Auteur Topic: blok eruit, en weer erin. transalp 600  (gelezen 1783 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline frits barends

blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Gepost op: 22 maart 2017, 20:27 »
hoi,

Ik heb zojuist mijn blok eruit gekregen na veeeeel ge-emmer en gedoe. >:(

Het lijkt wel of  het rechtstandig niet kan, want toen het blok er half uit was, moest ik het kantelen en eruit trekken.

Is hier een handigheidje voor om deze actie wat gemakkelijk te laten verlopen?

Straks gaat het andere blok erin , en het zou fijn zijn als dat wat " makkelijker" gaat ...

Offline Arjen

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2017, 21:31 »
Makkelijkst met z'n twee en inderdaad kantelen en draaien vanaf de linkerkant.
XL600V '97 - “Never Stop Exploring” (in aanbouw)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2017, 21:33 »
linkerkant?  ik heb het blok er aan de rechterkant eruit gekregen.

Ging wellicht daarom zo moeilijk?

Offline Oldtimer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2017, 23:03 »
Kwartslag draaien en links naar boven eruit
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2017, 00:37 »
 Ieder zijn voorkeur

 ik doe het soms vanaf de rechterzijde.
 maar alles hangt een beetje af van hoeveel handjes je in de buurt hebt

mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Online xrvtuur

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2017, 05:33 »
ik weet niet hoever je motor uit elkaar ligt maar ik heb de klepdeksels eraf gehaald, blok op de rechter zijkant gelegd en dan het frame er over heen gelegd.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2017, 12:25 »
de motor is in zoverre intact dat alleen het blok er nu uit is.

Ga het andere blok terugplaatsen zoals nu wordt aangegeven, ik denk dat het nu wel sneller moet gaan.

De frame buizen wat beschermen, en dan blok dus al kwartslag gedraaid in het frame schuiven en dan in positive draaien. Toch?

.

Offline Oldtimer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2017, 15:57 »
Ik leg het blok er dwars in en draai vanaf de linkerkant de boel omhoog en dan erin.
Zoveel mogelijk deksels eraf halen behalve de achterste klepdeksel.\
Die krijg je er nooit meer op als het blok er stijf in ligt.
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2017, 22:03 »
begin je met het blok in de dwars stand gewoon rechtop?

steek je dan als eerst de achterkant erin( waar dus tandwiel zit) en draait hem dan in positie ?

Offline Oldtimer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2017, 22:43 »
Yep.
Links omhoog draaien
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2017, 23:48 »
(..) De frame buizen wat beschermen (..)

Ook je blok inpakken. Alles krast als de ziekte. Frame gaat daarna op die plekken roesten, blok gaat daarna op die plekken oxideren.

Als je moederziel alleen bent, beide motordeksels afnemen (koppelingskant en dynamokant) en voorste klepdeksel, til je hem er zo in. Nadeel is wel dat je dan superschoon moet werken (bijv. alle omliggende delen van frame schoonmaken en/of inpakken in plastic of schone doeken). En je zult die verbroken motordekselpakkingen moeten vervangen.


Hoe luier je bent, hoe lastiger het is  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline downunder

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2017, 09:04 »
Op zich jammer dat de framebuizen onderlangs niet (deels) te demonteren zijn. Ik vond het ook een k* klus. Uiteindelijk blok op de kant gelegd en met 2 man het frame eromheen bewogen. Ik vond dat makkelijker dan het blok met 2 man erin tillen. Werkt uiteraard alleen makkelijker als het frame kaal is ;)

Offline robgoesdakar

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2017, 11:46 »
Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2017, 22:13 »
het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..

Straks alles weer aansluiten en opbouwen, en dan hopelijk weer gaan.. :)

nog bedankt voor de reacties  :) :)

Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2017, 23:02 »
Ik ga binnenkort maar eens oefenen op een 650 .....  :angel:

Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D


het blok zit erin, maar dat ging niet zo gemakkelijk in je eentje..

, en ja, het frame lekker gekrast door de uitgaande as van de versnellingsbak, dat wordt weer bijwerken allemaal..


