Auteur Topic: Stroom aanleggen op de TA600  (gelezen 3821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Stroom aanleggen op de TA600
« Gepost op: 20 februari 2017, 13:26 »
Ik zal binnenkort toch iets van 12 volt op het dashboard nodig hebben voor navigatie (en mijn 12-volt bandenpomp, heel handig :D), en zoek een nette oplossing.

Uit diverse topics heb ik begrepen dat men ofwel direct (met zekering) de accu aansluit, maar ook wel via het zekeringkastje naast het contactslot (zodra je alleen 'op contact' stroom hebt) - dit heeft mijn voorkeur.

Op ebay vind ik een nette oplossing welke op het stuur monteert:

http://www.ebay.com/itm/Waterproof-5V-1A-USB-Interface-12V-10A-Cigarette-Lighter-Outlet-Socket-For-Honda-/231391628643?hash=item35e0040d63:g:4EgAAOSwxH1T4z7Y&vxp=mtr

is dat wijsheid? Zoiets op het zekeringkastje aansluiten?
Transalp XL600V

Offline len_tour

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2017, 13:36 »
Wanneer je op reis gaat is het fijn wanneer je camera/telefoon etc. op kan laden zonder dat de boel op het contact staat. Die setjes zijn ook te koop met een schakelaar er op.
De unit die je gevonden hebt gaat op het stuur, mooier is eentje die je in de kuip kan verwerken.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline zenfox

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2017, 02:32 »
Ik ben ook ooit begonnen met zo'n goedkope versie van ebay/alibaba.
Dat heeft kort geduurd; ging snel stuk. Kunnen ook slecht tegen water.

Daarnaast zou ik voor een platte zekering gaan, als het goed is heb je die altijd extra in je zekeringskastje zitten.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2017, 02:35 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2017, 12:50 »
Wanneer je op reis gaat is het fijn wanneer je camera/telefoon etc. op kan laden zonder dat de boel op het contact staat. Die setjes zijn ook te koop met een schakelaar er op.
De unit die je gevonden hebt gaat op het stuur, mooier is eentje die je in de kuip kan verwerken.

Ik volg de logica, maar zo'n motor accu heeft natuurlijk maar beperkte capaciteit, en mijn smartphone wil nogal wat stroom hebben, daarom heb ik daar een aparte powerbank voor bij op lange trips. Ik wil voorkomen dat ik iets vergeet uit te pluggen en daarmee mijn accu leeg trek.

Een unit die in de kuip kan, hoe doe ik dat, en waar kan ik die kopen?
Transalp XL600V

Offline xrvtuur

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2017, 13:47 »
https://m.louis.de/artikel/albrecht-doppel-usb-bord-steckdose/10006777?list=286137741&filter_article_number=10006777

Dit is een goed ding, en je kan hem op je stuur bouwen of ergens in  je dashboard in bouwen
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2017, 14:09 »
Je kan probleem loos dagen lang je gsm of camera accu opladen aan je motor zonder dat die draait, en vergeten uit te pluggen maakt ook niet uit , want vol is vol. Dus zoals LT ook al zegt zorg dat er stroom op staat alsje contact uit staat.
Varadero SD02  2004

Offline len_tour

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2017, 12:37 »
De telefoon heb ik op het stuur en die hou ik in de loop vd dag vol. De camera's hang ik 's avonds aan de lader. Verder pompte ik ook vaak een paar luchtbedjes op via 12V. De accu is niet zomaar leeg. Let wel op hoeveel ampere's je apparaten nodig hebben. Mijn handycam wil niet via 1000mA opladen bijvoorbeeld maar mijn elektrische sigaretten sloop ik met 2000mA...

Het probleem met een geschakeld laadsysteem is dat de laadcyclus wordt onderbroken wanneer je even stopt. Een hoop batterijen hebben een max hoeveelheid keren dat de batterij geladen kan worden. Wanneer je dus te vaak de cyclus onderbreekt verouderd je batterij sneller.

Het type wat tuur aangaf kun je idd mooi inbouwen. Met een gatenzaag boor je een gat in de dash en de unit steek je van achteren door de dash. Aan de voorkant schroef je de ring met het rubber vast en voila.

NB usb laders nemen wel constant stroom. Een schakelaar om de boel uit te schakelen wanneer de motor langere tijd (weken/maanden) stilstaat is dus wel een must.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Arjen

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2017, 15:55 »
De accu in jouw motor is 12V met 12Ah. Er zit dus 144Wh vermogen in jouw accu.
Jouw telefoonlader doet 5V met 2Ah. Die heeft dus 10Wh vermogen nodig.

Theoretisch kan je dus 14 uur lang je telefoon opladen. Je telefoon is echter na 2 uur echt wel vol en laadt dan niet meer op en doet ook praktisch geen aanspraak meer op jouw accu.

Even ter vergelijk: jouw dimlicht is 55Wh, die kan je ook rustig een uurtje of 3 laten branden op een goede accu.

Een elektrische sigaret die kapot gaat door een te hoge laadstroom, ligt aan het apparaat, niet de lader. Kennelijk mist het apparaat de beveiliging voor een te hoge vraag aan laadstroom (dit doet het apparaat zelf dmv stroombegrenzing).

Tip: inbouw unit kopen bij een maritieme webshop. Die zijn gegarandeerd weer/wind proof ;)
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2017, 16:00 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2017, 13:52 »
Ik heb een unit voor weinig gekocht welke in de dash verwerkt kan worden, zie foto.
Toch voor een 12v stekker gekozen omdat mijn luchtpompje voor de banden daarop werkt, zo kan ik onderweg bijvullen indien nodig.
Als ik USB stroom nodig heb prak ik er wel een adaptertje in.

Nu komt de vraag van het daadwerkelijke aansluitpunt. Ik heb nog geen bedrading, welke is verstandig om te gebruiken en waar tap ik af? Zekeringenkast? Direct op de accu en een zekering ertussen prakken? Ik ben niet onbekend met electronica maar wel met de systemen op een motor :).

Er zit een 'fusebox' op het stuur naast het contactslot, en ik weet de accu te vinden, dus dat scheelt.
Transalp XL600V

Offline PimW

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2017, 14:24 »
Eerste vraag is hoe je hem wilt gaan gebruiken?

Direct op de accu met/zonder schakelaar is makkelijk aansluiten en dan kun je ook laden zonder je contact aan te hoeven zetten (op de camping aan het eind vd dag ofzo).

Als je er een electrisch schema bijpakt kun je een plus kabeltje vinden na de zekeringkast (= na het contact) en daarop aftappen. Als je met navigatie gaat rijen zou ik die wel dmv een zwevende zekering beveilgen, die kunnne maar heel weinig aan (7Amp oid).

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2017, 14:33 »
Ik kreeg een punt mee op een website ter overweging: Als je je zekering sloopt d.m.v. een defect apparaat, is gelijk (een onderdeel van) je motor niet meer bruikbaar, tenzij je extra zekeringen bij hebt. Als je een aparte zekering in de accukabel hebt naar je 12v socket, heb je daar geen risico van.

Ik vind van Gerbing een 12volt accukabel met ingebouwde zekering (inclusief 6 verschillende sterktes) voor iets meer dan een tientje.
Als ik die op het uiteinde afknip en aan mijn socket vastdraai moet ik er zijn, toch?

Ik ga er navi op aansluiten, maar ook een luchtpomp, misschien een keer een lamp, telefoonlader, etc..
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2017, 15:00 »
Hoeveel stroom verbruikt de luchtpomp? (hoeveel ampere?)
“Never Stop Exploring”

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2017, 16:05 »
Hoeveel stroom verbruikt de luchtpomp? (hoeveel ampere?)

15A, 180W.
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2017, 19:22 »
15 amp.. !

dat betekend eigenlijk dat een draad van 2,5 mm2  wel gewenst is .
En dat is alleen haalbaar direct van de accu.

de acc stekker (max 10 amp) zou je ook  kunnen laten voeden via de plus draad  van de voorrem schakelaar(is  reeds 10 amp gezekerd)
hij is dan wel geschakeld

Bedenk dat je het probleem (of de uitdaging)  ook niet tot in de treuren moet gaan analyseren.

dit gaat leiden tot  vele meningen en uiteindelijk zul je toch een keuze moeten maken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2017, 19:35 »
Even een internetfotootje:



Het is zo'n ding wat je 'kado' krijgt bij je auto indien er een bandenplakset bij is in plaats van een reservewiel.
Aan/uit knopje, drukmeter en een paar meter snoer. Ik gebruik hem nu vanuit de auto, maar wil hem op vakantie in de koffer meenemen, het weegt niks en is lekker compact.

Met andere woorden ik moet 2.5mm snoer regelen met een ingebouwde zekering van minimaal 15 ampere, en die direct vanaf de accu naar het dashboard trekken, waar ik de aansluiting inbouw.

Deze kabel:

https://www.motoport.nl/epages/Motoport.sf/?Locale=nl_NL&ObjectPath=/Shops/Motoport/Products/008021&ViewAction=ViewProductViaPortal&gclid=Cj0KEQjwnsPGBRDo4c6RqK-Oqu8BEiQAwNviCUBUFxXaz4PEN9h_2ANy9oSaOafBJA2JeY-txpEfzqgaAre18P8HAQ

origineel bedoeld om met stroom verwarmde kleding aan te sluiten, zou volgens mij prima dienst kunnen doen.
Er zitten zekeringen bij tot 20ampere wat aangeeft dat de kabel het ook aan zou moeten kunnen.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 19:44 door Trigger »
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2017, 22:47 »
Hallo ,
als je handig bent dan neem je een 2e delig stukje snoer of zoals jij het aangeeft een compleet aansluit snoertje maar dan moet dat gene wat je aan wilt sluiten ook het zelfde soort stekkertje hebben.
anders kom je nog niet ver

en vaak is dat de uitdaging

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2017, 07:02 »
hier een stekker boer, moet je wel wat van kunnen maken. https://www.rdae.nl/multistekkers/seal-connectors/
Varadero SD02  2004

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2017, 07:51 »
Ik heb de Gerbing accukabel besteld uit mijn vorige bericht :). Ik knip dan gewoon de eindstekker eraf en monteer die aan mijn 12v socket, zijn we ook klaar, en heb ik gelijk de geintegreerde zekering erin zitten, net zo makkelijk :).
Transalp XL600V

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #18 Gepost op: 23 maart 2017, 16:54 »
Even wat gereedschap in het zonnetje leggen:



Wat delen der motor ontmantelen:




Op de juiste plaats een gaatje boren en wat spul monteren:



ét voila:




en omdat ik toch bezig was, gelijk even die hogere ruit gemonteerd die ik vandaag ophaalde bij een mede-forummer:




15amp zekering erin, een goede hoeveelheid ducttape om de kabel weg te houden van draaiende en warme delen, een bende gehannes om dat stupide boutje terug achter de accupolen te krijgen, en we hebben een Alp klaar voor het lekkere weer.
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #19 Gepost op: 23 maart 2017, 17:37 »
 :D en nu nog even  een nieuwe remleiding(ik zag die van ca 30 jaar oud wel zitten) van voren monteren en jij bent er helemaal klaar voor
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #20 Gepost op: 23 maart 2017, 17:41 »
:D en nu nog even  een nieuwe remleiding(ik zag die van ca 30 jaar oud wel zitten) van voren monteren en jij bent er helemaal klaar voor

Ik kan nu wel 'waarom' vragen maar ik denk dat ik dan al weet wat je gaat zeggen ;-).

Kost dat, zo'n nieuwe remleiding?
Transalp XL600V

Offline alain

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #21 Gepost op: 23 maart 2017, 17:47 »
Stalen remleiding op de TA600: een wereld van verschil !! Doen!
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #22 Gepost op: 23 maart 2017, 17:50 »
Stalen remleiding op de TA600: een wereld van verschil !! Doen!

Ok, dan ga ik het toch vragen:

"Waarom?"
Transalp XL600V

Offline Jeroen

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #23 Gepost op: 23 maart 2017, 21:21 »
Omdat je nu een heleboel remdruk kwijt raakt omdat je oude remleiding als een ballonnetje opzwelt als je druk opbouwt. Een stahlflex leiding zwelt niet op, dus wat je boven knijpt komt beneden aan bij je remklauw. www.melvin.de is goed spul en goedkoop.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Robin66

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #24 Gepost op: 24 maart 2017, 08:34 »
Hoi Trigger,

Goed idee stahlflex leidingen, met melvin rij ik al enkele jaren, prima spul...

Ja en als je nou toch je remvloeistof aan het vervangen bent is het misschien wel een goed moment om gelijk je remmen te reviseren.... Een duidelijk en leuk karweitje... http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1979.msg30358#msg30358 kost niets (of misschien nieuwe rubbers http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=830_979_980&products_id=11115&zenid=qu1hj2tqvtde3psvhsq1n94ba6.... let op waarschijnlijk deze rubbers maar check even precies zelf.)

Veel plezier bij het klussen!


Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #25 Gepost op: 24 maart 2017, 09:19 »
Hoi Trigger,

Goed idee stahlflex leidingen, met melvin rij ik al enkele jaren, prima spul...

Ja en als je nou toch je remvloeistof aan het vervangen bent is het misschien wel een goed moment om gelijk je remmen te reviseren.... Een duidelijk en leuk karweitje... http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=1979.msg30358#msg30358 kost niets (of misschien nieuwe rubbers http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=830_979_980&products_id=11115&zenid=qu1hj2tqvtde3psvhsq1n94ba6.... let op waarschijnlijk deze rubbers maar check even precies zelf.)

Veel plezier bij het klussen!

Nog nooit gedaan zoiets. Heb ik hier genoeg aan, of mis ik dan nog onderdelen?
Transalp XL600V

Offline Waffie

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #26 Gepost op: 24 maart 2017, 11:05 »
daar heb je genoeg aan(hardware)

maar  bekijk ook eerst een filmpje( bijvhttps://www.youtube.com/watch?v=xT43Z4L5Jlc&t=23s) hoe de vloeistof te verwisselen en de remleiding te ontluchten
want anders kun je beter hulp vragen ,

met onderdruk is het gemakkelijker ontluchten maar dat is ook een tooltje van ca 45 euri maar ook hier .. leiden meerdere wegen naar Rome
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2017, 11:12 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #27 Gepost op: 24 maart 2017, 14:50 »
daar heb je genoeg aan(hardware)

maar  bekijk ook eerst een filmpje( bijvhttps://www.youtube.com/watch?v=xT43Z4L5Jlc&t=23s) hoe de vloeistof te verwisselen en de remleiding te ontluchten
want anders kun je beter hulp vragen ,

met onderdruk is het gemakkelijker ontluchten maar dat is ook een tooltje van ca 45 euri maar ook hier .. leiden meerdere wegen naar Rome

Ik ga lekker naar de dichtstbijzijnde clubdealer om het gelijk goed te leren ;).
Transalp XL600V

Offline Robin66

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2017, 07:54 »
Hoi Trigger...

De verzend kosten zijn best hoog herinner ik me van Melvin... wil je niet gelijk je achter-rem leiding vervangen? Die is vast even oud als je voorleiding... (Rem effect zal minder verschillen achter met stahlflex maar toch...)

Ik zelf had eerst alleen vóór vervangen maar na een jaartje toch ook achter... Succes...

Offline Trigger

Re: Stroom aanleggen op de TA600
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2017, 07:57 »
Hoi Trigger...

De verzend kosten zijn best hoog herinner ik me van Melvin... wil je niet gelijk je achter-rem leiding vervangen? Die is vast even oud als je voorleiding... (Rem effect zal minder verschillen achter met stahlflex maar toch...)

Ik zelf had eerst alleen vóór vervangen maar na een jaartje toch ook achter... Succes...

Ik heb achter een trommelrem :).
Transalp XL600V