Auteur Topic: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?  (gelezen 5296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #30 Gepost op: 23 maart 2017, 21:55 »
En hoe zit het met de Transalpjes: zijn die daar ook gevoelig voor? Is het ook daar zinvol om die stekkerverbinding door te solderen?

Ik heb het idee dat het bij de Transalp minder voorkomt, maar ik ben daarvan zeker geen 'kenner'. Bij vroege Alpjes is de ongelukkige ligging van de cdi's veel bekender (bij mij dan).

En is het probleem van de onbetrouwbaarheid van de spanningsregelaars daarmee opgelost? Of zit er in de spanningsregelaar zelf ook een zwakke plek.

Niet de regelaar is slecht of onbetrouwbaar, of de cdi of de accu, ze zijn slachtoffer van. De veroorzaker is een slechte verbinding.

Het probleem, zoals bijvoorbeeld bij Mr. Blue, is veroorzaakt door een slechte stekkerverbinding. Blijkbaar is de houdbaarheidsdatum van de stekker de zwakke schakel. Neveneffecten bij wanneer deze het begeeft kunnen zijn, dynamo defect raken, regelaar defect raken en als je pech hebt (of te lang doorrijdt) dan gaat je accu erachteraan en je cdi.


Brom heeft eens 48V AC door zijn systeem gehad. Dan is alles kapot. Ook je koplamp en staartlicht. Dat was ook die stekker.

Zwakke plek in elke regelaar zijn de diodes (die van wissel- gelijkspanning maken). Je blaast ze erg gemakkelijk op. Maar nee, regelaars zijn zeker niet onbetrouwbaar. Bekijk het zo: om iets te laten werken zijn vastgestelde gunstige voorwaarden nodig. Dat geldt andersom ook voor het defect raken. Een onwenselijke externe invloed (rotte stekkuurr).


Bij de CDI is de inwendige constructie o.a. zwak door de aanwezigheid van elektrolytische condensatoren, die slechts een beperkte levensduur hebben. Is dat ook een euvel in die spanningsregelaar?

Nee ik denk van niet. Alles heeft wel een bepaalde levensverwachting mits continue aan alle voorwaarden wordt voldaan. CDI's hebben zeer zeker wel een hogere levensverwachting dan een regelaar. Maar bedenk, een regelaar heeft wel een redelijk zwaar leven, vergeleken met een cdi.


M.a.w. Moet ik op reis ook een reservespanningsregelaar meenemen?

Eigen keus, maar altijd verstandig. Is klein en weegt niets. Ik heb al es in fuck-knows-where-istan ermee stilgestaan. Kan je dicht bij huis op de E25 gebeuren, of om het even wanneer. Misschien gebeurt het wel nooit.


Kijk maar naar Pim  ;D
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2017, 22:02 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #31 Gepost op: 07 april 2017, 19:40 »
Nog even een plaatje van de nieuwe carmo regelaar. Ziet eruit alsof ie wat kan hebben. Monteur heeft tussen regelaar en frame een alu plaatje gezet voor betere warmteafvoer. Slim.

Maar wat is dit voor rare isolatietape joh? Lijkt wel of de naaidoos van iemands moeder geplundert is. Ies normaal??

Offline Brombeer

Re: Zwakke dashboard lampjes, inhouden en knipper werkt opeens niet?
« Reactie #32 Gepost op: 07 april 2017, 21:11 »

Mja misschien wat exotisch.

Ken het niet direkt als isotape, maar belangrijker is hoe daaronder de doorsoldeersels zijn geisoleerd. Als dat krimpkous is en dit een simpel windsel, no worries lijkt me.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin