Auteur Topic: schokkende Varadero SD01  (gelezen 8602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dropken

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #30 Gepost op: 13 mei 2018, 07:54 »
Oldtimer had het ook over de cdi en een varadero heeft voor hem weinig geheimen.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #31 Gepost op: 13 mei 2018, 08:54 »
Die ben ik nog vergeten te melden. ;)

De CDI heb ik na de tip van Oldtimer losgemaakt. Het aansluitpunt en stekker heb ik met contactspray gereinigd. Helaas heeft dit ook niet geholpen.
Er zou natuurlijk in de CDI iets inwendig niet goed kunnen zijn, maar ik neem aan dat ik dan meer klachten zou hebben.

Helaas onlangs een  zeer dure bekeuring binnen gekregen (met de Varadero te hard gereden bij wegwerkzaamheden waar tijdelijk 30 km/uur de max was. Dom en niets voor mij. In de 32 jaar dat ik rij zijn het aantal bekeuringen op de vingers van 1 hand te tellen), anders had ik mijn motor op een testbank laten zetten. Mogelijk had dat een diagnose opgeleverd.
Eerst maar weer even sparen.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #32 Gepost op: 13 mei 2018, 09:45 »
Jan wat voor benzine tank je? Mijn varadero loopt met 98 toch echt merkbaar beter dan met 95, en dat merk je dan vooral bij lage toerentallen. Ook merk ik wel verschil tussen de 95 van "goedkopere" pompen of de merkpompen. 
Varadero SD02  2004

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #33 Gepost op: 13 mei 2018, 10:42 »
Goedemorgen Arthur,


Ik tank 98, meestal bij een witte pomp bij mij om de hoek maar ook wel eens ergens anders.
Ik merk geen verschil qua schokken.


Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #34 Gepost op: 13 mei 2018, 17:36 »
Je hebt toevallig ook geen valbeugels of kofferrekken gemonteerd, dit kan ook trillingen geven. Eigenlijk zou je ook eens op een andere sd01 moeten rijden, ik bedoel hoort het niet zo, het blijft wel een dikke v twin
Varadero SD02  2004

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #35 Gepost op: 13 mei 2018, 18:05 »
Geen kofferrek ( nooit gehad) en inmiddels ook geen valbeugels meer.

Misschien ben ik wel gewoon een zeiksnor die te veel verwacht van een 2002 Varadero met 95.000 km op de teller. Helaas geen geld voor een nieuwere.

De motor rijdt gewoon en er valt mee te leven. Het ligt meer aan mijn perfectionisme.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #36 Gepost op: 13 mei 2018, 19:42 »
Die 95000km is net ingereden toch, die Oostenrijker heeft 6 ton op zijn sd01 gezet dus je kan nog vooruit. Ben je toevallig op het ITT over 2 weken?
Varadero SD02  2004

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #37 Gepost op: 13 mei 2018, 20:05 »
"Ben je toevallig op het ITT over 2 weken?"

Helaas niet. Ben meer een meelezer en af en toe reageerder dan dat ik naar treffens ga. Ik weet dat het een slap excuus is, maar druk met het werk en gezin. Mogelijk in de toekomst.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline TransAlpGhost

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2018, 22:41 »
... Het lijkt steeds erger te worden en treedt ook bij andere versnellingen en snelheden op. Alleen niet bij hogere snelheid.


En je geeft aan niet veel te rijden. Is het inderdaad bij 1 snelheid en dus niet alleen bij 3000rpm@60kmh in zijn 3?

Dan zijn de banden nog niet genoemd. Als ik het zo lees.

Eventueel cuppen van de banden kan raar voelen
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #39 Gepost op: 14 mei 2018, 05:40 »
De banden zijn een maand terug vernieuwd. Er zitten nu Michelin Anakee 3 onder. Geen verschil qua schokken.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Brombeer

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #40 Gepost op: 14 mei 2018, 09:05 »

Hoi Jan,


Ik heb helaas ook de oplossing niet op de plank voor je, maar,

Wat mij opvalt is dat jij (en anderen die je geholpen hebben) van de hak op de tak werken. In elk systeempje word maar een enkel dingetje nagekeken, of zelfs op voorhand al weggewuifd want (..aanname..). Iets aannemen mag, maar pas ná controle der componenten. Het is dus beter een componentenlijn te kiezen en deze lijn van begin tot eind ook daadwerkelijk stap voor stap te controleren op goede werking, hoe onnodig dat ook lijkt. Tot nu toe heeft het enkel geresulteerd in ergernis, terugkerende teleurstelling en het vervangen van niet ter zake doende onderdelen.

