Auteur Topic: Verlichting en stroomregelaar  (gelezen 911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Trigger

Verlichting en stroomregelaar
« Gepost op: 23 maart 2017, 19:35 »
Twee korte vraagjes:

Ik wil meer lichtopbrengst uit de koplamp. Is dat een kwestie van gewoon een hele felle H4 lamp kopen en erin prakken?
Zo niet hoe dan? ;D

Diverse mensen adviseren bij een voltmeter in te bouwen. Dat zie ik best zitten, maar vanwege het design van de motor overweeg ik eerder een 'ouderwetse' meter met een naald, omdat een digitaal LED verlicht bordje zo gek staat in mijn ouderwetsche analooge dashboard (b.v. zo iets: http://www.ebay.com/itm/AC-0-20V-Round-Analog-Voltmeter-Voltage-Panel-Meter-Dia-66-4mm-DH52-/172435642847?hash=item2825f719df:g:7FIAAOxyRhBSwmsR)

Nu krijg ik de opmerking dat de stroomregelaar nogal een 'dingetje' is bij Honda. Ze zouden regelmatig stukgaan en daarbij alle eletronica aan boord slopen. Hoe kan ik mij daartegen wapenen, of toch in ieder geval op tijd het euvel spotten?
Transalp XL600V

Offline Brombeer

Re: Verlichting en stroomregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2017, 22:23 »
Vast wel mensen hier die weten hoe je dat met die koplamp op kan lossen.

Wat betreft die regelaar, dat is -strikt genomen- een fabel. Dingen gaan doorgaans kapot òf om dat de levensduur ten einde is (dus ja na 10 jaar kun je wel eens een regelaar moeten vervangen) òf er een ongewenste invloed van buitenaf in het spel.

De stekkerverbinding tussen de dynamo en regelaar is een veel gehoorde veroorzaker van elektrische problemen: na verloop van jaren gaat de klemverbinding achteruit en door overgangsweerstand (warm worden) gaat het ineens heel hard achteruit en dat heeft direct verregaande schadelijke gevolgen voor alle gevoelige onderdelen op die lijn.

Er loopt toevallig een draadje hierover onder Honda Africa Twin, van Mr. Blue. Lees maar mee.

Maar je hoeft zeker niet direkt spoken te gaan zien. Zoals je regelmatig olie zou moeten peilen, zou je ook net zo regelmatig preventief die stekker kunnen inspecteren. Maar, hij zit verborgen en de meeste rijders zijn lui (net als ik, overigens). Voor die rijders kan een oplossing zijn om de zwakke schakel (stekker) achterwege te laten en de draden te solderen om een redelijk gevoel van rust te garanderen.


Want, je motor moet het gewoon probleemloos doen  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline nemo

Re: Verlichting en stroomregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2017, 21:50 »
Beste Trigger, ben je al wat verder betreft betere lichtopbrengst van de alp? ik heb er net een andere lamp in gezet een philips extreme vision. Het geeft witter licht maar qua licht opbrengst is het geen steek beter geworden.