Auteur Topic: Honda Africa Twin aanschaffen  (gelezen 2181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline LordKnox

Honda Africa Twin aanschaffen
« Gepost op: 06 maart 2017, 11:25 »
Hmmm, hier maar eens een postje wagen. Hallo allemaal. ik ga een vraag stellen die waarschijnlijk al 40.000 keer gesteld is maar ik kon het zo 1-2-3 niet vinden. Ik ben van plan om een AT aan te schaffen. Ben al een tijdje aan het rondkijken voor een motor (dit wordt mijn eerste motor). Aantal verschillende motoren bekeken maar uiteindelijk is mijn oog dan toch gevallen op de AT. Ik heb al even zitten kijken waar ik specifiek op moet letten maar ik ben niet zo bekend met alle termen dus hoop ik dat jullie mij kunnen ondersteunen.

Ik wil deze motor wellicht aanschaffen (MARKTPLAATSLINK).

Ik weet dat de AT beduidend meer KM's aan kan dan concurrenten. Deze heeft 60.000 gelopen, is dat normaal voor die prijs?

Ik heb gelezen dat ik moet opletten dat de "uitgaande as" duur is om te vervangen, maar wat is precies de uitgaande as? Google gaf me alleen een boel technische plaatjes waar ik niks mee kan helaas.

Verder zie ik ook dingen terugkomen als de brandstofpomp, spanningsregeling en dynamo stekkerverbinding. Hoe kun je dit soort dingen testen op kwaliteit voordat je de aanschaf doet?

Offline Blommetje

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2017, 12:00 »
Geen kaas van gegeten helaas, maar de foto's ziet het er als een tof ding uit!

Uitgaande as is de as met het tandwiel erop, in je blok. Dus bij je linker enkel, give or take.

Succes!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2017, 14:40 »
AT's zijn in prijs aan het stijgen weliswaar, maar vier rooitjes voor een 96'er en 60.000 vind ik wat aan de straffe kant.

Maar is afhankelijk van de technische staat van onderhoud, optische staat en accessoires.

Maar op je vraag over aandachtpunten:

- secundaire as is de getande as waar het voortandwiel op zit. Het komt voor dat deze tanden op de as versneld
   versleten zijn en vervanging is duur en ingrijpend. Je kunt hem alleen controleren door het tandwiel eraf te halen.

- de brandstofpompen werken met contactpunten en die branden op den duur in waardoor de pomp het niet meer
   doet. Vernieuwen is zeer duur, maar de pomp is voor pakweg 3 tientjes te repereren met een nieuwe set puntjes.

- de stekker tussen de dynamo en de spanningsregelaar zit achter de linker zijkap bij het zadel. De zijkap moet
   daarvoor even los. Die stekkers willen wel eens smelten door warmte. Het is een witte vierkante stekker en door
   hem los te trekken kun je de contacten inspecteren. Soms zijn de draden DIY doorgesoldeerd, dit is een goed
   ingreep.

- spanningsregeling, geen echte bijzonderheden. Ze willen wel eens kapot gaan, maar niet eerder of later dan andere
   typen of motormerken. Als je de mogelijkheid hebt, vooraf de accuspanning over de polen meten (12,6V/DC) en
   laadspanning met lopende motor (14,5-15,6V/DC).


Fijne brommerts verder hoor, die AT's. Ik zeg doen  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2017, 16:23 »
- secundaire as is de getande as waar het voortandwiel op zit. Het komt voor dat deze tanden op de as versneld
   versleten zijn en vervanging is duur en ingrijpend. Je kunt hem alleen controleren door het tandwiel eraf te halen.

En dat is niet de enige slijtage die je kunt verwachten aan de uitgaande as van dit blok:



uit eigen ervaring. Er zijn ook genoeg foto's te vinden op internet van de slijtage aan de 'splines' van deze as, veroorzaakt door diverse zaken, onder andere een slecht passend tandwiel (sommige aftermarket tandwielen zijn smaller dan het origineel en 'lopen' heen en weer op de as).

In dit geval was de borgplaat (die je hoort te vervangen bij elke nieuwe kettingset) al dood en begraven, en begon in te vreten op het uiteinde van de as, omdat de borgplaat zelf doormidden gebroken was en dus enigzins vrij kon bewegen.



Vervangen betekent blok uit elkaar halen of ander blok eronder zetten. Had ik dit geweten (vrij vertaald: had ik beter vooronderzoek gedaan) had ik hier vooraf naar gekeken.
Transalp XL600V

Offline Timy

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2017, 19:55 »
Ik wil deze motor wellicht aanschaffen (MARKTPLAATSLINK).

Iemand was je al voor of toch zelf ervoor gegaan?  :-[
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline LordKnox

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2017, 15:47 »
Iemand was me voor helaas :P
Maar ik blijf zoeken. Iemand van dit forum had een AT te koop staan, zag ik. En Desert Motors heeft er nog een paar staan. Ik hoop eigenlijk voor mei een motor onder mijn kont te hebben.

Offline MartinW

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2017, 21:08 »
Iemand was me voor helaas :P
Maar ik blijf zoeken. Iemand van dit forum had een AT te koop staan, zag ik. En Desert Motors heeft er nog een paar staan. Ik hoop eigenlijk voor mei een motor onder mijn kont te hebben.
Betrouwbaar adres om een motor aan te schaffen en een aardige gast. Betaal je misschien iets meer voor, maar weet je zeker dat iemand met verstand van zaken een motor aflevert. Succes met een eventuele aanschaf!

Offline EelkoL

Re: Honda Africa Twin aanschaffen
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2017, 23:17 »
En Desert Motors heeft er nog een paar staan.

Mijn Transalp komt bij Desert Motors 'weg'. Prima kerel, goed mee te praten, ook over de prijs, erg betrouwbaar. Als je, zoals ik, niet van plan bent om over een jaar weer een ander te kopen, is vertrouwen in de motor misschien belangrijker dan de aanschafprijs.
'99 TA