Auteur Topic: Motor start helemaal niet meer.  (gelezen 2741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dampkring

Motor start helemaal niet meer.
« Gepost op: 21 februari 2017, 09:28 »
Goedemorgen saam,

Ik heb weer eens een probleem en kom er niet uit.

Ben gisteren bij Ad geweest voor het vervangen van de remschijven voor en het vervangen van de contact puntjes van de brandstofpomp.

Schijven was geen probleem en fluitje van een cent.

Contact punten vervangen van de brandstofpomp ook niet, echter was ik de schroef waarmee je de plastic cap vastzet gevallen (waarschijnlijk in de stenenvanger) en niet meer  te vinden. Hiervoor hebben we een alternatief gebruikt.

Op de tafel startte de motor zonder problemen, na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet. Hierna de cap erop gezet en de motor van de tafel af gehaald. Rijdt ermee naar buiten voor een testrondje. Start 1 keer, daarna niets meer.

Zekering gesprongen van het ignition systeem, deze vervangen, nog steeds geen sjoege van de motor.

Start relais overbrugt. Startmotor draait, maar geen vonk in de bougies.

Hierna hebben we de motor verder uit elkaar getrokken en van alles geprobeerd, maar wat we ook probeerden, er kwam geen leven in.

Nu ben ik een absolute leek als het electriciteit betreft, dus ik ben het spoor allang bijster vandaar ook dat ik hier probeer mij licht op te doen.

De motor staat nog in sprundel en morgenavond ben ik daar ook weer. Heb het apparaat hard nodig om op mijn werk te komen dus hoop echt dat we het probleem kunnen vinden.

Nu zat ik gisteren te bedenken dat het enige wat anders is dan de daarvoor rijdende motor is de schroef waarmee we de cap vast hebben gezet. Deze is iets langer dan de originele die erin zat. Kan het zijn dat de pomp tegen deze schroef aan is gekomen en daarmee zichzelf om zeep heeft geholpen plus nog wat andere onderdelen van het electrische systeem.

Ik zou het echt anders helemaal niet weten wat er gebeurt kan zijn.

Iemand een idee waar we nog naar kunnen kijken.

Start relais is vervangen, bood geen soelaas
Start/kill switch vervangen, bood geen soelaas

Iemand?????

P.S.
Ik ben Ad en Jacq zo ontzettend dankbaar dat ik gebruikt mag maken van hun auto om weer thuis te komen. Dank jullie wel.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline robgoesdakar

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2017, 09:46 »
Phoeh..... als je al bij Ad bezig bent, dan is er al een hoop kennis aanwezig natuurlijk. En op afstand nog lastiger als ter plekke te beoordelen....

eerste gedachte gangen van mijn kant
- hoofdzekering ? (Te simpel en waarschijnlijk naar gekeken, maar ik weet uit ervaring dat de simpele dingen soms gewoon vergeten worden 'in the heat of the moment')
- haal ook die 'verkeerde' schroef er weer uit, en zet eens 12 volt op de pomp... moet ie ook gaan tikken, en daarmee dus pomp uitgesloten
- <quote> na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet </quote>
Die moet toch meteen beginnen te tikken als er spanning op komt ??
- geen vonk .. ook opnieuw even controleren onder 'normale' omstandigheden.
- ....

etc etc etc

En ik hoop niet dat het hetzelfde issue is dat ik ooit heb gehad... hele dag naar gezocht, en uit het niets deed ie het weer.... nooit meer kunnen achterhalen waarom  :-\
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2017, 09:55 »
Citaat
Start relais overbrugt. Startmotor draait, maar geen vonk in de bougies.

Loop de aansluitingen van cdi tot de bougies maar eens na. Ook vooral d stekkers die er tussen zitten.
Heb me laatst ook wezenloos gezocht. Bleek er geen spanning op de centrale aansluiting van de cdi te komen.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Dampkring

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2017, 09:58 »
Phoeh..... als je al bij Ad bezig bent, dan is er al een hoop kennis aanwezig natuurlijk. En op afstand nog lastiger als ter plekke te beoordelen....

eerste gedachte gangen van mijn kant
- hoofdzekering ? (Te simpel en waarschijnlijk naar gekeken, maar ik weet uit ervaring dat de simpele dingen soms gewoon vergeten worden 'in the heat of the moment')
Correct. Hoofdzekering ook vervangen ondanks dat deze er goed uit zag. Simpel om uit te sluiten
- haal ook die 'verkeerde' schroef er weer uit, en zet eens 12 volt op de pomp... moet ie ook gaan tikken, en daarmee dus pomp uitgesloten
Goed punt. Gisteren niet gedaan. Weten dus niet of de pomp nog werkt.
- <quote> na verloop van tijd klikte de pomp ten teken dat ie het doet </quote>
Die moet toch meteen beginnen te tikken als er spanning op komt ??
Geen idee eerlijk gezegd. Ik dacht (maar ben een leek) dat er alleen gepompt moest worden als er behoefte was.
- geen vonk .. ook opnieuw even controleren onder 'normale' omstandigheden.
- ....

etc etc etc

En ik hoop niet dat het hetzelfde issue is dat ik ooit heb gehad... hele dag naar gezocht, en uit het niets deed ie het weer.... nooit meer kunnen achterhalen waarom  :-\

Cursief hierboven wat extra tekst en uitleg.

Nee, dat wil ik ook niet. Heb ik ook al een aantal keren gehad. Niet fijn want je blijft twijfelen of het apparaat het nu wel blijft doen.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Brombeer

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2017, 02:15 »

Ik heb even in het elektrisch schema zitten neuzen.

Het is laat ik kijk morgen voor je beter, maar,

Wat Rob zegt, ga terug naar de situatie vóór je begon. Dus haal die schroef er uit en test opnieuw.

De pomp wordt aangestuurd door de cdi, met daartussen het 'fuel pump relay' (aan/uit schakelaar voor de pomp).

Andersom rekenend, als jij sluiting maakt in de pomp (met een te lange bout) werkt dat relais misschien niet meer en daarmee je cdi niet meer. Dus ook geen stuurstroom naar bobines voor vonk.

Het is laat en ik heb vluchtig gekeken en praat ik missschien een beetje poep, maar de pomp zit aan de fuel cut-off relay en die zit aan de cdi en die stuurt op zijn beurt de vonk aan.


Misschien heb je iets stuk gemaakt met die te lange bout..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dampkring

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2017, 08:17 »
We gaan vanmiddag weer verder zoeken naar het euvel. Ben best gespannen want de motor toch echt wel nodig om op mijn werk te komen met een beetje schappelijke reistijd.

Ik heb ook altijd wel wat. Het is bijna niet leuk meer te noemen.

Maar bedankt voor de tips en richtingen. Ik zal de uitkomst wel posten.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline robgoesdakar

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2017, 08:48 »
Citaat
Het is bijna niet leuk meer te noemen.

Op het moment dat het gebeurd is het absoluut niet leuk, maar over een tijdje dan lach je erom en ben je een brok ervaring rijker waar je alleen maar vrolijk van wordt ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Dampkring

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2017, 09:57 »
Op het moment dat het gebeurd is het absoluut niet leuk, maar over een tijdje dan lach je erom en ben je een brok ervaring rijker waar je alleen maar vrolijk van wordt ;)

Ik hou wel van deze positieve instelling. Was het maar vast een tijdje later...........
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Dampkring

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2017, 10:26 »
Goed, gisteren de motor opgehaald. Die start en loopt weer netjes (met dank aan Ad en Nico)

Probleem was................die schroef in de cap van de benzinepomp. Te lang en daardoor kortsluiting.

Pffff, weer wat geleerd.

Dus als je ooit je schroef verliest van dat dekseltje, zoek dan een vervangende met de juiste lengte. Het luistert kennelijk redelijk nauw.
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Blommetje

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2017, 17:02 »
Ja, waardeloos. Daar kun je lang naar zoeken...
Fijn dat het opgelost, zonder heftige operaties uiteindelijk.

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline alain

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2017, 17:52 »
En heeft de schroef blijvende schade veroorzaakt, of was het probleem gewoon opgelost met de schroef te verwijderen?

We kunnen er allemaal wat van leren.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 18:35 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline ChristianG

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2017, 18:02 »
Mooi dat het is opgelost 8)
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Dampkring

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2017, 08:50 »
En heeft de schroef blijvende schade veroorzaakt, of was het probleem gewoon opgelost met de schroef te verwijderen?

We kunnen er allemaal wat van leren.

Schroef inkorten heeft een groot deel van de problemen verholpen, wellicht wel alle. Ook de startknop is vervangen, want die had de geest gegeven.

Of er blijvende schade is opgetreden kan ik nu nog niet zeggen, maar na weer twee dagen crossen heb ik er wel vertrouwen in dat ie het blijft doen totdat de contact puntjes weer op zijn.

Kortom, bezint eer ge begint ;-)
- I did not fail -
- I just found 10.000 ways that didn't work -

Offline Waffie

Re: Motor start helemaal niet meer.
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2017, 09:58 »
Overigens is ook 2 keer de zekering stuk gegaan

De 2e keer  haast onzichtbaar en op een wijze  waarbij  niet direkt te meten was of ze stuk was(Haar scheur)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl