Auteur Topic: schokkende Varadero SD01  (gelezen 1504 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jan1966

schokkende Varadero SD01
« Gepost op: 29 maart 2017, 17:12 »
Als ik bijv.beeld constant 60 km/uur in de 3e versnelling rij dan schokt mijn Varadero SD01 (km stand 95.000) Het lijkt steeds erger te worden en treedt ook bij andere versnellingen en snelheden op. Alleen niet bij hogere snelheid.

Ik heb meerdere malen Forte I bij de brandstof gedaan in de hoop dat dit het probleem zou oplossen,maar dit had geen resultaat.

Nu is de volgende stap die ik wil maken het ultrasoon laten reinigen en waar nodig reviseren (gasnaalden etc.) van de carburateurs.

Heeft iemand hier ervaring mee en zal het mijn probleem met het schokken oplossen of moet ik de oorzaak hiervan ergens anders zoeken?

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Oldtimer

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2017, 17:33 »
Probeer eens ron98 of liever nog ron102 ( aral )
Motor loopt er sowieso veel mooier op
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2017, 17:41 »
Hallo oldtimer,

Vergeten te vermelden; ik tank al  ron98 maar dat maakt niets uit .

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2017, 18:45 »
Ik weet niet of je het flesje forte in een volle tank hebt gegooid, dat is leuk voor onderhoud maar niet voor problemen, dan moet je eigenlijk een flesje op 1 of 2 liter benzine mengen en dan eens een poosje laten draaien. En is je benzinepomp nog goed? Contact puntjes slijten net als bij de africa twin, je kan ze vervangen.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline Menno

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2017, 19:01 »
Hoe is je ketting er aan toe?


Ketting kan gedeeltelijk uitrekken en dan krijg je op constante snelheid een ongewenste cadans.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2017, 19:27 »
Bedankt voor jullie tips.

De Forte heb ik toegediend toen de tank (geschat) nog kwart vol was, maar er was geen verschil merkbaar. Onlangs heb ik het nog eens geprobeerd. Weer geen verschil.
De puntjes van de benzinepomp heb ik recent preventief vervangen. Maakte niets uit.

De ketting staat volgens mij op de juiste spanning.
Het probleem zit naar mijn mening in het motorblok en niet in de aandrijflijn.

Is het aannemelijk dat na 95.000 km de carburateurs aan revisie toe zijn of zou dat nog niet nodig moeten zijn?

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Waffie

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2017, 19:50 »
Als je het schokken enkel voelt bij het rijden zet ik mijn centen op de ketting aandrijving.

1e check :plaats de motorfiets op de middenbok en controleer of je de ketting van het achterwiel los kunt trekken.
2e check : plaats de motorfiets op de middenbok en draai het achterwiel waarbij je kijkt en voelt of de ketting overal even strak staat
(ongelijkmatige slijtage)

Ik  heb niet het idee dat een ultra soon reiniging je probleem gaat oplossen tenzij het stalken ook gebeurt als de motor onbelast  draait.
Het is natuurlijk mogelijk dat je gasbuis  en naalden zijn ingesleten, echter deze veroorzaken dan voortdurend problemen zoals onregelmatig stationair draaien, plofjes in de uitlaat en een hoger brandstof verbruik.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2017, 20:04 »
en hoe is je schokdemper? na 95000km meestal ook wel gaar. in combinatie met versleten ketting set geeft dat ook vreemd gedrag
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2017, 20:45 »
Jullie tips hebben mij wel aan het twijfelen gebracht.

Ik had mijn geld ingezet op de carburateurs omdat het enkel bij bepaalde toerentallen/snelheden/versnelling plaatsvindt.
Een steeds kortstondig inhouden. Naar mijn idee echt iets motorisch.
De motor loopt overigens keurig stationair en ploft niet. Het verbruik hou ik tot op heden niet in de gaten, maar zal ik gaan monitoren.

De staat van de schokbreker weet ik niet. Ik merkte wel dat de draaiknop helemaal vastzit. er valt dus niets meer te verstellen.
Ik weet wel hoe je globaal een autoschokbreker kan testen, maar hoe doe je dat met een motor?

Ik ga de ketting en achtertandwiel aan een nadere inspectie onderwerpen. Jullie gaan het horen.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline robgoesdakar

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2017, 09:50 »
Mijn eerste gedachte was ook aandrijving. (maar op afstand natuurlijk lastig te beoordelen)

Als het echt rond een specifiek toerental is, dan zou het nog wel carb kunnen zijn (overgang stationair/hoofd sproeier).
Maar bij verschillende toerentallen af en toe een schok zou mogelijk ook kunnen duiden op een storing in de ontsteking (even een slagje over slaan), dus controle van bougiekabels/aansluitingen en stekker verbindingen.
Accu en Spannings regelaar nog goed ? --> Meten.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2017, 13:54 »
Wat ook wel eens gebeurd bij de sd01, dynamo gaat kapot en door kortsluiting krijg je ontploffingen in je voorste cilinder die de klepdeksel pakking eruit blaast. Ik weet niet of je dit tijdens het rijden merkt maar dit euvel komt vaker voor.
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2017, 17:39 »
Een kapotte dynamo is bij mij zeker niet aan de orde. Het euvel doet zich al langere tijd voor. Ik heb het tot nog toe voor lief genomen, maar het lijkt erger te worden.

Als het de dynamo was geweest had ik een elektrisch probleem moeten hebben en dat is niet het geval. De accu laadt netjes op en de verlichting werkt naar behoren.

Mijn motor staat sinds gisteren op mijn werk omdat ik piket heb en daarom een dienstauto tot mijn beschikking heb. Morgen is mijn piket over en pak ik de motor weer. Ik ga van het weekend kijken naar de staat van de ketting en tandwielen. Ik laat de uitkomst weten.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2017, 13:35 »
Vandaag heeft de Varadero een beurtje bij Rob in Alphen ad Rijn gehad. Hierbij zijn preventief de ketting en tandwielen vervangen.
Helaas heeft dit niet geholpen. Het verschijnsel treedt nog steeds op.

De oorzaak lijkt dus toch iets motorisch te zijn.

Het blokt loopt verder mooi rond. Iemand een tip?

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Oldtimer

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2017, 14:25 »
Het schokken lijkt voort te komen uit een slecht contactje.
Ik zou inderdaad eens alle aansluitingen, stekers en schakelaars een grondig inspecteren.
Ook eventueel de cdi uitwisselen.

Dit kan je erbij helpen.

PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2017, 17:40 »
Hallo Oldtimer,


Dank voor je advies en het schema.

Ik kan het niet onderbouwen, maar ik denk dat het verschijnsel toch veroorzaakt wordt door de carburateurs.
Mogelijk vervuild, slechte vlotternaalden, gasnaalden of zo iets. In tegenspraak daarmee is geloof ik wel weer dat de motor stationair netjes loopt en verder ook niet ploft of zo.

Ik ga toch eerst de carburateurs (laten) checken. Ik laat de uitkomst hier weten.


Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #15 Gepost op: 08 juni 2017, 23:06 »
Update:

Via Marktplaats een gebruikte carburateurset gekocht.
Deze opgestuurd naar Rob in Alphen ad Rijn.
Deze heeft de carburateurs ultrasoon gereinigd en waar nodig onderdelen vervangen.
Vrijdag de 16e juni komen ze erop. Hopelijk gaat dit verbetering brengen.
Als dat het niet is moet ik het (zoals oldtimer al aangaf) in de elektronica zoeken.

Jullie gaan het horen.

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2017, 21:09 »
Vandaag naar Rob in Alphen ad Rijn gereden.

Samen hebben wij de andere carburateurset gemonteerd. Na wat aandringen startte de motor, maar helaas bleef hij alleen lopen met de choke erop. Diverse dingen uitgeprobeerd maar het probleem bleef.

Omdat de klus al met al aardig uitliep in overleg met Rob mijn motor daar laten staan en met de trein naar huis gegaan. Rob gaat tijdens de loze uurtjes verder zoeken.

Wordt vervolgd.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline visserken

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #17 Gepost op: 14 oktober 2017, 15:46 »
en wat is de uitkomst van deze nu?

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #18 Gepost op: 01 november 2017, 19:16 »
Rob heeft de andere carburateurset niet goed lopend gekregen en daarom de originele set, na ultrasoonreiniging, weer gemonteerd.
Dit alles heeft helaas niet geholpen.

Mogelijk ligt de oorzaak, zoals Oldtimer aangaf, toch in een elektronisch probleem. Ik heb er momenteel geen geld voor over om verder te zoeken en accepteer voorlopig het schokken bij bepaalde snelheden/toerental.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2017, 20:32 »
De SD01 heeft dezelfde Mitsubishi benzine pomp als de africa twin en dus ook dezelfde contactpunten die verslijten, heb jij of Rob al eens naar die punten gekeken?
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2017, 16:47 »
De contactpunten heb ik zelf al vervangen.

Is het zo dat de pomp het wel of niet doet of is er ook een tussenweg?


Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline robgoesdakar

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #21 Gepost op: 03 november 2017, 17:08 »
De problemen lijken niet pomp gerelateerd.
Als het de pomp zou zijn, dan zou je ook echt even een (korte) periode hebben van stotteren en sputteren. En dan zou je bij hogere snelheden juist problemen moeten hebben omdat het brandstof niveau niet meer op peil gehouden kan worden in de carbs.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #22 Gepost op: 03 november 2017, 17:29 »
Ik zou alle aansluit stekkers een nalopen en te beginnen bij de CDI zoals ik al eerder aangaf.
Het schokken bij een bepaald toerental, je schrijft bij constant 60 km/u ( maar niet bij hoeveel toeren )  , is volgens mij terug te voeren op voor-ontsteking en het niet op het juiste moment bij regelen. Verder kan een slechte bobine ook de oorzaak zijn.

Als eerste dus de vraag:

Bij welk toerental schokt hij wel en wanneer houd het op.
Maakt het dan  uit in welke versnelling je rijd ???

Dat zijn er dus 2.


PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #23 Gepost op: 03 november 2017, 18:47 »
Het ergst merk ik het als ik rond de 60 in de 3e versnelling rij. Volgens mij draait de motor dan iets van 3000 toeren. De motor loopt dan niet mooi maar schokt enigszins. Ik denk dat het te vergelijken is met een te arm afgestelde injectie motorfiets.

Overigens allemaal bedankt voor het meedenken.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline HotelMike

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #24 Gepost op: 03 november 2017, 20:17 »
Bobine, bougiekabels en bougiedoppen al gecontroleerd en/of vervangen?

Offline V-Twin

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #25 Gepost op: 03 november 2017, 20:41 »
...... De motor loopt dan niet mooi maar schokt enigszins. Ik denk dat het te vergelijken is met een te arm afgestelde injectie motorfiets...
Behoudens de tip van HotelMike heb je al eens naar je luchtfilter gekeken?
Filter er uit een een rondje rijden zonder luchtfilter. Nu het buiten niet zo stoffig is kan dat geen kwaad om het zo eens te proberen.
Als het niet verbetert rond de 3.000 tpm dan kan je die gedachte van arm mengsel direct vergeten. Als het minder is dan zou je het inderdaad toch in de afstelling van de carbs moeten zoeken maar ik vraag het me af.
Wat voor bougies heb je er in zitten? Ik weet dat Varadero's daar gevoelig op kunnen reageren als dat niet de juiste zijn en op sommige websites worden ook precies de verkeerde geadviseerd is me al eens opgevallen.
Succes!

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #26 Gepost op: 03 november 2017, 21:07 »
Bobine, bougiekabels en bougiedoppen al gecontroleerd en/of vervangen?

Nee, niets van dat alles.

Ik heb geen idee welke bougies er in zitten. Deze zijn vorig jaar door Rob vernieuwd. Ik kan mij niet herinneren of het probleem daarvoor ook al aanwezig was.

Het luchtfilter hebben we bekeken en dat was nog schoon. Deze was gelijk met de bougies vervangen.
Beiden weliswaar een jaar geleden, maar ik maak niet veel kilometers.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline V-Twin

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #27 Gepost op: 03 november 2017, 22:04 »
Ondanks schoon luchtfilter zou ik het eens een stukje zonder proberen omdat je maar aan de carbs en arm mengsel blijft denken. Wel eerst ff je airbox schoonmaken  ;)

Offline Jan F.

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #28 Gepost op: 06 december 2017, 19:20 »
Hmm, volgensmij wordt een te arm mengsel alleen nog maar armer als je zonder luchtfilter, dus meer lucht, gaat rijden.

Groet, Jan