Met een componentenlijn bedoel ik: luchtfilter-luchtfilterbox-slang aansluitingen-carburateurs. Of, tank-kraan-slangen-filter-brandstofpomp-brandstofrelais-carburateurs.

Het heeft weinig zin te zeggen: jaaa de brandstofpomp is oké want hij rijdt. Wat je desondanks daadwerkelijk doet is de uitgaande slang van dat ding er af halen en in een bakkie hangen. Laat de startmotor ronddraaien. De pomp zal gaan pompen en die moet minstens een liter per miniuut pompen. Als dat klopt, mag je in dat geval aannemen dat de tank, kraan, filter en relais een voldoende goede werking hebben, want de flow is voldoende. Dan hoef je alleen nog de carburateurs onder de loep te nemen.

Dit geldt ook voor de elektra. Het is veel extra werk, maar neem niks aan. Ieder component, ieder slangetje, draadje of aansluitinkje. Controleren, vastellen en uitsluiten.


En doe ik een schepje bovenop de warboel: controleer de zijstandaardschakelaar. Dit is een min (-) die samenwerkt met de cdi. het is een simpele test: trek de stekker van de zijstandaardschakelaar naar de kabelboom los. Verbind de contacten (2) in de stekker aan de kabelboomzijde met elkaar. Ga wat rijden en bekijk resultaat.

Eigenlijk zou je helemaal overnieuw moeten beginnen en iedere lijn (brandstof-lucht-electrisch) stapsgewijs controleren. Ik heb het zo geleerd en altijd zo gedaan, en ik heb nog nooit iets niet opgelost gekregen.


Het is maar een Varadero. Gewoon een motor.


Brom


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #41 Gepost op: 14 mei 2018, 10:29 »
Volgens mij moet je eerst eens vast stellen of er uberhaupt iets aan de hand is voordat je heel je motor uit elkaar trekt. Iemand met varadero ervaring moet eens op jouw motor rijden. Voor mijn vakantie lukt het niet meer, je woont nogal uit de buurt maar daarna kom ik een keertje bij je langs en dan gaan we eens van motor ruilen en een rondje rijden.
Varadero SD02  2004

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #42 Gepost op: 14 mei 2018, 18:48 »
Bedankt voor het aanbod. We wonen inderdaad in twee uithoeken. Jij in het zuidwesten en ik in het noordwesten :)

Prettige vakantie.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Eyeball

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #43 Gepost op: 27 mei 2018, 14:32 »
Ik heb zo'n soortgelijk probleem ook gehad met mijn Varadero.

Na contact te hebben gehad met de dealer en andere motorzaken heb ik de gasnaalden vervangen.
Probleem werd volgens hun veroorzaakt doordat er vaak bij dat lage toerental gereden word (bijvoorbeeld constant 80 km/h bij 3500 rpm) en met een zware 2 cilinder loopt dan de gasnaald de klapperen, daardoor slijt hij extra in waardoor je op een gegeven moment een verkeerde mengverhouding krijgt. Dit is aan de gasnaalden trouwens bijna niet te zien. Ik heb ze beide vervangen icm een synchronisatie en kleppen stellen en het probleem was weg.

Kwam er uit jou verhaal ook niet achter of de gasnaalden vervangen zijn, wel dat de carbureteurs schoongemaakt zijn.

Overigens vind ik een electronisch probleem vreemd bij een vaste snelheid en toerental, dan het mij logischer vinden dat het bij meerder snelheden/toerentallen zou haperen.

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #44 Gepost op: 27 mei 2018, 17:50 »
Hoi Eyeball,

Er is niets vervangen. De carburateurs zijn alleen ultrasoon gereinigd.
Ik dacht zelf ook dat het geen elektronische oorzaak had, maar ik ben geen expert op sleutelgebied.

Bedankt voor je tip. Mogelijk iets voor als ik weer gespaard heb ;)

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Peterlntjs

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #45 Gepost op: 15 juli 2018, 12:16 »
Hallo,
Ben nieuw hier en sinds kort in het bezit van een Varadero uit 2001.
Ook ik ervaar bij een toerental van rond de 3000 toeren schokken.
Waar ik de motor gekocht heb heeft de carb gereinigd, nieuwe bougies e.d. Dit heeft nog niet geholpen.
Daarom benieuwd hoe jouw verhaal is afgelopen??
Plaus advies wat ik ka (laten) doen
🙄

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #46 Gepost op: 15 juli 2018, 14:20 »
Het probleem is er nog steeds, maar ik heb er verder nog niets aan gedaan.

Mocht jij de oorzaak bij jouw motor vinden dan hoor ik dat graag.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline HondaVaradero

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #47 Gepost op: 09 september 2018, 19:35 »
Hallo Jan,

ben sinds kort in het bezit van een Varadero bwjr 2000 met 68.000 km. en heb hetzelfde euvel. Schokkerig/sputterend rijden bij lage snelheid in de tweede en derde versnelling merk je dat het beste. Ben je er zelf inmiddels achter wat het veroorzaakt of nog steeds zoekende?

Gr, Eugene

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #48 Gepost op: 09 september 2018, 20:12 »
Hallo Eugene,

Helaas nog niet, maar ik heb er verder ook niets meer aan gedaan / laten doen.
Het probleem staat nog wel op mijn to do lijstje, maar eerst komt er op korte termijn een Hyperpro schokbreker onder.
Na wat sparen ga ik naar het schokken kijken. Niet gehinderd door enige kennis denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.

Ik hoor het graag als jij het probleem tackelt. Succes.

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Menno

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #49 Gepost op: 09 september 2018, 21:15 »
al de u-bocht van Huibje gebruikt om de brandstofpomp uit te sluiten?

Offline jan1966

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #50 Gepost op: 09 september 2018, 21:28 »
Hallo Menno,

Dat was ik nog vergeten te zeggen.

Ik heb mijn brandstofpomp recent omgebouwd van contactpunten naar de KTM contactpuntloze variant met lichtsluis. Dit was geen succes en ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.

Mvg Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Martin Visser

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #51 Gepost op: 09 september 2018, 23:18 »
Brom heeft gelijk eerst de brandstoflijn checken en erna de elektra.
Ik heb ook wel eens een stotterende motor gehad de oorzaak lag in de afdichting van de uitlaat.
Ook ongeveer op 95 k km stand.
Controleer je uitlaatpakkingen die de uitlaten dicht met doeken en kijk wat er gebeurd.
Maar eerst de brandstoflijn en de carburateurs nalopen. Kijk ook of de inlaatrubbers goed afgesloten zijn.
Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..

Offline varaderohuibje

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #52 Gepost op: 09 september 2018, 23:49 »
Ben overigens wel benieuwd als je het u bochtjes van Huib gebruikt of het dan over is.
Ik heb er een liggen in Sliedrecht..

Afstand Sliedrecht <> Hollandskroon voor een U-bocht die je ook in Wormerveer kan afhalen is een beetje Too Much Visser.
Bochtje past zelfs in een envelop.
Kopen en opsturen is 7,50.
Uitproberen kost niks... zoals gezegd af te halen in Wormerveer.

Offline Brombeer

Re: schokkende Varadero SD01
« Reactie #53 Gepost op: 09 september 2018, 23:58 »
(..) ik heb een compleet nieuwe originele brandstofpomp gemonteerd met de stille hoop dat het probleem nu over zou zijn. Niet dus.

Hoi Jan!

Ik kan soms belerend overkomen, maar ik bedoel het alleszins goed! Ik begrijp desondanks dat je nog geen volleerd sleutelaar bent. Maar dat geeft verder niet. Je hebt een andere brandstofpomp gemonteerd en nu ga je er weer vanuit dat dat het niet is. Maar het zegt over het geheel niet genoeg.

De brandstofpomp is ook maar een instrument wat de juiste sturing nodig heeft om te werken. Hij krijgt zijn sturing vanuit de ICM (Ignition Control Module) via het Fuel Cut-off Relay. Zoals ik hierboven eerder al zei: als de brandstofpomp voldoende volume oplevert, mag je veilig aannemen dat de brandstoftoevoer vanuit de tank, alsmede de aansturing en werking van de brandstofpomp in orde zijn.

Om die aanname veilig te mogen doen, moet je meten wat de opbrengst van de pomp is. Dat kun je alleen maar testen door de uitgaande slang van de pomp (die naar de carburateurs gaat) los te maken, die in een afhaal-Chinees bakje te hangen en te motor rond te laten gaan. Je hoeft geen minuut te starten natuurlijk, maar een gezonde brandstoftoevoer naar de carbs levert ongeveer een liter per minuut op.

Meet. En weet.


(..) denk ik toch dat het probleem in de carburateurs ligt waarbij ik de gasnaalden het meest verdenk.

De gasnaalden kunnen inderdaad verslijten. De gasnaalden hebben een speciale vorm en die correspondeert met de vorm van gasbuizen waar die doorheen schuiven. Ze zijn een set: als de ene verslijt, is de andere evenzoveel mee versleten. Als je gasnaalden vervangt, dus ook altijd de gasbuizen.


Brom.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin