Auteur Topic: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.  (gelezen 1893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Als ik met de benzinekraan op 'on' rondrijd is er niks aan de hand.
Rijd ik echter met de benzinekraan op 'reserve' wil mevrouw nog wel eens bokken bij het oppakken. Zodra je het gas vol opendraait gaat het allemaal wel, maar soepel is alles. Ik kan natuurlijk gewoon op tijd tanken en nooit op reserve rijden, maar het hoort gewoon niet! :)

Dus ik dacht met mijn simpele geest: Ik tap de benzine af tot op de reserve (dat gedeelte bewaar ik in een aparte jerrycan) en het gedeelte uit de reserve (3 liter ongeveer) tap ik af tot de tank leeg is, en spoel dan nog even door met schone benzine. Dan heb ik de meuk/het bezinksel waarvan ik vermoed dat het de oorzaak is, eruit.

Maar: Hoe in godsnaam krijg ik dat kraantje eraf :D. Gewoon de slangetjes lostrekken doet het hem uiteraard niet - de motor 'zuigt' benzine dus het 'loopt' niet vanzelf. Maar het kraantje zelf zit met een behoorlijk dikke moer aan de tank vast, ik ben bang dat als ik daar aan ga sjorren ik iets stuk kan trekken. Bovendien ben ik dan alle benzine kwijt die er nog in zit (zo'n 10 liter schat ik).

Is er een truukje voor om het ding leeg te maken en het bezinksel eruit te krijgen?
Transalp XL600V

Offline Kreidler

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2017, 15:21 »
Je kan even zuigen aan het slangetje om vacuüm te krijgen. Als je het slangetje dan inknijpt hou je genoeg vacuüm om hem leeg te laten stromen. Wel het goede slangetje pakken!

Je kan ook vacuüm maken met een doseerspuit van het Kruidvat.
Succes!

Groet,

Joost

Offline alain

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2017, 15:24 »
Gene schrik hebben om het aan te pakken !

Je zult toch de moer moeten lossen om de kraan er in zijn geheel af te halen.

Neem een grote lege fles van 1.5liter water en snij er het bovenste smal deel af. De rest is groot genoeg om de resterende benzine op te vangen. Als je het voorzichtig doet verspil je geen druppel benzine.

Je kunt de tank ook afhalen en op haar rechterzijde leggen (op een oud deken om ze niet te beschadigen). Dat is ook niet veel werk.

Het kraantje zelf kun je dan ook eens demonteren om te reinigen vanbinnen.


PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Trigger

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2017, 15:28 »
Ik heb een grote jerrycan en een trechter, dat is het probleem niet. De drogist hier verkoopt echter geen doseerspuit, daar ben ik al eens om geweest. En zelf aan de benzine lurken zie ik niet zo zitten.

Jullie hebben me in ieder geval op weg geholpen :).
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2017, 15:36 »
Het dunne slangetje trek je van het blok af en laat je aan de kraan zitten.
De dikke slang kan je het makkelijkste van de kraan aftrekken.
Je zet de kraan op standje 'on'
Je stopt het dunne slangetje in je mond en zuigt eraan (komt geen benzine uit), de benzine gaat stroomt nu uit de kraan. Klem het slangetje, of vouw het dubbel zodat er een vacuum in het slangetje blijft.

Als de benzine stopt met lopen heb je of geen vacuum meer, of je bent bij de reserve stand aangekomen.
Doe hetzelfde met de kraan op de reserve stand.

Makkelijkere oplossing: stukkie slang bij de bouwmarkt kopen, tankdop eraf, aanzuigen en leeg laten lopen in een emmer of jerrycan.
Tank eraf halen. Kraan losdraaien en filter bekijken. Die dikke moer zit niet super vast. Kraantje zelf openmaken en inspecteren op vuiligheid.

Ik denk dat je filtertje of kraantje een beetje vies is.
“Never Stop Exploring”

Offline Kreidler

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2017, 15:43 »
En zelf aan de benzine lurken zie ik niet zo zitten.

Uit het vacuüm slangetje komt geen benzine. Tenzij je membraan lek is maar dat had je dat al wel eerder opgemerkt als het goed is.


Offline Waffie

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2017, 19:53 »
de kraan in de tank heeft een dusdanig fijn filter dat drap en bezinksel echt geen kans heeft

misschien zit juist het gaasje verstopt en dan heeft spoelen weinig zin.

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2017, 20:46 »

Die moer is een wartel. Haal de slangen van de kraan los.

Hou de kraan zelf tegen en draai de wartel los.

De brandstof komt daarna wel mee, dus wees erop beducht.


Niet moeilijk doen, het kan makkelijk  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2017, 20:56 »
Over hoe de boel los te krijgen is al veel gezegd.
Voor wat betreft het probleem zelf vermoed ik geen vuil, maar water in de tank.... Daar lopen ze ook niet zo lekker op ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Trigger

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2017, 21:24 »
Over hoe de boel los te krijgen is al veel gezegd.
Voor wat betreft het probleem zelf vermoed ik geen vuil, maar water in de tank.... Daar lopen ze ook niet zo lekker op ;)

Strookt dat met het symptoom dat het alleen optreed wanneer de reserve kraan actief is?
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2017, 21:50 »
Strookt dat met het symptoom dat het alleen optreed wanneer de reserve kraan actief is?

Water is zwaarder dan benzine, dus dat gaat onderin je tank zitten. Snelste fix: scheutje (2 borrelglaasjes) schoonmaak spiritus erbij kiepen. Dit mixt de spiritus, benzine en water tot een brandbaar geheel. Makkelijk en zonder veel risico te testen.

Zelf ook eens zo opgelost bij een 650, waarvan afwaterslangetje van de tankring klem zat, volgelopen was, waardoor het regenwater langs de tankdop in de tank terecht kwam.
“Never Stop Exploring”

Offline The Headless Horseman

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2017, 17:15 »
Bij een 650 kan ik me dat idd zo voorstellen ja, afwateringsgaatje/slang verstopt, maar een 600 heeft dat 'probleem' niet ivm ander type tankdop  :). Niet dat er geen water in kan komen natuurlijk, maar dan moet je 'm ook daadwerkelijk met de dop er af laten staan in de regen, of tijdens het wassen bijv.

Maar goed, de methode die Arjen noemt is een simpele en kwaad kan het imho niet, dan heb je dát iig uitgesloten  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline alain

Re: Simpel probleem - moeilijk oplossing? Benzine aftappen.
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2017, 17:47 »
Water in de tank is ook condenswater uit de lucht dat neerslaat tegen de wand van de tank en door zijn gewicht onderin de tank onder de benzine terechtkomt en daar nooit meer weg kan tenzij je de tank volledig reinigt zoals Trigger nu gaat doen. Daarom altijd de tank volledig vullen als je hem een tijd ongebruikt laat staan.
PD06(1994) - PD06(1993)