Auteur Topic: vorkolie vervangen  (gelezen 5847 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #30 Gepost op: 28 maart 2017, 21:31 »
Soms liggen de meningen verder uit elkaar dan je zou verwachten of het onderwerp ontwikkeld zich via wat omwegen.

Ik moet soms ook even terug naar de openingspost om te zien waar het nou precies om ging en ook hoe het geformuleerd werd.


Ontdaan van ruis, is de vraag van Leon Peter een simpele en ook heel open en duidelijk gesteld:

(..) de vork olie is nog steeds dezelfde dus die wil ik nu gaan vervangen. (..)

Kan ik gewoon de olie aftappen en op nieuw vullen of moet er een speciale werk wijze gevolg worden ?

Graag jullie mening en of ervaring

Hij kwam m.i. in alle onschuld met een vraag omdat hij blijkbaar zich af ging vragen hoe het eigenlijk kwa onderhoud dan zit met andere dingen dan de gebruikelijk olie en filters en kettingen, en hoe dat aan te pakken.

Wat je persoonlijke mening inclusief ruis daarin ook zij, ik vind dat je iemand dan gewoon met alle respect zijn opties kenbaar kan maken. Gewoon simpel gedegen advies geven. Wat de vraagsteller daarmee doet is voor diegene zelf. Maar een halve draai om de oren ziet niemand op te wachten. Immers, hij vroeg alleen maar advies.

Anyways, ik hoop dat we van Leon Peter nog terughoren wat hij besloten heeft en wat zijn ervaring was.


Biertje iedereen..?  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #31 Gepost op: 28 maart 2017, 21:41 »
ja lekker
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #32 Gepost op: 28 maart 2017, 21:51 »
Chippie er bij  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #33 Gepost op: 28 maart 2017, 22:00 »
Eigenlijk was het na de eerste drie reacties wel genoeg bedoelen jullie  8) :-X

Offline xrvtuur

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #34 Gepost op: 28 maart 2017, 22:03 »
jep, dus jij haalt dan het bier he, toch
Varadero SD02  2004

Offline Leon Peter

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #35 Gepost op: 28 maart 2017, 22:16 »
Tja mag ik er nog even over nadenken  :( :(

Normaal zou ik nu de BBQ aansteken voor een worst bij het bier.

Maar nu ik " tegen het werk opzie " en " het geld niet wil uitgeven"  en het ergste  "Dat je motor optisch niet mooi is" moet ik toch wel even bijkomen.   ::) ::) ;)

Offline Brombeer

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #36 Gepost op: 28 maart 2017, 22:29 »

Ach klets niet steek jij die BBQ nou maar aan.


Ga ik wel boodschappen doen met Arjen. Welke worsten zijn dat??  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #37 Gepost op: 29 maart 2017, 00:45 »
Ga ik wel boodschappen doen met Arjen. Welke worsten zijn dat??  ;D

Respectloze-draaien-om-de-oren-gevert-Arjen haakt even af.
Krijg hier ontzettend slappe vering van.
“Never Stop Exploring”

Offline Waffie

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #38 Gepost op: 29 maart 2017, 01:48 »
kom kom Leon,

Er zijn er ook nog die zeker jouw niet verbaliseren omdat je er anders over nadenkt..

De mannen van de club techniek hebben al genoeg gezien en wij weten gewoon dat de meeste pas iets missen als ze het niet hebben,

gewoon de klus aanpakken op de wijze zoals jij denkt  op basis van de info die voor jouw relevant was.

en later zien we wel verder
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Leon Peter

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #39 Gepost op: 30 maart 2017, 22:30 »
Klus geklaard ( nee ga niet zeggen hoe    ;))  maar had niet de goede versie van het werkplaats handboek.
Mijn veren bleken langer  maar door de info. die ik van jullie gekregen heb is het goed gelukt.
Helaas geen tijd meer voor een proefritje, ga morgen wel een wasbord wegje opzoeken ( is niet zo moeilijk hier).

