Auteur Topic: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?  (gelezen 5293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Zonet op weg naar werk merk ik dat het neutraal lampje van versnelling zwak brandt. Ook merk ik dat mijn ri-aanwijzer niet meer werkt en mijn (beide brandende) koplampen in Candle-light stemming zijn.. Ook op halve kracht dus net als neutraal lampje en zijstandaardindicator. Bij dooraccelereren in zijn 2-3e versnelling is er ineens ook sprake van inhouden.

Spanningsregelaarprobleem?

Meteen maar voor een meer robuust type gaan als dat het probleem is? Ik zie regelmatig 'Mosfet' genoemd worden.. Zijn die zoveel beter dan de standaard regelaar en waarom? En welk type moet ik dan hebben? Heb een RD07b uit '97.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 08:11 door Mr Blue »

Offline PimW

heb je een mulrimeter op werk? Dan zou ik voor je naar huis rijdt proberen de laadspanning te meten.

Inhouden kan komen doordat je accu dusdanig leeg is dat de ontsteking het niet meer trekt. Kan ook zijn dat de regelaar stuk is en de cdi op zijn kloten geeft nu.
Maar het kan ook zijn dat de accu niet bijgeladen word of je een slechte massa verbinding hebt.

Offline Mr Blue

Helaas geen spanningsmeter op werk.. Klinkt alsof ik hem beter achter laat bij monteur wat hier vlakbij is. Weet jij mss iets meer van die Mosfet regelaar?

Offline Brombeer

Dag Blue,

Ik zou als eerste denken aan een ontladen accu, zoals Pim ook aangeeft. Ik zou er niet meer mee rijden.

Eerste stap is spanning over de polen meten met de motor uit. Laadt zonodig de accu helemaal op. Controleer of de kabels goed vastzitten op de accu, en controleer ook de hoofdzekering.

Meet de laadspanning over de polen als de accu vol is.


Dan moet je al een flink eind verder in je onderzoek zijn.


Succes,

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Dank vd snelle reply heren..

Nog ervaring met de Mosfet regelaar? Ik zie in dit oudere topic hieronder (reactie 13) dat die afgeradeen wordt tov een originele
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10181.msg97846#msg97846

Citaat

we have two sizes of regulators:
a standard thyristor type that is good for generators up to 400 watt output,
a mosfet type for generators with more than 400 up to 580 watt output.
 
The price ist 99,50 EUR for the standard and 179,- EUR for the mosfet type.
 
You can use a mosfet regulator on your AfricaTwin but you must not because the output of the generator is less than 400 watt.
We always recommend a standard regulator for AfricaTwin but at least it is your decision.
We dont understand why people are discussing about a mosfet type on AfricaTwin, it is much more expensive and because of its function it produces more heat in the generator.

PS. Nu al twee keer gelezen dat een Mosfet niet ideaal is vanwege te warm worden vd dynamo. Denk dat ik maar voor een originele ga. Mijn AT heeft 60.000 op de teller wat volgens de geruchten vaker het eindpunt is voor een regelaar.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 12:45 door Mr Blue »


Offline Mr Blue

Dank maar graag wat meer info. Deze beter dan de standaardregelaar? Wordt minder heet? Geen gevaar voor de dynamo zoals ik eerder in de quote beschreef? Zag deze wel vaker langs komen maar vond ook tegenargumenten zoals dat deze ook te heet werd en/of kapot ging (Zie reactie 16 van Daandus in dit draadje http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10181.msg97846#msg97846)

Carmo zelf ook even gebeld. Geven (uiteraard) aan dat dit een betere versie is dan de standaard omdat de OEM versie al twintig jaar hetzelfde is en nooit is doorontwikkeld. Begrijp ik het goed dat er nog ergens een zekering tussen moet?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 15:55 door Mr Blue »

Offline xrvtuur

ze worden allemaal te heet omdat ze op de verkeerde plek zitten, ik meen dat Daan hem op den duur ergens buiten de zijkap op zijn frame heeft gemonteerd, maar die reed ook wel onder extreme omstandigheden. Die van Carmo is in ieder geval goedkoper dan origineel en er zit garantie op. Maar wat je zeker moet doen is een betrouwbaar volt metertje monteren, dan zie je ver van te voren al aan komen dat het niet goed gaat. Bij Honda is een spanningsregelaar gewoon een slijtage onderdeel, dus inderdaad zo rond de 60000km eens een nieuwe erop.
Varadero SD02  2004

Offline Mr Blue

Helder tx.

