Auteur Topic: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.  (gelezen 3401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline DoppieTien

Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Gepost op: 15 maart 2017, 21:22 »
Mijn uitgaande as van de rd07b ziet er op het oog heel goed uit, toch kantelt het tandwiel best nog veel.
Om verdere slijtage te voorkomen had ik al een red cap gemonteerd. Dit werkt overigens prima. Waar ik bij de red cap niet zo blij mee ben is het boutje dat van achteren door het tandwiel gedraaid wordt en waarvan de kop op enkele mm's van het carter ronddraaid. Moet er niet aan denken wat er gebeurd als deze losloopt.

Omdat ik nieuwsgierig ben heb ik eens nagedacht over een goedkoop alternatief voor assen die nog niet te erg ingeslagen zijn.

Mijn broer is draaier en heeft voor mij een dopje/plaatje gedraaid.
Het idee is dat het standaard borgplaatje gewoon zijn functie houd, maar dan wel omgekeerd gemonteerd ivm met de platte kant. Daar tegenaan gedrukt het gedraaide dopje die dan het tandwiel met borgplaat naar buiten trekt, dus borgplaatje tegen de rand van de groef aan.
Het dopje trekt zich vast op de kopse kant vd uitgaande as. Het tandwiel steunt nu eigenlijk zijdelingse steun van de kopse kant.

Ik heb het vanmiddag gemonteerd, tandwiel zit prima zo. Testrit moet ik nog maken, kijken hoe het zich houdt.

Het moet allemaal nog wel platter, want beschermkapje past er niet meer op.

Wat vinden jullie van deze constructie?



Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2017, 21:47 »
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 21:50 door DoppieTien »

Offline ATA

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2017, 09:49 »
Ziet er mooi en degelijk uit.

De inbus kan je nog met een verzonken bout uitvoeren.

ATA
hoe ouder, hoe knapper!  OQ, denk ik.
Spaar geen geld maar de momenten !
TA is naar een nieuwe eigenaar :)

Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2017, 09:59 »
Je trekt de borgplaat nu tegen de kopse kant (in de groef van de borgplaat) van de spiebanen?

Ben je niet bang dat het daar mogelijk gaat vreten?

Offline Oldtimer

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2017, 10:18 »
Is het niet veel eenvoudiger om een dikkere borgplaat te maken. ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2017, 10:26 »
Misschien, maar die splines moeten er wel goed in komen en dat is niet zo eenvoudig (of wel maar ik durf er niet zomaar een testje aan ;D ).

Ik denk dat als de as nog goed is, je borgplaat nog goed is maar je tandwiel overmatig kantelt je misschien een nieuw voortandwiel moet monteren (JT bijvoorbeeld).

Het geheel is ontworpen dusdanig dat de splines de krachten dragen en zijlings vrijheid is. Wanneer je de borgplaat onder voorspanning tegen de splines zet gaat dat opeervlak ook een kracht dragen waar het eigenlijk niet op ontworpen is.


Offline Oldtimer

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2017, 11:20 »
De bedoeling is ook niet hard vast, maar de speling zoveel mogelijk beperken.
Heb wel eens gedacht om een ring te vijlen die erachter past. ( met spline uitsparing )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2017, 11:22 »
Zo staat het niet omschreven hierboven.

Offline Oldtimer

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2017, 11:23 »
Citaat
Wanneer je de borgplaat onder voorspanning tegen de splines zet gaat dat opeervlak ook een kracht dragen waar het eigenlijk niet op ontworpen is.

echwel, of we begrijpen mekaar niet  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2017, 11:49 »
Je moet je denk ik afvragen wanneer de slijtage het grootst is:

1) Mét speling op de borgplaat, zoals het origineel ontworpen is. Dat iig het borgplaatje slijt weten we, maar de as?
2) Zónder speling (of met lichte voorspanning), zoals Doppie het nu heeft.

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2017, 13:01 »
Met de gedachte dat maar ~driekwart van de splines daadwerkelijk meedoet zou ik geen extra restrictie opleggen in de vorm van een klemming tegen de kopse kant van de splines. Daar zijn de splines niet op bedacht en het borgplaatje ook niet.

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2017, 14:49 »
Pim, ik heb inderdaad zorgen over slijtage van de kopse kant van de groef. Ik ga er eigenlijk van uit dat het borgplaatje harder slijt dan de as. Dit weet ik pas zeker na een lange tijd ermee gereden te hebben.
Ik zal dus geregeld de boel moeten demonteren om dit te controleren.

Ik zou ook de normale speling tussen de borgplaat en de groef kunnen handhaven en de dop kunnen klemmen op de buitendiameter van de spline as, en niet op kopse kant vlak. In de kamer van de dop moet dan een strakke passing gedraaid worden. Maar hier zal hoe dan ook slijtage optreden door de radiale speling van het tandwiel.

Mijn as ziet er op het eerste gezicht best wel goed uit en toch is er veel speling voelbaar tussen tandwiel en as. Tandwiel van JT en van Honda wiebelen allebei evenveel. Dus die zijn qua maatvoering/passing gelijk.

