Auteur Topic: Massa? Waar zoeken?  (gelezen 2008 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mr Blue

Massa? Waar zoeken?
« Gepost op: 01 april 2017, 17:13 »
Ik heb een toerenteller die raar doet. Als ik terwijl ik rij mijn (beide brandende) koplamen uit doe, loopt de toerentellernaald naar voorbij maximum. Als ik (rijdend met licht) mijn richting aw gebruik gaat de naald heen er weer op hetzelfde klikklak-ritme.

Ik heb de hint gekregen naar de massa-verbinding (dashboard naar frame) te inspecteren op corrosie want mogelijk slechte verbinding. Weet echter effe niet waar de massa te zoeken.
Is dat de bruine draad die van je kabelboom met de bovenste bevestiging van je rechter radiator aan je frame vast zit? Zie pic.

Offline Oldtimer

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2017, 17:15 »
massadraad/punt zit op het brugstukje links onder je buddy.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2017, 17:30 »
Het brugstukje links onder mijn buddy? Verklaar even ajb, kan er niets bij visualiseren of bedenken. Moet ik fotootje maken?

Offline Mr Blue

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2017, 17:43 »
Hier? Waar die 'hoe heet dat ding' tegen de dwarsbuis zit geschroefd? Kan corrosie hiertussen het rare gedrag van de toerenteller verklaren?
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 17:52 door Mr Blue »

Offline Oldtimer

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2017, 17:50 »
ik dacht dat je een 600 had.

Maar elke bout die rechtstreeks aan het frame zit is goed. Volg de massa draad van de accu even.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Mr Blue

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2017, 17:59 »
Zit volgens mij ergens bij het balhoofd maar ben effe kwijt waar ook alweer. Even wachten op een AT rijder dan. Maar tx.

Offline jan1966

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2017, 18:01 »
Ik heb precies hetzelfde gehad (mee bewegen van toerenteller met de clignoteurs) Ik heb alle stekkerverbindingen losgehad en ingespoten met contactspray. Daarna was het probleem weg.
Ergens zit dus een slecht contact.

Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Offline Mr Blue

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #7 Gepost op: 01 april 2017, 18:17 »
Ah dat komt goed uit want net de voorkuip er weer opgezet nadat de trip eraf moest  :-[ Ik ga daar ook es naar kijken tx. Hoop dat het iets oplost. 

Antwoord op vraag waar de massa van dashboard aan frame vastzit blijft welkom. 

Offline jeroen emke

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #8 Gepost op: 01 april 2017, 18:38 »
de massa draad bij Honda is groen
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 18:41 door jeroen emke »
still no angel found who flies at the same speed

Offline PimW

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #9 Gepost op: 01 april 2017, 19:06 »
Aan de kant van de CDI de kabels naar voren volgen tot je een oogje vind dat aan het frame geschroefd zit.

Offline LJ

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #10 Gepost op: 01 april 2017, 19:30 »
Waar ook de beugel van de voorste bobinekabel mee vast zit, aan de linkerkant.
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline Brombeer

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #11 Gepost op: 01 april 2017, 19:32 »
Bij een AT zitten de massapunten ook onder buddy, waar Blue ze ook al had gevonden. De cockpit, en alle andere minnen, zijn via een stel stekkerverbindingen uiteindelijk daarmee verbonden.

Die bruine draad hoort daar niet, op de eerste foto. De fanmotor/tempswitch is blauw-zwart ofzo. Voor de tuuter is die ook niet, die is mintgroen.

Bruine draden zijn altijd verlichtings -plussen (+) bij Honda. Zwart- en rood (-varianten) andere plussen.

Donkergroen, of een donkergroenvariant, altijd een massadraad. Maar, massa's kunnen ook blauw of roze of lichtgroen(-varianten) zijn. Kijk in je elektrisch schema!


Ik ga met Jan mee, loop je stekkerverbindingen na. Zo nodig ook de aangeschroefde contacten achterop de cockpit.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2017, 19:35 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mr Blue

Re: Massa? Waar zoeken?
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2017, 17:30 »

Die bruine draad hoort daar niet, op de eerste foto.
Ik heb heb bij mijn strip-project die bruine draad toch echt van dat radiatorpunt afgeschroefd. Waar zou het anders thuis horen denk je? Ik vind de draad ook niet terug op deze fotoserie trouwens http://www.hondaafricatwin.com/africa-twin-strip-down-photos/ Wil best in het stroomschema klijken maar heb ernstige twijfels of ik daar uit ga komen.
 
Bij een AT zitten de massapunten ook onder buddy, waar Blue ze ook al had gevonden. De cockpit, en alle andere minnen, zijn via een stel stekkerverbindingen uiteindelijk daarmee verbonden..   ...Ik ga met Jan mee, loop je stekkerverbindingen na. Zo nodig ook de aangeschroefde contacten achterop de cockpit.
Ga ik doen zodra ik weer overdag leef (nu nachtdienst)