Auteur Topic: Koelvloeistof & Olie probleem??  (gelezen 1966 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline STA

Koelvloeistof & Olie probleem??
« Gepost op: 03 april 2017, 08:58 »
Goedemorgen allemaal,

Bij mn ochtend inspectie merkt ik een paar dingen op.

1. Olie glaasje was gisterochtend iets onder de helft tussen de indicatie streepjes in, nu zie ik geen olie meer achter het glaasje.
2. Er liggen opgedroogde druppels koelvloeistof op de onder zwarte onderkap, ik haal topje van mn vinger langs de dop van het reservoir en mn vingertop is nat van de koelvloeistof. De koelvloeistof word er daar dan uitgegooid.

Heb gister ruim 450 km gereden tijdens een rit, grotendeels 80/100 kmh gereden maar ook stukken waar het gas even flink open ging en stukken 140 kmh heb gereden, en korten stukken flink doorgetrokken om weer bij de groep te komen we reden namelijk met 70 motoren.

Iemand een idee of deze 2 punten met elkaar te maken kunnen hebben en wat de ernst van de situatie is.
Belangrijkste is waar moet ik zoeken om achter de oorzaken te komen van deze 2 punten.

Wat kan ik er aan doen behalve bijvulllen ;)

Groet STA
« Laatst bewerkt op: 03 april 2017, 09:00 door STA »
Groet STA

Offline Waffie

Re: Koelvloeistof & Olie probleem??
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2017, 23:20 »
IK zou zeker eerst zorgen dat er van beiden voldoende inzit,

en daarna gaan opletten tav van verbruik en lekkage

wat wil je anders doen,

je motorfiets binnen brengen gaat je in eerste aanleg niet veel verder helpen omdat het probleem vooralsnog vaag is.

diagnose stellen is  dan namelijk  lastig als je niet weet waar je moet gaan zoeken en alles begint meestal bij lekkage en dan pas bij verbruik,
koelsysteem afpersen is de manier of je lekkage hebt en daarna een cylinder kop lektest of je koppakking nog in orde is en vervolgens een compressie test of je zuiger afdichting nog binnen tolerantie valt.
Dan ben je wat duiten kwijt en heb je mogelijk een diagnose.. alles is in orde of er is iets mis en we moeten wat gaan doen wat je vervolgens nog meer duiten gaat kosten.

of je gaat er op letten en vult zo nu en dan wat bij en later als je veel hebt bijgevuld of andere problemen ervaart moet je of kun je er ook iets aan doen of laten doen en dat koste je ook veel duiten

het resultaat is bijna het zelfde maar de aanloop kosten zijn verschillend

mocht dit alles jou gemoed rust niet troosten is er een derde oplossing.. motor snel verkopen en een andere nemen..
dan slaap je weer geruster  want  de oorzaak van je zorgen is weggenomen.

moraal van het verhaal...... accepteer het en zie het even aan...meestal is er weinig aan de hand en heb je misschien anders het oliepeil vergeleken dan normaal (stond niet vlak of enkel op het voorwiel etc)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline STA

Re: Koelvloeistof & Olie probleem??
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2017, 16:36 »
IK zou zeker eerst zorgen dat er van beiden voldoende inzit,

en daarna gaan opletten tav van verbruik en lekkage

wat wil je anders doen,

je motorfiets binnen brengen gaat je in eerste aanleg niet veel verder helpen omdat het probleem vooralsnog vaag is.

diagnose stellen is  dan namelijk  lastig als je niet weet waar je moet gaan zoeken en alles begint meestal bij lekkage en dan pas bij verbruik,
koelsysteem afpersen is de manier of je lekkage hebt en daarna een cylinder kop lektest of je koppakking nog in orde is en vervolgens een compressie test of je zuiger afdichting nog binnen tolerantie valt.
Dan ben je wat duiten kwijt en heb je mogelijk een diagnose.. alles is in orde of er is iets mis en we moeten wat gaan doen wat je vervolgens nog meer duiten gaat kosten.

of je gaat er op letten en vult zo nu en dan wat bij en later als je veel hebt bijgevuld of andere problemen ervaart moet je of kun je er ook iets aan doen of laten doen en dat koste je ook veel duiten

het resultaat is bijna het zelfde maar de aanloop kosten zijn verschillend

mocht dit alles jou gemoed rust niet troosten is er een derde oplossing.. motor snel verkopen en een andere nemen..
dan slaap je weer geruster  want  de oorzaak van je zorgen is weggenomen.

moraal van het verhaal...... accepteer het en zie het even aan...meestal is er weinig aan de hand en heb je misschien anders het oliepeil vergeleken dan normaal (stond niet vlak of enkel op het voorwiel etc)

Dank voor je bericht, net even de bougie van de voorste cilinder eruit gehaald, deze ziet er nog goed uit.
Vanmorgen olie weer op peil gebracht dus even aankijken
Groet STA

Offline xrvtuur

Re: Koelvloeistof & Olie probleem??
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2017, 20:20 »
ik ga je ook nog proberen gerust te stellen :) koelvloeistof lekkage bij een dero zijn vaak losse slangklemmen rechts voor, in de buurt van het expansie vaatje, dus eens even checken daar. Olie peil is soms moeilijk te controleren, valt mij soms op dat na een lange stevige het peil kort daarna laag staat, doe je een dag later weer een normaal ritje staat het peil weer goed. Wat ook erg belangrijk is of de motor recht staat, ietsje overhellen en je hebt al flink verschil bij het kijk glaasje. Ik ben er hier al een keer om uitgelachen :) maar ik peil met klein waterpasje op de tank en omdat ik dan op de motor zit om hem precies recht te houden kijk ik met een klein spiegeltje op een steel in het kijk glaasje. Mijn ervaring met opbokken en dan peilen geeft teveel verschil omdat de motor dan vaak scheef staat. Je bougie lijkt goed maar deze bougies zien er na 40000km ook nog zo uit, slijtage is moeilijk te zien, Honda schrijft voor om ze na 48000km te wisselen. In Nl kosten deze bougies tussen de 30 en 40 euro per stuk, op ebay koop je ze voor 18 euro.
Varadero SD02  2004

Offline STA

Re: Koelvloeistof & Olie probleem??
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2017, 20:31 »
ik ga je ook nog proberen gerust te stellen :) koelvloeistof lekkage bij een dero zijn vaak losse slangklemmen rechts voor, in de buurt van het expansie vaatje, dus eens even checken daar. Olie peil is soms moeilijk te controleren, valt mij soms op dat na een lange stevige het peil kort daarna laag staat, doe je een dag later weer een normaal ritje staat het peil weer goed. Wat ook erg belangrijk is of de motor recht staat, ietsje overhellen en je hebt al flink verschil bij het kijk glaasje. Ik ben er hier al een keer om uitgelachen :) maar ik peil met klein waterpasje op de tank en omdat ik dan op de motor zit om hem precies recht te houden kijk ik met een klein spiegeltje op een steel in het kijk glaasje. Mijn ervaring met opbokken en dan peilen geeft teveel verschil omdat de motor dan vaak scheef staat. Je bougie lijkt goed maar deze bougies zien er na 40000km ook nog zo uit, slijtage is moeilijk te zien, Honda schrijft voor om ze na 48000km te wisselen. In Nl kosten deze bougies tussen de 30 en 40 euro per stuk, op ebay koop je ze voor 18 euro.

Dat is wel een goed idee met spiegel, heb er laatst 1 bij de action gekocht.

Kmstand is nu 35.000 dus kan het we kloppen. Zal eens op ebay kijken
Groet STA