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2017, 14:59 »
Je moet je denk ik afvragen wanneer de slijtage het grootst is:

1) Mét speling op de borgplaat, zoals het origineel ontworpen is. Dat iig het borgplaatje slijt weten we, maar de as?
2) Zónder speling (of met lichte voorspanning), zoals Doppie het nu heeft.

Ik heb met nieuw Honda tandwiel en nieuwe borgplaat nog geen 300km gereden, er was al duidelijk slijtage aan de borgplaat zichtbaar. Die borgplaat krijgt ondanks dat ie bewegingsvrijheid heeft, het aardig voor zijn kiezen daar in die groef.
Of de as gaat slijten is een kwestie van afwachten. Ik hoop van niet eigenlijk.

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2017, 15:09 »
Is het niet veel eenvoudiger om een dikkere borgplaat te maken. ;D

Is ook een idee, maar dan zit je weer met het fabriceren van die spline, dat is iets complexer.
 Dan zou je de tanden van de spline op het plaatje iets kunnen aanschuinen (in dikte) zodat bij het indraaien naar de juiste positie de borgplaat klem zit in de groef.

Ik kan eens informeren of broerlief iemand kent die splines kan maken.

Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2017, 22:24 »
Lasersnijden?
De splines zelf doen toch niks

Offline Jan F.

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #15 Gepost op: 16 maart 2017, 22:37 »
Oud tandwiel gebruiken en daar dE tanden afdraaien?
Als je de draadgaten doorboort kun je deze met langere boutjes aan de buitenzuide van de borgplaat monteren.
Hierdoor houdt de borgplaat zn funktie maar heb je een groter draagvlak op de splines waardoor het tandwiel niet kantelt.

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #16 Gepost op: 17 maart 2017, 00:35 »
Ik heb met nieuw Honda tandwiel en nieuwe borgplaat nog geen 300km gereden, er was al duidelijk slijtage aan de borgplaat zichtbaar.

Ik vind dat best wel kras. Na 20.000 km zou je pas 'duidelijke slijtage' aan de tanden van de borgplaat mogen zien.

Die borgplaat moet minimaal een kettingset lang mee kunnen gaan, zonder de noodzaak hem zelfs dan mee te vervangen.


Is jouw ketting wel radiaal en axiaal 'los'..? Geen harde stukken..?


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #17 Gepost op: 17 maart 2017, 14:58 »
Ik vind dat best wel kras. Na 20.000 km zou je pas 'duidelijke slijtage' aan de tanden van de borgplaat mogen zien.

Die borgplaat moet minimaal een kettingset lang mee kunnen gaan, zonder de noodzaak hem zelfs dan mee te vervangen.


Is jouw ketting wel radiaal en axiaal 'los'..? Geen harde stukken..?


Brom

Nee, ketting is hagelnieuw, ook klinkschakel zit er perfect op. Ik heb nog even de ketting nagelopen en alles is los. Zou het kantelen van het kettingwiel extra slijtage kunnen veroorzaken?

Het is trouwens ook niet zo dat het plaatje bijna op is, maar er is een randje zichtbaar op de plek waar de plaat de spline raakt.

Ik heb verschillende oplossingen voorbij zien komen op het web, ook die met een afgedraaid tandwiel. Lijkt mij ook een hele goeie oplossing. Maar ik wil eerst deze manier eens gaan testen, lekker eenvoudig en goedkoop.
Of het werkt moet dan nog blijken, en ik kan altijd nog weer de redcap monteren mocht blijken dat deze constructie niks uithaald. Moet dan alleen nog even op zoek naar flensboutjes M6x25 kwal.12.9, want die heb ik vakkundig om zeep geholpen. :'(


Maar waardoor zal de as het meest slijten, door het kantelen van het kettingwiel of door het heen en weer schokken tegen de splines bij wisseling van toerental. In dat laatste geval werkt het dopje eigenlijk helemaal niet. ???
Bij de redcap wordt in ieder geval het kettingwiel ook nog eens gefixeerd in de "verse" spline aan weerskanten vh kettingwiel.




Offline PimW

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2017, 15:18 »
Ketting loopt ook mooi in lijn ?

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2017, 15:26 »
Ja, die stond precies recht.

Offline Jan F.

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #20 Gepost op: 17 maart 2017, 19:18 »
Even op de middenbok (of bierkrat) en het borgplaatje weghalen. Dan achterwiel een paar slagen rond. Als het tandwiel naar buiten loopt is de uitlijning niet OK.

Groet, Jan

Offline DoppieTien

Re: Kantelend tandwiel, ingeslagen as.
« Reactie #21 Gepost op: 24 april 2017, 20:03 »
Ik heb de dop er weer afgehaald en ga de red cap weer monteren. Heb hier toch meer vertrouwen in. Nieuwe M6 boutjes van Unbrako Durlok (zitten er origineel ook bij) zijn gisteren binnengekomen. Moest wel een volle doos afnemen dus als je nog een boutje zoekt dan weet je waar je zijn moet. ;D

Als iemand het dopje nog wil testen dan mag dat natuurlijk.