Probleem was vrij duidelijk na verwijderen zijkap. Kabels doorgebrand bij aansluiting stekker. Bekend euvel maar is zoiets te voorkomen?

Meteen maar een Carmo-exemplaar besteld want toch meer degelijk naar mijn gevoel. Voltmeter ga ik naar op zoek maar krengen zijn duur zeg?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 18:59 door Mr Blue »

Offline Waffie

 :D

niet zo zeuren over duur,

je zit op een motorfiets die ooit ruim 24.000 guldens heeft gekost en de prijsjes van de wisselstukken staan daar nog steeds in verhouding mee

dingen kunnen nu eenmaal stuk gaan maar....
jammer dat je al geshopt hebt
wantmaar ook binnen dit forum hadden de clubdealers je prima kunnen helpen,
sneller , beter en meestal niet duurder dan al die online aanbieders incl alle tips en hulp om later te voorkomen dat het weer gebeurd

 je mag ook ook een regelaar bestellen op aliexpress,
daar kun je spekkoper zijn.

alleen dan moet je even geduld hebben  zodat de postduif zijn werk mag doen(3-4 weken)

je heb inderdaad veel corrosie op de stekker verbinding  goed schoonhouden spelingsvrije contacten kan dit voorkomen
 
samengevat .. ook je elektrische systeem vraagt om preventief onderhoud


« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 19:13 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2017, 20:33 »
:D

niet zo zeuren over duur,

je zit op een motorfiets die ooit ruim 24.000 guldens heeft gekost en de prijsjes van de wisselstukken staan daar nog steeds in verhouding mee
Da's nou niet direct mijn gedachte als ik wat onderdelen bestel bij een CMSNL of een van de andere leveranciers ::) Maar ik begrijp je punt.
Aliexpres? Mij niet gezien. Ik haal het liever bij de buren.

Regelaar kon ik echt niet mee wachten en monteur zit vlakbij mijn werk, vandaar. Maar wil nog wel een goeie voltmeter. Kun je er een aanraden en meteen bestellen dan maar?

Offline xrvtuur

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2017, 20:36 »
die stekker kun je niet meer gebruiken, dus beste is stekker afknippen en ook van je nieuwe spanningsregelaar en dan de drie gele aan elkaar solderen.

deze voltmeter is goed en nu in de aanbieding:  https://www.louis.de/artikel/koso-multifunktions-instrument/10034905?list=288971155&filter_article_number=10034905
Varadero SD02  2004

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2017, 21:52 »
die stekker kun je niet meer gebruiken

Eh pardon? Die stekker van de regelaar gaat sowieso eraf want er komt een nieuwe regelaar. Het contact waar ie in gaat kan wel weer gebruikt worden toch?

ps Dank voor de voltmetertip, maar wil liever nog iets simpelers (lees; kleiner) zonder klok (heb ik al) en thermo (hoef ik nie)
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 21:57 door Mr Blue »

Offline Waffie

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2017, 22:11 »
over je volt meter

je kunt kiezen voor analoog of digitaal

analoog geeft meer rust in het aflezen maar zijn vaak wat groter ( 55 mm doorsnede) maar misschien is dit iets

http://www.miniinthebox.com/nl/12v-24v-digitale-voltmeter-waterdicht-marine-boot-motorfiets-auto-voltmeter-stroommeter_p4460666.html
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #14 Gepost op: 21 maart 2017, 22:17 »
Eh pardon? Die stekker van de regelaar gaat sowieso eraf want er komt een nieuwe regelaar. Het contact waar ie in gaat kan wel weer gebruikt worden toch?

Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.

Wat Tuur bedoelt, en mee eensch zo zit het bij mij na dit soort bull ook al jaren, is die frituurstekker van je dynamo afknippen, ook die van je nieuwe regelaar afknippen en de draden zonder de stekker aan elkaar solderen. Maakt niet uit welke gele aan welke gele.

Het kan zinvol zijn de spoelen van je dynamo door te (laten) meten.

Als de accu weer vol is (kan schade hebben opgelopen), in rust (na 24 uur) moet die boven de 12,6-13,5V geven over de polen.

