Auteur Topic: Veel kilometers veel invloed?  (gelezen 2533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ed Raket

Veel kilometers veel invloed?
« Gepost op: 19 maart 2017, 16:43 »
Hallo mensen, Ik ben me nog aan het oriënteren en wil binnenkort weer een motor aanschaffen. Nou twijfel ik nog tussen een Alp, een Vara of een AT... en bekijk zodoende veel filmpjes en advertenties. Nu zie je regelmatig motoren voorbij komen met een goede onderhoud historie maar met een flink aantal kilometers (75-110K). Weet iemand uit ervaring of dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid? en dan bedoel ik olieverbruik, luidruchtige distributie, of andere vormen van motor slijtage? Of slijt een goed onderhouden fiets nauwelijks meer dan een motor met (slechts) 25-40K?

Graag even input uit de praktijk.

Thanks,
Ed

Offline Timy

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2017, 17:31 »
Als je even op het forum zoekt ga je hier heel veel over vinden. Maar moraal is: het zijn km-vreters.
vb. mijn AT heeft 167k en gebruikt nihil olie. Heb 2 alpjes over de 100k gereden zonder noemenswaardige zaken dus..
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Ed Raket

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2017, 13:57 »
Dat zijn mooie berichten! Ik had al wel van een Vara gehoord met 500K op de klok, maar AT's nog niet zo zeer...

Offline PimW

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2017, 16:05 »
Goed onderhouden valt of staat het mee. Sommige bouwjaren Africa Twin hebben mogelijk last van ingeslagen splines op de uitgaande as. Als er niet tijdig nieuwe voortandwielen gemonteerd zijn of inferieure kwaliteit kan het hard gaan.
Reparatie is kostbaar dus dat zou je kunnen controleren.

Zolang de motoren niet continu in het rood gereden woren en niet zonder olie gedraaid hebben gaan ze over het algemeen vrij lang mee. Volgens mij moet je de 200k zonder al bokkesprongen gewoon wel kunnen halen.
Ik denk dat de randzaken bij goed gebruik je eerder kopzorgen gaan geven dan het motorblok. Denk aan de pro-link lagers, membranen van de carburateurs etc.

Maar mijn mening is dat een motor met veel kms die goed onderhouden is en regelmatig bereden word beter is/kan zijn dan eentje in showroom staat die daar nooit uit komt :)

Offline Hotel 317

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2017, 21:51 »
Mijn Twin moest helaas bij 100400 km uit elkaar: Uitgaande as lager defect.
Dit is waarschijnlijk gekomen door 1. lang stil staan (eigenaar was hem vergeten  :D) , en 2. de ketting was te strak gespannen. Als je dit als eigenaar continue fout doet, dan gaat de boel op een gegeven moment stuk.

Tijdens de revisie zijn er eigelijk geen bijzonderheden naar voren gekomen. 2 schakelvorken zaten nét boven de slijtagelimiet (niet zo gek als je een ton in en om Amsterdam rijdt), de oliepomp was naar moeder doordat deze de lagerkooi van de uitgaande as voor z'n kiezen kreeg. De andere lagers zijn eigenlijk preventief vervangen. Koppeling is blijven zitten, zuigers en cilinders is niets mee gedaan. tjaahh....

EDIT: Uitgaande as had minimale, écht minimale slijtage, maar is vervangen. "Het lag immers toch open". Ik rijdt nu met een origineel kettingwiel (iets zachter materiaal), en heb voornemen om het borgplaatje voortaan bij elke kettingwissel mee te nemen. Dit is volgens mij ook de bedoeling, maar in de praktijk is het bij andere motoren eigenlijk niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2017, 21:55 door Hotel 317 »

Offline Brombeer

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2017, 23:02 »
Uitgaande as had minimale, écht minimale slijtage, maar is vervangen. "Het lag immers toch open". Ik rijdt nu met een origineel kettingwiel (iets zachter materiaal), en heb voornemen om het borgplaatje voortaan bij elke kettingwissel mee te nemen. Dit is volgens mij ook de bedoeling, maar in de praktijk is het bij andere motoren eigenlijk niet nodig.

Ja je moet ook een beetje geluk hebben, zeker als je een gebruikte AT/Alp/Vara koopt. Ik heb mijn AT nieuw gekocht maar toch bij 150.000 liep het blok in de poeier. Te weinig olie, die dag.... :-[

Slijtage van die uitgaande as is inderdaad bij AT's wel een soms voor komende issue en dat plaatje kost maar iets van 8 euro of zo.

Alle beetjes helpen dus +1 voor dat plaatje steeds mee vervangen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2017, 08:14 »
mooi ,al die succes verhalen maar we moeten niet vergeten dat het techniek uit een vorige eeuw betreft .

geen dealer die er 1 wilt inruilen met 100000 + km of het moet met de gedachte zijn.. dan is hij er vanaf
prijs is uiteindelijk alles en een beetje  topeind revisie kost je uitbesteed minimaal 800 euri.
vaak is dit al te kosten tov de economische waarde van de motorfiets.

het beste.... gewoon onderhouden en tijdig inspecteren cq herstellen en of vervangen

en daarna geheel  op rijden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Veel kilometers veel invloed?
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2017, 22:22 »
Als je goed zoekt kun je best motoren vinden met een relatief lage km stand. Waarom zou je er eentje kopen met veel km erop??  De prijs is er meestal wel naar, dat wel maar dat zou ik er wel voor over hebben! 
[img]http://img684.imageshack.us