Auteur Topic: GSXREdje met zijn Transalp project met enorme crossmotor aspiraties  (gelezen 19151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GSXRed

Re: Ook maar even voorstellen
« Reactie #30 Gepost op: 11 maart 2017, 14:35 »
Haha ja klopt! Stevig moet het zijn, ben zelf nogal lomp en onbehouwen ;D

Maar koelkast??? Ik heb een Amerikaanse haha

Offline Robin66

Re: Ook maar even voorstellen
« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2017, 21:37 »
Je schrijft na je laatste foto van de schokbreker... "... Dus achterbrug moet even in de koelkast en eerst verder met de voorvork...." Zodoende was ik benieuwd naar de grootte van je koelkast.... Maar in een stevig Amerikaans model moet dat passen idd... OK beetje flauw...


Offline GSXRed

Re: Ook maar even voorstellen
« Reactie #32 Gepost op: 06 april 2017, 11:54 »
Hihi geen probleem! Kwartje is gevallen! ;D

Offline GSXRed

Re: Ook maar even voorstellen
« Reactie #33 Gepost op: 06 april 2017, 13:45 »
Nu heb ik eindelijk weer een beetje tijd om dit topic te updaten, ik ben namelijk druk aan het verhuizen geweest!

In de verloren uurtjes heb ik wel een beetje aan de Alp kunnen prutsen, maar niet veel...

Ik denk dat al veel van jullie mijn advertentie op marktplaats hadden gezien, jep... die verlengde schokdemper... Ik had natuurlijk de intentie om een AT achterbrug in te bouwen dus ik heb mijn schokdemper verlengd... beetje stom (noem het verhuisstress) natuurlijk, want die schokdemper verlenging is alleen nodig als je de standaard Transalp achterbrug gebruikt!!!! In het begin van het project heb ik inderdaad gewerkt en gemeten met de standaard Transalp achterbrug, en die 3 cm is gewoon in mijn systeem blijven hangen maar moest eigenlijk gewist worden van mijn interne hardeschijf, die veels te vol zat met de verhuizing en werk.  ::) ;D

Dit komt er dus in muv die schokdemper natuurlijk...  :P


Maar dat is voor straks haha!

Ik heb de carburateurs gereinigd en weer met nieuwe inlaatrubbers gemonteerd, het tape wat jullie zien laat ik zitten. In mijn crossperiode gebruikte ik ook al veel tape om het frame te beschermen. Plastic kappen hebben enorm de neiging om de torderen, deze zijn enorm flexibel. Ideaal als je onderuit gaat, amper tot geen schade aan je plasticwerk maar het frame kreeg het aardig te verduren. De lak werd afgeschaafd door al het plastic werk tot het kale metaal. Dit icm met natte omstandigheden, zout (tijdens een strandrace) zorgde ervoor dat je in no-time je frame kon ontroesten, dus schuren en opnieuw lakken. Dikke isolatie tape deed toen wonderen en als je dit op tactische plaatsen toepast (dus onzichtbaar als de kappen gemonteerd zijn) dan voorkomt dit een hoop ellende achteraf. Dus ook bij de montage en demontage van onderdelen aan het blok (zoals carburateurs of luchtfilterhuis :)



Weer een stapje dichterbij, nu verder met de achterbrug!
Ik heb de lagers compleet vervangen van de Africa Twin brug. De achterbrug die ik heb, is van een 1998-er Twin. Eerdere types van oudere bouwjaren passen 1 op 1 in een Transalp frame, dit type achterbrug past bijna... Dus een beetje moet er aangepast worden, maar dit is alleen beperkt tot het metalen afstandsbusje aan de kettingzijde van de achterbug. Hier moet namelijk 4 mm vanaf, dus even de zaag erbij gepakt en het busje bij gewerkt.

De afstand is nu precies goed

Gelijk maar een nieuw kettinggeleider rubber gemonteerd



Weer als nieuw!!!!!! 8) 8) 8)

Ik had het al eerder aangegeven, de schokdemper... deze is nu veels te lang, doordat ik een TA linkage gebruik (omgedraaid) mag mijn schokdemper van oog tot oog maximaal 34,5 cm meten!!! Dus opzoek naar een kortere schokdemper, nu blijkt dat een Honda XR schokdemper redelijk past. Nog steeds iets te lang, maar dat passen we wel aan!  :))

Boven de XR demper en onder mijn verlengde TA demper


Zoals te zien is, is de XR demper een dikke 1 cm te lang...


Maar geen probleem, demper uit elkaar, even een M14x1,5mm snijplaat erop


Transalp veertje ertussen


En tadaa!!!!



Deze demper is overigens weer uit elkaar, ik heb de transalp veer samen met mijn wielen naar de poedercoater gestuurd! De grijze veer (was rood) wordt zwart!  8)



Offline J-P

ZOals wij hier in Zeeuws Vlaanderen zeggen, gij zeit un handige kloot! ;-) Goed bezig!
CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Offline GSXRed

Dank je!  :)

Offline Ralpie

Mooi om de transformatie te zien. Fijn ook de foto's en tekst erbij. Ben erg benieuwd naar toekomstige vorderingen :)

Offline GSXRed

Dank je!  ;)

Offline GSXRed

Heel even een kleine update van mijn vorderingen... Echt maar klein, want mijn poedercoater laat mij even in de steek want hij heeft nog geen tijd gehad om mijn wielen en schokdemperveer te coaten.  :-\

Oh ja, sinds gisteren ben ik officieel TCN lid!!!  8) Dus nu maar hopen dat de Alp snel klaar is zodat ik een rondje met jullie mee kan rijden...  >:D

Veel meer als mijn voorvork aanpakken (veren inkorten zodat deze wat harder dempen en verse olie) kon ik op dit moment niet doen, dus hier gaan we dan;


Ik wil de veren 5 cm inkorten, een kortere veer zou in principe harder moeten dempen... Komt ook nog eens bij dat een XR voorvork altijd circa 20 mm vrije ruimte heeft aan de bovenzijde dus zonder enige voorspanning  :o

Dus daarom gebruik ik 70mm aluminium opvulbussen, 3 mm dik dus lekker stevig!  8)



De originele XR veren zijn 575mm lang en moeten dus 50mm korter worden.


50mm eraf geslepen


Natuurlijk kan de veer zo niet blijven, deze moet weer netjes vlak aan de onderzijde worden, dus een tangetje erbij

Goed warm stoken met een gasbrander

En Tadaa, net zo mooi als origineel


Wat verse voorvork olie (ik gebruik een mix van SAE30 en SAE15)

En de demper met verse olie en voorspanning spacer weer in elkaar!


Verder moest ik natuurlijk nog even een contactslot en zekering adapter maken, want een XR kroonplaat heeft geen montagepunten hiervoor

3 mm aluminium plaatje, beetje boren en zagen

Vastgezet op de kroonplaat met verzonken inbusboutjes


Zekeringkastje en contactslot bevestigd op het plaatje



En het eindresultaat
















Offline PimW

Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 17:16 door PimW »

Offline The Headless Horseman

Mooi project Ed  8) Was ík maar zo handig met metaal  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline GSXRed

Met de beste bedoelingen maar ik snap niet waar je het over hebt.

Demping komt niet vanuit de veren en zonder voorspanning rijden lijkt me ook niet verstandig (20mm vrije ruimte lijkt me uiterst onwaarschijnlijk?).
De voorvork word iets stijver, maar dat heeft niets te maken met demping.

Maar de motor word mooi. Laat je de velgen los of met spaken en al coaten?


Offline GSXRed

Een XR vork heeft echt nul komma nul voorspanning... Je kunt bij een XR rustig de doppen van de vorkpoten afdraaien zonder dat je bang hoeft te zijn dat de veren tegen je hoofd aanspringen... Zie bovenstaande foto. Daarom zakt een XR vork best wel ver door. Verder is een XR "ietsje" lichter dan een Transalp dus wil je een beetje hoogte creëren dan moet je wel gaan rommelen met de veren en zwaardere olie. Demping wordt gecreëerd door de combinatie van de veer, de hoeveelheid olie en zwaarte van de olie en de grootte en de hoeveelheid van kanalen die in de poten verwerkt zijn en de natuurlijk de hoeveelheid lucht. Dit hangt natuurlijk allemaal samen met elkaar en werkt ook met elkaar.

Misschien is mijn woordkeuze niet duidelijk genoeg geweest en daarvoor excuses... :-X

Punt is dat bij deze oude poten de mogelijkheden om de vering wat straffer (lees; de motor hoog op zijn poten) te krijgen, zeer gelimiteerd. Wil je zoiets bereiken, dus een hoge bodemvrijheid, dan moet je wel iets doen me de veren, olie en lucht. Zwaardere olie ga ik al gebruiken, progressieve veren heb ik niet maar wel proberen te creëren... Een kortere veer is immers een stijvere veer. Verder heeft de XR een fietspomp aansluiting op de vorkdoppen, dus ik kan nog een beetje extra lucht toevoegen zodat de demping ook stijver wordt. Maar te stijf is ook niet goed dus het zal vooral trial and error worden. ;)

De wielen worden compleet gecoat, ik zie wel hoe die het houden. Een vriend van mij heeft zijn spaakwiel 5 jaar geleden laten coaten en dat zit er overal nog steeds goed op dus ik hoop ik soortgelijk resultaat
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 23:42 door GSXRed »

Offline GSXRed

@the headless horseman

Dank je, maar als ik jouw replies and topics zo bekijk, dan ben ik zeker niet handiger dan jij! ;)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 23:44 door GSXRed »

Offline The Headless Horseman

Haha  ;D Nou, ideëen heb ik altijd genoeg, maar aan de uitvoering schort het nogal eens  ;) Zéker als het aankomt op werken met metaal, ik zie dat jij iig kunt slijpen, lassen etc  8)

Vwb de XR vork: Je zou best eens gelijk kunnen hebben met je aanpassingen, je hebt er iig over nagedacht!
Ik heb mijn eigen XR vork onaangepast gemonteerd en dat werkt (voor mijn gebruik tenminste) eigenlijk best goed  8)

We gaan je vorderingen weer volgen!

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer


Dag Red,


Ik ben toch bang dat je een paar cruciale zaken door elkaar haalt w.b. vering, demping. En dat niet alleen aan de voorkant..

Om dat nou te beargumenteren wordt zo'n lap tekst, dus dat laat ik gemakshalve maar achterwege.

Vering en demping is aardig uitgebreide kost en wat knippen en plakken wat ik jou zie doen dat klopt niet helemaal. Of, bijvoorbeeld oliedikten mengen. Kan op zich wel, ik mengde 10W en 5W om 7,5W te krijgen. Maar, jouw 30 en 15 = 22,5? Bedenk dat in een crosser vóór 5W zit, in een racer 15 tot 20W.

Nog niks zeggend over jouw aangepaste veergedrag, als je met 20+W demping vóór onverhard gaat, dat is ronduit gevaarlijk.


Er is veel te vinden over met name de demping op het web. Hoe het werkt en hoe ermee te 'spelen' naar je eigen wens.


Grtz, Bromz

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline GSXRed

Hoi Brom,

Zoals ik al eerder schreef, trail and error.  ;)

Eerst ga ik voor de looks en het noodzakelijke fine tunen kan pas achteraf. Komt wel goed allemaal, ik ga er tenslotte zelf mee rijden dus wordt echt wel veilig.  C:-)

Offline Brombeer


OK, als je maar voorzichtig bent!

Prima idee trouwens, om ook de kroonplaten van de XR over te zetten. Die gefixeerde stuurklemmen zijn een prima extra upgrade. Ik heb in mijn AT de kroonplaten van een XR650L gesleuteld. Naast ook de fixed stuurklemmen heeft die ook nog de bracket meegegoten voor het contactslot.

Verder ben ik het wel met je eens, niet bang zijn de zaag in je motor te zetten  ;)


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline GSXRed

Ik ben nooit bang om ergens een zaag in te zetten. Als het uit elkaar kan, dan kan het ook weer in elkaar!  8)

Maar even een foto update, weinig tekst deze keer  ;D

Een paar stuurverhogers gescoord, 3 cm verhoging altijd goed!


De achterveer en wielen zijn weer terug van de poedercoater, gestraald en matzwart gepoedercoat. Gelijk maar nieuwe wiellagers gemonteerd!  8)






Luchtfilter en binnenspatbord gemonteerd

Bandjes erop

Veertje op de demper


Een CR250 remtrommel past met een kleine aanpassing op een Transalp wiel, deze had ik nog liggen en makkelijker pas te maken in een Africa Twin achterbrug. En natuurlijk nieuwe remblokken erin!



Groter achterkettingwiel (49T) erop


Spacer gemaakt en spot on, de ketting zal kaarsrecht over de kettingwielen lopen!  8)




Nieuwe remblokken erop, en de Transalp klauw pas gemaakt op de XR vork




Wiel erin, ook hier was weer een pasbusje nodig maar alles is pas te maken, niet waar?!?  ;)

Stuurtje weer gespoten

Spatbordje erop


Het begint al wat te worden!  8) 8) 8)







Offline Oldtimer

Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline scrambler

Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.

Offline Trigger

Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis

Heeft dat ook nog voordelen m.b.t. de rotgevoeligheid van de gouden velgen? Ik zou het geen gek idee vinden om, nu de mijne nog 'hard' zijn, ze ook een laagje extra te geven in een kleur naar wens.
Transalp XL600V

Offline PimW

Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.

Offline GSXRed

Petje af.
Heb altijd gedacht dat je spaakwielen niet als geheel kunt stralen en coaten.
Dit in verband met het kromtrekken.

Blijkbaar heb ik het mis

Het blijft altijd een gokje... Een vriend van mij heeft zijn spaakwielen ook laten coaten en het zit er na een aantal jaar nog steeds goed op.
Wel is het zo dat mijn wielen gecoat zijn met een wat flexibere coating dan normaal, deze coating kan je ook zelf makkelijk bijwerken met normale verf mocht er wat af breken.

Mijn wielen zijn zeer zeker niet kromgetrokken, ik heb nieuwe banden laten monteren, de wielen laten balanceren en een paar gram lood was voldoende  8)
« Laatst bewerkt op: 18 april 2017, 12:03 door GSXRed »

Offline GSXRed

Die wordt mooi! Echt goed gedaan.

Toch even een bemerking ivm de demping etc  :  zomaar dikkere olie gebruiken is volgens mij de simpelste manier om iets aan de demping te doen maar om het echt goed te doen komt er toch wel veel  vakmanschap en ervaring  aan te pas : meten/weten  en uitproberen.Specialisten stellen  alles af op  het gewicht van de rijder, welk terrein je rijdt etc en zorgen ervoor dat je motor in balans blijft. Hierbij  wordt als het ware een vering/demping op maat samengesteld door andere veren te steken, shims te vervangen en de juiste olie te gebruiken. Een slecht afgestelde vering/demping kan ronduit gevaarlijk zijn. Je vering  zorgt ervoor dat je banden op de weg blijven.

Jep, het wordt dus trial & error  ;) ik heb de poten gevuld tot 110mm, (105mm is de maximale hoogte) en ga hier verder mee spelen wanneer de motor kan rijden. Waarschijnlijk moeten er echt nog een aantal cc's uit maar dat gaan we later meemaken. Daarom heb ik bewust de poten ietsje uit de kroonplaat laten steken, zodat ik straks makkelijker de boel kan aanpassen (lucht toevoegen/olie erin/eruit busjes eruit/erin busjes langer/korter maken e.d.)


De vering moet kloppen, het gaat tenslotte om mijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers.

Offline Trigger

Het komt voor dat ze krom uit de oven komen, blijft een gokje.

Daarnaast kun je de spaken niet meer spannen en als de velg wel gaat werken kan de coating op/tussen de spaken losbreken.

Als jij je velgen een beetje schoon houd en oppast in de winter met zout blijven ze wel goed hoor.

Dat is wat ik nu doe, in het vet houden en zorgen dat het vocht er dus (hopelijk) uit blijft.
Ik ben ook niet ontevreden over de kleur, maar ik overweeg de kappen mettertijd (in de zomer oid) te spuiten (inclusief de tank) voor een make-over en ik twijfel daarbij of goud wel bij de nieuwe kleur(en) past. Nu ik dit zag dacht ik - misschien is de velgen spuiten wel dubbel winst: kleurtjes + extra bescherming.

Moeten ze perse gebakken worden ja? Ik dacht dat je ook koud kon spuiten, ik wil namelijk mijn tank ook doen, moet die dan ook de oven in?
Transalp XL600V

Offline PimW

Spuiten is wat anders dan poedercoaten :)

Offline Trigger

Spuiten is wat anders dan poedercoaten :)

Goeiemorgen Trigger, ik zit weer lekker op te letten ;D.

Check. Spuiten is geen issue dus.
Transalp XL600V

Offline GSXRed

Spuiten is zelfs een betere optie dan coaten, het spul hoeft Idd de oven niet in waardoor je de lagers kan laten zitten en de passing perfect blijft.

Met coaten moet je de passingen en schroefdraden heel goed afschermen om de boel later weer passend te krijgen.

Ikzelf ben lui en heb voor de simpele oplossing gekozen, coaten en eventuele schroefdraden opnieuw tappen .

Offline GSXRed

Gisterenavond nog even iets gedaan, de CR remtrommel moest nog even worden verankerd.

Deze hing los in de ruimte te bungelen dus gaf zo niet echt remkracht   ;D


Ik heb de bout gebruikt die bij de AT achterbrug geleverd is (grote inbus bout met M12 x 1.25 draad)


De onderdelen die ik gebruikt heb


Even tappen (M12x1.25)



Standaard M12 draadeind gepakt, op lengte gezaagd en een paar draadbussen erop geschroefd en deze vastgehecht met een paar lasjes


Het draadeind met de busjes in een passend aluminium buisje gepropt


En hoppa, net echt!  8) ;D


En vastgezet, genoeg ruimte en het werkt!