Een jaar vlgs mij, maar niet als je de stekker eraf knipt natuurlijk.
Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?
Mja wie ben ik dan om dat met klem zo te stellen. Want het is een ingreep die het idee van de fabrikant schrapt.
Niet alle AT's lopen dit euvel op, maar het is een bekend probleem dat te verbeteren valt. Er zijn redelijk wat gevallen bekend waarbij AT's zelfs zijn afgebrand, want dat is de volgende stap in dat stekkerproces. DC-accu's zijn bijzonder potent en kunnen in een oogwenk de kabelboom in brand zetten.
Bekijk het anders zo: een gesoldeerde las geeft minder weerstand dan een klemverbinding waarvan de mate van contact niet te controleren is. Het smelten van de stekker is een gevolg van overgangsweerstand (slechte verbinding op 1 of meer pootjes).
De spanningsregeling en de cdi zijn gevoelig voor spanningsfluctuaties en die kunnen ontstaan door dit soort dingen.
Ik heb zelfs de rode (+) en groene (-) draden die van de regelaar naar de accu lopen niet meer via de ronde stekker lopen, maar dat ding afgeknipt en ze direkt op de accupolen gezet. : weerstand op de laadlijn is op die manier zo minimaal als mogelijk.
Het is absoluut een verbetering in die zin, maar alles staat of valt met vakkundig uitvoeren en kiezen van de juiste materialen. Bijvoorbeeld, de lassen isoleren met krimpkous, niet met isolatietape.
Er is op het web veel over te vinden, maar je kunt altijd gedegen advies vragen hieromtrent hier op het forum bij Waffie of robgoesdakar.
Harm