Auteur Topic: Nieuw op dit forum . nog opzoek naar een motor (transalp)  (gelezen 1095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline xjrjeroen

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum, woon in zuid Limburg en heb +- 10 jaar mijn motorrijbewijs.
In die 10 jaar heb ik diverse motoren gehad. voornamelijk racer's maar nu een Yamaha xjr1300.

ik ben de laatste jaren erg nieuwsgierig geworden naar land en veldwegen in mijn omgeving. Daarom ben ik opzoek naar een all road motor.

de XJR weg doen is voor mij geen optie, ik rij heel graag met deze motor (op de weg ;) ).

Ik ben dus opzoek naar 2e motor. ik ben mij al een tijdje aan het ori๋nteren op het internet en denk dat een transalp 600 de beste keus voor mij is. ik ben ongeveer 1.92m  en 100kg. Een africa twin zal beter bij mijn postuur passen maar deze past niet binnen het budget.

Mocht iemand een leuke motor weten of wat tips voor mij hebben hoor ik het graag.


Offline Trigger

Re: Nieuw op dit forum . nog opzoek naar een motor (transalp)
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2017, 22:02 »
Er staan er een aantal te koop hier op het forum, op marktplaats, en op motoroccasion.nl.

Die laatste heeft er een paar die in ieder geval wat roest hebben, als je de foto's goed bekijkt.
Het advies wat ik veel kreeg (en wat ik in de wind heb geslagen :-X) is om beter bij een liefhebber dan een dealer te kopen.
Uiteraard heeft een aantoonbare historie een groot voordeel en kun je ook net een goede dealer treffen, maar je betaalt wel meer.

Tips:

* Controleer de velgen - de goudkleurige velgen rotten van binnenuit, als je de band eraf mag/kan halen voor controle is dat uiteraard beter, maar je kunt ook al veel zien aan de plaats waar de spaken (en het ventiel) uit de velg komen.
* Controleer de CDI units onder de zitting. De originele bevestiging zet ze rechtop, waardoor een doorgezakt zadel de aansluitingen beschadigt. Zijne dure units om te vervangen, er is een vervangende rubberen mount beschikbaar om ze plat te monteren.
* Check de as die uit de motor komt waar het voortandwiel op zit. Dit zit onder een kapje wat er dan even af moet. De tandjes van de as kunnen weggevreten zijn (om diverse redenen), en dat is een dure reparatie.
* Olieverbruik. Kan lastig zo niet onmogelijk zijn te testen voor aanschaf, maar ze kunnen wat olie gaan verbruiken zodra de kilometers oplopen. Al-tijd peilen (dit dringende advies heb ik gelukkig w้l opgevolgd).

Ik heb de mijne nog maar een maand maar wil nu al niet meer zonder, geweldige motor.
Transalp XL600V

Offline Oldtimer

Re: Nieuw op dit forum . nog opzoek naar een motor (transalp)
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2017, 23:50 »
Ik weet er nog wel eentje.
Neem even contact op via PM
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.


Offline xjrjeroen

Re: Nieuw op dit forum . nog opzoek naar een motor (transalp)
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2017, 11:50 »
Bedankt voor de tips.

Mijn voorkeur gaat uit naar een '94 model of nieuwer. Of maakt dit volgens jullie niet uit?

Ik zal de sjeng nog wel even een pm sturen, motor staat niet ver weg dus misschien toch even bekijken.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2017, 12:26 door xjrjeroen »

Offline de sjeng

Re: Nieuw op dit forum . nog opzoek naar een motor (transalp)
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2017, 12:03 »

Kijken/proefzitten mag altijd.  ;)