Offline Brombeer

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #40 Gepost op: 31 maart 2017, 01:34 »
Klus geklaard ( nee ga niet zeggen hoe    ;))  (..) ga morgen wel een wasbord wegje opzoeken ( is niet zo moeilijk hier).

OK nou integreer dan fatsoenlijk waar je ben en trol voortaan http://www.transalp.es/  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Leon Peter

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #41 Gepost op: 01 april 2017, 19:25 »
Je hebt gelijk zal wat duidelijker zijn:
Strikt genomen kun je voor slechts een oliewissel volstaan met aftappen via de onderkant. Om alles er uit te krijgen, moet je de motorfiets een aantal keer flink in de voorveren drukken om alle olie eruit te persen. Voor jouw Alp is een vastgestelde hoeveelheid olie per poot nodig. Als je de klembouten van de bovenste kroonplaat lost en de dop bovenop de poot eraf draait, giet je het daar in en that's the end of it.

Heb het nog wel het niveau van de olie voor het aftappen gemeten en na het aftappen gevuld met diesel dit een nacht laten weken.
De volgen de morgen weer afgetapt en de rest van de dag laten uitlekken daarna opnieuw gevuld met het surplus van vork olie die ik gekocht had.  En daarna weer afgetapt en uitlaten lekken en toen met de voor geschreven hoeveelheid olie gevuld.

Het resultaat is, na een proefrit, een betere demping maar dit is een gevoel kan het natuurlijk niet meten.
Maar goed het is een oude motorfiets , rijd als een oude motorfiets en wordt ook gebruikt als een oude motorfiets.

Er zullen diverse upgrades zijn om het rijgedrag verder te verbeteren maar dat geld eigenlijk voor de hele motor, b.v.  de compressie is ook niet meer wat het ooit was.  Maar ik ben er blij mee en vind het nog steeds de mooiste transalp die er gemaakt is.

Dank voor jullie hulp en uitleg.

Offline Trigger

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #42 Gepost op: 01 april 2017, 21:20 »
Over die remafstand:

Ik heb mijn Alp een tijd terug nog eens door de AVB gehaald met twee nieuwe motoren (CB500f en CB650f) en zodra ik de remmen flink aanhaalde (en bij een Alp moet je dan echt hard knijpen, maar toen had ik nog wel de oude remleiding) kwam ik niet veel verder terecht hoor.

Uiteraard was dat bij snelheden tot slechts ~60km/h maar het resultaat mocht er zijn. (tevens pionnen omgereden met de zijkoffers, hij kán ook schuin ;))
Transalp XL600V

Offline Arjen

Re: vorkolie vervangen
« Reactie #43 Gepost op: 02 april 2017, 10:48 »
Wel opletten dat de remafstand bepaald wordt door de vertraging, welke "kwadratisch" is. Dit betekent dat het verschil in remafstand dus ook kwadratisch oploopt, naarmate de gereden snelheid hoger is.

Als voorbeeld: stel dat jouw motor een remvertraging heeft van -6m/s2 en de nieuwere motoren -7m/s2.

Bij 50km/h is het verschil in remafstand 2,3m (ongeveer 1 motorlengte)
Bij 100km/h is het verschil in remafstand al opgelopen tot 9,2m (twee autolengtes)
Bij 130km/h is het verschil in remasftand al meer dan 15m (bijna de lengte van een vrachtwagen)

Natuurlijk is dit puur theorie, maar het is wel iets om rekening mee te blijven houden. Remvertraging en -afstand is afhankelijk van vele factoren, waaronder de remmen zelf, de banden, de vering, de remleidingen en niet te vergeten externe omstandigheden. Tot slot komt de berijder er ook nog bij kijken: hoe hard durf je te knijpen, zal je knijpen en hoe hard trap je nog op die achterrem... :)
“Never Stop Exploring”