Ja nee het blijft een boudklusje.

Je kunt het goed bijspuiten allemaal, lokaal afplakken met schilderstape en kranten, de rest helemaal afdekken in plastiek of kranten i.v.m. spuitnevel.

De kleuren van blok en frame zijn in de meeste paletten van de gangbare merken wel ongeveer te vinden.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #15 Gepost op: 02 april 2017, 19:33 »
ik rijd inmiddels lekker rond op de transalp.

Het begin was even wennen, maar ik ga het steeds leuker vinden .. :)

Offline robgoesdakar

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2017, 10:38 »
Oh jaaa..? De jouwe..?  ;D
Inmiddels wel ja.... , het meeste werk zit in het strippen en weer opbouwen van de motor.
Het in/uitbouwen van het blok viel mij reuze mee. Ik gebruikte een klein bokje onder het blok zodat je deze iets kunt liften in het frame zodat de draaiing wat makkelijker wordt. Is alleen lastig foto's maken in je uppie....

Haynes riep dat het blok er aan de rechterkant uit zou moeten, maar toen ik bezig was 'floepte' hij er eigenlijk gewoon links het makkelijkste uit.
Nadat het blok los zat en op het bokje rustte heb ik het iets omhoog gekrikt, en de voorkant naar boven gekanteld. Vervolgs het hele blok iets naar de zijkant laten kantelen en met een draai beweging eruit gehaald. (Was natuurlijk relatief makkelijk omdat ook de zijpannen van het blok er al af waren.
Formeel wordt ook het oliefilter verwijderd, maar dat was ik met het terug te zetten blok even vergeten, maar had er geen last van. Alleen het versnellingspookje zat me eigenlijk in de weg.
Wel heb ik die kleine blokjes boven op het blok even verwijderd, dat zorgde er voor dat het net niet wringen was.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline GSXRed

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2017, 11:53 »
Ik vond dit de makkelijkste manier, frame op zijn kant, blok op zijn kant. Kan je het makkelijk in je uppie!  8)


Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2017, 21:18 »
Bedankt voor de duidelijke plaatjes, dat maakt gelijk een boel duidelijk.

dat met die deksels eraf lijkt me de makkelijkste optie :-) :)

Ik heb nu het oude blok open, cilinders inmiddels gehoond, en ga nu de kleppen inslijpen.

Ik zit alleen te dubben hoe ik dat "wiel" waar de dynamo ingaat eraf moet krijgen, om het blok te kunnen delen.

Het blijft meedraaien. Kan ik een zuiger schuinzetten om dat draaien tegen te gaan of is dat niet slim..??

Groetjes,

Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2017, 21:56 »


Neenee geen zuiger!  ???


Daar is natuurlijk een officiele blokkeertool voor. Misschien kun je hem even lenen bij je dealert..?

Ik heb het zelf altijd gedaan met een doek aan de andere kant tussen koppelingstandwiel en primaire tandwiel.

De bout v/h vliegwiel gaat er gewoon linksom uit, kracht geleidelijk opvoeren tot hij meegeeft.

Om het vliegwiel er af te drukken heb je ook weer speciale tooltjes, ik gebruikte een wielbout van een Arctros truck. Gewoon in dat gat draaien en opbouwend doorgaan, komt er vanzelf vanaf.

Verlies het spietje (zgn. 'halfmaantje') niet, tussen krukas en vliegwiel.

Achter op het vliegwiel zit een deel van de startkoppeling, de rest ervan op de krukas. Meestal valt het in stukken op je voeten eraf omdat het kleeft. Dat je hem niet in het vuil laat kletteren als dat vliegwiel eraf komt. Dat soort interne delen doe ik altijd een tierap doorheen, dan blijft alles op volgorde bijeen. Daarna in een ruime diepvrieszak o.i.d. om het vuilvrij op te slaan.


Zo heee, en dat allemaal voor een vliegwieleke  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2017, 22:12 »
hoi,

bedankt voor de tips.

Ik ga voor die optie van die doek ertussen frutten,  :)

Morgen dan eerst de koppelingskorf eraf, en dat aan die andere kant beginnen..

Bedankt !  :)


Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2017, 22:27 »
Doe eerst de moer van de koppeling los (ook met die doek), maar houdt hem handvast nog erop.

Want je hebt de korf nog nodig voor de vliegwielbout. En ook voor de moer van het primaire tandwiel op de krukas.


Ik zie nu dat je een Alp hebt, maar vlgs mij is dat dezelfde draad/diameter voor de vliegwielafneemtool als van een AT.


Waffie/Oldtimer/Rob?  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Online PimW

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2017, 23:23 »
Een Tomos vliegwieltrekker past ook, is iets van m22x1 oid. Zou ik morgen ff moeten kijken.

Offline LJ

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #23 Gepost op: 13 april 2017, 09:18 »
M22x1,5 moet je hebben. Ik ben gewoon langs een vrachtwagen dealer gereden en ik kreeg er gewoon 1 mee, moet je nagaan. En haal er ook 2 moeren bij dan kun je er een sleutel op zetten. Ik heb 'm overigens al op meerdere merken motoren gebruikt.

Grote klap'n snel thuus. Mijn AT restauratie: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=14520.0

Offline Oldtimer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2017, 09:27 »
Vliegwielbout van een alp gaat er met de klok mee af. ;) Die van de koppeling korf tegen de klok in. Logisch toch  8)
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2017, 20:21 »

Bij een AT niet. Beide links los rechts vast
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2017, 20:55 »
denk dat ik ook maar eens ga shoppen voor zo'n bout, want ik krijg hem anders niet van de as af..

Goed dat ik nu ook de diameter en de spoed weet.. :)

Kanje trouwens de koppelings bout waar die korf mee vastzit ook "gemakkelijk" lossen? De boel blijft meedraaien.

Een oud tandwiel heb ik helaas niet om die as te kunnen blokken.

bedankt voor alle input voor zover  :) dat scheelt een hoop ge-emmer..

Offline Brombeer

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2017, 23:15 »
Arctros bout bij de Mercedes truck garage. Dat ding heeft een ronde kop met een vlak stuk. Met een bahco (of Engelse sleutel) gaat dat desondanks perfect. Anders een andere truckbout scoren waar jouw gereedschap wel wat mee kan.

Zonodig de sleutel met een end pijp o.i.d. verlengen. Ik pak wel es de neuswielzwengel van me aanhangert  ;D

En oh ja, ja, die korf slipt mee inderdaad. Ik heb toen een stuk platstaal op een oud voortandwiel gelast die onder of op de achterbrug of zo bleef steken. Via de versnellingsbak blokkeer je zo die as.


Let wel, het zijn niet de meest verfijnde methodes en je past ze dan ook toe op eigen risico  :)
« Laatst bewerkt op: 13 april 2017, 23:38 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline frits barends

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #28 Gepost op: 15 april 2017, 21:34 »
hoi,

het vliegwiel is eraf  :)

een trekker van een brommer bleek te passen en toen was het zo gebeurd.

Nu nog ergens een voortandwiel vandaan halen en dan kan de koppelingskorf eraf..

Langzaam maar zeker gaat het lukken met jullie hulp  :)

Offline Waffie

Re: blok eruit, en weer erin. transalp 600
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2017, 21:50 »
 met die dikke doek tussen de tandwielen van de koppeling en de secundaire as gaat het anders ook prima,

kleine aanvulling

Als je de drukplaat van de koppeling  verwijderd maar vervolgens de veren laat zitten en deze weer  opspant met een mbv een  sluitring en  dus de boutjes weer aandraait  druk je de koppelings platen  aan waardoor de boel vast staat
daarna kun je nog steeds de centrale moer bereiken en draai je die  met het juiste gereedschap  los

bijv een kruis sleutel die  met een flinke hamer aangespoort wordt

« Laatst bewerkt op: 16 april 2017, 01:11 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl