Zo kun je de CDI's (=ontsteking) nog niet uitsluiten. Helaas kun je ze niet gemakkelijk doormeten dus:
- Uitwisselen met een gegarandeerd goed exemplaar.
-omwisselen en kijken of je het gedrag kunt reproduceren en kijk wat de toerenteller doet.
Als je daar toch bezig bent, volg het werkplaatshandboek en meet de laadspanning even.
Bedenk wel, de pick-up spoelen op de krukas zijn verantwoordelijk voor het leveren van de informatie aan de CDI (waar de krukas staat) en als deze stuk zijn willen ze koud nog wel eens goed werken maar eenmaal op temperatuur doorslaan... Kun je ook meten maar is wat lastiger aangezien ze een temperatuursafhankelijk gedrag kunnen vertonen. Deze gaan niet zo heel vaak stuk en zijn lastig uit te sluiten.
Hetzelfde geldt voor de bobines, bougiekabels en doppen: stuk is niet per definitie niks meer doen en meten = weten (in geval van electronica meten = een beter idee maar je weet maar nooit
).
In principe is alles waar je zelf aan gezeten hebt hoofdverdachte (klinkt lullig, maar de ervaring leert...).
is de benzinekraan voorzien van een goed vaccuum? Loopt de kraan voldoende door?:
- Kun je controleren door zelf vaccuum te voorzien door aan het slangetje vanaf de cilinderkop te zuigen (zou geen brandstof door moeten komen).
Daarnaast controleren of de beluchting goed aangesloten zit, maar daarin kun je niet zoveel verkeerd doen geloof ik.
De choke moet wel werken en op een warme motor geeft dat zeker een reactie. Controleer of de aansluitrubbers tussen carburateur en cilinderkop goed zijn en niet poreus (pak een spuitbus met remmenreiniger/deo oid en met lopende motor even wat rond de inlaat en luister naar het toerental).
Controleren of er brandstof in de vlotters zit: draai de aftap boutjes eens los (druk er ff een slangetje op anders loopt alles over je blok). Zo niet: er blijft misschien een vlotter hangen. Er zou ook nog water in kunnen zitten (een bel water in een vlotter komt pas op hogere toerentallen omhoog).
3000 toeren is volgens mij het punt waar ongeveer geschakeld word tussen stationair- en hoofdsproeier. Meestal verstopt de stationair sproeier en niet de hoofdsproeier, maar het kan natuurlijk wel. Vervolgens moeten de membranen heel en goed gemonteerd zitten natuurlijk.
Dit is waar ik zo snel aan denk, het kan heel simpel zijn maar ook lastiger en een combinatie van dingen. Probeer systematisch te werk te gaan en ga er niet te snel van uit dat electronica goed is, die troep kan je verrassen.
Wat ik wil zeggen: pak een onderdeel (bijvorbeeld de ontsteking) en loop het van voor tot achter na. Pas als je zeker weet dat het goed zit pak je wat anders. Als je onderdelen uitwisselt probeer dat een voor een te doen.
Ik ben benieuwd,