Techniek > Honda Africa Twin

Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?

(1/7) > >>

Mr Blue:
Zonet op weg naar werk merk ik dat het neutraal lampje van versnelling zwak brandt. Ook merk ik dat mijn ri-aanwijzer niet meer werkt en mijn (beide brandende) koplampen in Candle-light stemming zijn.. Ook op halve kracht dus net als neutraal lampje en zijstandaardindicator. Bij dooraccelereren in zijn 2-3e versnelling is er ineens ook sprake van inhouden.

Spanningsregelaarprobleem?

Meteen maar voor een meer robuust type gaan als dat het probleem is? Ik zie regelmatig 'Mosfet' genoemd worden.. Zijn die zoveel beter dan de standaard regelaar en waarom? En welk type moet ik dan hebben? Heb een RD07b uit '97.

PimW:
heb je een mulrimeter op werk? Dan zou ik voor je naar huis rijdt proberen de laadspanning te meten.

Inhouden kan komen doordat je accu dusdanig leeg is dat de ontsteking het niet meer trekt. Kan ook zijn dat de regelaar stuk is en de cdi op zijn kloten geeft nu.
Maar het kan ook zijn dat de accu niet bijgeladen word of je een slechte massa verbinding hebt.

Mr Blue:
Helaas geen spanningsmeter op werk.. Klinkt alsof ik hem beter achter laat bij monteur wat hier vlakbij is. Weet jij mss iets meer van die Mosfet regelaar?

Brombeer:
Dag Blue,

Ik zou als eerste denken aan een ontladen accu, zoals Pim ook aangeeft. Ik zou er niet meer mee rijden.

Eerste stap is spanning over de polen meten met de motor uit. Laadt zonodig de accu helemaal op. Controleer of de kabels goed vastzitten op de accu, en controleer ook de hoofdzekering.

Meet de laadspanning over de polen als de accu vol is.


Dan moet je al een flink eind verder in je onderzoek zijn.


Succes,

Brom

Mr Blue:
Dank vd snelle reply heren..

Nog ervaring met de Mosfet regelaar? Ik zie in dit oudere topic hieronder (reactie 13) dat die afgeradeen wordt tov een originele
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10181.msg97846#msg97846


--- Citaat ---
we have two sizes of regulators:
a standard thyristor type that is good for generators up to 400 watt output,
a mosfet type for generators with more than 400 up to 580 watt output.
 
The price ist 99,50 EUR for the standard and 179,- EUR for the mosfet type.
 
You can use a mosfet regulator on your AfricaTwin but you must not because the output of the generator is less than 400 watt.
We always recommend a standard regulator for AfricaTwin but at least it is your decision.
We dont understand why people are discussing about a mosfet type on AfricaTwin, it is much more expensive and because of its function it produces more heat in the generator.
--- Einde van citaat ---

PS. Nu al twee keer gelezen dat een Mosfet niet ideaal is vanwege te warm worden vd dynamo. Denk dat ik maar voor een originele ga. Mijn AT heeft 60.000 op de teller wat volgens de geruchten vaker het eindpunt is voor een regelaar.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View