Controleer de eerste tijd dat je weer rijdt, regelmatig de accu- en laadspanning om zeker te zijn dat het ook goed blijft.

Niet fucken hiermee Blue, want het kan heel duur uitpakken!


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2017, 23:37 »
Pfoei. Je hebt mijn aandacht Brom. Ik ga er zeker op letten de komende tijd al heb ik nog veel te leren wat het electra-gedeelte betreft.
Zal morgen de monteur even bellen met verzoek of ie het gesoldeerd wil afleveren anders ga ik er zelf bikort mee aan de slag. Ik ga er niet vanuit dat ie van een gloednieuwe regelaar even de stekkers afknipt. Ben benieuwd hoe hij het dan wou fixen als de huidige stekker de oorzaak was, is en ws blijft..

Trouwens. Garantie op de regelaar nog geldig met verwijderde stekker?

Ik zoek ondertussen nog even verder naar een geinig voltmetertje. Analoogje is ook leuk. Keuzes, keuzes...

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 23:46 door Mr Blue »

Offline Kansloos

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #16 Gepost op: 22 maart 2017, 07:25 »
Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.

Wat Tuur bedoelt, en mee eensch zo zit het bij mij na dit soort bull ook al jaren, is die frituurstekker van je dynamo afknippen, ook die van je nieuwe regelaar afknippen en de draden zonder de stekker aan elkaar solderen. Maakt niet uit welke gele aan welke gele.

Brom

Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?

Kansloos

Offline EelkoL

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #17 Gepost op: 22 maart 2017, 08:16 »
Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?

Kansloos
Ik moest toch twee keer lezen voordat ik door had dat 'Kansloos' je ondertekening is, geen oordeel over de vorige post  ;D ;D ;D
'99 TA

Offline Kansloos

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #18 Gepost op: 22 maart 2017, 08:20 »
Hèhè. 

Zal er voor de volgende keer groeten voor zetten ;)

Offline PimW

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #19 Gepost op: 22 maart 2017, 08:24 »
Wanneer je door hebt dat de stekker wegfikt is het al telaat, voorkomen is beter dan genezen.

Krijg je uberhaupt garantie op een spannigsregelaar?

Offline Brombeer

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #20 Gepost op: 22 maart 2017, 08:25 »

Een jaar vlgs mij, maar niet als je de stekker eraf knipt natuurlijk.


Zou je aanraden om überhaupt de stekker af te knippen en te solderen? Ook al is er (nog) niks aan de hand?

Mja wie ben ik dan om dat met klem zo te stellen. Want het is een ingreep die het idee van de fabrikant schrapt.

Niet alle AT's lopen dit euvel op, maar het is een bekend probleem dat te verbeteren valt. Er zijn redelijk wat gevallen bekend waarbij AT's zelfs zijn afgebrand, want dat is de volgende stap in dat stekkerproces. DC-accu's zijn bijzonder potent en kunnen in een oogwenk de kabelboom in brand zetten.

Bekijk het anders zo: een gesoldeerde las geeft minder weerstand dan een klemverbinding waarvan de mate van contact niet te controleren is. Het smelten van de stekker is een gevolg van overgangsweerstand (slechte verbinding op 1 of meer pootjes).

De spanningsregeling en de cdi zijn gevoelig voor spanningsfluctuaties en die kunnen ontstaan door dit soort dingen.

Ik heb zelfs de rode (+) en groene (-) draden die van de regelaar naar de accu lopen niet meer via de ronde stekker lopen, maar dat ding afgeknipt en ze direkt op de accupolen gezet. : weerstand op de laadlijn is op die manier zo minimaal als mogelijk.


Het is absoluut een verbetering in die zin, maar alles staat of valt met vakkundig uitvoeren en kiezen van de juiste materialen. Bijvoorbeeld, de lassen isoleren met krimpkous, niet met isolatietape.


Er is op het web veel over te vinden, maar je kunt altijd gedegen advies vragen hieromtrent hier op het forum bij Waffie of robgoesdakar.


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Kansloos

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #21 Gepost op: 22 maart 2017, 08:31 »
Dan gaan we dat ook maar eens doen. Heb geen zin in een rokend hoopje twin ;).

Ik zou het zo wie zo met een krimpkous afwerken.

Gr. Kansloos

Offline alain

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #22 Gepost op: 22 maart 2017, 09:14 »
Nee,

Dat is de stekker tussen dynamo en regelaar die er zo beroerd uitziet. En die ook je probleem veroorzaakt heeft. Die stekkerverinding is berucht bij AT's.

Uiteindelijk molt dat ding je regelaar, accu, cdi en je dynamo. Ben je zomaar een rug verder.


Brom

En hoe zit het met de Transalpjes: zijn die daar ook gevoelig voor? Is het ook daar zinvol om die stekkerverbinding door te solderen?

En is het probleem van de onbetrouwbaarheid van de spanningsregelaars daarmee opgelost? Of zit er in de spanningsregelaar zelf ook een zwakke plek.
Bij de CDI is de inwendige constructie o.a. zwak door de aanwezigheid van elektrolytische condensatoren, die slechts een beperkte levensduur hebben. Is dat ook een euvel in die spanningsregelaar?

M.a.w. Moet ik op reis ook een reservespanningsregelaar meenemen?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2017, 11:39 »
Zo, even de monteur aan de lijn gehad en gevraagd om een soldeerverbinding ipv de 'frituurstekker' zoals Brom het noemde. Kon geregeld worden dus voorlopig zit ik wat dat betreft goed. Nog een leuk voltmetertje erbij en we kunnen weer met een gerust hart op vakantie. *afklopt* ;)

Veel dank weer voor het meedenken mensen. Wordt zeer gewaardeerd o/

Offline xrvtuur

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2017, 12:23 »
Bij een alp zelfde verhaal, slechte plek (uit de rijwind) slechte stekker, en te dunne draadjes. dus ook maar solderen. Ik heb die stekker er bij mijn Varadero er ook afgeknipt, die ziet er weliswaar wat solider uit maar ik neem het risico niet meer
Varadero SD02  2004

Offline ChristianG

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2017, 13:40 »
De spanningsregelaar is een probleem van alle oudere Honda's geloof ik.
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline Jan F.

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #26 Gepost op: 22 maart 2017, 17:34 »
Niet alleen bij Honda, alle oudere motoren.
Electronica verouderd nou eenmaal.....je tv gaat ook geen 20 jaar mee toch?

Groet, Jan

Offline Brombeer

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #27 Gepost op: 22 maart 2017, 17:35 »
De spanningsregelaar is een probleem van alle oudere Honda's geloof ik.

Nee hoor, niet in het minst.


En ik reken de AT en Alp niet tot 'de oudere Honda's, datzelfde ding zit er bij jou ook in. Ik heb echt oudere Honda's gehad, van begin 70'er jaren. Die dingen hadden nog gewoon een open diodebrug. Dat ging wel vake kapot ja. Maar voordeel daarvan was dat je die diodes gewoon per stuk voor 2 cent kon vervangen.

Ik heb over 21 jaar, 245.000km zomer, winter en woestijn, 3 regelaars, 4 accu's en 1 dynamo versleten.

Jouw SD04 zal dat nog eerst moeten bewijzen.

Wat je wel kan stellen is dat die stekkerkeuze in het bijzonder design-flaws van Honda zijn en als gevolg van die gebrekkige verbinding dingen vervroegd stuk kunnen gaan.


Maar, misschien bedoelde je iets anders.


 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #28 Gepost op: 22 maart 2017, 17:46 »
Maar ik lees/zie/hoor/ruik(?) wel minder vaak dat die stekkers bij de Transalpjes smelten/affikken, kan dat te maken hebben met een minder zware alternator op de Transalp? Heb het idee dat de stekkers van de AT en TA gelijk zijn.

Zelf nu 130.000 gereden op dezelfde regelaar, zomer, winter, woestijn. Ik ben dan wel een electra mazzelpik, eerlijk toegegeven  8)  :-X

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #29 Gepost op: 23 maart 2017, 13:20 »
Voltage-indicator aangeschaft bij Joerg aus Deutschland  ;D

http://jhau.maliwi.de/misc/fs.en.html#vm
It monitors the onboard (battery) voltage continuously: As long as this is around 13.6 V (± 0.8 V), the charging system is very probably working properly. A red LED is used to signal a voltage that is too low to charge the battery (usually a sign for alternator failure - frequent on BMW airheads), and a yellow LED indicates overvoltage (usually due to a defective voltage regulator - frequent on Honda Africa Twin).

Wil er later een laten inbouwen bij een Tripmaster revisie

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 13:23 door Mr Blue »