Auteur Topic: is dit een ernstig probleem ?  (gelezen 3117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hannes

is dit een ernstig probleem ?
« Gepost op: 28 maart 2017, 14:12 »
hallo,

heb al even het gevoel dat mijn koppeling zo goed als op is.
hij pakt slechts de laatste 6mm van mijn hendel, als ik de kabel een beetje los of aanspan kraakt hij in zn eerste.

gisteren had ik het volgende voor:
tijdens het optrekken (in 4e versnelling) ging hij plots heel hoog in toeren, zonder zelf te ontkoppelen.
na enkele seconden pakte hij terug in zijn versnelling en kreeg ik de volle lading.
kort daarvoor, had ik wel een half uurtje "heel rustig" alles gegeven, op onverharde wegen.

is dit een indicatie dan ik heel dringend mijn koppeling moet vernieuwen, of zou er meer aan de hand kunnen zijn?

alvast bedankt voor jullie reacties

Offline alain

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2017, 14:17 »
Welke machine heb je?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2017, 14:20 »
het is een transalp xl600v van 1990 met 58000 km
de achtergrond van de motor ken ik helaas niet (veel te goedkoop aangekocht)

wist dat er wat werk aan zou zijn, maar heb meer problemen dan voorzien!

voorvork staat lichtjes getorst ten opzichte van het stuur, kuipruit is gebarsten, builtje in de tank (van zn pekkel gevallen)
cdi en spanningsregelaar doen ook nogal moeilijk,
kleppen en carburator dienen eens afgesteld te worden,
de volledige remmerij moet vernieuwd worden,
olie filter, blok olie, koelvloeistof, vork olie staan ook in de planning
enz
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2017, 14:29 door hannes »

Offline PimW

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2017, 14:42 »
Check dat de koppelingskabel correct op spanning staat, met een vrije slag aan het uiteinde van de hevel van een cm tot twee.

Maar, het klinkt als een versleten koppeling ja. Kwestie van een nieuw pakketje platen en veren monteren, pakking bij bestellen en de keerring van je koppelingshevel aan het blok.

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2017, 14:48 »
Oké, dan voeg ik deze toe aan mijn ver"lang"lijstje van werkzaamheden aan m'n fiets.
Maar eerst even mijn barkas b1000 in orde zetten
Bedankt voor je reactie.
Mvg hannes

Offline Jan F.

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2017, 17:49 »
Controleer ook de koppelingskabel zelf.
Het kan zijn dat de binnenkabel vastloopt in de buitenkabel.

Groet, Jan

Offline ChrisvdSchoot

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2017, 20:33 »
Het klinkt als een leuke klusmotor
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2017, 21:03 »
dat is het zeker, al wil ik er technisch 200 procent op kunnen rekenen, aangezien ik veel woon werk verkeer doe.
meestal korte ritjes van 25km en in het weekend langere ritten met nu en dan wat off road

Offline Brombeer

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2017, 22:05 »
voorvork staat lichtjes getorst ten opzichte van het stuur

Beschrijf eens wat preciezer? De stuurklemmen zitten met rubbers in de kroonplaat gemonteerd. Als hij bijvoorbeeld van zijn pekkel valt (of jij met offroaden op je spekkel valt) kan het stuur scheef gaan staan t.o.v. de rest. Je kunt dit zien aan de stand van het stuur t.o.v. de kroonplaat. Het is simpel op te lossen door de moeren van de stuurklemmen onder de kroonplaat te lossen, stuur weer rechtdoor duwen en weer vastzetten. Met een scheef stuur zal de motor met de handjes vrij wel gewoon netjes rechtdoor blijven rijden.

Als de vorkpoten wat verdraaid zitten (na een [om]valpartij)dan wil de motor niet netjes rechtuit rijden met de handjes vrij. Dat kun je meestal corrigeren door de onderste kroonplaat klemmoeren lossen, de beugel onder het voorspatbord lossen en de voor-as klemmoeren lossen. Paar keer diep inveren zorgt meestal dat ze weer hun bedoelde plek opzoeken. 


cdi en spanningsregelaar doen ook nogal moeilijk,
kleppen en carburator dienen eens afgesteld te worden,
de volledige remmerij moet vernieuwd worden,
olie filter, blok olie, koelvloeistof, vork olie staan ook in de planning
enz

Klinkt als algemeen (achterstallig) onderhoud. Prima wat aan te doen. Naast kennis en advies, ook veel gebruikte onderdelen ook te vinden via het forum.


Leuk juist, je motorfiets JOUW motorfiets maken  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2017, 22:13 »
Beschrijf eens wat preciezer? De stuurklemmen zitten met rubbers in de kroonplaat gemonteerd. Als hij bijvoorbeeld van zijn pekkel valt (of jij met offroaden op je spekkel valt) kan het stuur scheef gaan staan t.o.v. de rest. Je kunt dit zien aan de stand van het stuur t.o.v. de kroonplaat. Het is simpel op te lossen door de moeren van de stuurklemmen onder de kroonplaat te lossen, stuur weer rechtdoor duwen en weer vastzetten. Met een scheef stuur zal de motor met de handjes vrij wel gewoon netjes rechtdoor blijven rijden.

Als de vorkpoten wat verdraaid zitten (na een [om]valpartij)dan wil de motor niet netjes rechtuit rijden met de handjes vrij. Dat kun je meestal corrigeren door de onderste kroonplaat klemmoeren lossen, de beugel onder het voorspatbord lossen en de voor-as klemmoeren lossen. Paar keer diep inveren zorgt meestal dat ze weer hun bedoelde plek opzoeken. 




Klinkt als algemeen (achterstallig) onderhoud. Prima wat aan te doen. Naast kennis en advies, ook veel gebruikte onderdelen ook te vinden via het forum.


Leuk juist, je motorfiets JOUW motorfiets maken  :)

ivm de vorkpoten, denk dat het een combo van de 2 is, maar alle goeie raad is meer dan welkom
zonder handen heb ik nog niet echt uitgeprobeerd, zit nog maar net weer op de moto sinds mijn ongeval met mn klr600

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2017, 13:19 »
hallo, heb er vorige week eens werk van gemaakt.
bij een mecanicien thuis, zelf aan de slag gegaan.

nieuwe koppeling, koppelingskabel, nieuwe remschijf, remblokjes, remschoenen achter, olie filter, vork olie, koelvloeistof, rem olie, motorolie, kleppen gecontroleerd, timing gecontroleerd, uitlaat en plekjes of het frame met roestomvormer, ketting gespannen, cdi horizontaal geplaatst, bougies enz

nu heb ik tijdens het sleutelen nog enkele dingen opgemerkt, die mij niet echt bekoren

- er is slechts 1 vacuüm leiding naar mijn benzine pomp aangesloten,
in de voorste cilinder, is een bout gedraaid in plaats van de nippel om de leiding aan te sluiten.
iemand enig idee waarom men dit zou gedaan hebben en is het aangeraden dit eventueel aan te passen?

- hij is in het verleden al enkele keren omgevallen, vermoed van zn pekkel,
bij het demonteren van de kuip bleek dat de kopkuip, slechts met enkele schroeven vast hangt,
de ingegoten schroeftappen zijn allemaal los, is er een bepaalde lijm, waarmee ik deze het opnieuw kan verankeren in de kuip?
alsook een tip om afgebroken beugeltjes van de tank en zij kappen te herstellen?

- er is nog een probleem met het laden van de batterij, (heb al meerdere keren plat gestaan)
ik dacht dat het de spanningsregelaar was, maar tijdens het doormeten heb ik hetvolgende opgemerkt.
weet niet of het een kortsluiting is in de kabelboom, of toch de spannings-regelaar, of combinatie van de 2

meet bij 15000 toeren 13,2 volt en belast met pinkers of lichten slechts 12,7 (batterij is 4 maand oud),
bij hogere toeren gaat de spanning enkel omhoog als hij niet belast is met de lichten.

na ong 20km heeft de spanningsregelaar zo warm, dat je hem niet meer kan vasthouden.

als ik mijn multimeter instel, om een door te meten of er contact is tussen 2 punten.
geeft de plus van de batterij door aan de massa op het frame, zowel met als zonder het contact aan.
is dit normaal of zit ik dan ergens met een verlies/kortsluiting?

- ter hoogte van mijn pinker relais hangt er een draadje los bij, het is een groene met een haaks klemmetje op, maar zie nergens in de buurt een plaats op te bevestigen, alle lampjes enz werken correct.

alvast bedankt, voor eventuele reacties !
als mijn uitleg niet helemaal duidelijk is, maak ik nog enkele foto's
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2017, 13:23 door hannes »

Offline PimW

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2017, 13:31 »
Citaat
- er is slechts 1 vacuüm leiding naar mijn benzine pomp aangesloten,
in de voorste cilinder, is een bout gedraaid in plaats van de nippel om de leiding aan te sluiten.
iemand enig idee waarom men dit zou gedaan hebben en is het aangeraden dit eventueel aan te passen?

Dit zit standaard zo.

Er zijn verschillende manieren om je kuip te repareren, als je even zoekt op lego en aceton moet je een eind komen.

Metingen moet je wat duidelijker omschrijven.

Als je wilt controleren of er een lekstroom is moet je de multimeter in ampere stand zetten en de probes plaatsen tussen de minpool en het frame (uiteraard de kabel dan loskoppelen en contact uit). Makkelijkste meten is accupool-multimeter-massakabel.
Je moet dan even opzoeken wat er in het werkplaatshandboek voor max. lekstroom voorgeschreven is.

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2017, 13:35 door PimW »

Offline Brombeer

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei 2017, 23:54 »
meet bij 15000 toeren 13,2 volt en belast met pinkers of lichten slechts 12,7 (batterij is 4 maand oud),
bij hogere toeren gaat de spanning enkel omhoog als hij niet belast is met de lichten.

na ong 20km heeft de spanningsregelaar zo warm, dat je hem niet meer kan vasthouden.


Je meet laadspanning altijd met de lichten aan.

Daarmee is bij deze vastgesteld dat de laadspanning onvoldoende is.

Dit kan aan de regelaar liggen, de accu of aan de dynamo. Dat de accu jong is zegt verder niets.

Je zult alle drie deze componenten moeten testen en zo mogelijk uitsluiten om vast te stellen wat er mis is.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Trigger

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #13 Gepost op: 08 mei 2017, 06:50 »
meet bij 15000 toeren 13,2 volt

15000 toeren? Vzviw houd de alp op bij 9k?
Transalp XL600V

Offline Bomba

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #14 Gepost op: 08 mei 2017, 14:54 »
 Per ongelijk kerosine getankt  ::)
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #15 Gepost op: 08 mei 2017, 15:28 »
Per ongelijk kerosine getankt  ::)

Nee simpelweg een nulletje teveel getypt,
mijn oprechte excuses voor de teleurstelling.
Mocht er een manier zijn om, 15000 op een veilige manier, eruit te halen, hoor ik het graag

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #16 Gepost op: 08 mei 2017, 15:32 »
Doe ik enigszins kwaad mee,
om er zo mee rond te rijden, tot ik mijn probleemje gevonden heb?
Rij toch wel wekelijks ongeveer 250km woon werk verkeer.

Offline Waffie

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2017, 19:56 »
het is zoiets als vragen of bloed ophoesten kwaad kan.

Je hebt een diagnose en als  je daar langer mee door blijft rijden heb je kans op permanente schade aan dure onderdelen

Alles wat op stroom werkt vraagt om  nominaal 12 volt

alles wat aan stroom werkt dat nominaal op 12 volt werkt gaat bij ca 16 volt stuk(verlichting, toerenteller, watertemp meter,ontsteking etc

hou dit in je achterhoofd en neem een beslissing
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #18 Gepost op: 08 mei 2017, 19:59 »
Maar doe die metingen eens goed? Want laadstroom meet je niet op 1500 toeren.

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #19 Gepost op: 08 mei 2017, 20:37 »
oke, bedankt voor jullie raad.
ga morgens eens mijn haynes boek erbij nemen en alles netjes doormeten.

Offline hannes

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #20 Gepost op: 08 mei 2017, 20:38 »
oke, bedankt voor jullie raad.
ga morgens eens mijn haynes boek erbij nemen en alles netjes doormeten.

Offline Brombeer

Re: is dit een ernstig probleem ?
« Reactie #21 Gepost op: 08 mei 2017, 23:26 »

Hoi Hannes,


Vóór je morgen je motor start en de laadspanning gaat meten,

- meet eerst de accuspanning over de polen met contact uit (accu in rust meten heet dat).

- nadat je start laat je de motor enige minuten lopen (of je rijdt er een kort rondje mee) zodat het startverlies gecompenseerd
  kan worden.

- meet dan, met de lichten aan, opnieuw de laadspanning op de accupolen. Doe dit bij stationair, en daarna met oplopend
  toerental tot plm. 5000 rpm.

We horen graag je bevindingen.


Succes!


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin