Auteur Topic: over koken  (gelezen 2485 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lauda

over koken
« Gepost op: 10 april 2017, 21:30 »
beste mensen

afgelopen zaterdag was het raak :-[ :-\ mijn at raakte oververhit kwam hier te laat achter en heeft dus heel even staan koken(achter bij expansie tankje) bij nader onderzoek kwam ik er achter dat de fan schakelaar het  niet  meer doet deze besteld.  tijdelijk door verbonden hoef momenteel geen lange ritten te maken dit werkt allemaal prima nu. echter ben ik bang dat me koppakking lek is ik zie geen blauwe rook uit de uitlaat en tevens ook geen lekkage bij de cilinderkoppen slangen of dergelijke. nu denken jullie wat is dan het probleem nu ruik ik bij de uitlaat een andere lucht als normaal (nu ben ik ook stront verkouden) mijn vraag is hoe groot achten jullie de kans dat mijn vermoedens juist zijn? ga in de loop van volgende week een test doen omtrent  het koelvloeistof niveau in het expansie tankje

ben benieuwd naar jullie gedachten

Offline xrvtuur

Re: over koken
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2017, 22:40 »
Als je koppakking lek is heb je meestal geborrel  in je expansie vaatje
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: over koken
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2017, 08:35 »
je ruikt verbrande koelvloeistof.. neem maar aan dat hij lek is

de vraag is dan voorste of achterste cylinder,
op zich maakt dat niet veel uit maar herstelling is nu noodzakelijk
kosten raming incl onderdelen ca 450 euri.

nu de kritische nood
nu heb je op je dashbord een temp meter zitten en ondanks dat deze in het rood heeft moeten staan heb je toch verder gereden
dat  was dom,
en over de schakelaar(die in de radiateur zit) , die gaan zelden stuk  en meestal is het de zekering(doormeten)

ben dus zeker dat je de juiste diagnose hebt want als je het de volgende keer weer hebt  ben je wederom te laat
en heb je mogelijk weer de pakking eruit liggen
« Laatst bewerkt op: 11 april 2017, 08:38 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: over koken
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2017, 13:58 »
Ook even checken met de oliepeilstok of er water in je carter terecht is gekomen: dan wordt de olie een soort mayonnaise.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Lauda

Re: over koken
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2017, 22:51 »
je ruikt verbrande koelvloeistof.. neem maar aan dat hij lek is

de vraag is dan voorste of achterste cylinder,
op zich maakt dat niet veel uit maar herstelling is nu noodzakelijk
kosten raming incl onderdelen ca 450 euri.

nu de kritische nood
nu heb je op je dashbord een temp meter zitten en ondanks dat deze in het rood heeft moeten staan heb je toch verder gereden
dat  was dom,
en over de schakelaar(die in de radiateur zit) , die gaan zelden stuk  en meestal is het de zekering(doormeten)

ben dus zeker dat je de juiste diagnose hebt want als je het de volgende keer weer hebt  ben je wederom te laat
en heb je mogelijk weer de pakking eruit liggen

tot nu toe alvast bedankt voor jullie reactie. het was inderdaad dom  om door te rijden helaas ging het  om een klein noodzakelijk stuk rijden  even wat ophalen en weer terug had geen haast en  ben nu ik er over na denk ook niet  met me tellers bezig geweest rustig met verkeer mee vandaar.  de zekeringen heb ik gecontroleerd deze zijn in orde en door gemeten. ook volt meter geeft niks buitensporig aan bij div toeren.  heb tijdens het rustig warm worden van de motor alle koel leidingen en radiator gevoeld deze worden normaal warm dus de circulatie is normaal egter fan slaat niet aan. bij warm worden de fan handmatig aan gezet en alles koelde weer naar de juiste temperaturen.   na wat testen kwam ik er achter dat er toch koel vloeistof verdwijnt uit het reservoir dus helaas zullen de cilinders er af moeten balen  :( zal voorlopig wel niets van komen zit midden in een verhuizing en de geplande motor zomervakantie naar zweden zal moeten wachten. weet iemand misschien een adres goeie ervaring mee heeft (omgeving Rotterdam) dit voor redelijke prijs kan gebeuren of is 450,-  goeie richtprijs misschien met wat geschuif in begrotingen toch misschien mogelijk voor voor de zomer klaar te hebben

ik hoor graag van jullie 

Offline luwe

Re: over koken
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2017, 23:54 »
Alphen aan de rein bij rob club dealer zoek even contact
of andere club dealer goede ervaring  8)

Offline Hans Schaap

Re: over koken
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2017, 00:51 »
Het is goed om van het ergste uit te gaan dan kan het alleen maar meevallen.
Maar laat voor je met hele ingrijpende herstellingen begint een goede diagnose stellen.


Het hoeft niet altijd het ergste te zijn.


Zoals Luwe al aangeeft zijn zowel Alphen a/d Rijn als Sprundel goed te doen vanuit Rotterdam.


Succes,
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Waffie

Re: over koken
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2017, 15:43 »
Het dilemma van water als koelmiddel

Deze vorm van vloeistof koeling (afgevuld met  water + antivries)heeft de eigenschap  om te gaan koken bij 100 graden in een open systeem en in een gesloten koelsysteem ca  bij 110 max

het is overigens niet zozeer de temp maar de drukverhoging (stoom) die de koppakking  vernield

Deze gasbellen bevatten zoveel druk dat er uiteindelijk cavitatie ontstaat en daar is geen pakking tegen bestand.

het is een tijdelijk optredend verschijnsel zodra de vloeistof gaat koken en het licht dus ook in de lijn datje er later  geen symptomen van ziet zolang de vloeistof niet gaat koken

het kwaad is al geschied

over de gevolgen
door de lekke pakking  kunnen er 2 dingen gebeuren
de koelvloeistof komt in direct contact met de hete gassen van de verbranding waarop opwarming sneller gaat er er druk in het koelsysteem  komt (droogkoken in expansievat)
Of de koelvloeistof lekt weg naar het carter waardoor er uiteindelijk een witte smurrie in het carter ontstaat.

de gevolgen zullen door ebben zolang de oorzaak niet is aangepakt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Lauda

Re: over koken
« Reactie #8 Gepost op: 06 augustus 2017, 22:13 »
bedankt allemaal voor jullie tips

heb een helle lange tijd het in de gaten gehouden en hij is geen koelvloeistof gaan gebruiken heb voor me vakantie naar zweden helle systeem afgetapt gecontroleerd en de fan schakelaar vervangen de motor heeft me weer de nodige  km en prachtige avondturen gebracht  :) ;) :D ;D