Auteur Topic: Dop vliegwiel stuk  (gelezen 2080 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Maurice

Dop vliegwiel stuk
« Gepost op: 18 maart 2017, 13:48 »
Wat te doen als de dop stuk/vast zit van het moter deksel van het vliegwiel??

Offline Brombeer

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2017, 14:16 »

Met een beitel en kunststof hamer lostikken.

Blijft-ie niet netjes van, maar bruikbaar was hij denk ik toch al niet meer.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #2 Gepost op: 18 maart 2017, 15:03 »
En als je kleppen wilt stellen, kun je ook via het achterwiel en in de versnelling het spul rond draaien.
Wel handig als je even met z'n twee-en bent ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline len_tour

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #3 Gepost op: 18 maart 2017, 15:12 »
Verhitten werkt ook. Dan moet je nog wel houvast hebben natuurlijk
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline EelkoL

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2017, 16:45 »
'99 TA

Offline Maurice

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2017, 19:39 »
Dop met bit stuk geslagen dus alu brokken ook aan de binnenkant.
Dus deksel er af die zat ook muur vast.
Maar ook los gekregen. De boel schoongemaakt en kleppen gesteld.
Gaat wel een stuk makkelijker zo.
Via roukema nieuwe pakkingen gehaald alleen hadden ze geen honda dop.
Dus nu een andere er op, lijkt te passen.
Morgen verder en vullen met olie.
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2017, 20:14 door Maurice »

Offline daandus

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2017, 23:08 »
wij stellen altijd met enkel 't kleine dopje eraf zodat je de markeringen kunt zien, op middenbok en in de 5e versnelling ;-)
Dan gewoon naar de kleppen kijken om te zien of je aan 't einde van de compressieslag zit - leer je ook nog wat over 4takttechniek ;-)


... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2017, 23:34 »

Verschillende wegen leiden naar Rome.

Moet je wel een middenbok hebben, of een mogelijkheid verzinnen om dat achterwiel van de grond te krijgen. Daarnaast, het op de markering krijgen van het vliegwiel vereist een precisie van nul mm (OK, 1/2mm of whatever). Dat achterwiel is een best groot ding om mee rond te draaien. Bedenk, als je één mm voorbij het merkteken bent, MOET je 2x 360 graden doordraaien omwille van de nokkenas kettingspanning. Om nog wat meer van 4-takt te leren.

Beter luister je niet meer naar Honda's aanhaalmoment, maar draai je je nieuwe dop slechts vingervast, en dan nog maximaal 1/16 slag. Je moet i.i.g. het gevoel hebben dat hij er morgen dan weer af kan vallen.

Want, aluminium 'vreet' zich heel gauw vaster nadat het warm is geworden.


Ik-geloof-je-niet-test: doe zoals Brom zegt, rij een stukje en koel af. En draai dan die dop maar weer eens los  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2017, 21:09 »
Zie je, meer wegen en dat Rome  :)


Als je hem maar niet weer met de luchtsleutel vast zet  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Dop vliegwiel stuk
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2017, 23:11 »
hotel mike is een tarzan,, ;)


maar uit ervaring

Mijn  klucht sleutel slaat misschien 2 x maar vernielt direct de binnenkant.



je hebt een inbus (en dat is zoooooo zacht laat staan in aluminium)

gewoon nooit te vast zetten (het invreten is het probleem)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl