijs aan zit. Niet alleen de tank maar vooral ook hardware die erbij komt is duur (tankdop en vulhals, brandstof kranen etc).
Dan is het opeens een vrij duur luxe product, want uiteindelijk kom je met 17l bijna nergens in de knoop met brandstof.

De mijne hangt idd ook wel iets achterover ja, zélfs met de vorkpoten ietsje door de kroonplaat / ander hoefijzer aan de link / langere achterbrug / '18 achterwiel  :-\ Maar idd, ik merk er ook niet zoveel van nee  :)

Verder met jullie eens ja, met een goede afstelling kom je met de standaard tank van 18ltr dik 300km weg en da's meestal voldoende. Voor die enkele x dat je méér nodig hebt zijn er genoeg alternatieven in de vorm van een jerrycan, rotopax of zelf flexibele brandstofzakken.
Ik heb de AT tank er eigenlijk ook alleen maar op zitten omdat het kán en omdat ik er 1 tegen kwam voor weinig  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Trigger

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #26 Gepost op: 20 februari 2017, 12:33 »
(...) Ik heb de AT tank er eigenlijk ook alleen maar op zitten omdat het kán (...)

Is dat niet reden genoeg? :))
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Bereik/inhoud tank XL600V
« Reactie #27 Gepost op: 20 februari 2017, 13:55 »
Uiteraard, niemand die je tegenhoud.

Maar om even terug te komen op jouw beginpost: Je hebt een rit van 230km gemaakt en 13 liter brandstof getankt: dan heb je ongeveer 1:17.7 gereden. Je schrijft dat je verwachting is 250 km te kunnen rijden op 15l?

Rekensommetje geeft aan dat dit dus correct is.

Laat er 17l maximaal in de tank gaan, had je dus nog 4liter over = pakembeet 70km.

Als je toch een jerrycan in de koffer hebt: gooi daar een paar liter in en rijd tot je motor ermee stopt? Dan weet je precies hoe/wat.